Pagina 1 van 1
condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 16:30
door paul
Ik wil eigenlijk niet dat de radio tijdens het starten uitvalt. Tijdens het voorgloeien begint hij al muziek te maken, door de spanningsval valt hij dan weer uit tijdens het starten. Nou heb ik een tweede accu, volledig gescheiden door een moffset brug (van Aad G). Kan ik met een condensator het relais vasthouden dat zorgt voor de stuurstroom naar de radio?
Of waar kan ik (liefst online) een vertraginsrelais bestellen? Bij conrad kom ik niet verder dan iets wat ik zelf op een printplaat moet solderen.
Paul
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 16:47
door Roy Bruurs
Waarom niet je radio over je 2de accu? Dan ben je van dit probleem af. En anders zoals je zegt een soort van overnamen contact maken. Dus als startmotor draaid (signaaldraad van contactslot naar startmotor) die draad een relias laten schakelen zodat het contact overgenomen word door de 2de accu. Wanneer de auto is gestart dan laat je de sleutel los en zal de radio weer overschakelen op de eerste accu.
En anders hier nog een tijd relais. Ik zo alleen je radio over het tijdrelais zetten als je die wilt gaan gebruiken anders gaat het niet goed
link naar rijdrelais
Edit zit nu te denken als je het tijdrelais over de 2de accu zet dan zal de eerste accu weer mee geladen worden via je radio en zal de startmotor de 2de accu ook gaan gebruiken dus zit even een diode tussen de draad van de eerste accu dan kan dit niet gebeuren
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d29306926e903933da82db9aa4784e9b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13640215, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/02/2011 15:50 door Roy B.
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 17:37
door Michiel
Inderdaad, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Gewoon de radio op de 2e accu ipv de 1e accu. Als de accu's gescheiden zijn, heb je dan geen last meer tijdens het starten.
Sowieso een goed idee om alle "sluipstroomvreters" (radio met geheugen, klok, etc..) van je startaccu te halen en op je 2e accu te zetten...?
Michiel
110 CSW 1985 2.25 benzine 200Tdi
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 20:01
door paul
nou, voor 19 van de 20 keer is het toch wel heel makkelijk dat de radio gewoon met het contact aan- en uitgezet wordt. Dat wil ik dus wel zo houden. Hoewel het misschien niet zo erg is, ik stoor me iedere morgen weer (een beetje) aan het twee keer achter elkaar opstarten van de radio. Het relais waar ik de stuurstroom naar de radio mee schakel wordt nu aangestuurd door het contactslot. Het systeem is dus gescheiden. Ik kan er nu ook een extra schakelaartje bij plaatsen zodat de radio ook aan kan zonder contact. Ik zoek dus iets dat tijdens het starten het relais bekrachtigd houdt voor de paar seconden. Een overname draad via de startmotordraad zou ook nog kunnen ja, hoewel er dan nog steeds een spli-second is zonder spanning, maar dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Een tijdrelais is denk ik de meest nette oplossing. Wat een geld voor zo'n ding trouwens... Toch ben ik ook wel erg beniewd of een condensator ook zou werken om het relais even bekrachtigd te houden.
Paul
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 20:10
door Roy Bruurs
Waarom wil je er perse een condensator tussen? Het enige wat een condensator doet is de pieken afvlakken en daar heb jij hier geen last van, want je draait je contact waardoor de draad naar je relais even word onderbroken.
Waarom heb jij eigenlijk een relais voor je radio te schakelen? Je schakelt bij de meeste radio's maar 3A/4A dus dat is ook wel te overleven (komt neer op 40 a 50 watt)
Wat ik al zeg schakel even een apart relais dat werkt als overname contact. Deze schakel je in met de schakeldraad van je startmotor en dan zou hij het continue moeten doen. Jer relais die normaal je radio voorziet van stroom en gevoed word via de main accu schakelt uit op het moment dat je de startmotor laat draaien. Dus het kan elkaar niet voeden (word altijd beveiligd door het relais) Dus een tijdrelais is in dit geval overbodig.
ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('57124d5935fc1ea655c63cd1756a0a96', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13641410, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 20:23
door paul
Ik vroeg me vooral af of een condensator zou werken om stroom op te slaan en dan langzaam af te geven. Maar ik krijg de indruk van niet dus.
Inderdaad is een relais ertussen waarvan de aansturing tijdens starten wordt overgenomen door het stuurstroompje wat ook naar de startmotor gaat genoeg om mijn "probleem" te verhelpen. Nou is het wel zo dat tijdens het starten er wel een spanningsval optreedt, de radio zelf kan daar niet tegen heb ik al eens uitgeprobeerd. In mijn geval is dat niet erg omdat ik de radio voedt vanuit de tweede accu. Hoogstwaarschijnlijk blijft het relais tijdens die spanningsval van het starten wel gewoon hangen. Kan ik in ieder geval eens even proberen, en bespaart me dan bijna 40 euro van een tijdrelais!
Bedankt! Paul
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 20:27
door Sylvester
Hi,
Een condensator werkt wel, maar afhankelijk van het relais, in de autotechniek worden vrij zware relais gebruikt, heb je een grote condensator nodig om de relaisspoel bekrachtigd te houden.
Alternatief is een klein timertje met 1 of 2 transistoren te bouwen. Elke elektronica hobbyist kan zoiets in elkaar bouwen.
Groet Sylvester.
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 20:41
door VeeTee
Ik ben benieuwd naar het resultaat, Ik heb ook elke morgen hetzelfde effect.
Als het werkt om de radio via een relais (dat wordt bekrachtigd via contactslot) door de 2de accu te voeden lijkt me dat een prima en simpele oplossing, dan ga ik dat ook zo uitvoeren. Laat je het resultaat nog weten ?
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 21:04
door Hans 109
Wat je nodig hebt is een tijdrelais, afvalvertraagd zonder hulpspanning.
Wat je verder nodig hebt is een dikke portemonnee. Ik verkoop ze, zijn industrieel, helaas geen 12V ( kan altijd gemaakt worden, nog een dikkere portemonnee nodig )
Jouw idee, klein relaitje met een elcootje ( condensator) 470 uF ( micro-Farad) moet voldoende zijn om het relais voor korte tijd te laten "hangen". Desnoods met een diode ervoor dat je condensator niet leegloopt over de voorligende elektro.
mvg Hans
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 23:34
door Exfietser
Als je dit maakt ben je van je radio probleem af.
GroteFoto-WKJOJ7UF-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2458e640c917ec8b25cc2557ccf86ac', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-WKJOJ7UF-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WKJOJ7UF-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-WKJOJ7UF-1.jpg', '', 13643245, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Neem dan voor de diode een 1N4007 of zo. De waarde van de condensator kun je uitrekenen als je de minimale houdstroom en de weerstand van het relais weet. Die zul je moeten meten of uit de datasheet halen. Vermoedelijk heb je die niet en is meten lastig. Je kunt het echter ook met de trial and error methode uitvinden.
Koop gewoon een condensator van 1000 uF (=microfaharad) en kijk of het relais lang genoeg blijft kleven. Niet lang genoeg een grotere kopen.
De schakeling werkt als volgt. Als je contact maakt met het contactslot gaat er een stroom door de diode naar de condensator en het relais lopen. De condensator wordt dan opgeladen en het relais trekt dan aan. Het relais schakelt dan de radio aan die gaat spelen. Draai je de sleutel door dan wordt het contact van de startmotor gemaakt zodat die gaat lopen. Waarschijnlijk wordt , "als je de sleutel doordraait" het gewone contact dat naar het relais gaat verbroken. Bij het starten valt het relais dus gewoonlijk weer af en de radio gaat uit. Als dit nu weer in de nieuwe schakeling gebeurt gaat de condensator zich ontladen over de relaisspoel die daardoor aangetrokken blijft. De diode is nodig om te voorkomen dat de condensator zich ook gaat ontladen over de andere op het contact aangesloten componenten. (Zoals de dashboard verlichting.)
Als de motor gestart is en de contactsleutel wordt terug gedraait dan komt de spanning weer terug op de condensator en het relais. De condensator die enigsinds ontladen is wordt weer opgeladen. Het relais blijft nu verder gewoon aangetrokken en de radio blijft spelen.
Essentieel is dus de grote van de condensator. Die moet de tijd nodig om te starten overbruggen. Als je een diesel hebt komt daar nog de voorgloeitijd bij. Als je die tijd wilt overbruggen kan ik je alvast zeggen dat je dat niet gaat redden met een ietwat normale condensator als je een standaard auto relais gebruikt. Die hebben namelijk vrij veel stroom nodig. Dan heb je dus een hele grote condensator nodig.
Met dit relais van conrad Bestnr.: 503983 - 89 en een condensator van 1000uF blijft je contact ongeveer 2 seconden op.
Deze met bestelnummer Bestnr.: 504742 - 89 504734_BB_00_FB.EPS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b0aabd583bd9d11ca6f2dd7d426b1ff0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fmedia.conrad.com%2Fm%2F5000_5999%2F5000%2F5040%2F5047%2F504734_BB_00_FB.EPS.jpg', 'http://media.conrad.com/m/5000_5999/5000/5040/5047/504734_BB_00_FB.EPS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fmedia.conrad.com%2Fm%2F5000_5999%2F5000%2F5040%2F5047%2F504734_BB_00_FB.EPS.jpg', '', 13643245, 600, 600, 'Loading image ...', false); is beter. Die heeft een spoelweerstand van 720 Ohm. Dan zal het een seconde of zes duren voordat het relais afvalt. Je kunt hem alleen niet zo makkelijk monteren.
Neem je dit relais en een condensator van 4700uF kun je de tijd al oprekken naar zo'n 20 seconden.
Als je bij een oude diesel de voorgloeitijd wilt overbruggen dan kun je een draad van het voorgloeicontact met een tweede diode op de condensator aansluiten. Je doet dan hetzelfde als met het gewone contact van je contactslot. Alleen de tijd dat je start hoeft dan overbrugt te worden.
Het is jammer dat het tegenwoordig betrekkelijk lastig is om een relais te vinden met een hoge spoelweerstand. Oude (relais) telefooncentrales werkten vroeger alleen maar met dit soort schakelingen. Moderne timers waren er niet. Dus alles werkte met speciale relais met ingebouwde condensatoren en weerstanden en speciale wikkelingen. Vertraagt opkomen, afvallen, vasthouden enz. Alles is mogelijk. Een bijzonder mooie techniek die helaas niet meer is.
Misschien kun je hier iets mee.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/02/2011 22:46 door Exfietser.
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: do 24 feb 2011, 23:35
door G-men (Gargamel)
In geval van benzine lijkt het me vrij simpel.
Een relais van 12v tussen de voeding van de bobine en de massa. Bobinespanning komt of direct van je contact, of tijdens het starten direct vanaf de startmotor.
Bij een diesel kun je misschien de vrijgave draad van de dieselpomp gebruiken ???
Bij oudere diesels wordt het wat lastiger....
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: vr 25 feb 2011, 01:01
door Hans 109
Wij verkopen nog steeds relais met een hoge spoelweerstand! [www.releco.es]
Ja, wel aandelen, maar het blijft een mooie techniek. De PLC is bij een boel bedrjiven nog niet echt heilig!
mvg Hans
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: vr 25 feb 2011, 01:33
door Exfietser
Helaas zijn de spanningen dan ook hoger. Bij 24 Volt heb je 1100 Ohm, Bij 48 volt heb je 4600 ohm. Die laatste zou een mooie waarde zijn. Helaas moeten we 12 volt hebben. Als je de lijn doortrekt zou dat er dan misschien een van 500 ohm worden.
Wat wel leuk is, is dat de minimale houdspanning erbij staat. Daarmee kun je dus exact de condensator uitrekenen.
Een relais met een spoelspanning van 12 volt en een weerstand van 10K zou ideaal zijn. Waarschijnlijk wordt dat erg duur. Er zijn dan heel veel windingen van heel dun draad nodig. Vermoedelijk is dat het probleem.
Arnold.
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: vr 25 feb 2011, 20:19
door paul
Aha, het werkt dus toch wel met een condensator. Nou, dan denk ik toch maar eens met een condensator ertussen proberen. Normaal starrt mijn td5 binnen no time, dus is al snel lang genoeg. Arnold, bedankt voor het speur en rekenwerk! Paul
Re: condensator genoeg voor vasthouden relais
Geplaatst: zo 06 mar 2011, 23:37
door freek
GELUKT.
Met de aanwijzingen van ex-fietser een microrelais, diode en condensator besteld bij Conrad. Ook een schakelaar gemaakt zodat de het relais geschakeld wordt door de spanning van de tweede accu, dan kan de radio ook aan zonder dat het contact aan staat. Weer een puntje minder op de to-do lijst.
Nu nog de lock-up die het vaak niet doet oplossen.....
Groeten, Paul