Pagina 1 van 1

uitlaatpijp 200TDI

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 01:02
door Everhard Mulder
In mijn 110 uit 1984 is later een 200TDI van een Range Rover gezet. Welke motor daarvoor erin zat weet ik niet. Maar kennelijk heeft men de uitlaatpijpen van die vorige motor laten zitten. Nu ik de uitlaat moest vernieuwen bleek me dat ik voor een TDI eigenlijk te kleine pijpen heb (wat doorsnee betreft dan) Ik heb er nooit nadeel van ondervonden, maar wat zou het nadeel kunnen zijn?
E. Mulder

Re: uitlaatpijp 200TDI

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 01:49
door Andrew Colville
Trage auto, gevoel dat de motor slecht opgang komt.

Ik ondervond dat in een 109 ambulance waar een Rover 2.0TD ( "prima diesel conversie" ) in gemonteerd was een hele verbetering had met een grotere diameter uitlaat ten opzichte van de originele 2.25 n/a diesel uitlaat.

De originele diameter van een 200/300tdi uitlaat zal om en nabij de 60 - 65 MM zijn qua doorsnee.

Druk in je uitlaatsysteem zorgt voor een slechte cilindervulling ( N/A motoren ) en een traag spoelende turbo bij turbo motoren.

Ik zou bij vervanging kijken naar de mogelijk heid om een 200/300tdi uitlaat te monteren of misschien zelfs de Td5 uitlaat systeem. Het lijkt mij als de originele motor een 2.25 benzine of diesel geweest is dat de diameter te klein zal zijn voor een moderne Tdi.
Het kan echter zijn dat je het een ander aan ophang steunen moet veranderen om de uitlaat degelijk te kunnen monteren, maar dat is niet ingewikkeld.

Gebruik onderstaande link/site en voer je chassisnummer in dan zal duidelijk worden welke motor er waarschijnlijk origineel in geleverd is vanuit de fabriek.

Calvin, wat hoort jouw landrover te zijn?

Groetjes Andrew

Re: uitlaatpijp 200TDI

Geplaatst: ma 07 feb 2011, 08:59
door Puffino
Range met 200tdi is mij onbekend. Wel dat de uitlaat van vroegere auto's (de non-turbo's) net effe iets minder diameter hadden. Zoals Andrew duidelijk aangeeft zorgt de toename van die diameter voor minder weerstand en daardoor snellere spinup van de turbo, betere afvoer van uitlaatgas.

Dat de soep ook echt zo heet gegeten wordt dat dat zooooo sterk merkbaar lijkt als Andrew aangeeft, dat lijkt mij dan weer sterk. Feit is in elk geval dat bij een 200tdi een dikkere uitlaat hoort. Maar met een iets smallere gaat dta ook prima (ik heb nog de oorspronkelijke smallere uitlaat van de 2.5d n/a)

ALS je de mogelijkheid hebt: zoveel mogelijk bijpassend maken. Let wel op dat de uitlaatflensen (koppelplaten) tussen veel systemen niet uitwisselbaar zijn. Zo ook de ophangingsmethoden. Heb jij er nu een uitlaat in met ophangrubbers of met bouten door rubbermofjes?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: uitlaatpijp 200TDI

Geplaatst: di 08 feb 2011, 02:31
door Everhard Mulder
Bouten door rubbermofjes...van die beugels die je van boven met een moer vastdraait en waar je bij de achterbumper zo heerlijk nèt niet bij kunt met je koude kladden....
E. Mulder

Re: uitlaatpijp 200TDI

Geplaatst: di 08 feb 2011, 08:55
door Puffino
OK, dan heb je dus hetzelfde euvel dat je, wil je er een 200tdi uitlaat onder kwakkelen, je eerst beugeltje moet gaan fabrieken. Die passen gewoon op die boutgaten trouwens. Dat dan weer wel.

Ik heb dat nog steeds niet gedaan.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL