Pagina 1 van 1
Slave-cylinder en vrije slag
Geplaatst: wo 16 feb 2011, 20:24
door Bart's Kermy the V8-Mate
Na vervangin van de lekke slave-koppelings-cylinder en na alles ontlucht te hebben, blijft er een vrije slag bovenin het pedaal zitten...
Als ik het pedaal bedien, hoor je de cylinder (nou, het rubber kapje 'schuurt' langs en/of in de pushrod (stangetje tussen cylinder en gaffel)) bewegen. Pas na een stukje verder indrukken, voel je de koppeling werken. Helemaal onderin zit nog een stukje vrij, dus alles werkt zoals het moet, MAAR : dit hoort volgens mij niet !
Bij de oude (lekkende) slave, zat de koppeling lekker bovenin en dus had je onderin veel vrije slag. heerlijk, zo hoort het ook.
Nu moet je eerst trappen totdat de koppeling ontkoppelt.
Bij het wegrijden is het dus net andersom: hij grijpt nu veel te snel aan en mijn passagiers zitten regelamtig met een whiplash ...
Anyway, de vraag is dus :
1. Waarom heb ik bovenin een vrije slag ? Staat de slave te ver van die pushrod af ??
2. Hoe kan ik dit verhelpen ??
Jullie suggesties zijn meer dan welkom !
De 110 V8 Stawag zal medio mei met volle bepakking en vol met familie een weekje Engeland aan gaan doen: stilvallen zoals twee jaar terug in Schotland moeten we niet meer hebben.,. dus ik heb nog enkele weken om te rijden, te controleren en te repareren...
Re: Slave-cylinder en vrije slag
Geplaatst: wo 16 feb 2011, 22:18
door Eric&Betty Boop
Dat je een paar keer moet trappen zou kunnen duiden op nog een beetje lucht in het systeem.
Dat het aangrijppunt erg laag staat is normaal na vervangen van de hulpcilinder.
De zuiger in de hulpcilinder moet nog het juiste punt vinden en dat duurt een paar ritjes.
Je zal zien dat het aangrijppunt na een paar ritten steeds hoger komt te liggen.
De koppeling is zelfstellend. Naarmate de plaat slijt komt de zuiger steeds iets verder naar buiten om die slijtage te compenseren. De stand van de zuiger verandert dus heel langzaam.
Als je een nieuwe cilinder monteerd moet de zuiger dus eerst de goede stand vinden dat duurt een paar ritjes.
Dus ff lekker een paar ritjes binnendoor maken zodat je vaak moet koppelen en dan komt het wel goed.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('08a08346a9517e0f4a0659fd7ed1a7fc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13598932, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('b7c23d77997d3a8e44ea9108a2b3dba3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13598932, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Slave-cylinder en vrije slag
Geplaatst: wo 16 feb 2011, 22:37
door paul
hoi l
laatst ook me koppelingscilinders vervangen en deed hij toe ook niet
ik greeg de tip een paar keer goed trappen en je voet een paar keer van de koppeling laten schieten
dan komt er een klepje los in de hoofdcilinder
groet paul
Re: Slave-cylinder en vrije slag
Geplaatst: wo 16 feb 2011, 22:49
door Eric&Betty Boop
Dat klopt als Bart ook de hoofdcilinder zou hebben vervangen.
Volgens zijn bericht heeft hij alleen de hulpcilinder vervangen.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7ab8da573da01ac066b3a1e6a71aea1a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13599220, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('c7072b3e1327cddb7928651b0242059d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13599220, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: Slave-cylinder en vrije slag
Geplaatst: do 17 feb 2011, 00:05
door The Dream
Het hoort dus zo te zijn dat je plm 2.5 cm vrije slag hebt boven in.
Re: Slave-cylinder en vrije slag
Geplaatst: do 17 feb 2011, 01:10
door Dennis101
Klopt precies Eric.
Dennis B
Re: Slave-cylinder en vrije slag
Geplaatst: zo 20 feb 2011, 14:31
door Bart´s Kermy the V8-Mate
Kijk, dat is info die ik nodig had:
- paar keer flink koppelen / ritje maken
- zelfstellend
- 2,5 cm hoort zo.
thnx !
Net terug van een ritje Eindhoven - Brunssum. Helaas veel snelweg en dus was ik erg benieuwd naar het ´warmte-effect´ : het uitzetten van eventuele lucht in de leiding ofzo.
En ja hoor, na een uurtje highwayen bij een 120 k/h was bij het 1e stoplicht het al weer raak : de koppeling had geen vrije slag meer onderin en dus niet meer in de versnelling te krijgen. Een paar keer trappen was genoeg om alles weer aan de gang te krijgen...
Het zal wel weer een luchtbelletje zijn dat is ontstaan doordat de remvloeistof veel heeft geschud (dus kleine luchtbelletjes in de vloeistof) en die komen er nu uit.,..
Anyway: ik weet nu wat het is en dan is het goed !

Re: Slave-cylinder en vrije slag
Geplaatst: zo 20 feb 2011, 14:44
door The Dream
OK nog even volhouden en dan is alles er uit, gaat vanzelf mijn 109 gaat ook direct rijden als ik de koppeling ook maar een klein stukje oplaat komen maar als ik stop zie ik toch dat na het tot stilstand komen de wagen ook weer even een tikje terug rijd en dat betekend dat alles vrij komt koppeling en remmen de vrije slag hoort echt boven in te zetten.
Suk6 Willem 0653264664
Re: Slave-cylinder en vrije slag
Geplaatst: zo 20 feb 2011, 17:18
door Dennis101
Heb je de hulpcilinder wel met de ontluchtnippel bovenaan gemonteerd?
Dennis B