Stiggy is er weer!
Geplaatst: za 12 mar 2011, 18:34
Een paar weken geleden was ik het zat. Honderden (en ik bedoel meer dan 19 honderdjes) euro's gespendeerd aan het goed krijgen van Stiggy.
2 jaar terug een nieuw blok erin gehangen en de kop naar een "specialist" gebracht in de Zaanstreek om de kop te zien van harde klepzittingen, ruimere geleiders en de kop te vlakken. Na de blokwissel liep hij heel goed echter alleen op lpg en niet op benzine. Dus alles in de brandstof lijn van tank naar inlaatspruitstuk vervangen. Alles. Het bleek uiteindelijk de benzine afsluiter te zijn welke dicht staat als je op lpg rijdt.
Maar wat het vreemde was is dat langzamerhand hij op zowel op LPG als benzine slechter ging lopen. Ook de lpg lijn nagelopen, verdamper vervangen vanwege gescheurd membraan maar zonder bevredigend resultaat. Alles hielp wel wat maar grosso modo geen echte verbetering.
Ook de TAP en het diagnosewerk van Iwema hielp niet meer....
In z'n eerste drie versnellingen ging het wel maar in z'n vier zo dood als een pier.
Een paar weken geleden ging ik naar een vrien van een vriend met het schutbord van captain slow om te laten lassen en om een nieuwe voetenbak in Stiggy te zetten en hem uit te deuken.
Op de heenweg even langs een maat in De Wijk die me vanuit Dalen, waar ik heen moest, weer terug te brengen.
Op het laatste stuk naar Dalen kwam ik echt niet meer boven de 70 en was ik het helemaal zat. Dan maar een 200tdi zonder t erin!
Aangekomen bij Albert in Dalen overlegd wat wijs was. Hij wilde eerst even naar het blok kijken voor ik zou wisselen.
Ik start Stiggy, hij luistert even en zegt: er ligt een klep uit.
Nu moet je weten dat er zo'n 8 "professionals" hebben gekeken, geluisterd en gewerkt aan het blok en niemand kwam op dat idee. Alleen dorpsgenoot Marco dacht dat het aan de kleppen lag, dus hebben we ze meermalen opnieuw gesteld.
Ik gaf Albert aan dat hij mocht kijken of het echt zo was wat hij dacht en het bleek inderdaad een klep te zijn. De geleider van de uitlaatklep van de tweede cilinder was helemaal schuin weggesleten.
Na mijn vraag over de kop hier op de prik heeft Westfries aangeboden zijn cilinderkop te schenken en heb dat dankbaar aanvaard. Ook deze kop behoefde enige revisie maar veel minder dan de mijne dus deze is erin gezet.
Vandaag met de trein weer naar Dalen afgereisd en Stiggy opgehaald. Wat een genot. Lekker doortrekken in alle versnellingen, in zijn 4 meer dan voldoende trekkracht en lekker met 95-100 tuffen over de snelweg. Genoeg over om in te halen en een top van over de 120 mocht het een keer nodig zijn.
Enerzijds baal ik dat ik zoveel heb morgen spenderen om hem goed te krijgen, anderzijds blij dat alles nieuw is en hij nu fantastisch loopt.
Mocht je iemand zoeken in NO Nederland om aan je Land Rover te werken voor aangename tarieven, stuur me maar een PB voor de contactgegevens van Albert.
Ik ben weer helemaal gelukkig met het gele gevaarte!
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2011 17:41 door D&G.
2 jaar terug een nieuw blok erin gehangen en de kop naar een "specialist" gebracht in de Zaanstreek om de kop te zien van harde klepzittingen, ruimere geleiders en de kop te vlakken. Na de blokwissel liep hij heel goed echter alleen op lpg en niet op benzine. Dus alles in de brandstof lijn van tank naar inlaatspruitstuk vervangen. Alles. Het bleek uiteindelijk de benzine afsluiter te zijn welke dicht staat als je op lpg rijdt.
Maar wat het vreemde was is dat langzamerhand hij op zowel op LPG als benzine slechter ging lopen. Ook de lpg lijn nagelopen, verdamper vervangen vanwege gescheurd membraan maar zonder bevredigend resultaat. Alles hielp wel wat maar grosso modo geen echte verbetering.
Ook de TAP en het diagnosewerk van Iwema hielp niet meer....
In z'n eerste drie versnellingen ging het wel maar in z'n vier zo dood als een pier.
Een paar weken geleden ging ik naar een vrien van een vriend met het schutbord van captain slow om te laten lassen en om een nieuwe voetenbak in Stiggy te zetten en hem uit te deuken.
Op de heenweg even langs een maat in De Wijk die me vanuit Dalen, waar ik heen moest, weer terug te brengen.
Op het laatste stuk naar Dalen kwam ik echt niet meer boven de 70 en was ik het helemaal zat. Dan maar een 200tdi zonder t erin!
Aangekomen bij Albert in Dalen overlegd wat wijs was. Hij wilde eerst even naar het blok kijken voor ik zou wisselen.
Ik start Stiggy, hij luistert even en zegt: er ligt een klep uit.
Nu moet je weten dat er zo'n 8 "professionals" hebben gekeken, geluisterd en gewerkt aan het blok en niemand kwam op dat idee. Alleen dorpsgenoot Marco dacht dat het aan de kleppen lag, dus hebben we ze meermalen opnieuw gesteld.
Ik gaf Albert aan dat hij mocht kijken of het echt zo was wat hij dacht en het bleek inderdaad een klep te zijn. De geleider van de uitlaatklep van de tweede cilinder was helemaal schuin weggesleten.
Na mijn vraag over de kop hier op de prik heeft Westfries aangeboden zijn cilinderkop te schenken en heb dat dankbaar aanvaard. Ook deze kop behoefde enige revisie maar veel minder dan de mijne dus deze is erin gezet.
Vandaag met de trein weer naar Dalen afgereisd en Stiggy opgehaald. Wat een genot. Lekker doortrekken in alle versnellingen, in zijn 4 meer dan voldoende trekkracht en lekker met 95-100 tuffen over de snelweg. Genoeg over om in te halen en een top van over de 120 mocht het een keer nodig zijn.
Enerzijds baal ik dat ik zoveel heb morgen spenderen om hem goed te krijgen, anderzijds blij dat alles nieuw is en hij nu fantastisch loopt.
Mocht je iemand zoeken in NO Nederland om aan je Land Rover te werken voor aangename tarieven, stuur me maar een PB voor de contactgegevens van Albert.
Ik ben weer helemaal gelukkig met het gele gevaarte!
Debbie & Gerard
90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958
BLRC Website
BLRC Facebook pagina
Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2011 17:41 door D&G.