Pagina 1 van 1

accu/dynamo

Geplaatst: za 12 feb 2011, 18:32
door Martijn ten Broeke
Prikkers,

De laatste tijd heb ik erg snel mijn accu leeg. Ik heb net gemeten, bij draaiende motor 13,7 Volt. Als de motor uit is dan zie je de spanning van de accu heel rustig terug lopen...

Heb ik het goed dat de dynamo nog goed is maar de accu zijn beste tijd heeft gehad?

Wat is een goede accu voor een 3.5 V8?

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c0ab500e0abc6da5518db2c3cc0895a4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13574814, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: accu/dynamo

Geplaatst: za 12 feb 2011, 18:37
door Roy Bruurs
Zo te zien heb jij een lier. Lier je veel? Zo ja dan zou ik gaan voor een optima blue top (start en lier accu) of voor een maxxima exide 900 accu (die laatste weet ik misschien nog een goede te staan)

Lier je niet veel maar is hij puur voor het starten zou gewoon voor een loodaccu kiezen.

De optime is een gel accu
De maxxima is een platen (glasvezel) accu

Ik rij met een optima blue top als accessoire accu en een red top als start accu waar ook mijn elektrische koelvin en de mudstuffconsole (radio en 27mc) op zitten

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('734244758dd53673fdb1a5045fb98ebd', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13574829, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: accu/dynamo

Geplaatst: za 12 feb 2011, 18:48
door G-men (Gargamel)
Dat de accuspanning terugloopt als je de motor stopt is niet vreemd. Nominale klemspanning van een volle accu ligt rond de 12,7-13 volt.
De vraag is eerder hoever hij terugzakt.
Accutest is vrij eenvoudig, laat de wagen een nacht staan en meet de klemspanning. Deze moet nog steeds boven de 12 volt zitten. Start nu de motor en kijk hoever de spanning inzakt bij draaiende startmotor. Hij moet dan nog makkelijk boven de 10,5-11 volt blijven. Zakt hij verder in, dan wordt hij niet geladen of is slecht aan het worden.

Voor de dynamo kun je ook een eenvoudige test doen, start de motor te starten en houd deze rond de 1000 toeren. Dan een paar flinke verbruikers aan te zetten, zoals lampen, achterruitverwarming en de kachelventilator. Dan moet je apanning nog steeds ergens rond de 13-13,7 volt zitten.
En dan ga ik er even vanuit dat je een wat ouder type dynamo hebt (± 45A). Blijft de spanning dan nog steeds tussen de 13 en 13,7 volt dan is de dynamo prima in orde.

Wat dan overblijft is een wat slechter wordende accu of een verborgen gebruiker/lekstroom.

Voor incidenteel liergebruik zou ik persoonlijk gewoon kiezen voor de zwaarste loodaccu die erin past. Dat zal ergens rond de 90AH zitten. die past precies.

G

Re: accu/dynamo

Geplaatst: za 12 feb 2011, 21:20
door Martijn ten Broeke
Ik ga morgenvroeg direct even meten! Thanks

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('aa14758e0b2529eec6f422c736474148', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13575610, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: accu/dynamo

Geplaatst: za 12 feb 2011, 21:24
door Martijn ten Broeke
Thanks

Tja, lier ik veel... Als ik in het terrein zit gebruik ik hem. ik denk dat ik hem gemiddeld 1 keer per maand gebruik........ Wat is dan verstandig?

Waar weet jij er misschien nog eentje te staan? en wat zou die moeten kosten.

Foto's Amsterdam-Dakar


Groeten Martijn & Heleen & Pieter & Isabelle
Geen Land Rover meer.......

Foto-SUXGAD6L.jpg --> mod_embed_images_loadimage('29e3a2bac1550b78d244b9a9218b69aa', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-SUXGAD6L.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-SUXGAD6L.jpg', '', 13575635, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: accu/dynamo

Geplaatst: za 12 feb 2011, 22:20
door Dennis101
De Optima is geen gel accu en de exide geen platen accu.
Beiden zijn spiraalcel AGM accu's.

Dennis B

Re: accu/dynamo

Geplaatst: za 12 feb 2011, 22:22
door Marc-my-Words
Beter zou het zijn als de laadspanning 14 - 14.4 V was (maar goed, het betere is de vijand van het goede).

En kijk ook even wat de waarden zijn op de accupolen. Je zal niet de eerste zijn waar er een geniepige overgangsweerstand in de laatste stap: pool-klem zit.
Je meet dat dus alleen onder belasting, anders valt het niet op, maar het betekent ook dat enerzijds de accu niet z'n volle vermogen kan leveren, en anderzijds de accu langzamer en niet helemaal vol geladen wordt (dus z'n volle vermogen is ook al kleiner).

Een langere tijd aan de druppellader kan helpen als de accu niet teveel van het winterweer geleden heeft.

Marc