Pagina 1 van 1

thermostaathuis

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 09:55
door herman
Hallo,

Momenteel rijd ik met mijn disco 300tdi in zuid Marokko. We staan op het punt om de woestijn in te rijden. Als de motor wat langer meer als 2500 toeren moet maken loopt hij warm. De buitentemperatuur isongeveer 10 graden. Bij controle blijkt dat er zich lucht in het thermostaathuis bevindt, waardoor de thermostaat niet meer werkt Een half kopje water bijvullen en het probleem is weer opgelost. Zo gauw als ik weer een paar honderd kilometer gereden heb of wat bergen over moet ontstaat weer hezelfde probleem. De woestijn inrijden zorgt voor hogere omgevingstemperaturen waardoor de motor waarschijnlijk nog sneller warm wordt . Wat is er aan de hand en hoe kan ik dit oplossen?

Herman

Re: thermostaathuis

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 10:00
door Bram109
Ontluchting van het thermostaathuis verstopt?
Deze gaat via het slangetje aan de rechterbovenzijde van het thermostaathuis naar het expansie tankje. Halverwege komt er ook het ontluchtingsslangetje van de radiator bij.

Bram.

Re: thermostaathuis

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 10:05
door Frans Bonnes
Thermostaat verkeerd gemonteerd, niet met het gaatje bovenaan.
En natuurlijk zorgen dat er, ook in de expansietank, voldoene koelvloeistof zit.

fb



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 09:06 door Frans Bonnes.

Re: thermostaathuis

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 10:20
door Puffino
Mocht je er echt niet uitkomen maar wel rijden "moeten" verwijder dan desnoods die thermostaat, dan komt je blok niet goed op temperatuur, OK, dat weet ik maar liever iets te koud dan veel te warm.

Maar ik begrijp je verkeerd denk ik, heb je nu alleen lucht in thermostaat huis of ok op andere plekken? Ik gok dat je ergens water verbruikt (of door oververhitting er uitgooit, dat kan natuurlijk ook). Zit dat overloopje (klein gaatje in de thermostaatrand, die heb je vast ook wel) wel open, en niet per ongeluk dichtgekit of zo? en heb je hem inderdaad op zijn kop zitten?

Sterkte,

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: thermostaathuis

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 10:43
door Bram109
Kan natuurlijk ook, maar in mijn gedachtegang ging ik er vanuit dat e.e.a. pas ontstaan is, en voorheen niet zo was.
Als het namelijk al langer speelt lijkt het me niet verstandig zo'n reis te maken voordat het probleem is opgelost.

Bram.

Re: thermostaathuis

Geplaatst: di 15 feb 2011, 12:40
door pascal ubags
hallo, hij loopt warm zeg je, meestal de viscokoppeling, van, stuk, hier in nl hoeft hij nooit te werken, (tenzij aanhanger en in de ardennnen) , kontrolle als hij iets boven gemiddeld staat, (temp meter) dus te warm wordt, even uitstappen, motor af zetten, kap open en met een stokje de van tegen houden ( absolute niet met handen) dan iemand laten starten, kun je hem niet tegen houden is hij goed, kan je hem ondanks lichte weerstand tegen houden is deze stuk, ( komt wel vaker voor) oplossing, nieuwe, voorlopige oplossing, er af halen en met schroeven parkers er door heen vast zetten en weer monteren, ( pas op geen doorwadingen meer maken, dan vliegen de plastik schoepen er af, zo kom je tot in nl.
laat eens weten wat het was?
nb die andere dingen natuurlijk kan ook, maar dit is het simpelst te contr.
hij gaat stuk als deze afgemonteerdt is was, en niet op de goede kant is gelegt, dus ook met post versturen.
je kunt hem dus ook af monteren, plastik er af en in water koken, ( pas op op de goede kant leggen anders is hij stuk)
ook zou je kokend water eroverheen kunnen gieten en kijken of hij dan nog rond draait, wel voldoende heet water, en niet meer rond draaien is goed , draait hij met iets weerstand rond is hij stuk, ps zonder draaiende motor dit doen.

jij zecht lucht er in??? dit is alleen maar mogelijk in 2 dingen, nl koken, of ergens een lek, radiator of kachel, slangen, hou het vol anders werkt het cysteem niet meer, pompt niet meer rond en loopt hij warm.

gr pascal

Re: thermostaathuis

Geplaatst: di 15 feb 2011, 13:35
door Rickske
zeker weten dat t lucht is en niet op de een of andere manier uitlaatgas, via een kapotte koppakking bijvoorbeeld, je koelcircuit in geblazen wordt?

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('17f64308307267eae5226229ad000aee', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13590220, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: thermostaathuis

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 22:30
door Herman
Hallo,

Bedankt voor alle reacties. Vandaag voor het eerst sinds een week weer in de gelegenheid om online te gaan. Ik zal alle suggesties eens natrekken de komende dagen. Voorlopig red ik het door iedere dag een borrelglas water in het thermostaathuis te gieten en met niet meer als 2200 tpm te rijden. Komende dagen wordt het 40 graden. Ik laat wel weten hoe het verder gaat.

Herman

Re: thermostaathuis

Geplaatst: zo 20 feb 2011, 23:41
door Bram109
Kan natuurlijk niet. Ik had het mis in mijn vorige posting. Er zit in het thermostaathuis een uitsparing voor de thermostaat.
Waardoor deze er niet anders in kan dan alleen op de juiste manier.

Bram.

Re: thermostaathuis

Geplaatst: ma 21 feb 2011, 01:15
door Jaap 109
Hallo Herman,

Misschien nog een idee en dat is gewoon de dop van de radiator af en de motor voldoende warm laten worden zodat het water gaar rondpompen. Op deze manier krijg je het lucht wat er eventueel nog in het systeem zit eruit.

Veel succes en geluk.

Groeten Jaap