Pagina 1 van 1
LSE als trekker
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 16:24
door Ron
Een rrc LSE als trekpaard, is dat te doen, of wachten op problemen?
Re: LSE als trekker
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 16:27
door arthur verhalle
Een rrc LSE is zeker sterk genoeg, maar of het lekker rijdt met een aanhanger.......
Arthur
Re: LSE als trekker
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 16:38
door Ron
ivm de luchtvering of lengte?
Re: LSE als trekker
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 16:52
door arthur verhalle
Vooral de lengte, en dan in het bijzonder de overhang van achteras naar trekhaak, maakt het wat onaangenaam. Ik was gewend met mijn defender 300tdi een 3500kg schamel-aanhangwagen te trekken, dus een goede 130pk was "slechts" voorhanden. Doe nu, af en toe, dezelfde aanhanger achter een meer dan 300pk L322 RangeRover Vogue 4.4 V8, en vind het helemaal niks. Het komt niet door de luchtvering, het is puur het verschil in afstand tussen hart achteras en trekhaak.
Daarnaast gedraagt de motor-aandrijflijn zich wat vreemd en gaat de wagen een beetje pendelen op de snelweg tussen 78 en 82 km/h. In de sportstand heb je dat probleem niet meer, maar dan ga je wel de motor horen.... Ik weet niet of een rrc LSE ook een sportstand heeft op zijn bak, ik dacht het niet. Dus dat kan je ook nog tegenkomen.
Ik was blij toen ik de motor van mijn defender weer had gemaakt en ik weer een aanhanger kon trekken zoals ik het gewend was.
Arthur
Re: LSE als trekker
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 17:16
door Ron
Hmm, dat zal em waarschijnlijk dan ook niet worden....Waar ik nu in rij, heb ik mijn draai (letterlijk..) ook nog niet in gevonden.
Dan maar een Nissan patrol..
Re: LSE als trekker
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 01:58
door Andrew Colville
Ik vindt een Classic of Discovey 1 & 2 juist lekkere auto's om mee te trekken, 108" wiel basis maakt hem op de lange baan juist nog lekkerder. goede veren schokdemper en ophang rubbers is dan wel extra belangrijk maar die moeten altijd op orde zijn om lekkere rijgedrag te krijgen ongeacht de auto/merk.
de LSE is enkel 108"wiel basis t.o.v. de Rangerover classic en Discovery 1 100 inch wielbasis de trek haken zitten allemaal op de zelfde afstand van as tot kogel ( op mm werk na natuurlijk) de Discovery 2 heeft een langer achter werk ( achter de achter as) de bevestiging is het zelfde maar de trek haak zelf is verlengd naar achteren toch ook een fijne auto om zware aanhangers mee te trekken.
Toch vindt ik hand bakken en Diesels beter voor het trek werk dan automaten en benzine/LPG motoren , puur om het lage koppel, de oudere automaten moet men of net harder dan 80 rijden of net eronder anders blijft de automaat aan het zoeken.
Groetjes Andrew
Re: LSE als trekker
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 04:02
door Bart van Dessel
LSE lijkt me een prima trekauto, maar dan wel met een gezonde 300 tdi voorin, ik zou met een gedateerde 3.9 of 4.2 geen zware lasten gaan trekken, heb ik persoonlijke niet zo'n goede ervaringen mee. De oude V8 heeft vrij snel last van koelproblemen en hij is gewoon niet gemaakt om zwaar te trekken. Met trekken heb ik met 5 bak én automaat goede ervaringen. Ik heb al jaren als trekauto Disco's 300 tdi, fantastische auto's. Het blijft met Land Rover gewoon een beetje met gevoel rijden, blijft Engels,
Gr, Bart
Re: LSE als trekker
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 09:38
door Tom_RRC
Hart trekhaak en achteras is hetzelfde bij een LSE als bij een normale Classic. Alleen tussen de assen zelf zit er 20cm meer afstand tussen.
Ik vind een LSE fijner op de snelweg trekken dan een normale RRC. Vooral met de luchtvering is dit een uitkomst. Snelheid idd boven de 85km/u houden (maar je mag tegenwoordig toch 90km/u op de snelweg) voor de automaat. We rijden regelmatig met 3200kg aan boot en trailer naar Zuid-Frankrijk en dit gaat met de LSE super relaxt. Afgelopen zomer met een normale Classic gedaan en dit was toch iets minder (stabiliteit was wat minder voor mijn gevoel).
Re: LSE als trekker
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 09:43
door Ron
Dus misschien zou een LSE met een 3.3 van Nissan of 3.5 van Mazda een leuke combi zijn?.....(comfort en koppel....)
Re: LSE als trekker
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 10:52
door Paul Engels
Je trekt een schamelwagen, die heeft geen asdruk en volgt je auto vanzelf, wat zou dan het verschil moeten zijn tussen een langere of kortere uitvoering van welke auto dan ook?
Ik heb een schamelwagen van 9 mtr, maakt in het rijden niet uit wat ik erop zet, leeg of 4000kg. Met mijn TD5 is het qua trekkracht lekkerder rijden dan met een V8 omdat het koppel beter uitkomt maar dat is het verschil in motor karakter, heeft volgens mij niks te maken met de lengte van trekhaak tot as of iets dergelijks.
Paul
Re: LSE als trekker
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 11:43
door Edward
Ik ben laatst met een Range Vogue 4.4 v8 uit 2002 naar UK op en neer geweest met een 6.5 meter tridem erachter en dat liep als een zonnetje! Ik begrijp het verhaal ook niet.
Maar om op de vraag terug te komen: ik ben het wel met Bart eens, neem er dan een met een dikke diesel. 3.5 of 3.9 wordt graag warm bij zwaar gebruik. Maar een LSE als basis rijdt prima met een aanhanger.
Re: LSE als trekker
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 12:22
door RikH
Ik zou er nog een paar wetenswaardige feitjes aan toe willen voegen. Mbt tot de afstand hart achteras -> hart koppeling kun je stellen hoe korter hoe beter en dan vooral voor de stabiliteit van het geheel. De aanhanger heeft dan minder de neiging de kont van de auto om te zetten. Nadeel is dat hoe korter deze afstand is hoe meer de aanhanger inloopt in de bocht. Bij een langere afstand 'volgt' de aanhanger beter. De wielbasis geldt het omgekeerde voor dus hoe langer hoe beter voor de stabiliteit maar dat gaat dan weer ten koste van de draaicirkel. Verder zou je, ter verbetering van de stabiliteit wat extra gewicht op de achteras van de auto kunnen gooien. Vooral onder gladde omstandigheden en met zware aanhanger een aanrader!
Re: LSE als trekker
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 15:08
door arthurverhalle
vooruit niet, achteruit wel