Pagina 1 van 1
TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 21:16
door luit88sw
Beste prikkers wie weet raad?
Ondanks de volgende werkzaamheden.
Nieuwe brandstofpomp, drukregelaar, nieuwe kop met rondom nieuwe pakkingen.
De motor is kort geleden nog uitgelezen bij Schaap in Lelystad, niets te vinden en loopt prima.
Geen storings melding, gloeibougies zijn goed.
Als de motor loopt loopt hij prima, maar wordt er gestopt dan is het moeilijk aanslaan.
Er komen ook geen rookwolken uit de uitlaat.
Zie jullie voorstellen en oplossingen met belangstelling te gemoet.
Luit
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 21:18
door Roy Bruurs
ergens een lekje in het brandstof systeem waardoor het systeem leegloopt.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('467bd9c489b0399cda2626b89856d8fd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13653326, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 21:22
door BEN110
compressie gemeten
computer controleren op olie sporen
en paar eerste gedachten
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 21:35
door bareld
Als Schaap er al naar heeft gekeken is het natuurlijk lastig om op afstand een oordeel te vellen over een dergelijk lastig probleem.
Ik begrijp dat hij ook moeilijk start direct na het afzetten bij een warme motor. Lees ik dat goed?
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 21:42
door luit88sw
Roy B Schreef:
-------------------------------------------------------
> ergens een lekje in het brandstof systeem waardoor
> het systeem leegloopt.
Als er een lekkage zou zijn moet je dat kunnen zien, heb geen diesel lekkage.
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 21:46
door luit88sw
Brandstofpomp het een druk van 4 bar, heb nergens lekkage van diesel.
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 22:21
door laro mark
draait de startmotor wel snel genoeg?
dat had ik laatst ook en sloeg die bij warme motor slecht aan.
kan ook zijn dat je verstuivers vies zijn van binnen zonder dat je een foutmelding krijgt.
succes
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dd3e4cb5c08f8470a78d49ecb9e4f037', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 13653639, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 22:24
door andre
Mogelijk vocht of schimmelvorming in de brandstofslang?
André
Defender 300 Tdi
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 22:30
door bareld
luit88sw Schreef:
-------------------------------------------------------
> Brandstofpomp het een druk van 4 bar, heb nergens
> lekkage van diesel.
4 bar op de brandstofrail is prima.
Start hij zowel koud als warm niet?
Probeer eens de ontlucht procedure te doorlopen voordat je hem start.
Als hij dan beter start heb je lucht in de brandstofrail. Wordt vaak veroorzaakt door lekkende brandplaatjes.
Motor op contact zetten en wachten tot de brandstofpomp in de tank stopt. Kan je wal horen.
Dan van contact af en er weer op en weer wachten tot brandstofpomp stopt.
Dan nog 2 keer zelfde handeling in dan direct starten.
Laat je weten wat er dan gebeurt?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2011 21:35 door bareld.
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: za 26 feb 2011, 23:09
door laro mark
5x gaspandaal intrappen dat staat die in de ontlucht procedure.(dan gaat gen motor lampje knipperen)
groet, Laro Mark
130%20havelte%203-2013.jpg --> mod_embed_images_loadimage('233489ac0bf8348bf592534a121b93a6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', 'http://wijnholtservice.nl/landrover/130%20havelte%203-2013.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwijnholtservice.nl%2Flandrover%2F130%2520havelte%25203-2013.jpg', '', 13653916, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 01:35
door Andrew Colville
Wat levert je dynamo nog, massa punten Bij ecu schoon en goed vast, accu wel op orde, slechte accu is Niet lopen Td5.
massa kabel motor, plus op accu en startmotor vast en schoon.
als de rest al vervangen is en nog op orde is , dan verwacht ik dat je probleem ergens in de spanning hoek te zoeken is en dan met name een te grote spanning terug val tijdens starten de ECU kan dan onvoldoende kracht genereren om de solenoïdes van de verstuivers te bekrachtigen, het gevolg is geen geen inspuiting.
groetjes Andrew
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 10:19
door luit88sw
Hoe en waar kan ik de spanning naar de brandstofkleppen meten en wat moet dan de spanning zijn.
Het zelfde geld dan voor de ECU.
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 11:14
door Roy Bruurs
Nee brandstof lekkage hoef je niet perse te zien als druppels ergens aan of een plasje brandstof. zoals gezegd kan het ook komen door de brandplaatjes en dit ga je dan niet zien aan de buitenkant. Brandplaatjes vervangen is relatief makkelijk en goedkoop dus zeker het proberen waard. Ook zou ik is de ontluchting procedure volgen zoals omschreven
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5e24d152185b8e438af58d759f19af71', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13655243, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 13:53
door Exfietser
Lekkage is echt niet altijd zichtbaar. Als er een klein gaatje in de leiding zit kan dat zo klein zijn dat de (dikke) brandstof er niet uitkomt. Maar er kan wel (dunne) lucht naar binnen als de motor stilstaat. De brandstof zakt dan langzaam terug in de tank en bij de volgende keer starten zijn al je leidingen leeg. Het is tevens denkbaar dat het gaatje doordat als de motor in bedrijf is en het systeem onder druk staat het gaatje juist wordt dichtgedrukt.
Arnold.
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 14:05
door luit88sw
Ik denk dat Andrew een goede insteek heeft gegeven, we gaan dat volgende week uitzoeken.
Voor zo ver iedereen bedankt voor zijn bedrage tot nu toe.
Luit
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: zo 27 feb 2011, 14:59
door Rob van Leeuwen
Beste Luit,
Ik lees dat de koppakking is vervangen.
Mocht het elektrische van Andrew geen resultaat opleveren zou ik de aandrijving van de pompvertsuivers eens controleren als ik jouw was.
ik heb zelf ook mijn TD5 koppakking vervang waarna je de pomp verstuiver opnieuw moet afstellen dit had ik de eerste keer niet goed gedaan waarna ik een klacht kreeg zoals jij beschrijft.
Hierna heb ik de verstuivers opnieuw gesteld waarna het probleem weg was.
Veel succes gr Rob
Re: TD5 start slecht
Geplaatst: ma 28 feb 2011, 01:43
door Andrew Colville
Luit, het iedee van Rob (hierboven is ook een goede)
Als na het vervangen van de kop je verstuivers niet opnieuw zijn afgesteld dan kan het zin dat de verstuivers hun slag niet halen hierdoor wordt er onvoldoende inspuit druk behaald wat kan resulteren in een niet startende motor. Het werkplaats handboek geeft duidelijke uitleg hoe deze procedure goed uit te voeren, deze afstelling MOET secuur gebeuren anders kun je schade aan de motor als gevolg hebben. de injectoren hebben een maximale slag en dan raken ze de bodem, dit kan nokkenas of ketting breuk tot gevolg hebben als je onjuist stelt. Het is vergelijk baar met kleppen stellen bij oudere motoren.
Heb je een werkplaats handboek of kun je die in jouw omgeving lenen, dat maakt het sleutelen en meten wel heel wat makkelijker.
Stap 1, Rijdt ( met de auto ) even naar je locale automaterialenzaak, die hebben hoogst waarschijnlijk een accu/dynamo tester en kunnen direct vertellen of je accu een goede conditie heeft en ook of je dynamo zijn werk doet zoals je verwacht.
Evt zal een dynamo en startmotor revisiebedrijf of een betere vak garage ook zo'n tester hebben.
Als dit een mogelijke defecte accu of dynamo oplevert dan weet je wat je moet doen. Een goede accu in goede conditie is belangrijk voor een Td5 een goed werkende dynamo is belangrijk op de accu goed op te laden zonder teveel of te weinig te doen.
Onder je bestuurders stoel zit je accu, en onder je passagiers stoel de ECU en een zekering kast , ook vindt je hier Massa punten die geoxideerd kunnen zijn, dit zorgt voor weerstand in he elektronica.
de bediening van de verstuiver solenoïdes is eigenlijk niet te meten, die worden in 100ste van seconden bediend en dat gaat niet zicht baar worden zonder specialistisch scoop, en helemaal niet met een universeel multimeter. wel kun je met een Nanocom of testbook de injectoren een voor en "vuren" je hoort dan een duidelijke Klik onder je kleppendeksel maar ook uit je ECU.
Groetjes Andrew