reviseren V8, 4.2

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
crazy mud

reviseren V8, 4.2

Bericht door crazy mud »

Hallo,

Weet iemand of het voor een goedwillende redelijk handige hobbieist haalbaar is een V8 4.2 voor een RRC te reviseren.
Ik denk er dan echt aan deze nagenoeg in nieuwstaat te brengen.
Is er een soort handleiding en wat kan ik dan zelf en wat moet ik laten doen?

ik hoor het geraag, gGroet,

Peter
Wim Janssen

Re: reviseren V8, 4.2

Bericht door Wim Janssen »

Peter,

Ja, dat kan. Die handleiding is er ook en heet Google met speciale aandacht voor RPI engineering. Als je deze site aandachtig gelezen hebt, kun je de klus waarschijnlijk wel aan. Maar vooral nauwkeurig werken en elk deel van het project van tevoren besturen zodat je weet waar je mee bezig bent.
Ik heb mijn 3.5 vorige winter gereviseerd en dat heeft me 2 maanden bijna alle vrije tijd gekost. E.e.a. is ook te zien op mijn fotosite [wim-janssen.fotopic.net] onder "de Nieuwe One-Ten"

groeten
Wim Janssen
crazu mud

Bericht door crazu mud »

Dank je wel, ik denk dat ik de stap maar waag,
tijdrovers

Bericht door tijdrovers »

is prima te doen.
ik heb 2 jaar geleden mijn 3.5 gereviceerd.
de hoonsporen in de cilinderwanden waren nog lichtjes tezien. dus heb er niet heelveel werk aan gehad.
wel alle kleppen opnieuw geslepen en nieuwe lagers e.d.
's-maandagsavond's begonnen en zaterdag liep de motor weer.
neem er de tijd voor.
onderdelen schoon weg leggen en op volgorde (zeker als je het voor het eerst doet)
het is echt leuk om te doen.

p.s. ik zit eraan te denken om 2 turbo's op mijn 3.9 te bouwen.
zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.
zou je ook een andere nokkenas nodig zijn?

groeten, Henri
ErikRRCV8

Bericht door ErikRRCV8 »

Janspeed heeft een dubbele turboset geleverd op de 3.5 en enkele setup op de 3.9. meningen verschillen over een turbo, het geeft zeker een merkbaar verschil in vermogen en reactie. Alleen trap je je RRC niet vaak hoog de toeren in en een turbo op lage toeren is niet heel efficient, zeker niet als je met 1 grote werkt. Compressor werkt dan denk ik beter, zeker op lagere toeren...maar geen ervaring mee. Kortom het is gedaan en schijnt leuk te werken, zou het zelf niet snel doen. Andere nokkenas is wel een aanrader, zeker als je huidige alweer meer dan 100k gedaan heeft kan een verse iets scherpere geen kwaad

Hou ons op de hoogte!
Jos Daalmans

Bericht door Jos Daalmans »

Hoi,

Leuk om te doen maar....................

Twee turbo's, let op met je warmtehuishouding. Er komt behoorlijk wat bij kijken. Hebben we ooit met een Chevy 454 Bigblock gedaan (8.500rpm 900Pk) voor een Rodeo. Helaas werd er aan het begin van dat race seizoen de turbo in de ban gedaan.
Daarbij hadden we de grootst mogelijke radiator, oliekoeler luchthappers etc gemonteerd. De nokkenas maakt niet zoveel uit omdat je de lucht er toch doorheen perst. We hadden overigens een Crane Cam nokkenas gebruikt, vaste kleppenstoters, Edelbrock manifold (helemaal leeg gefreesd uiteraard) een vette 4-barrel Holley carbuarteur.

Let op, je werkt met een carburateurversie en dan heb je een probleem met je geperste lucht. Je moet de SU of Stromberg carburateurs voor de turbo zetten, deze kun je niet "persen". Een intercooler is niet mogelijk, omdat je het lucht/benzine mengel gaat persen en bij koeling zou je benzine bij een koude motor wel eens in de intercooler gaan condenseren en dan heb je kans op een explosie.

Een Weber met een Edelbrock, kun je met wat kunst en vliegwerk "persen" (extra druk op de benzinetoevoer, carburateur ontluchting omleggen tot in het luchtkanaal). Als je dit doet zou je gebruik kunnen maken van een intercooler, omdat er geen benzinedamp in de geperste lucht voor de carburateur zit.
Wel opletten dat je compressieverhouding onder de 1:8.5 blijft
Een Turbo heeft een turbogat en dat is in het terrein toch wel hinderlijk.

Een compressor op een V8 is beter om onderin kracht te krijgen. Je moet echter goed opletten dat de getande aandrijfsnaar nooit in aanraking komt met spatwater en vooral geen modder. Dan is het feest meteen over. Overigens, zo een compressor is ook geen goedkope "prul".

Advies:

Doe dit niet met een straatversie van een auto. Zelfs in het terrein heb je er niet veel aan. Spaar je dat geld, geef het liever uit aan een Weber met Edelbrock (+ 20Pk), een stijlere nokkenas (+20Pk en meer koppel), spagetti uitlaten (+10 tot 20PK) (€ 1.600,- bij elkaar) en als je dan toch gek wilt doen hogere compressie zuigers.

In ieder geval , veel sleutelplezier,

Jos
Plaats reactie