he Martijn,
Zoals je weet zijn Jacq en ik een paar jaar geleden Afrika door/rond gesjeesd.
Er zijn ondertussen nog meer ervaringsdeskundigen die je gewenst of ongewenst van advies kunnen voorzien.
The Bottom line
Naar Gambia rijden valt best mee .(Heel Afrika eigenlijk)
je kan het zo zwaar of licht maken als je zelf wilt.
Om even je vragen te beantwoorden
Welke Navigatie?... Wij hadden een eenvoudig garmin GPS om van way point naar way point te rijden
Dit hadden we alleen nodig tussen Atar en Tajdiktja in Mauretanie. Een rit van zo'n 400 km door de woestijn (Een deel van de oude Paris-Dakar route)
Op een gegeven moment heb ik een programma op mijn PDA (met ext.GS muis) gezet waardoor ik een backup had en een extra GPS systeem. Een beetje overkill.
Je kan op een PDA (of telefoon) met GPS OZI explorer (of Russa) zetten dan ben je er ook. Kies je om niet door de woestijn te rijden dan is het zo goed als heel de rit een asfalt weg.
Ervaring met een sat telefoon
Wij hadden een iridium (inmiddels weer verkocht) via Ebay gekocht.
Dit in combinatie met een Afrika prepaid Sim was prima... Misschien dat er ondertussen meer mogelijkheden zijn die voordeliger zij ...oa Thuraya.. Je kan je afvragen waar je de tel voor nodig hebt...
In veel dorpen kan je tegen betaling bellen bij een kiosk met een sat telefoon.
Ondertussen zal er een redelijke dekking met een standaard mobieltje zijn ( kaart en bel tegoed daar kopen)
Welke onderdelen mee nemen?
Ik heb bijna niets nodig gehad wat ik mee nam (in 2 jaar en 80000 km)
Olie enz. hoef je niet mee te nemen. (met verse olie en filters weg uit NL vertrekken). Zorg natuurlijk dat je een beetje olie bij je hebt.. Olie en diesel filters kan je overal kopen.. een reserve kan geen kwaad. Je zal niet verder dan een paar honderd km moeten rijden zonder een vervangende filter tegen te komen.
Een heleboel niet standaard filters passen ook op een laro.
Ik had redelijk nieuwe BFG AT'S eronder zitten. Ik heb ook geen een keer een lekke band gehad.
Ik zou wel een reparatie kit meenemen. (pluggen en vulkaniseer middel).Natuurlijk is een compressor handig als door de woestijn wil. Je kan ook een goede fiets pomp meenemen. red je je ook mee
Een revisie set voor koppeling en remcylinders kost de wereld niet en helpt je verder mochten ze het begeven
Een oude binnen band, tyewraps ijzerdraad en duct tape om evt. een kapotte slang te repareren.
Een reserve meenemer
2 wiel lagers (bij mijn 110 zijn ze allemaal hetzelfde)
Bouten en moeren van verschillende afmetingen. Vloeibaar pakking
zorg dat je je auto en zijn (haar) gebreken kent.... speel daar van te voren op in en het komt goed
Basis gereedschap meenemen
Gambia lijkt heel ver maar kwa km's valt het echt reuze mee. Een rit naar de Noord kaap is misschien nog veel uitdagender
Onthoud dat je bijna overal noodzakelijke onderdelen zal kunnen vinden. Daar rijden tenslotte ook auto's.......
Neem vooral niet te veel onnodige zooi mee en geniet.
Een goede site met actuele info is [www.horizonsunlimited.com]
Als je een keer in de buurt van Zutphen bent dan ben je natuurlijk welkom om onder het genot van een koekie gesmeerd met koffie of thee te komen bijkletsen
Kan je vast nog wat (on)gewenste tips meegeven.
Gruut
Ian (en Jacq)
uut Zutphen
p.s Bogie is nu 2 keer Afrika rond geweest (150000km en 400000 op de teller) en ik rij er nog dagelijks mee.. Heb vertrouwen in je Laro.
Treat him (her) with respect and he (she)'ll take you anywhere, everywhere....and back again