Pagina 1 van 1

voor de Webasto experts

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 18:53
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik ben vandaag eindeljk eens met mijn standkachel aan de gang gegaan, die het zo lang de auto in mijn bezit is nog nooit heeft gedaan.
Als ik de kachel start met Webasto test, krijg ik de volgende foutmelding: "flame was detected prior to combustion"
Waar zou dit aan kunnen liggen? Een gloeibougie die vervuild is? Of de vlamwachter? Ik heb er niet zo veel verstand van, hopelijk heeft iemand tips!

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 19:00
door Exfietser
Ik heb er geen verstand van maar als ik het zo lees lijkt mij de vlamwachter het probleem. De melding heeft het er over dat hij al een vlam ziet voordat hij aangestoken wordt. De gloeibougie is dus nog niet eens gestart en kan dus ook niet fout zijn. Wat niet wil zeggen dat hij o.k. is natuurlijk.

Arnold.

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 19:09
door Paul Stroink, One-Ten.nl
De gloeibougie is dan al wel aangeweest. Die zie je netjes op temperatuur komen, dan neemt de temperatuur van de gloeibougie langzaam af. Ondertussen slaat de kachel aan met veel rook en slaat na enkele seconden weer af en gaat in interlock met de eerder genoemde foutmelding.

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 19:58
door VeeTee
Ik vermoed ook een defecte vlamwachter. Je zou de vlamwachter uitkunnen bouwen en (dus niet aangesloten) kunnen doormeten met een digitale multimeter.
Weerstand in koude toestand (25 C):2,6 - 3,4 ohm, in warme toestand (800-1000 C): 12-15 ohm. Meetstroom < 5 mA !

Welk type Webasto betreft het?

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 20:29
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Ik weet het type niet, zit standaard in de D3.
Ik lees hem via de W-bus uit, kan ik bij de actual values in de software de weerstand niet zien? In elk geval bij koude toestand, want warm wordt hij niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2011 19:30 door Paul Stroink, One-Ten.nl.

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 20:55
door VeeTee
Waarschijnlijk een Thermotop V dan. En ik dacht dat de vlamwachter echt electrisch los moet anders meet je niet de goede weerstand.

De Webasto-dealer kan 'm ook uitlezen met een Webasto -Diagnostics adapter.

Ik weet niet hoe 't met die W-bus werkt, maar als je die op je PC kunt aansluiten kun je mischien met de Webasto Test software wat uitlezen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/02/2011 20:10 door VeeTee.

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: vr 18 feb 2011, 21:16
door Dirk109
Heb wel eens gehoord dat thermotop V niet de meest makkelijke modellen zijn.
Ze zijn lastig te resetten als er een fout melding is geweest.
Anders naar een testcentrum brengen en je weet het probleem.Voorkomt veel zoeken en proberen.
Heb ik ook gedaan met een gebruikte eberspacher en toen hij terug kwam zat er een nieuwe gloeistif in en was
schoongemaakt.
Nadat ik alles had ingebouwd werkte het perfekt.

Dirk 109
Foto-L3ZLWJUJ.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bc48032f27ecdbb29b6734a1d8ee0e4b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L3ZLWJUJ.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-L3ZLWJUJ.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-L3ZLWJUJ.jpg', '', 13609340, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 08:40
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dit is de software waarmee ik hem heb uitgelezen, en je kunt er inderdaad veel mee zien.

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 09:16
door Paul Stroink, One-Ten.nl
normal_1%20FBH%20Glow.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bdb5dc2f6880eb527e727a60fb302980', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.disco3.co.uk%2Fgallery%2Falbums%2Fuserpics%2F16952%2Fnormal_1%2520FBH%2520Glow.jpg', 'http://www.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/16952/normal_1%20FBH%20Glow.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.disco3.co.uk%2Fgallery%2Falbums%2Fuserpics%2F16952%2Fnormal_1%2520FBH%2520Glow.jpg', '', 13610683, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 09:50
door VeeTee
Ik zie bij Flame detector een waarde van 0,896 Ohm staan. Dat zou betekenen dat 'ie defect is. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat bij de Thermotop V de gloeiplug en flame sensor gecombineerd was. Dit type kachel schijnt niet een van de makkelijkste te zijn...
Er is Ebay shop in de UK die (zo zegt hij) alle Webasto en Eberspracher-onderdelen levert. Je zou daar eens kunnen informeren naar een nieuwe sensor/glow plug, waarschijnlijk een stuk goedkoper dan bij de echte Webasto dealert...

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 09:52
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dit zijn de waarden die de gloeiplug moet aangeven volgens een engelse collega:

The resistance of the flamedetect is used to workout if the fuel has ignited and what the burner is up to.
The lower the temp the higher the resistance:
0.9R seems to be no flame but glow plug on
0.65R Full load burn
0.75R Part Load
There will be a flame fail resistance as well that will be .8R or higher .. I am guessing at that though.

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 13:54
door AadG
Weet je zeker dat hij voldoende spanning heeft ?
Zijn ze Thermotops nogal gevoelig op.
Zodra de spanning net te laag is krijg je dit verschijnsel nl ook.
Is waarschijnlijk niet de oorzaak maar je weet maar nooit.

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 17:08
door Marc van Aperen
Hoi Paul,

Normaal gesproken betekedn foutcode 3, voortijdige valmherkenning, dat de brander vuil is.
Dwz als er tijdens het gloeien ook afgezette kool gaat meegloeien ziet de gleoistift/vlamwachter al een vlam voordat dit mag, maar bij een TT-V komt dit niet vaak voor.
Wat je het beste kunt controleren is het volgende:
- weerstands waarde gloeistift, witte draden, deze moet tussen de 0.200 en 0.300 Ohm liggen bij ca. 20°C.
- ook moet je evt kortsluiting meten tussen massa en beide draden.
- en evt. de toestand van de brander zelf, vervuild of niet.

Als de gloeistift kapot is kun je proberen via een LR dealer of ander kanaal er een te krijgen, want via de Webasto dealer zijn ze niet te krijgen.

Groeten,

Marc van Aperen

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 17:12
door Paul Stroink, One-Ten.nl
De auto ligt aan de Ctek 25000 met een 25A powersupply.

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 17:12
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Dank je, ga ik naar kijken! (ik had je vanmorgen al een mail gestuurd op je webasto adres, maar dat zie je vast pas maandag :-) )

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 17:15
door AadG
Dat is dan het probleem niet

Re: voor de Webasto experts

Geplaatst: za 19 feb 2011, 19:21
door Marc van Aperen
Inderdaad

Groeten,

Marc