Pagina 1 van 1
verschil 90 en Defender
Geplaatst: za 12 feb 2011, 23:23
door Gert
Op de Marktpagina van dit prikbord heb ik gevraagd naar een nette LHD Defender 90 (bijna) belastingvrij met 200 TDI of 2,5 liter benzine/LPG motor. Nu zie ik een reactie dat belastingvrije Defenders niet bestaan, wel 90's. Wie kan mij vertellen wat de verschillen zijn? Als je op Marktplaats kijkt worden daar Defenders 90 en 110 belastingvrij aangeboden.
Met dank, Gert.
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: za 12 feb 2011, 23:45
door Marc-my-Words
Als ie belastingvrij moet worden dan is ie uit een tijd dat een Defender nog geen Defender heette.
't Is dus hetzij een beetje flauw danwel nogal fundamentalistisch/haarkloverig om daar over te vallen.
Zelfs al zit er een Puma onder de bultneus, als het een oud genoeg (belastingvrij) chassis is dan heet het ding volgens de puristen een 90/ninety (als het tenminste een 92,7 inch wielbasis betreft).
Marc
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: za 12 feb 2011, 23:45
door Dennis101
Defenders zijn pas vanaf 1990 gemaakt, daarvoor waren het de 90/110 of 127.
Dennis B
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: za 12 feb 2011, 23:46
door Marc-my-Words
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Defenders zijn pas vanaf 1990 gemaakt, daarvoor
> waren het de 90/110 of 127.
>
> Dennis B
Je zou ook kunnen zeggen dat ze ook voor 1990 gemaakt werden alleen nog niet zo heetten.
Marc
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: za 12 feb 2011, 23:50
door Dennis101
Nee, want voor 1990 bestonden de 200tdi en latere motoren nog niet en bovendien is de Defender ook uiterlijk eenvoudig te onderscheiden van z'n voorgangers.
Dennis B
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 00:17
door Marc-my-Words
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, want voor 1990 bestonden de 200tdi en latere
> motoren nog niet en bovendien is de Defender ook
> uiterlijk eenvoudig te onderscheiden van z'n
> voorgangers.
>
> Dennis B
't Is misschien een "blond spot" in mijn blik, maar waar zie ik eenvoudig het verschil aan, anders dan aan de sticker "Defender" ?
Marc
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 00:24
door Dennis101
Wat direct opvalt is het dak.
Dennis B
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 00:31
door sjorsboomschors/aka/PP
deurhandels?
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 00:32
door Marc-my-Words
Dennis101 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat direct opvalt is het dak.
Da's een goeie, ik had er niet aan gedacht dat het ribben-dak ophield met de Defender.
Alleen ... een dak is vervangbaar en ... niet iedere heeft een hard dak (om van specials maar niet te spreken).
Marc
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 00:36
door Marc-my-Words
sjorsboomschors/aka/PP Schreef:
-------------------------------------------------------
> deurhandels?
Deuren zijn eenvoudig uitwisselbaar en willen na vele jaren aan een wissel (of opknapbeurt) toe zijn.
Aan de andere kant: de traditionele split deuren met lift-up handels zijn bij de militaire Defenders doorgeleverd.
Marc
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 10:36
door Paul Stroink, One-Ten.nl
In 1983 kwam de 110 en in 1984 de 90.
Beiden zijn gewoon Defenders, alleen kregen ze die naam pas vanaf 1989/1990.
In de loop der jaren zijn er diverse kleine cosmetische wijzigingen doorgevoerd.
Al met al blijven het gewoon allemaal Defenders

Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 10:43
door VeeTee
[en.wikipedia.org]
Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 11:22
door Puffino
Als ze volledig origineel zijn in die opzichten wel.
Maar eeen vroege 110 met een td5 sticker wel zien rijden. Dan blijkt gewoon dat ie zijn spatbord (of "wing" had overgezet.
Gert, de Land Rover 90/110/127 is een model dat in de loop van de tijd (1990) om marketingtechnische reden een andere naam kreeg, de Defender. In 1983 zeg maar was het model geintroduceerd als opvolger van een model dat we nu als "Series" kennen, maar toen ook gewoon 88 of 109 of 127 heette, al naar gelang de wielbasis.
De Series kennen nog bladveren. De 90/11 en latere Defender schroefveren. Ook heeft de series een invallende neus, de latere modellen een doorlopend front.
In de Defender is het gladde dak geintroduceerd, in 1992 kwam er een tdi motor wat duidelijk op de zijkant van de wing (voor ) werd aangegeven. Het blok wordt "200tdi" genoemd. In 1996 (gok ik) kwam er de schijfrem op de achteras en werd de tdi van een grote update voorzien en heette toen 300tdi. Tot zover de grote lijn, mijn deel van de grote lijn dan, want er is natuurlijk meer. (http://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_Defender In Wikipedia worstelen ze er ook mee, en valt de beschrijving van de 90/110 ook onder Defender)
Zo even grof geschetst.
Echter.... Land Rovers zijn net mecanodozen op wielen, je kunt een 90/110 uit de 80'er jaren voorzien van een later blok, waarbij men zich meestal houdt aan de blokken die geen ECU (electronische aansturing) nodig hebben. Zo kun je dus (over legaliteit zeg ik niets, vak apart) een belastingvrije 90/110 rijden met een sterk en krachtig blok. Dat zie je veel. Op de een of andere manier denken velen dat de blokaanduiding het belangrijkste is, en een vroege 90/110 met 300tdi wordt dus ook in de handel een 300tdi genoemd..... Het blok bepaalt tegenwoordig een beetje de naam
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 11:23
door paulus-109
of 90,s en 110,s
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 11:45
door Paul Stroink, One-Ten.nl
Klopt... Allemaal gewoon hetzelfde!
Re: verschil 90 en Defender
Geplaatst: zo 13 feb 2011, 13:25
door Anton (Rumble)
schijfremmen kwamen eind 93 op de achteras, en niet 96.