Pagina 1 van 1

Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 20:16
door Gert v. G.
Gisteren mijn manuele versnellingsbak (Defender110/2002/Td5) van nieuwe olie voorzien (75W80, na 50k + kilometer), echter nadat de oude olie eruit was vond ik een grafiet poeder achtige "drap" onderin de bak (vinger) en aan mijn dop (magneet was met minimale slijtage metaal gevuld). Is dit een aanwijzing dat er gerommeld is of de bak sterk versleten is. Hij schakelt op zich goed, (z'n twee een beetje lastig bij koud weer).
Vandaag prima gereden overigens, enkel bij koude start (-4 vanacht geweest..) lastig in 2.
Hebben jullie ervaringen of advies met/over grafiet poeder?
Hoor het graag.
Groet
Gert

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 20:24
door Bart van Dessel
Als de bak verder goed schakelt zou ik me geen zorgen maken, als ie koud is dan zou ik voorzichtig schakelen, ik dubbel-clutch zelfs af en toe (truckertje...) om de synchromeshes te sparen. De olie is misschien nog nooit ververst en als ie nieuw is moet alles ingelopen worden, daar komt misschien wat gruis vanaf.

Gr, Bart

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 23:51
door Jos Daalmans
Hoi,

Had ik ook in mijn LT85 bak. Verbrande olie en de bak was toen hij uit elkaar was gitzwart van binnen. Waarschijnlijk ooit 20 jaar geleden een "ververst".
Tijdens de reparatie goed schoongemaakt en uiteraard voorzien van nieuwe olie.

Kijk eens achter een paar duizend kilometers of de olie weer helemaal zwart is of dat de zwarte troep is opgelost en de nieuwe olie wat bijkleurt naar het zwarte toe.

Stroeve 2e versnelling hebben alle bakken last van. Oud en nieuw, Laro Toyota, Mercedes, noem maar op.
Dubbel clutchen als de bak koud is spaart het mechanisme en went snel, of gewoon in zijn twee wegrijden, kan die motor best tegen.

Je hoeft je niet ongerust te maken.

Nog vele Big-Smile-Miles toegewenst,

Jos

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 00:23
door mirza.denhond@hotmail.com
De drap zal waarschijnlijk wat residu zijn van normale slijtage en oude olie. Wat grafiettoevoeging betreft gebruik ik dat al meer dan 30 jaar in meerdere auto's. Zowel in de motorolie, versnellingsbak (niet in een automatische), differentieelhuizen, water en brandstof. Het zijn wel verschillende soorten grafiet, maar telkens van MARLY. En dit tot mijn gehele voldoening.

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 00:48
door Henk Bossinade
Gert,weet je wel heel zeker dat er 75W80 in je versnellingsbak moet? vr gr Henk B.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2011 23:49 door Henk Bossinade.

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 08:27
door Dennis101
Toch nog eentje die oplet.

Dennis B

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 21:34
door oudijzer
Hi G.V.G stuurhuis probleem opgelost?

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 23:24
door Bart van Dessel
75W80 is MTF olie, die moet volgens mij in een R380.

Gr, Bart

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: di 22 mar 2011, 00:12
door Henk Bossinade
MTF die LR voorschrijft is volgens mij 5W30 ? Gert schrijft alleen 75W80 , dit kan net zo goed normale gearoil zijn , vandaar mijn vraag aan hem . Hij antwoordt alleen niet .Vr gr Henk B.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2011 23:22 door Henk Bossinade.

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: di 22 mar 2011, 01:08
door Bart van Dessel
Daar ging zijn vraag niet over, er lag een laagje drap in z'n versnellingsbak voordat hij ging verversen. Wat hij er daarna in liet lopen is eigenlijk niet van belang. MTF is volgens mij altijd 75W80. Ik gebruik altijd deze olie met altijd prima resultaten: [www.mpmoil.nl]

Gr, Bart

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: di 22 mar 2011, 01:34
door Dennis101
Uit het productblad van de fabrikant (Texaco) van MTF94, de voorgeschreven olie voor een R380:

MTF 94 is samengesteld op basis minerale basisoliën en milde EP-additieven en is niet ontworpen volgens een specifieke SAE-viscositeitsgraadclassificatie, maar benaderd een SAE 75W-80.

MTF 94 is speciaal ontworpen voor de vereisten van handgeschakelde versnellingsbakken van personenauto's zoals gebruikt in Rovers, Land Rovers en Mini's. MTF 94 wordt aanbevolen voor modellen die zijn uitgerust met de Rover PG-1-, R65-, R380- en Getrag 283-versnellingsbakken (Rover 200, 400, 600, 800, 25, 45, 75, MG-F; Land Rover Freelander, Defender, Discovery en Range Rover). Het wordt niet aanbevolen voor de GFT MT-82-versnellingsbak met zes versnellingen (ingebouwd in het model uit 2007, de Land Rover Defender)

Kortom, MTF94 is niet hetzelfde als een 75W-80 versnellingsbakolie.

Dennis B

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: di 22 mar 2011, 01:52
door Bart van Dessel
Je dwaalt weer 's af Dennis. Even niet in je stapels productbladen neuzen maar even het berichtje van Gert lezen. Natuurlijk is het wel prima om Gert te tippen over de juiste olie. Voor vandaag welterusten, morgen weer een dag.

Gr, Bart

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: di 22 mar 2011, 02:07
door Dennis101
Het is maar wat je afdwalen noemt.
Gert heeft nu mogelijk de verkeerde olie in de versnellingsbak en lijkt daar ook al de eerste problemen van te ondervinden.
De drab die hij gevonden heeft is op zich niet meer zo belangrijk, want daar doe je nu niets meer aan voor zover er al iets aan gedaan zou moeten worden.
Ervoor zorgen dat de juiste olie in de bak zit is nu wel van belang, want dat zou anders problemen in de toekomst op kunnen leveren.
En als er dan verkeerde adviezen worden gegeven (75W-80 in plaats van MTF94) lijkt het mij wel zo prettig dat dit gecorrigeerd wordt.
Bovendien staat MTF voor olie voor handgeschakelde versnellingsbakken en daar zijn vele soorten en kwaliteiten in te koop, waarvan Texaco MTF94 er eentje is.

Dennis B

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: di 22 mar 2011, 08:51
door Bart van Dessel
Je hebt gelijk, ik hoop dat Gert dit ook leest en snel maatregelen neemt.

Gr, Bart

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: wo 23 mar 2011, 23:24
door Gert v. G.
Vrienden prikkers,

Hartelijk dan voor jullie adviezen!
Het verhaal is dat ik bij het verversen van de bak geen zwarte maar nog goed rood gekleurde olie uit de bak kreeg. En op het laatst drap vond.
Volgens de specificaties verkrijgbaar via het invoeren van het kenteken bij de garage en de spec uit het handboek krijg ik tweemaal bevestigd dat ik 75W80 moet gebruiken. Ik heb met kou de 2 stroefheid, maar bij warme motor in het geheel niet (meer).

Sorry dat ik niet eerder reageerde, ben iets te druk.

Voor het stuurhuis probleem (dank voor de oplettende lezer), dat is nog niet opgelost.Het stuurhuis iets strakker gezet, maar nog steeds vrije uitslag van het stuur tijdens rijden. Geen speling tussen draaien en wiel beweging bij stilstaan, enkel bij rijden. Ik denk aan de rubbers, maar ben er niet zeker van. De stuurdemper is op zich goed maar kan ik ronddraaien in de rubbers. Er voelt wel een soort knak als de wielen draaien maar dat lijkt op de stuurkogel die tegen de arm tikt. Nog niet concreet een oplossing.
groet
Gert

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: wo 23 mar 2011, 23:32
door Bart van Dessel
Als het rood gekleurde olie was die eruit kwam dan zat er ATF olie in, is eigenlijk niet de olie die voor een R380 voorgeschreven staat, dan lijkt me inderdaad, zoals ik al aangaf, 75W80 de beste keus. Succes met verversen.

Groetjes, Bart

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: do 24 mar 2011, 00:01
door Dennis101
Dan heb je een zeer slecht geïnformeerde garage en niet in het handboek voor jouw auto gekeken, want al vanaf 2000 is voor de R380 versnellingsbak de specificatie van ATF Dexron IID gewijzigd naar MTF94 en dit staat ook in het handboek van een Defender uit 2002.

Eerste bulletin m.b.t. de gewijzigde specificaties voor de R380 (en PG1):
R380bulletin.jpg --> mod_embed_images_loadimage('881d02140eec35dbcdb2ec578b1cf4e6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FR380bulletin.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/R380bulletin.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FR380bulletin.jpg', '', 13796460, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Bulletin smeermiddelen uit 2004:
Bulletin2004.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b0983fb718dee73174faafaa517631b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FBulletin2004.jpg', 'http://homepage.mac.com/landrover101/derden/Bulletin2004.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhomepage.mac.com%2Flandrover101%2Fderden%2FBulletin2004.jpg', '', 13796460, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Dennis B

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: do 24 mar 2011, 00:09
door Bart van Dessel
[www.kroon-oil.com]

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: do 24 mar 2011, 00:18
door Bart van Dessel
Sorry, kan het niet laten, denk dat Gert een goed advies gekregen heeft: [www.mpmoil.nl] even aanklikken bij versnellingsbak 5/1

Re: Grafiet drap in vernellingsbak?

Geplaatst: do 24 mar 2011, 22:27
door oudijzer
Hi Gert alles wel maat? komt wel goed met je bak toch? als je wil heb ik nog een stuurhuis liggen dat je mag hebben, als je wilt wisselen om de oorzaak te zoek en toch wil doorrijden (ik hoef hem niet terug)
Heb een RR gesloopt waar ik een frisse koets op gezet heb dieseltje er in en vandaag de papieren binnen van de RDW, nu bezig de 130 klaar te maken voor de vakantie naar Marokko,,,, vrouw en kids vliegen Pa karren, heb nog wat daaagjes over.
Gr Oudijzer