110 perikelen: zwabberen, lawaai en remmen
Geplaatst: wo 16 feb 2011, 10:24
Hallo,
Even een vraagje omdat ik niet direct weet waar ik moet zoeken.
1) Mijn 110 (1984 - 300 tdi r380) heeft steeds meer de neiging om te gaan zwabberen en minder strak te sturen. Gewoon rechtuit op de weg is er niks aan de hand, auto spoort goed, dat is prima. Maar als ik ver instuur, dan hoor ik een duidelijke "kloenk" onder de auto, net of er iets knikt (niet te voelen in het stuur, lijkt eerder op de as of de radius-arm). Ook bij het schakelen, op het moment dat ik de koppeling in trap en weer op laat komen dan stuurt de auto voelbaar naar rechts.
Zouden de rubbers aan vervanging toe zijn? En zo ja wat moet ik dan allemaal vervangen?
2) Verder hoor ik bij het loslaten van het gas bij hoge snelheden (op de snelweg van 120km/h tot 90 km/h in zowel de 4e als 5e versnelling) een akelig gerammel vanuit de achterkant van de auto, alsof er iets heel hard aanloopt. Ik heb dit alleen bij het loslaten van het gas, hierdoor remt de auto dus op de motor. Ik heb al gekeken of het de remtrommels zouden kunnen zijn, maar ook bij iets verder terugstellen merk ik dit nog steeds. Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik dacht eerst ook aan resonantie in de achterbak, maar deze is ook helemaal vervangen door een stationwagon body en het blijft hetzelfde
3) Ik heb af en toe bijna geen remkracht. De 110 remt altijd prima. Remblokken en schijven voor zijn allemaal goed. Achter zitten nieuwe cilinders en remschoenen. Alleen heb ik soms heel weinig remkracht. Pedaal is goed hard, maar net of deze niet bekrachtigd is. Zou er een probleem met mijn hoofdrem cilinder kunnen zijn? Zit daar ook een vacuum op? En kan het daar aan liggen??? Merk het met name als je van de snelweg komt en dan remt, dan moet ik gewoon nog een keer extra de rem op laten komen en dan gaat het goed. Zit absoluut geen lucht in, pedaal zakt ook niet, is gewoon keihard?
4) Ik merk dat de koppeling steeds hoger aangrijpt. Als ik nu de koppeling op laat komen, dan grijpt deze pas aan als het pedaal bijna boven is. Ook hier alles prima ontlucht en slave cilinder is al vervangen. Duidt dit op versleten koppelingsplaten?
Was weer mooi lijstje, hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Bedankt!!!
Groeten Bas
[landrover109.blogspot.com]
Even een vraagje omdat ik niet direct weet waar ik moet zoeken.
1) Mijn 110 (1984 - 300 tdi r380) heeft steeds meer de neiging om te gaan zwabberen en minder strak te sturen. Gewoon rechtuit op de weg is er niks aan de hand, auto spoort goed, dat is prima. Maar als ik ver instuur, dan hoor ik een duidelijke "kloenk" onder de auto, net of er iets knikt (niet te voelen in het stuur, lijkt eerder op de as of de radius-arm). Ook bij het schakelen, op het moment dat ik de koppeling in trap en weer op laat komen dan stuurt de auto voelbaar naar rechts.
Zouden de rubbers aan vervanging toe zijn? En zo ja wat moet ik dan allemaal vervangen?
2) Verder hoor ik bij het loslaten van het gas bij hoge snelheden (op de snelweg van 120km/h tot 90 km/h in zowel de 4e als 5e versnelling) een akelig gerammel vanuit de achterkant van de auto, alsof er iets heel hard aanloopt. Ik heb dit alleen bij het loslaten van het gas, hierdoor remt de auto dus op de motor. Ik heb al gekeken of het de remtrommels zouden kunnen zijn, maar ook bij iets verder terugstellen merk ik dit nog steeds. Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Ik dacht eerst ook aan resonantie in de achterbak, maar deze is ook helemaal vervangen door een stationwagon body en het blijft hetzelfde
3) Ik heb af en toe bijna geen remkracht. De 110 remt altijd prima. Remblokken en schijven voor zijn allemaal goed. Achter zitten nieuwe cilinders en remschoenen. Alleen heb ik soms heel weinig remkracht. Pedaal is goed hard, maar net of deze niet bekrachtigd is. Zou er een probleem met mijn hoofdrem cilinder kunnen zijn? Zit daar ook een vacuum op? En kan het daar aan liggen??? Merk het met name als je van de snelweg komt en dan remt, dan moet ik gewoon nog een keer extra de rem op laten komen en dan gaat het goed. Zit absoluut geen lucht in, pedaal zakt ook niet, is gewoon keihard?
4) Ik merk dat de koppeling steeds hoger aangrijpt. Als ik nu de koppeling op laat komen, dan grijpt deze pas aan als het pedaal bijna boven is. Ook hier alles prima ontlucht en slave cilinder is al vervangen. Duidt dit op versleten koppelingsplaten?
Was weer mooi lijstje, hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.
Bedankt!!!
Groeten Bas
[landrover109.blogspot.com]