Pagina 1 van 1
Welke hoofdremcilinder voor TIC schijfremmenset
Geplaatst: za 26 mar 2011, 18:15
door Manfred
Ik heb enige tijd terug een gebruikte TIC schijfremmenset gekocht voor op mijn 109 Stage one.
Het is de oude TIC set welke gebruik maakt van de klauwen van een MB100 busje uit eind jaren 80 begin 90.
Ik ben deze nu aan het reviseren, alleen vraag ik me af of ik mijn huidige hoofdremcilinder straks ook moet gaan vervangen.
In het verleden zijn er volgens mij nogal eens probleempjes geweest met warmlopen omdat de blokken niet vrijkwamen.
Kan iemand mij hier zinvolle informatie over geven?
Re: Welke hoofdremcilinder voor TIC schijfremmenset
Geplaatst: za 26 mar 2011, 19:58
door Paul Rasch
Beste Manfred,
Ik kan je niet adviseren over de hoofdremcilinder.
Wel over de MB100 remmenset. We hebben zelf een MB100 die als Camper wel eens een tijdje staat.
Nadeel van de MD100 remklauwen is dat deze eenzijdig werken en daardoor gevoelig zijn voor het soepel bewegen van twee stangen waarmee de remklauw in het vaste deel schuift.
Om goed te blijven remmen haal ik dit ieder jaar uit elkaar, controleer de rubberen ringetjes en vet het met kopervet licht in.
Heb je een tweedehands set dan adviseer ik je om kritisch naar deze onderdelen te kijken en ze zo nodig te vervangen zodat je een goede start maakt.
Er is groot verschil in kwaliteit van de remblokken. Wij gebruiken die van Lucas, geen origineel MB. Remt veel beter.
Succes.
Paul Rasch
1950 80"
1982 109" stage one
1993 MB100
Re: Welke hoofdremcilinder voor TIC schijfremmenset
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 05:47
door Dennis101
Ik heb wel eens wat gelezen waarin de leverancier van deze set adviseert om de hoofdremcilinder van een 90/110 te gebruiken, alleen de reden die hij dan opgeeft gaat nergens over.
Hij beweert dat de hoofdremcilinders van een series iets restdruk houden om de schoenen dicht bij de trommels te houden en daar klopt helemaal niets van. Het kantelklepje en de kopklep van het oudere type (de optionele) hoofdremcilinder voor een gescheiden en bekrachtigd systeem maken het circuit geheel drukloos.
Voor het latere type series hoofdremcilinder wat bij de gescheiden en bekrachtigde systemen vanaf (ongeveer) 1980 gebruikt is gaat dat al helemaal niet op, want deze hoofdremcilinder is exact hetzelfde opgebouwd als van de 90/110. Het enige verschil is dat de boring van de series cilinder iets groter is (27 mm) dan die van de 110 (25,4 mm), maar dat maakt voor de werking zelf niets uit. Dit type hoofdremcilinder is overigens standaard op de 109V8.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de pedaalkracht met schijfremmen een stuk hoger wordt om dezelfde remkracht te halen, want schijfremmen zijn niet zelfbekrachtigend en vereisen een hogere druk in het systeem om dezelfde vertraging te halen. Vandaar dat de 110 ook een grotere servo heeft als een series Land Rover met trommels rondom.
Nog iets om rekening mee te houden is dat deze hogere druk in het systeem er ook voor zorgt dat de achterremmen nu ook meer vertragen als voorheen.
Bij de 110 is een remdruk begrenzer in het systeem opgenomen om de rembalans bij elke belading intact te houden, terwijl een 109 dit niet heeft.
Zijn de schijven bij de set die je gekocht hebt nog goed, want ik ken iemand die niet meer aan de schijven van de vroege set kan komen, ook niet via de leverancier van deze set.
Dennis B
Re: Welke hoofdremcilinder voor TIC schijfremmenset
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 14:35
door Manfred
@Paul: Het glijden op de stangen was geen enkel probleem, het er uit persen er van was een des te grotere uitdaging. 1 zijde ging prima, andere kreeg ik er met 30 tons pers amper uit. Zal eens kijken of ik niet een aantal flexibele stofhoesjes kan maken met een lik vet er binnenin.
@Dennis: Dit is dus precies wat ik mij afvroeg. Ik kan me, ook als ik de tekeningen bekijk, niet voorstellen waarom er een restdruk in het systeem achter zou kunnen blijven. Ook mij werd aangeraden de cilinder van een vroege 90 te gebruiken, enkel kon ik er geen vinger op krijgen wat er wezenlijk zou veranderen.
Is de remdrukverdeler van een 110 zonder meer te plaatsen in mijn remsysteem?
Re: Welke hoofdremcilinder voor TIC schijfremmenset
Geplaatst: zo 27 mar 2011, 22:05
door Bas Wit
Ik heb (nadat ik dezelfde set van Bowy had over genomen) jaren met plezier met deze TIC set (met MB100) remmen rondgereden. En gewoon met de standaard hoofdremcilinder van een 109 (ook met standaard vacuum vanaf de motor). Met een losse vacuumpomp wordt het geheel nog beter.
Het kan dus volgens mij prima met de gewone hoofdremcilinder.
Scheuren in de stofhoesjes van de remklauw cilinders waren mijn grootste kopzorg. Mn na flink terreinrijden maakte ik ze altijd even goed schoon.
Maar remmen was altijd super! (wel fijn met een ambulance)...
grt Bas
Voor foto;s zie:
[landrover109.blogspot.com]
Re: Welke hoofdremcilinder voor TIC schijfremmenset
Geplaatst: ma 28 mar 2011, 01:33
door Dennis101
De remdrukbegrenzer is wel te plaatsen, maar dan zou je eerst moeten weten wat de vertraging van de schijfremmen voor is in vergelijking met de voorremmen van een 110.
Misschien is de beste optie wel om een zgn. G-valve te plaatsen die ook in de 90 en 110 station wagon gebruikt werden, want deze zou je door de hoek wat te veranderen nog enigszins in kunnen stellen.
Het effect van de G-valve is alleen op een platenbank te meten.
Dennis B
Re: Welke hoofdremcilinder voor TIC schijfremmenset
Geplaatst: ma 28 mar 2011, 09:58
door bowy
En ook ik heb er voordat Bas eigenaar werd met een standaard bekrachtigde hoofdremcilinder er een jaar of 2 met veel plezier mee rond gereden. Gewoon doen dus!
Schijven zou je kunnen proberen te vinden bij A&G Landrovers. Daar heb ik ooit een nieuwe geregeld na een tijdje met alleen de stalen plaat te hebben geremd omdat de voering op was. (is wel 6 jaar terug ofzo)
GR Bowy
Re: Welke hoofdremcilinder voor TIC schijfremmenset
Geplaatst: ma 28 mar 2011, 20:26
door Manfred
Mijn schijven zijn nog binnen tolerantie, nu dus druk aan het zoeken naar een geschikt middel voor het verdelen van de remkracht.
Hoe zat dat bij jullie Bas en Bowy?