Pagina 1 van 1

Inhouden bij volgas

Geplaatst: di 22 mar 2011, 14:43
door alex jonkman
Ik ben de eigenaar van een LR Discovery Serie II Td5 Automaat
Probleem: Inhouden/schokken bij volgas en toerental komt niet boven de 3000rpm.
LR Vis in Scheveningen heeft alles nagekeken airflow is vervangen, dieselfilter vervangen cq pomp nagekeken maar weet het even niet meer! Is voor hun de 1ekeer dit probleem.
Heeft iemand dit al eens gehad of is er mee bekend? Anders moet ik naar een officiele LR dealer toe voor het doormeten op de computer.

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: di 22 mar 2011, 16:33
door Bart van Dessel
Ik las pas een zelfde probleem met een TD5, iets met een turbodruk sensor, bel Andrew eens, die weet het wel: www.colvilleslandrovers.nl weet veel van TD5 en kan ze uitlezen.

Groetjes, bart

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: wo 23 mar 2011, 01:42
door Andrew Colville
Boost limmit schiet me te binnen, een defect in de wastgate solenoid ( geschroefd op blok onder aircopomp) of de waste gate zit vast Komt zeer veel voor)

op deze foto zie je de turbo wastagate actuator en het klepje welk de wastegate actuator bedient ( met de dunne slangetjes 3 x )
123378690965853.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b3383a631bf3b902e06967ec0d618cae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fiplmag.dyndns.org%2Fphotoup%2Fimages8%2F123378690965853.jpg', 'http://iplmag.dyndns.org/photoup/images8/123378690965853.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fiplmag.dyndns.org%2Fphotoup%2Fimages8%2F123378690965853.jpg', '', 13791509, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dit heveltje moet gesmeerd worden waar deze de turbo in gaat en zonder kracht te bedienen zijn.
--> mod_embed_images_loadimage('40186b52743934f0bdb220aa407fa6c2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRov5uTKryLj0-OeTI3LKT20FO7owuJIm53_HhHNMbHQJJZSNmuww%26amp%3Bt%3D1', 'http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRov5uTKryLj0-OeTI3LKT20FO7owuJIm53_HhHNMbHQJJZSNmuww&t=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ft0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcRov5uTKryLj0-OeTI3LKT20FO7owuJIm53_HhHNMbHQJJZSNmuww%26amp%3Bt%3D1', '', 13791509, 600, 600, 'Loading image ...', false);



een verzadigde injector kabelboom kan ook voor deze symptomen zorgen ook wanneer je deze al eens hebt vervangen.

als je auto nu ook met rustig gas geven niet boven de 3000 rpm komt dan zit de auto in zijn nood loop ( je hebt een hard fout gehad en de ECU heeft de boel beveiligd om schade te voorkomen) daarnaast lijkt het ( is ook zo ) alsof de auto in zijn 3 weg rijdt en niet op schakelt)

Toch moet men deze problemen kunnen herleiden bij het uitlezen, de motor ECU is slim genoeg om een dergelijke fout aan te geven, al is wat deze aangeeft niet direct de boosdoener.

Groetjes Andrew

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: wo 23 mar 2011, 11:57
door Maarten Bodt
Is de lucht toevoer slang naar de turbo ook bekeken de voering hiervan kan loslaten waardoor er te weinig lucht door de turbo komt vaak in combinatie met rook achter de auto, ik heb dit opgelost door een siliconen slang te plaatsen en het probleem doet zich niet meer voor. Succes.

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: wo 23 mar 2011, 19:02
door laro mark
hoor je verder ook geluiden die je eerder niet hoorde.
als je gas geeft blijft dan de motor wel egaal draaien of schokt die (dat er een cilinder niet mee doet)

groet, Laro Mark

130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('33d219cd2f24d416a24b6a707b97a426', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 13794650, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: wo 23 mar 2011, 21:37
door Michiel Tom
Vorig jaar ook iets dergelijks gehad, was toen het vacuumslangetje waardoor de wastegate niet werd aangestuurd. Was heel eenvoudig te herstellen.

Heb het nu weer, net als Alex beschrijft, alleen is er een hoge fluittoon (als luchtverlies, ontsnappen lucht) hoorbaar vlak voor de motor gaat inhouden. Fluittoon hoor je ook als de motor even stil gestaan heeft en je weer start en gaat rijden. Als je onder 2600 rpm blijft, gaat het na een paar 100 m. weg. Heb jij dat ook?

Controlepunten waren vandaag in ieder geval:
- wastegate gangbaar;
- vacuumleidingen;
- controle turbo;
- inlaatcircuit leidingen en slangen;
- luchtmassameter;
- brandstoftoevoer en -druk.

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: do 28 apr 2011, 12:52
door alex jonkman
Bij comtrole bleek een van de 3 slangetjes los te zitten.
Auto rijdt nu weer als vanouds.

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: do 28 apr 2011, 12:55
door alex jonkman
Beste Andrew,
Bedamkt voor de tip één van de drie slangetjes zat los.
Auto rijdt nu weer als vanouds.

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: do 28 apr 2011, 18:30
door sjorsboomschors/aka/PP
ben je ook nog verhaal gaan halen bij Vis??

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: do 28 apr 2011, 18:37
door Roy Bruurs
lijkt mij inderdaad dat je dit moet zien. Vooral een garage die werkt met dergelijke auto's en motoren dit toch na kunnen lopen

Re: Inhouden bij volgas

Geplaatst: do 28 apr 2011, 20:19
door Tata-D2
Hallo Alex,
Soms is de boel eenvoudig te herstellen. Ik vind dit een interessante topic waar we wat aan hebben.
Groet, Willem

Tata-D2.