Pagina 1 van 1

Zo moet het dus niet.

Geplaatst: za 26 mar 2011, 22:26
door Exfietser
Mijn hele oude en goedkope en gare landrover heeft weer voor verassingen gezorgt. Hij remde iets minder goed en na controle bleken de remtrommels ongelooflijk versleten te zijn .

GroteFoto-DWB37X8I.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd7762cd0ac968d0f1cbc6f00e976d0b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DWB37X8I.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DWB37X8I.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DWB37X8I.jpg', '', 13808799, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Er zat nog een halve mm remvoering op de schoenen en in de trommel een meer als een halve mm diepe groef ter breedte van de remschoen. Om de boel toch te laten remmen waren er dus een paar aanpassingen nodig. En er is blijkbaar ooit een veer zoekgeraakt. De vorige eigenaar heeft op de remankerplaat een extra komma vormig instellertje gemaakt. Bij de series2 remmen zit er alleen bij de voorste remschoen zo'n instellertje gemonteerd en niet zoals bij de series drie bij elke remschoen eentje. Om het extra komma'tje te laten werken heeft de vorige eigenaar ook een inbusboutje in de achterste schoen gemonteerd. Daar zit namelijk niet zo'n steunpaaltje op zoals op de voorste schoen.

GroteFoto-8MO3QV3N.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9a7039a4892629575345e9b7c60c119f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8MO3QV3N.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8MO3QV3N.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-8MO3QV3N.jpg', '', 13808799, 600, 600, 'Loading image ...', false);

GroteFoto-D4N4BAEP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0d5ab70f448051e095771fe0f2453f39', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-D4N4BAEP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-D4N4BAEP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-D4N4BAEP.jpg', '', 13808799, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nog een close op van de rare veer die tussen de schoenen zit en niet zoals de bedoeling alleen op de voorste schoen en aan een paaltje op de remankerplaat. De andere veer zit wel zoals het moet. Op de bovenste schoen ze je nog net het erbij gefabriekte inbusboutje uitsteken. Het onderste gaatje waar de rare veer aanzit is er ook bijgemaakt.

GroteFoto-ECA4NEVW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bc983a085bd7f289cf320b3d692e566', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-ECA4NEVW.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ECA4NEVW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-ECA4NEVW.jpg', '', 13808799, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit is het zelf gefabriekte komma'tje

GroteFoto-CDU3AWSP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b357e5dcae43772ac61fcb2637d62224', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-CDU3AWSP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CDU3AWSP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-CDU3AWSP.jpg', '', 13808799, 600, 600, 'Loading image ...', false);

GroteFoto-Y64ATOQW.jpg --> mod_embed_images_loadimage('76c6e61eab0f5266bad1ec374a79ea4b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-Y64ATOQW.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Y64ATOQW.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-Y64ATOQW.jpg', '', 13808799, 600, 600, 'Loading image ...', false);

De laatste verassing is de hoofdremcilinder. De pen die op de zuiger drukt bleek haaks omgebogen te zijn. ????????

GroteFoto-MIFLWCSP.jpg --> mod_embed_images_loadimage('df724ca5b35cfa4a490f34f850297b14', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MIFLWCSP.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MIFLWCSP.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-MIFLWCSP.jpg', '', 13808799, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Het is ongelooflijk maar waar. De remschoenen zijn zeer gelijkmatige en recht afgesleten. Het hele rare systeem heeft dus goed gewerkt. En een hele lange tijd ook nog. Ik heb nu het probleem dat ik ongeveer alles moet vervangen om het weer origineel en goed te krijgen.

'S landrovers wegen zijn werkelijk ondoorgrondelijk.

Arnold.

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: za 26 mar 2011, 22:32
door richard78
Je maakt toch wat mee met die landrovers!!!!

Maar goed dat het allemaal degelijk gewerkt heeft want remmen zijn toch belangrijk! Lijkt erop dat de vorige eigenaar er wel overf heeft nagedacht en talent heeft met systemen fabriceren.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('32603569b55cd0476b797cbd83775bac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13808825, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: za 26 mar 2011, 22:46
door Exfietser
Ik vermoed dat de vorige eigenaar niet wist waar hij de juiste onderdelen kon kopen en daarom ets gefabriekt heeft.

Het is alleen een beetje k@@#$#$ als je denkt even een paar schoenen en trommels te vervangen en blijkt dan toch iets meer werk te zijn.

Arnold.

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 00:52
door paulus-109
ben er vrij zeker van dat het komma,tje van een kapframe van een jaguar xk 150 dhc af komt
creatieve monteur geweest.

paul

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 03:54
door Dennis101
Je mag van geluk spreken dat de schoenen versleten waren, want de aanpassing bij de hoofdremcilinder is erg gevaarlijk.
Je ziet al dat de drukpen al verder is doorgebogen en omdat de drukpen door het haaks omzetten niet meer in het verlengde ligt van de hoofdremcilinder ook al bij de de beschermhoes is verbogen. Ik krijg de indruk dat de problemen waar je het afgelopen week met mij over hebt gehad niet zozeer ontstaan zijn door de te dunne voeringen, maar door de drukpen die verder om is gebogen.

Het is overigens niet alleen de series 2(a) die een enkele versteller heeft op de 10" trommels, want ook de 88" series 3 en de 90 hebben alleen voor de primaire remschoen een versteller bij de 10" trommels.

Dennis B

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:26
door Joost Nouwen
Hee Arnold,
Heb je hem toevallig van een Afrikaan gekocht ?
Of van een echt zuinige Hollander?

Ach , het heeft gefunctioneerd , interressante oplossing voor als je ergens bent waar niets te krijgen is.

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:27
door Exfietser
Toen ik de cilindfer er uit had gesloopt ben ik ook enigsinds geschrokken Dennis. Doordat de pen is gebogen buigt de as een heel eind omlaag. Te veel. daardoor lag de ring die met de circlip vast zat er ook half uit. Die ring was er gewoon uit gewipt terwijl de circlip nog op zijn plek zat. En zoals je ziet is de pen zo eng gebogen dat hij waarschijnlijk makkelijk zou kunnen breken ook. In dat geval zit je dus zomaar zonder remmen.

Ik zit me alleen af te vragen of dit een aanpassing is geweest of dat de boel een keer gewoon tijdens het remmen is kromgetrapt. Ik kan me echter niet echt voorstellen hoe dat dan gebeurt zou moeten zijn. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat iemand dit op deze manier aanpast. De vorige eigenaar was dan wel een hobby-ist maar echt gek was hij ook niet.

Arnold.

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 11:40
door Frans Bonnes
Arnold.

Als de pin zo omgebogen zit denk ik dat het stangenstelsel dat aan het pedaal zit ook niet origineel meer is.
Zou voor de zekerheid dat maar eens goed kontroleren met het onderdelenboek.

Het is volgens mij ook niet de originele cylinder, met 2 boutgaten.
Volgens mij hebben originelen 3 gaten, of is dat alleen bij de Series1

fb

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:21
door Exfietser
Ik heb het vergeleken met de boeken en de pedaal en het pedaalhuis kloppen wel. Het ronde draaiende deel waar de pin van de cilinder normaal gesproken met twee moertjes op wordt vast gezet was alleen een kwart slag gedraaid.

Mijn cilinder ziet er exact uit zoals deze: link
520849.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d4a51652e463c66880b8c7dbaeb8e3a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F520849.jpg', 'http://www.landro.nl/catalog/images/520849.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F520849.jpg', '', 13809716, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Volgens landro voor een vroege series 2.

In de partsmanual staat echter deze tekening:
GroteFoto-84PRCGUO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('99a5a96cad6a2e29b566e28a9be3fd7b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-84PRCGUO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-84PRCGUO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-84PRCGUO.jpg', '', 13809716, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De cilinder is duidelijk anders getekend dan degene op de foto. En landro heeft het over een vroege series 2. Zou het kunnen dat een vroege series twee nog een rem cilinder heeft gehad van een series 1? En dat deze cillinder die nu krom is gewoon de verkeerde is. Mischien heeft de voirige eigenaar wel gewoon een foute cilinder in handen gekregen. En daar mee zitten knoeien tot het werkte. Misschien heeft die series 1 cilinder een langere pen en is hij daarom krom (gemaakt, geworden.).

Bij mij in de boeken staat er ook een ander nummer bij.
GroteFoto-EATXXYRT.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8eba364db235ac63d766cf0b1e3a1511', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-EATXXYRT.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EATXXYRT.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-EATXXYRT.jpg', '', 13809716, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Weet iemand overigens wat ze bedoelen met CV of CB type?


Deze lijkt nog het meeste op de tekening:
90569128.JPG --> mod_embed_images_loadimage('4044562c881d8b9e9518ff5d9588b46f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F90569128.JPG', 'http://www.landro.nl/catalog/images/90569128.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.landro.nl%2Fcatalog%2Fimages%2F90569128.JPG', '', 13809716, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En volgens het boek zou ik gmc314 moeten hebben. Een nummer dat iki bij leveranciers niet terug kan vinden.

Je maakt nog eens iets mee zo.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2011 10:22 door Exfietser.

Compression Barrel

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:33
door TVR
CB = Compression Barrel volgens mij, en die andere zou ik even in het originele werkplaats handboek in de schuur moeten checken. Daar staat het in, en het ontluchten schijnt op 2 verschillende manieren te moeten.


Van het dikke CB type wat jij hebt, zijn er 2 soorten;


- Brake master cylinder assembly, CB type. for LWB 109
Part nr: 564706
http://www.lrseries.com/shop/product/listing/1370/564706-BRAKE-MASTER-CYLINDER.html?search=564706%20&page=1


- Brake master cylinder assembly, CB type. for SWB, 1967, 88
Part Nr: 520849
http://www.lrseries.com/shop/product/listing/1046/520849-MASTER-CYLINDER-CB-TYPE.html?search=520849&page=1


voor de korte en lange wielbasis, op het oog hetzelfde, alleen voor de 109 is hij 1 slag groter.

Succes,

Groet, Tom

(die een foto van de 2 verschillende naast elkaar net even niet kan vinden)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/03/2011 10:55 door TVR.

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 12:44
door TVR
Die op de foto is dit type: hetzelfde als de koppelings cilinder voor de SWB.
http://www.landro.nl/catalog/product_info.php?cPath=104_35_49_62&products_id=683


De cilinder die jij nu hebt is dus een originele series 2 hoofdremcilinder. Link landro.nl




Groet, Tom

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 14:30
door Apke
Met stomheid geslagen ......... bij welke afrikaan heb jij deze auto gekocht ???

Dergelijke reparaties kan ik me voorstellen in de middle of noware in Afrika, maar niet in een Land als Nederland waar je binnen een dag alle onderdelen in huis zou kunnen hebben.

Goed dat je er nu achter bent gekomen en niet op het moment dat je met je Landrover ergens achterop bent geklapt.

Een goede reparatie is jou wel toevertrouwd

Apke
Beheerder PrikkersWinkel

larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2ef2ed3045e7a9a7a0f7144ea4ad6ba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 13810188, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)

Re: Zo moet het dus niet.

Geplaatst: zo 27 mar 2011, 14:48
door Frans Bonnes
Dat nummer dat jij zoekt is een UNIPART nummer. En zul je niet vaak meer tegen komen
GMC = general master cilinder + een nummer.
Unipart maakte voor zowat elke Engelse auto onderdelen, die ze onder hun eigen nummer leverde

Stuur me eens je mail adres, dan kan ik je wel verder helpen.

fb