Pagina 1 van 1

Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 09:14
door michel1
Tijdens het oprijden knarst de versnelling van 1 naar 2 en bij het terug schakelen naar 2 ook. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 09:30
door dimitri
welke landrover is het ???? mischien wel makkelijk om te weten
als je een oude serie hebt vergeet je mischien te klutsen ??

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 09:47
door michel1
Het is een 90 uit 1986.

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 10:13
door Mud Machine
Synchromesh van 1-2 versleten. Met een beetje tussengas nog wel een tijdje zonder knarsen mee te rijden maar uiteindelijk toch reparatie/vervangen nodig.

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 10:18
door michel1
De versnelling doet dit nu ook van 4 of 5 naar 3. Wat dient er dan vervangen te worden. Ben een leek, dus probeer het zo veel mogelijk infomatie te krijgen. Alvast bedankt

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 10:28
door BEN110
olie niveau gecontroleerd is dit goed dan wordt het repareren

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 10:44
door dirk ambu
tap de olie anders even af en kijk even of er slijpsel in zit let daarbij ook op de kleur van het slijpsel

groet dirk ambu

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 10:53
door michel1
Olie is vervangen en gecontroleerd. Geen zorgwekkend slijpsel aangetroffen. Tevens is er speciaal goedje aan toegevoegd.

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 11:03
door Frans Bonnes
kan je hem tijdens stilstand, met draaiende motor, wel in alle versnellingen krijgen?

fb

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 11:03
door dirk ambu
hij stuurt wel goed he niet dat de diflock wast staat
dit soort dingen blijft moeilijk beoordelen op afstand

kijk ook even of er nog genoeg koppeling olie aanwezig is
en of de master en slave cilinders niet lekken
als de koppeling niet goed vrij komt kan je dit ook hebben

groet dirk ambu

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 11:45
door michel1
De vloeistoffen van de koppeling zijn goed. De versnellingen zijn vrij te bewegen in stilstand.

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 12:31
door dirk ambu
dan frees ik dat er een lager van de in of uitgaande as stuk is of speling heeft
het zou kunnen dat als er kracht op de bak komt te staan dat er tandwielen scheef worden gedrukt
ik zou als ik jou was even bij iemand langs rijden die ervaring heeft met land rover
voor dat je de bak er onder uit gaat halen want als je geen goed diagnose kan stellen
is het moeilijk zoek in de bak naar wat er stuk kan zijn
groet dirk ambu

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 12:53
door michel1
Druk, bedankt voor je input. Ik zal er na laten kijken

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 15:14
door Jos Daalmans
Hoi Michel,

Een 90 uit 1986, heeft hij een LT85 (voor de V8) of een LT77 of LT77S, R380?. Ik hoop dat de juiste olie er inzit (zeg maar motorolie) i.p.v. versnellingsbak olie want dat gaat niet werken (als je dit hebt laten doen, vraag dit voor alle zekerheid na, veel monteurs klapperen met de oren als ze horen dat er motorolie in een versnellingsbak moet). Je moet dan volgens mij veel te hard drukken om de olie tussen de Baulkring en de synchromesh uit te krijgen. Resultaat, sterke slijtage aan de schakelvork en dat resulteert weer in niet goed in te leggen versnellingen. Volgens mij overleeft de oliepomp in de bak deze dikke olie ook niet.

De synchromesch en de baulkring zal wel over zijn top heen zijn. Speling van de tandwielen op de schakelas kan een mogelijkheid zijn, maar dan maakt de bak in de betreffende versnelling al een hoop herrie. Ik heb dit met de vijfde versnelling in de LT85 gehad. Ongeveer 1 mm speling en een herrie van hier tot ginder.

Maken alle versnellingen herrie, misschien de druksmering in de bak onderbroken. je krijgt dan zeer snel schade doordat de lagers van de tandwielen (naaldlagertjes) niet meer gekoeld en gesmeerd worden.

Versleten lagers maken wel herrie (houden ze rustig 100.000Km vol), maar als ze echt speling hebben, knalt het uit elkaar en kost het veel geld.

Ik weet niet waar je woont, anders bij gelegenheid, zak een naar het O-zo-mooie Elsloo in Limburg af, of ga naar de prikkersrit op 10 april.

Voorlopig zoals al aangegeven, dubbel klutsen (double clutch), dan spaar je het mechanisme.
Als de bak er onderuit moet, reken op een paar dagen werk. Als je de bak uit elkaar hebt, kun je pas vaststellen wat er vervangen moet worden. Lagers zou ik sowieso doen. Sychcromesch en Baulkring 2e versnelling sowieso, misschien de naaldlagers, uiteraard de pakkingen.

Succes,

Jos

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 18:42
door michel1
Beste Jos, bedankt voor je uitvoerige terugkoppeling. De olie is vervangen door een garage bij mij in de buurt. Ik ga er vanuit dat zij de juiste olie hebben gebruikt. De 90 is geen V8 maar een 2,5 volgens mij met LT 77 bak. De auto heeft nog geen 75.000 km gelopen. Ik ga graag op je aanbod in , maar ik woon in Assen dus ik zal een tripje moeten plannen voor het o zo mooie Elsoo. Gr. Michel

Re: Versnelling

Geplaatst: zo 20 mar 2011, 19:41
door Dennis101
Ik denk dat een automonteur met enige vakkennis niets nieuws zal horen als er in een bepaalde versnellingsbak motorolie moet.
Bijna elke garage heeft wel eens een Honda Civic, oudere Peugeot 305 of Mini op de brug gehad om maar een paar auto's te noemen die motorolie in de versnellingsbak gebruiken.
Raadpleeg voor de juiste olie in de versnellingsbak het werkplaats handboek, maar zoek altijd naar een eventuele bulletin i.v.m. eventuele wijzigingen.

Aangezien de versnellingsbak van Michel ook problemen heeft bij het terugschakelen van 4 en 5 naar de 3e versnelling lijkt mij waarschijnlijker dat de koppeling niet geheel vrijkomt.
In dat geval heeft ' double de-clutch" weinig zin, want daarvoor moet de koppeling natuurlijk wel vrijkomen.
Bij een koppeling die niet geheel vrijkomt is het voldoende om het motortoerental ongeveer gelijk te krijgen met het toerental in de te kiezen versnelling, maar met de koppeling ingetrapt.
Bij terugschakelen het motortoerental iets verhogen en bij opschakelen niet te lang wachten met doorschakelen.
Voordat de problemen zich ook bij het opschakelen voordoen zijn de problemen bij het terugschakelen vaak al veel langer aanwezig, omdat met name bij het terugschakelen het snelheidsverschil tussen de hoofdas en de versnellingstandwielen het grootst is.
Zo ontlast je de synchro's totdat de koppeling gerepareerd wordt.

Een doorgesleten draaipunt van de koppelingsvork, een gebroken of vervormde diafragmaveer van de drukgroep of een (interne) lekkage van de hoofdcilinder kunnen er o.a. voor zorgen dat de koppeling niet geheel vrijkomt.

Dennis B

Re: Versnelling

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 15:41
door michel1
Dennis,

Bedankt voor informatie.

Michel

Re: Versnelling

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 17:59
door Bob met Piet
Wat nou motorolie?
Er moet toch ATF dexron II D in de LT77???
Of ben ik nu weer abuis

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('4fc91b21084ea598a67625047b9b892f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 13784753, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Versnelling

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 18:47
door sjorsboomschors/aka/PP
nee, heb ik er ook in

Re: Versnelling

Geplaatst: ma 21 mar 2011, 21:46
door Dennis101
Dat klopt en Jos weet dat blijkbaar nog niet, vandaar dat ik in mijn reactie ook vermeld heb dat voor de juiste olie eerst de voorschriften van Land Rover moeten worden geraadpleegd.

Dennis B