Pagina 1 van 1
Propshaft vanger
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 13:54
door roony
Na mijn probleempje met een uitgebroken aandrijfas ben ik op zoek naar een oplossing dit volledig uit te sluiten in de toekomst.
Uiteraard staat onderhoud op plaats nummer 1.
Nu had ik gedacht een extra balk onder de propshaft te plaatsen zodat deze niet naar beneden kan vallen (nooit meer met 100km 4 wieltjes in de lucht).
Door het plaatsen van een tweetal strippen tussen de balk en de carosserie ontstaat er een "kooi" waar binnen een gebroken as kan draaien zonder schade toe te brengen aan de automaat/bak.
Ben ik de eerste die dit gaat doen of zijn er andere ervaringen met deze beveiliging?
De disco heet overigens Diablo, want iedere keer komt er wel weer iets anders als een duveltje uit een doosje aan het licht.
Groet,
Roony
Re: Propshaft vanger
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 14:04
door Exfietser
Ik denk dat je kooi gewoon aan diggelen gaat. Je moet dit ter allertijde gewoon voorkomen. Misschien kun je beter iets als een breekpen verzinnen. Dat als iets dergelijks gebeurt de handel gewoon afbreekt ofzo. Alleen breekt die natuurlijk ook als je zwaar aan het baggeren bent.
Arnold
Re: Propshaft vanger
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 14:51
door Joep
denk niet dat je dat zo opgelost krijgt. Vraag me ook af of het zinvol is. Regelmatig onder de auto kruipen en de boel inspecteren lijkt me zinvoller.
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa3480cf87a64fd9a9c79936fd27579d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 13656467, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Propshaft vanger
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 15:34
door Frans Bonnes
Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.
Werd volgens mij vroeger ook wel gedaan, alleen dan het een lederen band.
fb
Re: Propshaft vanger
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 15:38
door Joep
Is dat niet kansloos gezien de krachten die vrij komen?
Joep
Ninety 2.5D County 24-01-1985
Vlijmen
Foto-L4TPFTP7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('61be62b2b6b1d51c7977b24081b38c54', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L4TPFTP7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L4TPFTP7.jpg', '', 13656821, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Propshaft vanger
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 15:55
door ToyRoverlander
Dat werkt idd. Het hoeft niks aparts te zijn. De enige ervaring die ik heb met gebroken kruiskoppelingen was bij een oude F100 waarbij de kruiskoppeling bij de tussenbak brak. Die F100 heeft een hele simpele metalen beugel (strip) die om de cardanas zit om hem op te vangen als zoiets gebeurd. En dat werkte goed!
Ben toen in de 4x4 op de vooras doorgereden met een cardanas die in die beugel lag te rammelen .
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Re: Propshaft vanger
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 02:05
door Andrew Colville
Veel lange achter wiel aangedreven bussen hebben aandrijfas vangers, deze moet dan wel dicht op de as zitten zodat de as geen momentum kan op bouwen, nadeel als je dit bij een Landrover doet is dat je ook je "as val" verliest ( hoever je as kan uit veren)
Hoewel je vast nog steeds schrik hebt ( best begrijpelijk) verwacht ik niet dat je dit ooit weer mee hoeft te maken, zoals je zelf schrijft is het gewoon een kwestie van onderhoud en ervaring, je weet nu dat je de kruisjes serieus moet nemen en als iets piept of trilt (hoe klein ook) dat je moet gaan kijken hoe het is met je kruisjes en liefst met de aandrijfas op de werkbank, en niet enkel ff voelen onder de auto.
Groetjes Andrew