Pagina 1 van 1
waar moet ik opletten bij een automaat inbouw?
Geplaatst: di 15 mar 2011, 21:50
door neef Henk
Vraag 1: Komend weekend ga ik de ZF 22 automaat uit de Discovery inbouwen in mijn 101FC. Nu heb ik ergens een keer gelezen dat je de oliepomp kan beschadigen bij onjuiste montage. Wie kan mij uitleggen waar ik moet opletten?
Vraag 2: Aan de automaat zitten ook 2 slangen die naar de oliekoeler gaan. De oliekoeler is een simpele buis met wat koelvinnen er omheen (standaard Discovery). Is dit voldoende om ook mee te kunnen terreinrijden?
Groeten neef Henk
Re: waar moet ik opletten bij een automaat inbouw?
Geplaatst: wo 16 mar 2011, 01:29
door Andrew Colville
Als je de koppel omvormer aan de automaat hebt laten zitten dan hoef je je niet al te druk te maken, heb je echter de koppel omvormer aan de motor laten zitten dan moet je ZEER goed opletten bij het monteren van de motor aan de bak.
de koppel omvormer heeft een uitsparing en deze drijft de olie pomp in je automaat aan, heet is dus belangrijk dat deze goed op de pomp zit en niet gedraaid dan druk je de pomp kapot.
automaat olie wordt goed heet als de bak hard moet werken , nu zal de koeler prima zijn voor het gewicht van de Discovery, maar of dit ook goed gaat in een 101 durf ik niet te zeggen, late 3.9 efi rangerovers hadden naast de buis koeler voor de radiateur ook nog een extra koeler in de radiateur.
Groetjes Andrew
Re: waar moet ik opletten bij een automaat inbouw?
Geplaatst: wo 16 mar 2011, 09:24
door Bart van Dessel
Het is altijd mogelijk om er nog een grote koeler bij te zetten, je kunt in principe gewoon met brandstofslang werken en slangklemmen, de druk is niet zo groot. Verder heeft Andrew het prima uitgelegd.
Gr, Bart
Re: waar moet ik opletten bij een automaat inbouw?
Geplaatst: wo 16 mar 2011, 10:35
door bram-rrc
Zou er meteen een temp. meter voor de olie van de auto.bak inzetten.
Bv van vdo dayton, speciaal voor versnellingsbak (tekentje). geloof 40 euro voor meter en sensor. Sensor in carterdeksel auto.bak gezet op
aanraden van specialist uit Tilburg.
Hier: [www.idee-systems.nl]
Ook handig als je orginele max.temp sensor, defect blijkt te zijn. (uit ervaring, alleen achteraf...)
Re: waar moet ik opletten bij een automaat inbouw?
Geplaatst: do 17 mar 2011, 21:26
door neef Henk
Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste de koppelomvormer aan de automaat zetten en daarna de automaat aan de motor hangen. Ik was al van plan om een VDO meter te plaatsen, te hoge temperatuur is funest voor een automaat.
Wie weet wat de minium en maximum temperatuur is van een automaat?
Groeten neef Henk
Bedankt voor de goede info!