Pagina 1 van 1
LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 08 feb 2011, 04:10
door mikkie
Heren
Heeft iemand ervaring over het inbouwen van een LT77-2.5NA in een seriella
(Robert) ik ben ook bereikbaar op photomikkie@hetnet.nl of 0630160057.
grg reacties mikkie.
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 08 feb 2011, 08:48
door paulus-109
2,5 na aan een lt 76 is een meer logische keuze.
scheelt je enorm veel werk.
paul
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 08 feb 2011, 10:57
door vossehoff
Ashcroft heeft dacht ik een aangepast model LT77 dat je in een series kan bouwen. Probleem met een normale LT77 is geloof ik de lengte van het bellhouse, deze is te lang om fatsoenlijk ik in series kwijt te kunnen.
gr Niels
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 08 feb 2011, 21:55
door mikkie
Heren
De LT77 komt uit een defender met 2.25 benzine.
volgens Ron Bolleboom moet het gewoon kunnen.
wieOwie heeft er ervaring mee, of kent iemand.
grt mikkie.
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 08 feb 2011, 22:12
door Leendert
Het zal wel passen maar de vooras van een series kan niet tegen permanente 4WD.
Of je moet er geen permanente 4WD van maken of een zeldzame vooras van een 109V8 er in sleutelen
Succes.
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 08 feb 2011, 22:34
door tijdrovers
hoi Mikkie,
een 2.5n/a past in jou series IIa, maar daarvoor moet je wel een motorsteun verbouwen.
deze motor past voor een LT76, de orginele bak.
deze bak is sterk genoeg. ik heb zelf met een 2.5 TD gereden met LT76 ging prima!
een lt77 past ook in jou auto, Het grote vershil tussen een lt76 en lt77 is dat de lt77 5 versnellingen heeft EN permanente vierwielaandrijfing heeft.
dat laatste kan een probleem zijn omdat jou vooras er niet tegen kan om permanent aangedreven te worden op het asfalt.
je zou dit kunnen oplossen door verloopnaven te monteren op je vooras en de tussen bak te sperren, op deze manier heb je gewoon achterwielaandrijving.
maar of de verloopnaven dit zo fijn vinden is de vraag.
je kunt ook een vooras van een 109 v8 gebruiken, deze heeft wel homokoneten, welke jou vooras niet heeft, waardoor je dus permanent 4x4 hebt.
een nadeel is, dat deze assen vrij zeldzaam zijn en de steekassen erg schaars zijn.
je kunt ook assen gebruiken van een rangerover, nadeel, veel werk omdat je de as moet ombouwen naar bladveer gebruik en de spoorstang zit eigenlijk in de weg, komt op de bladveer terecht..
ik heb zelf toyota landcruiser assen gebruikt, deze zijn sterker dan die van landrover en bijna even breed als de orginele series assen.
en bijkomend voordeel is dat de spoorstang op de zelfde plek zit als bij een series.
als je wel opzoek gaat naar andere assen, dan zijn patrol y60 assen een leuk alternatief als je een 109 hebt. deze zijn namelijk voorzien van een sper in de achteras.
je kunt ook de tussenbak aanpassen zodat je inschakelbaar 4x4 hebt zoals je orginele bak ook heeft.
het nadeel is dat deze optie vrij prijzig is.
succes met de keuze.
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 08 feb 2011, 22:53
door rodietje
Toevallig afgelopen week een lightweight gezien waar een 2.5 benzine met lt77 in gezet wat van een ninety. Aandrijfas naar voor was aangepast. Weet ook waar het gedaan was. Mocht je interesse hebben, ff mailen.
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 08 feb 2011, 23:42
door Hendrik "Blue-Box"
Een LT77 betekent alleen 5-bak
De permanent 4x4 staat daar los van want die is afhankelijk van de keuze van transfairbak (kan ook series transfairbak houden)
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Al met al best wel het een en ander aanpassen omdat de versnellingsbak langer is dan de 4 bak en daarmee geen "bold on" ombouw.
Prima te doen, indien je weet waarmee je bezig bent en je de eigenschappen van de component kent.
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3636e2c8d3f7657f5792e76f7884cdba', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 13555135, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: wo 16 feb 2011, 12:38
door willem
hoi past de lt77 dan zo op de serie tussen bak of heb je daar weer een set voor nodig
willem
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: wo 16 feb 2011, 21:05
door Hendrik "Blue-Box"
Past niet zomaar......
ashcroft
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e4c95d24586ff0e72f5ada93c7097aa0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 13598336, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: wo 16 feb 2011, 22:24
door 88serie123
Wat Hendrik zegt klopt. Het kan als je maar weet waar je mee bezig bent.
Indien je een vijfbak in een series wilt plaatsen, heb je 2 opties:
De vooras aanpassen voor permanent 4wd en de motor, bak en tussen bak uit de Defender gebruiken. (Op zoek naar een Stage One vooras of een Defenderas ombouwen. Heb je gelijk schijfremmen.)
De series tussenbak behouden. De LT77 kan dan middels een conversieset via Ashcroft aan de Series Tussenbak worden gekoppeld. De baksteunen zitten op de tussenbak en blijven op de originele plek op het chassis. Doordat de LT77 13 cm langer is dan een Series L76, komt je motor dus die afstand naar voren. De motor past dan net voor de dwarsbalk onder de radiator. Ik zou dan vanwege de ruimte een electro fan overwegen.
Optie 2 is verreweg het eenvoudigst.
Eventueel kun je overwegen om de Series bak te behouden en een Roverdrive te plaatsen. Hiervoor hoef je de minste onderdelen zoals motorsteunen, aandrijfassen etc aan te passen.
Succes met je beslissing.
Adriaan (die een ashcroftset heeft ingebouwd met een LT77 en 2.5 benzine)
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: do 17 feb 2011, 00:09
door Dirk109
Leverd de 2.5 meer vermogen dan de 2.25 en scheelt dat veel?
Dirk 109
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: do 17 feb 2011, 01:13
door Dennis101
Nee, het verschil tussen een goede 2.25 en een 2.5 is nauwelijks merkbaar.
Aangezien meestal een slechte 2.25 wordt vervangen door een redelijk tot goede 2.5 lijkt het alsof het verschil groot is.
Dennis B
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: do 17 feb 2011, 01:17
door Dennis101
Je vergeet nog een andere optie, want voor de LT230 tussenbak is ook een set verkrijgbaar die er een 4x2/4x4 tussenbak van maakt.
Dennis B
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: do 17 feb 2011, 11:49
door Dirk109
Ik heb dan nog een vraag voor de kenner:
Ik heb een 2.25 in goede conditie met een standaard zenith carb.(83)
Nu heb ik laats nog een ander blok gekocht uit een defender 2.25 volgens mij(H11 Nr)
met een ander type carb.
Nu zou ik eigenlijk wel iets meer vermogen willen hebben als mij aanhanger er incidenteel achter hangt zodat hij in zijn vier wat makkelijker zijn toeren vast houd.
Nu vraag ik me eigen af of deze carb iets meer vermogen zou leveren(trekkracht) voor mij serie motor.
Heeft de defender 2.25 met deze carb meer vermogen dan mijn standaard serie motor?
Op zich bevalt de 2.25 uitstekend en zou niet anders willen behalve als mijn trailer er achter hangt kom ik soms net iets te kort......
Dirk 109
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: do 17 feb 2011, 14:49
door Dennis101
De 2.25 uit de 90/110 geeft door de milieu aanpassingen iets minder vermogen als de 2.25 uit de series Land Rovers, dus daar hoef je het niet voor te doen zolang je de carburateur uit de 90/110 niet aanpast.
Met een andere sproeier bezetting is er wel wat meer uit te halen dan met de enkele Zenith, maar dan zal je het nodige moeten experimenteren.
Dennis B
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: do 17 feb 2011, 21:33
door Disco
Daarnaast bestaat er een setje om de bestaande series vooras te voorzien van cv¨s(eventueel ook met schijven te voorzien) linkje
Jo
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: vr 18 feb 2011, 16:41
door willem
zo ik heb een hoop geleerd van jullie
ik heb al een 109 benz .200tdi motor en een lt77 met tussen bak
als ik wil kan ik rr assen ophalen
maar wat is jullie advies
nieuwe assen goedkoopste optie (wielen gelijk wat breder) het aanpassen hiervan zie ik niet tegen op
een c.v set om mijn eigen as om te bouwen ongeveer 500 euro
of mijn tussen bak aanpassen prijs ?
willem
willem109+
Land rover 109( benzine)
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: vr 18 feb 2011, 16:46
door bowy
willem Schreef:
-------------------------------------------------------
> zo ik heb een hoop geleerd van jullie
> ik heb al een 109 benz .200tdi motor en een lt77
> met tussen bak
> als ik wil kan ik rr assen ophalen
> maar wat is jullie advies
> nieuwe assen goedkoopste optie (wielen gelijk wat
> breder) het aanpassen hiervan zie ik niet tegen
> op
> een c.v set om mijn eigen as om te bouwen
> ongeveer 500 euro
> of mijn tussen bak aanpassen prijs ?
>
> willem
Als je van hobbyen houd en is ombouwen disco assen het leukst en de mooiste oplossing. Wil je gewoon snel klaar zijn en is geld geen probleem dan is de CV set een leuke optie maar als geld echt geen probleem was dan had je wel een defender gekocht
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: vr 18 feb 2011, 18:41
door laro13
Bowy,
Zijn die Toyota assen niet wat voor hem?
Lijkt mij ook een mooie oplossing en een stuk sterker.
gr. Jasper
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: vr 18 feb 2011, 22:09
door Disco
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat eraan assen niet gelast mocht worden!
mogen er zomaar assen van een ander merk onder ?
Moet de wagen niet over gekeurd worden?
Wat doet de verzekering?
Wat gebeurd er bij een ongeval, ben je dan niet altijd Jan met de korte achternaam?
Jo
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: za 19 feb 2011, 21:30
door willem
sorry maar ik vind een serie mooier
ik heb het er van daag met een maat over gehad over de cv set het lijkt een goede optie als ik er andere assen op zet die moet ik kopen en waarschijnlijk me zelf kennende komen er bij twijfel toch nieuwe onderdelen op en voor je het weet kost het ook aardig wat geld en het schild een hoop tijd
het belangrijkste vind dat het goed werkt
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: vr 25 feb 2011, 12:33
door Disco
is dit niet iets? ebay
$(KGrHqJ,!g4E1e5V9wL3BNZW,KHpqQ~~_12.JPG --> mod_embed_images_loadimage('810db69c09fb926db82aa4ccc2d46500', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2F%24%28KGrHqJ%2C%21g4E1e5V9wL3BNZW%2CKHpqQ%7E%7E_12.JPG', 'http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqJ,!g4E1e5V9wL3BNZW,KHpqQ~~_12.JPG', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2F00%2F%24%28KGrHqJ%2C%21g4E1e5V9wL3BNZW%2CKHpqQ%7E%7E_12.JPG', '', 13645122, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jo
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: vr 25 feb 2011, 14:44
door bowy
Zjn absoluut een mooie oplossing, qua sterkte, CV's en montage klaar. Alleen moet je dan wel een 1.1 of 1.2 T-bak monteren om fatsoenlijke topsnelheid over te houden.
Gr Bowy
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: ma 14 mar 2011, 23:25
door 88serie123
@ Dennis
Hoi Dennis, Er is alweer veel meer mogelijk dan 3 jaar terug. Weet jij waar meer info over deze set is te vinden?
Met vriendelijke groet,
Adriaan
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: ma 14 mar 2011, 23:49
door Dennis101
Ashcroft heeft zo'n set en een aantal jaren geleden had (of heeft misschien nog) Bearmach dit ook in het assortiment.
De sets bestaan overigens al heel lang, dus wat dat betreft verbaast het mij dat er hierover zo weinig bekend is in Nederland.
Dennis B
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 15 mar 2011, 01:22
door Disco
Is dit niet de standaard tussenbak die op de Santana zat?
Jo
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 15 mar 2011, 02:07
door Dennis101
Nee, dit betreft een modificatie van het middendifferentieel (met bijbehorende vrijloopnaven), terwijl de Santana geen middendifferentieel heeft zoals ook optioneel verkrijgbaar was op de vroege Oneten. De vrijloopnaven van de Santana wijken ook af t.o.v. de Oneten, want die hebben hetzelfde gatenpatroon als de series Land Rover.
Dennis B
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 15 mar 2011, 22:12
door 88serie123
Ashcroft heeft alleen nog de set om een LT77 op een series tussenbak te monteren. Ik weet wel dat Santana altijd dezelfde tussenbak heeft geleverd met 4x2 optie. Deze tussenbak was zonder problemen op een LR te monteren. Onderstaande berichten met de ebaylink gaan over een Bearmach set, maar daarover kan ik in de Bearmach catalogus niets vinden.
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: di 15 mar 2011, 23:47
door Dennis101
De set staat nog steeds op hun website en is via de website ook nog te bestellen.
Zojuist nog even uitgetest en het is juist de set om een series tussenbak achter een LT77 te monteren die niet voorradig is (en anders ruim het dubbele zou kosten).
Onder Miscellaneous vindt je de set die ik bedoel op de website van Ashcroft.
Dennis B
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: wo 16 mar 2011, 09:00
door Hendrik "Blue-Box"
Goedemorgen Adriaan,
Mogelijk heb je dat al allemaal gecontroleerd, maar hou er rekening mee dat bij de ombouw met een LT230 de lengte van de versnellingsbakken langer is dan bij de ombouw van met een tussenbak van een series.
Mijn ervaring is dat je de ombouw met alleen de LT77/380 nog "redelijk" simpel is door de motor een klein stukje naar voren te plaatsen.
Wil je twee Defender bakken gebruiken moet de motor nog verder naar voeren (op de plek van de radiator, wat je dan weer aan moet passen) of de bak naar achter.
De bak naar achter is in mijn optiek bijna geen optie omdat de prop-shaft dan wel heel kort moet worden....
Met groet,
Hendrik “Blue-Box”
veel foto's van onze nieuwe plek in Frankrijk: www.swane.fr
En natuurlijk de Land Rover foto's
mini5.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b789cfc85455c977b6a67f63978f19fe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', 'http://www.swane.nl/Hendrik/foto/bluebox/mini5.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.swane.nl%2FHendrik%2Ffoto%2Fbluebox%2Fmini5.jpg', '', 13755038, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: LT77 INBOUWEN IN SERIElla
Geplaatst: wo 16 mar 2011, 23:08
door 88serie123
Hey Hendrik,
Gaat het goed? Tijd niet gesproken. Ik heb je foto's gezien. Pritoresk plekje met veel opportunaties. Dat is jouw wel toe vertrouwd. Het viel me wel op dat je steeds meer op je ouwe compaan bent gaan lijken met dat lange haar.
Bedankt voor je opmerking. Ik heb 3 jaar geleden de Ashcroft set gekocht. En heb de opstelling al staan. Dat was voordat de CV steekassen werden gemaakt. Met de kennis van nu had ik misschien wel een andere keuze gemaakt.
De motor komt 13 cm naar voren. De Series tussenbak blijft op dezelfde plek. Voordeel is dat de aandrijfassen niet hoeven worden aangepast. De LT77 is 13 cm langer dan de LT76 van de Series. De motor blijft net voor de crossmember onder de radiator. Door eventueel de "breakfast iets aan te passen en daardoor de radiotor naar voren te plaatsen, is er voldoende ruimte voor de fan. Voor een electro fan is er zeker genoeg ruimte.
De twijfel voor deze set zit in de sterkte van de Series tussenbak. Deze schijnt minder sterk te zijn dan de LT230, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een Series tussenbak stuk ging. De motor blijft een 2.5 benzine. Dus er komen geen extreme kracht op de tussenbak.
Kom je nog geregeld in NL? Zo ja, kom een keer op de koffie als je in de buurt bent. Onze huisjes plannen zijn gestrand in een lemsteraak.
Groet,
Adriaan