Pagina 1 van 1

Weer lier vraag

Geplaatst: do 10 feb 2011, 21:30
door art1
Prikkers,

Op MP zie ik weer eens een PTO lier voorbij komen, nu staat deze nog steeds op het verlanglijstje, een lier int algemeen dan.
Een PTO lier vind ik gewoon vanwege de techniek (de mechanisch dan) een mooi stukje techniek.

Echter, wat zijn nu de grote voors en tegens ten opzichte van de electrische lieren.
Een PTO heeft geen accu nodig, dus scheelt gewicht en niet afhankelijk van accu capaciteit...echter er zit een aardig stangenstelsel aan met pto huis, dus gewicht voordeel (als dat er al was) valt weg.
Wat zijn de echt wezenlijke verschillen? gewicht? betrouwbaarheid? complexiteit mbt monteren?

Wie weet het?

Grtn Art

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: do 10 feb 2011, 22:01
door JustinvS
Voornaamste verschil zit hem er in dat de PTO lieren van betere bouwkwaliteit lijken te zijn. (ze hebben de naam onverwoestbaar te zijn)
Als voordeel ben je inderdaad niet afhankelijk van een accu, draden of relais die het kunnen begeven maar het nadeel dat daar weer tegenover hangt is dat je jezelf niet uit de narigheid kan lieren als je motor niet meer wil lopen. (Niet dat dit aan te raden is op een elektrische lier, zelfs al heeft hij een 2e accu. Maar het zou kunnen)
Als ik het goed begrijp zijn de PTO lieren duur, voor een 2e hands model, en zijn de onderdelen niet makkelijk te vinden.
Qua gewicht zal er best verschil inzitten maar ik verwacht dat dit bij een zware overlander best te verwaarlozen is. Aan de ene kant is de pto en de bijbehorende lier erg zwaar, terwijl een extra accu en een lichtere lier daar waarschijnlijk net onder zitten, Pin me dar niet op vast.
Persoonlijk vindt ik het hele stangenstelsel onder de auto door een nadeel. Terwijl dat eigenlijk best wel meevalt, vooral als het een krukas aangedreven lier is. Voor mijn gevoel is het weer iets extra dat schade kan oplopen in het terrein terwijl het wel robuuste delen zijn. Dit is ook wat lastiger monteren neem ik aan, maar dat doe je als het goed is maar 1 keer.

Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren in de lieren, maar wel als toekomstplan, de komende maanden schaf ik eerst niets aan omdat hij op de lightweight moet komen en die is nog niet in rijdende staat. Voor mijzelf neig ik een beetje naar een goedkope t-max/china lier, maar twijfel ik nog over de bouwkwaliteit van die dingen. Een 2e hands Warn of PTO lier is het alternatief. Als het elektrisch wordt ben ik wel van plan direct een fatsoenlijke 2e accu met een "slim" scheidingsrelais te kopen.

Groeten,
Justin

"Rockbell", "Ninety" en "Sheska"
prikhandtekening600x176II.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a9379093a7e5e07dfe57c2fcc7f28fef', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', 'https://lh3.googleusercontent.com/-KCEiw2c0Des/ThsJ4g9hmPI/AAAAAAAABMs/O3uD7o-3mBw/prikhandtekening600x176II.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-KCEiw2c0Des%2FThsJ4g9hmPI%2FAAAAAAAABMs%2FO3uD7o-3mBw%2Fprikhandtekening600x176II.jpg', '', 13565774, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: do 10 feb 2011, 22:21
door Rogier 88 SIII
ik heb een koenig lier (op de krukas) deze weegt +/- 100 kg (een elctrische de helft??)

ook kun je in mechanische lieren ook "storingen krijgen. die van mij bleek afgelopen weekend bij zijn vuurdoop niet meer te draaien onder belasting (koppeling moet bijgesteld worden of is af..) onderdelen zijn volgens mij idd moeilijk te krijgen, al zijn kruisjes, lagers en keeringen het probleem denk ik niet (ik moet binnenkort achter een keering aan dan weet ik het

als je besluit een krukaslier te kopen raad ik aan de aandrijfas te balanceren (als ie teminste altij meedraaid).. dat moet ik nog doen, heb het idee dat de motor tegen gewerkt wordt in de hogere toerentallen.

ik heb voor een mechanische gekozen omdat ik het wel mooi vond staan op een series, de electromotor kan dan ook niet onder water en de accu kan niet leeg. (aangezien dat al naar de lampen gaat (als zijnde lampjes liefhebber))

mtvgr: Rogier

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('510724686e9f6491ca766d0c82e07c7e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13565916, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: do 10 feb 2011, 22:43
door art1
Hoi Rogier,

100kg..das best wel flink gewicht, als ik me niet vergis zijn de (chinese) electrische circa 35 a 40 kg, dus met een accu ongeveer 55kg? Even ruwe gooi voor de boeg..
Das toch wel een aanzienlijk verschil.

Zou op een 110 moeten komen dus niet door de Krukas aangedreven maar vanaf de bak, de as draait dan niet mee als hij niet gebruikt word.

Bedankt voor de info.

grt Art

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: do 10 feb 2011, 22:51
door art1
Hoi Justin,

Geloof dat je dezelfde afwegingen aan het maken bent, ik ook aan het orienteren en al diverse discussie hierover gevolgd.
Blijft een eeuwige strijd tussen chinese electrisch versus bekend electrisch en mechanisch versus hydraulisch aangedreven.

De mechanische pto lier vind ik vanuit technisch opzicht een erg mooi apparaat, even los van de voor en nadelen, maar om met +100kg extra rond te rijden puur voor de techniek die ik waarschijnlijk ook nog erg weinig zal gebruiken..

Het is misschien ook meer verstand versus gevoel, mijn verstand zegt : je hebt geen lier nodig..mijn gevoel zegt je moet het beste van het beste hebben...

Grt Art

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: do 10 feb 2011, 23:38
door Cadarn
Is het ook niet zo dat een pto lier motortoeren afhankelijk werkt? Dit geeft als nadeel dat je tijdens het lieren de grootste problemen hebt om "mee te rijden". Is in mijn ogen een wezenlijk nadeel.
Jaap

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: do 10 feb 2011, 23:39
door Rogier 88 SIII
helaas kan ik daAR nog niet over meepraten (lees hierboven)..

is wel een sterk punt idd.

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('cd26a2beea4093fecfa2c5fbdddd0634', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13566493, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 21:09
door Reinoud 109
een onbelaste elektrische lier draait snel, belast nog maar op 10% van de snelheid.1e of 2e versnelling tov 4 geeft ongeveer 15-30% uitgaand toerental van de bak. Moet dus meevallen..

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 21:17
door Marc-my-Words
art1 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoi Justin,
>
> Geloof dat je dezelfde afwegingen aan het maken
> bent, ik ook aan het orienteren en al diverse
> discussie hierover gevolgd.
> Blijft een eeuwige strijd tussen chinese
> electrisch versus bekend electrisch en mechanisch
> versus hydraulisch aangedreven.
>
> De mechanische pto lier vind ik vanuit technisch
> opzicht een erg mooi apparaat, even los van de
> voor en nadelen, maar om met +100kg extra rond te
> rijden puur voor de techniek die ik waarschijnlijk
> ook nog erg weinig zal gebruiken..
>
> Het is misschien ook meer verstand versus gevoel,
> mijn verstand zegt : je hebt geen lier nodig..mijn
> gevoel zegt je moet het beste van het beste
> hebben...
>
> Grt Art


Volg met verstand je gevoel, of met gevoel je verstand, en koop een handlier+klapblok+verlengtouw.
Je hebt het niet nodig (zeg je) maar als je nu toch een lier nodig mocht hebben dan is deze oplossing best best.

Marc

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 22:28
door Tinus 110
Draai nog maar een jaartje mee maar heb er zelf een (mechanische) PTO op zitten welke aan de tussenbak zit. Ik vind hem helemaal geweldig want als je een keer diep in het water staat dan liert ie gewoon door, heb al paar x electrisch liertje het zien afleggen onder water. (vorige week in Furstenau nog...)

nadeel is misschien het gewicht - schat dat mijn PTO, assen, winch en lierbumper bijelkaar zo'n 150kg wegen (na montage woog snoWhite nml 2180kg) maar vlg mij heb je daar geen last van. Goede high-capacity veren voor en je ziet geen verschil.

ook wordt vaak geroepen dat je niet rijdend kunt lieren. Klopt maar lier mijzelf er over algemeen uit dus dan rijdt hij sowieso niet meer

montage is een hele klus, ik heb het niet zelf gedaan maar uitbesteed maar het is vlg mij zelf wel te doen - wel geduld hebben.

qua kracht is ie ongekend maar dan moeten je onderdelen in de PTO of de assen of de winch wel goed zijn. Onderdelen zijn inderdaad wat lastig maar als je een Superwinch (oftewel de oude Fairy Winch = zelfde) hebt kun je veel onderdelen nog wel bestellen in UK bij fabriek of bij Hoekstra in Utrecht (importeur).

heb zelf onlangs de ketting in de PTO kapot getrokken - heb via een natuurkundige begrepen dat ik ongeveer 11.000kg aan het trekken was (110 stond van voor tot achter tot de dorpels in de Twentse klei) en dat was too much. De ketting vervangen was letterlijk en figuurlijk een NIGHTmare maar uiteindelijk gelukt en dan doet ie het gewoon weer goed. Kettinkje koste maar 25e.

ik zou echt voor die PTO gaan en niet voor chinese rommel - niets is zo frustrerend als een kapotte lier of een lier die het gewoon net niet maakt. Mijn schatting is dat je voor een goede PTO inclusief assen en winch rond de 1.000e kwijt bent. Goede kabel (staal) van 150e erop en je bent het baasje.

succes en als je wilt gaan beslissen ken ik nog wel een prikker die er een beetje in handelt en heel schappelijk is.
gr
Martijn

[twitter.com]

web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d2a419a1fd1aa9c21cd86486c9ec7fbb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 13571313, 600, 600, 'Loading image ...', false);

One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 22:43
door Bennie Zomer
Het grote probleem in mijn optiek met een pto lier is dat als je vast zit moet je alles eruit lieren. als de pto in werking is (de lier dus) kan je niet rijden. Als ik vast zit probeer ik zodra ik grip krijg weer te rijden. Uit de praktijk weet ik dat als je denkt dat je los bent met een pto lier, kost het even tijd voordat het spul omgeschakelt is de auto zakt dan weer iets dieper en je mag weer lieren. Tevens is een pto lier tergend langzaam, wat natuurlijk erg fijn is met 20 meter lierkabel uit.

Goed resumee : Kracht groter dan electrisch
Mooie techniek voor de techneuten onder ons.

Tergend langzaam
rijden en lieren gaat niet samen.
Voor mij zijn de nadelen groter dan de voordelen en ik blijf dus electrisch lieren.

groet,

Bennie
Blubberduck

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 23:34
door Tinus 110
Bennie, zo heeft ieder zijn voorkeuren maar wil toch even paar dingen nuanceren in je mail die ik anders ervaar;

- rijdend lieren kan niet > klopt maar je zat vast dus reed zelf al niet. Als je ander liert kan het een voordeel zijn maar rol je je kabel paar meters meer uit en hoef je niet te rijden. (als je doelt op kracht die je extra hebt bij rijdend lieren ... tja, daarvoor heb je juist die PTO )
- kost even tijd voordat spul omgeschakeld is ..., gear in neutral en pookje uit = PTO aan en pookje in = PTO uit. Kind kan de was doen.
- auto zakt weg .... nooit gehad maar als je je electrische lier uitzet gebeurt vlg mij exact zelfde;
- tergend langzaam ... je hebt 4 of 5 versnellingen tot je beschikking dus pick your speed. (ik heb er 45-50 meter opzitten en in de 5 is die zo binnen. In praktijk lier je vaak in 2 of 3 en als vastzitten meevalt zet je 'm in in de 4.

bijkomend voordeel is gaat allemaal bij stationair draaien. Geef je dotje gas bij doseer je zelfs de kracht nog als het nodig is.

Ieder zijn ding en no-offence maar zie eigenlijk alleen maar voordelen .... en het is zoooo mooi! (maar goed ik ben redelijk biased, mijn eerste redding in Heerde 2010 was door een PTO)

[twitter.com]

web.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cfac33842a1990ead22c437bef590346', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', 'http://gallery.me.com/tenbroeke/100150/DSC_1260small/web.jpg?ver=12963341170001', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fgallery.me.com%2Ftenbroeke%2F100150%2FDSC_1260small%2Fweb.jpg%3Fver%3D12963341170001', '', 13571706, 600, 600, 'Loading image ...', false);

One-Ten 200Tdi SW - momenteel kamperend op www.campingmaka.be !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/02/2011 22:35 door Tinus 110.

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 23:40
door sjorsboomschors/aka/PP
Tinus 110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bennie, zo heeft ieder zijn voorkeuren maar wil
> toch even paar dingen nuanceren in je mail die ik
> anders ervaar;
>
> - rijdend lieren kan niet > klopt maar je zat vast
> dus reed zelf al niet. Als je ander liert kan het
> een voordeel zijn maar rol je je kabel paar meters
> meer uit en hoef je niet te rijden. (als je doelt
> op kracht die je extra hebt bij rijdend lieren ...
> tja, daarvoor heb je juist die PTO )
> - kost even tijd voordat spul omgeschakeld is ...,
> gear in neutral en pookje uit = PTO aan en pookje
> in = PTO uit. Kind kan de was doen.
> - auto zakt weg .... nooit gehad maar als je je
> electrische lier uitzet gebeurt vlg mij exact
> zelfde;
> - tergend langzaam ... je hebt 4 of 5
> versnellingen tot je beschikking dus pick your
> speed. (ik heb er 45-50 meter opzitten en in de 5
> is die zo binnen. In praktijk lier je vaak in 2 of
> 3 en als vastzitten meevalt zet je 'm in in de 4.
>
>
> bijkomend voordeel is gaat allemaal bij stationair
> draaien. Geef je dotje gas bij doseer je zelfs de
> kracht nog als het nodig is.
>
> Ieder zijn ding en no-offence maar zie eigenlijk
> alleen maar voordelen .... en het is zoooo mooi!
> (maar goed ik ben redelijk biased, mijn eerste
> redding in Heerde 2010 was door een PTO)


heb zelf een Warn, maar ik vraag me als leek in het PTO gebeuren af of je ook moet beginnen met lieren in z´n 1, en op moet schakelen, of meteen in twee, drie of vier kunt lieren??

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: vr 11 feb 2011, 23:57
door Tinus_110
In principe kun je best in de 2 of 3 beginnen maar vind het wel mooi langzaam op te bouwen. Is ook beetje part of the kick.

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: za 12 feb 2011, 00:06
door Oane Visser
(koppeling moet bijgesteld worden of is af..) Koppeling af??? Zeer waarschijnlijk niet. Die Koenig lieren hebben een lammellenkoppeling (zo'n koppeling draait altijd in een oliebad) en die slijt (bijna) niet. Hij zal wel overnieuw afgesteld moeten worden.
Voor de keerringen zou ik bij een landbouwmechanisatiebedrijf gaan kijken. Alles bij een Koenig lier heeft engelse maten en bij zo'n bedrijf hebben ze nog wel eens oude trekkers, met ook engelse maten, te repareren. Zij kunnen dus wel aan keerringen met engelse maten komen. Die keerringen kosten trouwens maar een paar euro.

Mei rju groeten (met achting groetend),

Oane Visser

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: za 12 feb 2011, 01:08
door Joost88
waarom gaat rijden en lieren niet samen?

is dat niet gewoon in de versnelling zetten?
PTO lier heb ik nooit in het echt gezien/ gedaan dus misschien stel ik wel een vreemde vraag maar ik zie geen probleem

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: za 12 feb 2011, 15:21
door tinus_110
geen rare vraag hoor joost - PTO wordt meestal op de tussenbak aangesloten en dan moet je deze in de neutraal zetten zodat deze de hoofdbak niet aandrijft maar de PTO. HIerdoor heb je geen tractie op je aandrijflijn maar alleen op je PTO. Je versnellingen kun je dan gebruiken om de PTO sneller of langzamer (1 t/m 4 of 5) te laten inlieren of de R om uit te lieren.

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: za 12 feb 2011, 15:23
door tinus_110
tinus_110 Schreef:
-------------------------------------------------------
> geen rare vraag hoor joost - PTO wordt meestal op
> de tussenbak aangesloten en dan moet je deze in de
> neutraal zetten zodat deze de hoofdbak niet
> aandrijft maar de PTO. HIerdoor heb je geen
> tractie op je aandrijflijn maar alleen op je PTO.
> Je versnellingen kun je dan gebruiken om de PTO
> sneller of langzamer (1 t/m 4 of 5) te laten
> inlieren of de R om uit te lieren.

foutje - die hoofdbak moest natuurlijk de aandrijflijn zijn. te snel op 'bericht posten' geklikt.

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: za 12 feb 2011, 17:55
door Rogier 88 SIII
dan zou het met mijn krukaslier makkelijker zijn om te lieren en mee rijden, gewoon in een lage versnelling.

heb hem nu 2 keer op en afgerold en vond dat overigens nog best snel gaan... afhankelijk van hoeveel gas je geeft, maar versneld stationair is genoeg.

mtvgr: rogier

1232543966_6_KrdN.jpeg --> mod_embed_images_loadimage('47b0ac676692edd5917e306ff72288d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://94.100.121.101/1232500001-1232550000/1232543901-1232544000/1232543966_6_KrdN.jpeg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2F94.100.121.101%2F1232500001-1232550000%2F1232543901-1232544000%2F1232543966_6_KrdN.jpeg', '', 13574657, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: za 12 feb 2011, 20:46
door Joost88
oja, nu je het zo zegt wist ik eigenlijk wel dat het zo is.
Ik vergelijk landrover soms teveel met een tractor, daar is het gewoon pto aan of uit, ongeacht wat je met de rest doet.

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: za 12 feb 2011, 21:40
door Huub
Heb zelf zowel op de 110 als op de 88 PTO lieren gebouwd. Uit de UK gehaald voor ongeveer 500Euro. Voor competities waar snelheid telt, ga voor elektrisch. Of beter nog Hydraulisch via PTO pomp. Voor het zonder haast 5 maatjes 20 meter hoog tegen een 100% helling op sleuren. PTO. Onder belasting gaat de PTO geoon door. De traagheid is maar schijnbaar. Een elektrische onder vollast kruipt. Met de 88 een aantal keren gestrande 3 tonners uit de blub getrokken, daar kwamen twee elektrische vrienden niet mee klaar. Meerijden kan wel maar is niet echt handig, die lier trekt je zonder meerijden echt wel uit de blubber. Iets meer geduld en goede instructie aan degene die jij los wil trekken. Ebay.uk is een prima plaats op op PTO lieren te jagen, zorg wel dat je een complete koopt, incompleet heb je er niets aan.

Groeten,

Huub

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 09:20
door RikH
Nu ik dit draadje zo lees vraag ik me af waarom je niet rijdend zou kunnen lieren. Is het technisch onmogelijk om de PTO aan te zetten en tegelijkertijd de wielen aan te drijven? Geen idee bij die mechanische maar ik weet wel dat bij een PTO met een hydropomp dat wel gewoon gaat.

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 10:55
door VeeTee
Hoewel ik zelf (nog) geen lier heb (en ook geen ervaring met lieren), valt me op dat hier nergens de mogelijkheid van een hydraulische lier genoemd wordt.
Heb hier wel eens e.e.a. over gelezen, lier kan dan aangedreven worden door de stuurpomp (langzaam) of door een PTO-aangedreven pomp of een pomp op de plaats van de aircopomp.
Als je serieus wilt lieren lijkt me vooral de laatste mogelijkhied een optie die het overwegen waard is...
Zomaar 'n gedachte...

Edit: post hierboven van RikH niet gezien, woordt ook een hydropomp genoemd.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2011 09:57 door VeeTee.

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 14:19
door Exfietser
Als je proportionele ventielen gebruikt om de hydromotor te sturen kun je alles ook nog traploos in snelheid regelen. Je hydro pomp moet dan wel voldoende snelheid hebben natuurlijk. Ik weet niet hoe dat met mobiele systemen zoals in de landrover en op trekkers gaat. Maar in de industrie draait de pomp altijd. Hij staat dan standby zeg maar. En de overtollige (niet gebruikte vloeistof) gaat dan via een overstort ventiel dat op de berijfsdruk is ingesteld terug de vooraadtank in. In een auto wil je de pomp natuurlijk wel uit kunnen zetten als je hem niet gebruikt. Het kost anders alleen maar veel energie.

Waarschijnlijk moet je motor iets sneller als stationair lopen om voldoende druk te hebben en dan kun je verder de snelheid met je ventielen regelen. De aandrijving van de wagen staat hier dan verder helemaal los van. Tenzij je pto pomp een of of situatie is natuurlijk. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat je moet kiezen om de aandrijving op de wielen of op de pto te zetten. Er zijn ook hydraulische systemen denkbaar die je wilt kunnen gebruiken tijdens het rijden. Een hefinrichting voor een sneeuwschuiver ofzo.

Persoonlijk vind ik de hydraulische lier het mooiste. Daarna de pto lier, dan de kaapstander, en tenslotte de elektrische lier.
En daaropvolgend de tirfor en als laatste de highjack.

Arnold.

Re: Weer lier vraag

Geplaatst: zo 13 feb 2011, 20:22
door Joost88
bij een tractor zit de pomp normaal op de distributie (ij de oudere tenminste) en draait dus altijd.
Een tractor zou stationair de volle druk moeten hebben (c.a. 200bar) alleen hij geeft dan weinig liters, dus langzaam lieren.

Hoe meer toeren, hoe meer liters olie per minuut.

Het is denk ik niet zo moeilijk om een koppeling tussen de pomp en de aandrijving (krukas bijvoorbeeld) te maken zodat je de pomp uit kunt zetten als je hem niet gebruikt.
Ik weet niet hoe dat normaal is aangedreven/ gemonteerd bij een landrover.