Pagina 1 van 1
koppelingscylinder slijtage aanwijzer?
Geplaatst: wo 02 feb 2011, 14:28
door gyrowoody
Hallo allemaal;
bij de restauratie van mijn 1971 SWB monteer ik een nieuwe koppelingscylinder en hoofdpomp. Als ik de lengte van het stangetje afstel volgens het werkplaatshandboek kom ik maar net aan de op gegeven waarde en is het stangetje maar net lang genoeg. Is dit een aanwijzing dat de koppelingsschijf zo goed als versleten (opgebruikt) is ?
Re: koppelingscylinder slijtage aanwijzer?
Geplaatst: wo 02 feb 2011, 16:14
door Dennis101
De pedaalhoogte en de vrije slag kun je al afstellen als de rest van het systeem nog niet is aangesloten, dus nee, dat zegt niets over de toestand van de koppelingsplaat.
Het handigste is overigens om de pedaalhoogte al te controleren cq. af te stellen voordat je het pedaalhuis uit de auto neemt.
Pas daarna haal je het pedaalhuis uit de auto en vervang je de hoofdcilinder, waarna je op de werkbank/keukentafel de vrije slag afstelt. Hierna kun je het pedaalhuis weer monteren en hoef je niet van alles af te stellen vanuit een lastig te bereiken hoek.
Dennis B
Re: koppelingscylinder slijtage aanwijzer?
Geplaatst: za 05 feb 2011, 11:33
door gyrowoody
Hallo Dennis;
Dank voor je berichtje. Ik heb misschien mijn vraag niet erg goed gesteld. Ik had het over het afstellen van het stangetje van de slave cylinder. Dit moet afgeregeld worden op één van twee manieren beschreven in het WPHB. Als ik dit doe kan ik het moertje/vorkje? er slechts heel weinig opschroeven (nauwelijks twee volle toeren), om de juiste aftsand te bekomen. Ik dacht dat dit misschien een aanwijzing was dat de koppeling aan het einde van zijn bruikbaar leven kwam? De vrije slag was al afgesteld voordien en dat had id; beter op de werkbank of desnoods de keukentafel gekund ipv in het voertuig zelf. Dank voor de tip!! Onthou ik voor de volgende keer en bespaar me een pijnlijke rug.
Woody
Re: koppelingscylinder slijtage aanwijzer?
Geplaatst: za 05 feb 2011, 17:50
door Dennis101
Nu is het inderdaad duidelijk, je hebt een late S2a vandaar dat je schrijft over een verstelbaar stangetje bij de hulpcilinder.
Bij de latere S2a wordt de slijtage van de koppelingsplaat ook gecompenseerd door de hulpcilinder zelf, dus de afstelling van het stangetje zou wat kunnen zeggen over de toestand van de koppelingsplaat. Het probleem is alleen dat er bij een 9,5" koppelingsplaat al een dik vulstuk tussen de cilinder en de steun komt en dat bij deze oudere auto's al vaak nieuwe pennen in het koppelstuk tussen de assen van de bedieningshevels zijn geplaatst, waardoor je al snel een verkeerde conclusie zou kunnen trekken.
Het beste lijkt mij om te controleren of er niet teveel speling op de pennen van het koppelstuk zit en dan de druk pen toch iets verder in de vork te draaien, zodat de genoeg draad in de vork zit. Dan eens aankijken of de koppeling goed werkt en of de vrije slag in het pedaal groot genoeg blijft.
Dennis B
Re: koppelingscylinder slijtage aanwijzer?
Geplaatst: do 10 feb 2011, 12:07
door gyrowoody
Hallo Dennis ;
dank voor je antwoord. Ik kijk het effe na en zal dan een beter besluit kunnen trekken over het al dan niet moeten vervangen van de koppelingsplaat. Eens temeer is dit forum een geweldige bron van nuttige info. Hartelijk dank!!!
Woody