Pagina 1 van 1

Mogelijk lekke kering???

Geplaatst: do 17 mar 2011, 22:33
door petertje
Zag ik de afgelopen weken dat er toch wel steeds meer olie onder mijn 3,5 RRC van 89 lag.
Om verder gezeik te voorkomen vandaag de gehele onderzijde goed met remmenreiniger schoon gemaakt.
Op advies van een kennis het klepje onder op de bellhousing ??? is huis tussen automatenbak en motor in opengemaakt. Volgens hem moest het daar droog zijn en mocht er geen olie zichtbaar zijn. Je raad het al wel olie dus.
Volgens hem is de achterste kering nu kapot en moet deze vervangen worden.
Ook zou er iets olie bij de voorste uitkomen.
Mijn vraag is: is dit redelijk te doen of moet dan bv de motor of de automatenbak eruit.
Tevens welk onderdeel zou ik moeten bestellen.
Heb al in het haynes boek gekeken maar kan niet veel over vinden.
Hoopte dat er een soort stappenplan zou zijn.
Is er iemand die mij goed kan adviseren en hoe ik verder moet handelen en of er verder nog iets moet worden vervangen.

GRT peter

Re: Mogelijk lekke kering???

Geplaatst: do 17 mar 2011, 22:47
door Frank
Dag Peter,

Ik heb een serie IIA met een 6 cilinder benzine blok maar misschien helpt een volgend stappenplan je een idee te krijgen wat er je te wachten staat.

Hier een opsomming hoe ik de krukaskeerring vervangen heb. Let wel op dat het bij mij ging om een ander blok. 2,6 liter benzine. Ik heb het blok eruit gehaald dan kun je alles netjes vervangen en kun je overal bij. Beter langer bezig en goed doen dan proberen snel te doen en erachter komen dat die tijd verloren is omdat het niet goed gebeurt is.

1. Motorolie gedraineerd. Accu verwijderen.
2. Bumper verwijderd. Anders kon er met de motortakel niet dicht genoeg bij de motor komen.
3. Radiateur verwijderd. Draineren en slangen los gooien. Alle opening sluit ik af met een ouwe sok om te voorkomen dat er rotzooi of iets anders in terecht kan komen.Compleet met voorfront. Zitten aan de wings vast gebout en onder aan het chassis. Ik moest wel de overstortreservoir frame-pje vervangen om het geheel eruit te tillen. Ook moest ik de kabels van de verlichting voor losgooien om de radiateur vrij te krijgen.
4. Luchtfilter eruit gehaald.
5. Uitlaat los gehaald tussen spruitstuk en voorste pijp.
6. Kabels losgooien van de motor. Zo min mogelijk uiteraard. (startmotor, dynamo, ontsteking (niet de bougiekabels), aarde kabel en diverse andere kleine kabels. (Ik heb diverse foto's gemaakt om terug te kunnen zien waar alles zat.
7. Benzine leiding plus de stangetjes van de gaspedaal naar de carburateur.
8. Plaatwerk tunnel verwijderd om goed bij het belhouse van de versnellingsbak te komen. Hiervoor heb ik de kachel ook eraf moeten halen. (Met een touw aan de zonneklep gehangen om niet de kabels los te halen. Om het plaatwerk los te halen wel diverse knoppen van de poken en andere kleinere zaken moeten verwijderen. Je zult dit moeten doen anders kom je nooit bij de bovenste moeren van de verbinding tussen bak en motor.
9. Motor in de takel hangen. Bak met assteun of iets dergelijks ondersteunen. Motorsteunen los schroeven. Belhouse moeren verwijderen. Motorrubbers met steun en al verwijderen en het blok rustig naar achteren trekken. Zorg ervoor dat het blok in de takel hangt en niet wil draaien (ketting gedraaid zit) en mooi in het midden hangt.
10. Blok uit de motorruimte tillen en laten zakken en als het kan. Op steunen of hout zetten bij het sleutelen.
11. De koelvloeistof in het blok draineren. Tappunt zit aan het zijkant van het blok.
12. Om tot de keerring te komen heb ik het volgende moeten verwijderen. (in deze volgorde) drukgroep, koppelingsplaat, vliegwiel, vliegwielhuis met startmotor, carterpan, bovenste en onderste halve maan om de krukas, keerring.
13. Zaken die ik vervangen heb: De o-ring van het vliegwielhuis vervangen, carterpanpakking met aan beide zijde vloeibare pakking. (Is tot nu toe goed droog, let wel op het aanhaalmoment van de carterpanboutjes) oliefilter vervangen met afdichtingsring en koppelingsplaat. (hier zaten bij mij behoorlijk wat olie sporen op. De motorrubbers. En natuurlijk de keerring met opening aan de bovenzijde en de verbinding van de veer in de opening van de keerring. De t-stukken pakkingen behoren in het blok van het onderste maantje bij de krukaskeerring. Alle ringen en t-stukken goed met vet in smeren. Drukgroep was bij mij nog goed.
14. Bekijk ook de krukas of beschadigd is of een ingesleten loopvlak. Ik heb dit mijn met een heel fijn (oud) schuurpapiertje iets of wat gepolijst. De as mag ook geen axiale speling hebben. Met shims kun je de speling opheffen. (zie manual want ik heb dit niet hoeven te doen)
15. Ik heb de carterpan ook grondig schoongemaakt met wasbenzine. Het blok heb ik ook ontdaan van het grootste vuil om daarna eventuele lekkages makkelijker op te kunnen sporen.
16. Opbouwen is eigenlijk weer het rijtje in omgekeerde richting afwerken vanaf punt 9. Denk ook aan het aanhaalmoment van het vliegwiel en het blok wat de onderste halve maan op zijn plek houdt. Alles bouten invetten met kopervet.
17. Afvullen radiateur en daarna de motor even laten draaien en weer bijvullen. Dit een enkele keer herhalen.

Ongetwijfeld ben ik zaken vergeten maar ik hoop dat je er iets aan hebt. Veel succes!!!
Groeten, Frank