Pagina 1 van 1

stilvallen met nog 100 liter benzine aan boord

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 01:15
door Rob 109-6
Hallo Prikkers,

Even jullie mening gevraagd, in mijn 109 (6 cilinder benzine) zitten 3 tanks.
Heb m sinds afgelopen augustus en kom (uiteraard) nog steeds dingen tegen waarvan ik denk ????????????
Dus na, met nog ongeveer 100 liter benzine aan boord, (dacht ik) al 2 keer stil gevallen te zijn ben ik toch maar eens gaan kijken wat er aan de hand kan zijn. (dacht eerst aan verstopte leidingen of defecte schakeling)
Nu blijkt dat alleen de achterste tank aangesloten zit via een pomp richting carburateur, de linker en de rechter zij-tanks niet.
Er zit wel een schakelaar in om te schakelen tussen de drie tanks, maar die is vlgs mij alleen voor de benzinemeters van de tanks. (die werken wel)
De brandstofleidingen liggen er nog wel in en kunnen ook weer aangesloten worden op de pomp die tussen de achterste en de carburateur zit, leidingen zijn ook netjes open.
Ook zitten er in de "cabine" 2 kraantjes om de leidingen van de zij-tanks open of dicht te zetten.
Vraag is dus eigenlijk, wanneer de achterste tank leeg is, en ik draai de kraan van 1 van de zij-tanks open, kan ik dan problemen verwachten met het aanzuigen van lucht uit de achterste (dus lege) tank ??
Tussen de tanks zit dus geen overloop, alleen de normale aansluiting van de benzineleiding.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,

Rob

109-6.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7000b0d06347f809d3981436e763188e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', 'https://blufiles.storage.live.com/y1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ/109-6.jpg?psid=1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Fblufiles.storage.live.com%2Fy1prMFXnWAP8LqDgyA9nuMv88Tz3tmfgKQDYEu9-kbYmfjvYX_IfJbO3v5K4fUpBQL_cheI8UT3edQ%2F109-6.jpg%3Fpsid%3D1', '', 13517587, 600, 600, 'Loading image ...', false);

109 series III - 6 cilinder 1977

Re: stilvallen met nog 100 liter benzine aan boord

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 01:35
door Andrew Colville
Misschien de boel wijzigen zodat de twee extra tanks over hevelen naar de hoofd tank? hier zou ik wel een schakelaar voor maken, en dan moet de bestuurder wel op de tankmeter van de gewone tank blijven letten.

als je de benziene wordt verplaatst door een elektrische pomp dan is een lucht bel minder storend om dat deze vaak over capaciteit levert en dus snel de lucht uit het systeem pompt , wel zul je je filter sneller verstoppen als je de tank steeds leeg rijd doordat troep in de tank dan aangezogen kan worden.

Wellicht zullen anderen die rijden met meerdere tanks wel met goede oplossingen komen.

Groetjes Andrew

Re: stilvallen met nog 100 liter benzine aan boord

Geplaatst: wo 02 feb 2011, 10:50
door Rickske
Over hevelen is mischien niet zo handig omdat je bij een laro niet altijd op een horizontale ondergrond staat. Dan kon de hoofdtank nog wel eens overlopen.
Hoe het bij jou precies zit is zo niet te zeggen, mischien met wat foto's?
Waarschijnlijk zijn er voor de 3 tanks 2 schakelaars gemaakt, die zouden dan zowel de brandstofmeter als de leidingen kunnen schakelen. Dan zou je voor het rijden op de 3e tank altijd ook de 2e tank in moeten schakelen. Maar mischien bestaat er ook wel een schakelaar voor 3 tanks..

Ik heb zelf gekozen voor een niet-Landrover tankschakelaar. Ik heb dan ook slechts 2 tanks ( En nog diesel ook dus een retour moet daarbij in de juiste tank uitkomen.). De mijne schakeld electrisch maar na een "gekozen" stand is geen electra meer nodig om de stand vast te houden. Vond ik fijn voor de betrouwbaarheid. Origineel landrover tank schakelaars schijnen nog wel te kunnen gaan lekken (zijn revisiesetjes voor) en de diesel versie is erg duur als je er al aan kan komen.

Ik zou dus eerst nog eens goed kijken hoe het zit. Want om de moeite te nemen om de electra wel te schakelen maar de brandstof zelf weer buitenom te moeten hevelen voor je er wat aan hebt lijkt me beetje sterk. Kan je beter Jerrycans meenemen.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ab511c485d6c25f14b35ccf259ad7b84', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13518245, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: stilvallen met nog 100 liter benzine aan boord

Geplaatst: vr 08 jul 2011, 17:13
door hans van mierlo
Ik heb zelf een 109 met 3 tanks. De voorste twee zijn niet verbonden met de hoofdtank anders dan via een electrische pomp. Ik moet dus actief pompen om diesel over te hevelen. Dit heeft een reden: er zit een standkachel in mijn auto en door deze constructie kan ik geen diesel uit de hoofdtank gebruiken om de verwarming te laten draaien. Erg verstandig...

Je kunt nmm simpel zien hoe het zit: als de pomp draait gaat de benzinemeter van de hoofdtank omhoog... teveel pompen leidt tot problemen omdat de pomp rustig doorgaat en de diesel er aan de achterkant uitdrukt als de tank vol zit, wel opletten dus...

Met elkaar verbinden lijkt aantrekkelijk maar zoals een eerdere schrijver al aangaf is het in het terrein mogelijk verstandig het niet te doen....

hans