probleem voorgloeien S3 24V
Geplaatst: wo 02 feb 2011, 23:46
Hoi,
ik heb een probleem met onze series 3 (109 Ambulance): ze wil eigenlijk niet meer starten met deze kou. T is een 24V systeem met originele voorschakelweerstand en seriele gloeipluggen. Ik heb vorige posts over voorgloeien gelezen maar toch nog even een vraagje...
- de voorschakelweerstand wordt warm en roodheet binnen 5 a 10 seconden. Lijkt me wel normaal?
- 1 a 2 minuten voorgloeien was niet genoeg om te starten; daarna waren de accu's (met paar startpogingen) leeg.
- het lampje op het dashboard gaat netjes aan, het relais klikt aan, enz.
- contactpunten en 'krulletjes' van gloeibougies schoongemaakt.
- Nu blijkt dat er een te lage spanning over de gloeibougies staat (gemiddeld 0.8 V ipv 1.7 V wat normaal moet zijn, toch?)
- En de gloeibougies worden niet warm. (eentje losgehaald, bekabeling weer aangesloten en bekeken tijdens het gloeien / gevoeld daarna. Geen spoor van hitte / rood worden)
Wat ik begreep uit eerdere posts was dat gloeibougies vooral stuk gaan door het breken van de krulletjes, ofwel dat de stroomkring helemaal onderbroken wordt. Dat is hier dus niet het geval. Nu lijkt me het vervangen ervan toch wel de beste oplossing, maar kan het probleem niet ergens anders liggen, nl dat er te weinig spanning over de bougies staat? Dit kan alleen als de weerstand over de bougies minder wordt (niet logisch, vooral niet dat ze t alle 4 tegelijk en net zoveel hebben) ofwel dat de weerstand over de voorschakelweerstand hoger wordt? Hierdoor gaat er dus een kleinere stroom lopen, en heb ik een stuk lager vermogen door de gloeibougies. Klinkt dat logisch? En zo ja, wie kan me dan vertellen waar ik een nieuwe voorschakelweerstand voor 24V kan vinden??
En oh ja, ik kwam er achter dat ik hier problemen mee had o.a. doordat er na verloop van tijd (langer dan een minuut gloeien) blauwe rook van de voorschakelweerstand af kwam. Normaal?
(iemand trouwens ook een idee waar ik een nieuwe isolatieplaat tussen de voorschakelweerstand en het schutbord kan krijgen?? die van ons viel spontaan uit elkaar...)
ik heb een probleem met onze series 3 (109 Ambulance): ze wil eigenlijk niet meer starten met deze kou. T is een 24V systeem met originele voorschakelweerstand en seriele gloeipluggen. Ik heb vorige posts over voorgloeien gelezen maar toch nog even een vraagje...
- de voorschakelweerstand wordt warm en roodheet binnen 5 a 10 seconden. Lijkt me wel normaal?
- 1 a 2 minuten voorgloeien was niet genoeg om te starten; daarna waren de accu's (met paar startpogingen) leeg.
- het lampje op het dashboard gaat netjes aan, het relais klikt aan, enz.
- contactpunten en 'krulletjes' van gloeibougies schoongemaakt.
- Nu blijkt dat er een te lage spanning over de gloeibougies staat (gemiddeld 0.8 V ipv 1.7 V wat normaal moet zijn, toch?)
- En de gloeibougies worden niet warm. (eentje losgehaald, bekabeling weer aangesloten en bekeken tijdens het gloeien / gevoeld daarna. Geen spoor van hitte / rood worden)
Wat ik begreep uit eerdere posts was dat gloeibougies vooral stuk gaan door het breken van de krulletjes, ofwel dat de stroomkring helemaal onderbroken wordt. Dat is hier dus niet het geval. Nu lijkt me het vervangen ervan toch wel de beste oplossing, maar kan het probleem niet ergens anders liggen, nl dat er te weinig spanning over de bougies staat? Dit kan alleen als de weerstand over de bougies minder wordt (niet logisch, vooral niet dat ze t alle 4 tegelijk en net zoveel hebben) ofwel dat de weerstand over de voorschakelweerstand hoger wordt? Hierdoor gaat er dus een kleinere stroom lopen, en heb ik een stuk lager vermogen door de gloeibougies. Klinkt dat logisch? En zo ja, wie kan me dan vertellen waar ik een nieuwe voorschakelweerstand voor 24V kan vinden??
En oh ja, ik kwam er achter dat ik hier problemen mee had o.a. doordat er na verloop van tijd (langer dan een minuut gloeien) blauwe rook van de voorschakelweerstand af kwam. Normaal?
(iemand trouwens ook een idee waar ik een nieuwe isolatieplaat tussen de voorschakelweerstand en het schutbord kan krijgen?? die van ons viel spontaan uit elkaar...)