Pagina 1 van 1
sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 20:33
door Paul Kampeerrover
Gisteren een geslaagde TLC klus gedaan aan m'n 74 er rrc.
Inlaatspruitsuk pakking vervangen en de ontsteking nagelopen/afgesteld.
De kurken pakkingen van de klepdeksels ook maar vervangen en het moet gezegd, de motor heeft nog niet eeder zo mooi gelopen! ( sinds ik 'm in bezit heb).
Maar nu het volgende.
Vandaag tbv een voorjaarsactiviteit een tourrit uitgezet en na ongeveer ruim een uur iets vreemds. Er komt onder uit de wagen een sissend/blazend geluid zodra ik de 3 inschakel. Andere versnellingen is dit geluid niet te horen.Als ik de wagen meer belast lijkt het geluid minder te zijn.
Dit geluid is sinds de TLC van gisteren. Het zal er dus mee te maken hebben, alleen ik weet niet wat.
O ja, het betreft een 3.5 met SU en LT95.
Wie (her)kent dit?
Groet, Paul
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 20:40
door Frans Bonnes
Paul.
Even een vraagje voor de duidelijkheid.
Doet hij het alleen als je rijdend naar zijn drie gaat?
Of doet hij het ook als je bij stilstand hem in zijn drie zet?
fb
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 20:45
door Paul Kampeerrover
Dat moet ik nog ff proberen, kom zo terug
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 20:50
door Paul Kampeerrover
zodra ik de pook in z'n 3 wil zetten begint het gesis, ook in stilstand.
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:18
door Frans Bonnes
Kijk dan eens hoe de leidingen van de difflock lopen.
Denk dat je met de pook in zijn drie er tegen een aandrukt.
Of lostrekt.
Ik neem aan dat het alleen bij draaiende motor is.
fb
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:30
door Paul Kampeerrover
Dat klinkt zeer aannemelijk. Ik kruip er morgen eens onder.
Het is inderdaad alleen bij draaiende motor te horen.
Bij demontage van het inlaatspruitstuk trof ik een transparant slangetje aan ( nou ja na al die jaren niet echt transparant meer) van 4 mm diameter. Zat/zit gemonteerd in het midden van het spruitsuk ter hoogte van het luchtfilterhuis. Aan de zijde van het spruitsuk heb ik 'm met demontage losgehaald. Bij montage bleek het andere eind los te zijn. Het uiteinde was behoorlijk versmeerd en ik kon niet bedenken waar die aan vast moet ( of niet ) en wat de functie is. Aangezien een inlaatspruitsuk volgens mij alleen lucht aanzuigt, zou het mogelijk zijn dat dit slangetje misschien richting sper zou moeten gaan?
Is nu niet te zien tenzij ik de vloerplaat ( en dus het halve interieur) eruit haal.
Groet, Paul
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:34
door Benno
ja, waarschijnlijk wel. er gaat een vacuumleiding richting de Transfer-bak. Daar zit een bekrachtiging voor het difflock die op motorvacuum werkt.
Benno
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:36
door Frans Bonnes
Ja dat klopt, slangetje moet aan de schakelaar van de sper zitten.
Daar zitten drie aansluitingen aan.
Een met vacuum vanaf het spruitstuk en twee die naar de sper bediening op de bak gaan.
fb
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:39
door Paul Kampeerrover
Maar kan het kwaad er mee te rijden tot ik tijd heb e.e.a. te demonteren?
Groet! Paul
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:50
door Frans Bonnes
Nee, maar ik zou voor de zekerheid het slangetje aan het spruitstuk even loshalen en het spruitstuk even afdoppen.
Bijvoorbeeld met een stukje slang met een boutje erin.
Je kunt dan alleen de sper niet meer in of uitschakelen.
fb
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:55
door Paul Kampeerrover
Zal ik doen.
Dank voor je tips. Ik leer zo'n 3.5 steeds beter kennen!
Groet! Paul
Re: sissend in z'n 3 ( rrc)OPGELOST
Geplaatst: ma 28 mar 2011, 22:42
door Paul Kampeerrover
Pieletje afgedopt en inderdaad, gesis is afgelopen en starten gaat ook stukken beter.
Tis eigenlijk zo simpel.
Groet en dank, Paul