Pagina 1 van 1

Re: intercooler

Geplaatst: do 01 jan 1970, 01:00
door ToyRoverlander
Quote Re: intercooler nieuw
Gepost door: sjorsboomschors/aka/PP ()
Datum: 29 januari 2011 22:21

ik zou dus niet een intercooler op een TD zetten!!!
Juist WEL! Als je maar van de pomp afblijft!
Een intercooler brengt de EGT omlaag, een te hoge EGT is juist het probleem van de TD.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 16:33
door Albert
Hallo Prikkers

Ik heb een 2.5 turbo diesel bj 1990, en heb een intercooler ingebouwd. (alli sport 50cm bij 30 cm in en uitlaat onder zijde ).
De orignele radiateur 5 cm naar achter gebouwd,water slangen ingekort en olieleidingen ingekort van olie koeler.
Intercooler voor radiateur gemaakt .
Motor heeft merkbaar meer vermogen ( volgens engelse site,s +/- 25 a 30 % ).
En nog een groot voordeel een stuk minder motor lawaai in auto, nu vergelijkbaar met een 300 TDI.
Ik rij er nu een maand mee, dit is een aanrader voor elke turbo diesel rijder.

Groeten Albert.

Re: intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 17:37
door ToyRoverlander
Je krijgt alleen maar meer vermogen als je de pomp opschroeft. Doe je dat niet krijg je nul,nul meer vermogen.

Just saying.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 19:43
door Benno
iets winst zou kunnen als hij al veel te rijk draaide maar inderdaad zonder mengselaanpassing zal er weinig winst zijn.

Benno

Re: intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 21:11
door luc.b
Leg eens uit, ? de vullng en druk blijven hetzelfde maar de lucht word koeler dat is toch vermogens winst ?

Vriendelijke groet

Luc

def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b

[www.finaldrive.nl]

Re: intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 21:37
door Exfietser
Brandstof en lucht(zuurstof) moeten voor een goede verbranding een optimale verhouding hebben. Een liter diesel geeft bij optimale verbranding een zeer specifieke hoeveelheid energie. Als je daar meer lucht(zuurstof) naar toe gaat brengen blijft het echt maar dezelfde hoeveelheid diesel die verbrandt. De extra lucht(zuurstof) wordt niet gebruikt omdat er domweg geen diesel is om zich mee te binden. Er komt dus ook niet meer energie(vermogen) vrij.
Door een intercooler kan er bij gelijk blijvende druk meer lucht (en dus zuurstof) in de cilinder geblazen worden. Als je die extra zuurstof wilt gebruiken moet er dus extra diesel tegenover staan.

Bij een moderne motor wordt met een lucht massa meter gemeten hoeveel lucht er naar de cilinders toe gaat. De ingespoten hoeveelheid diesel wordt door de computer hierop afgeregeld. Hoog in de bergen heeft zo'n motor dus minder vermogen omdat daar minder lucht is. Roken doet zo'n motor daar niet omdat de hoeveelheid diesel daar automatisch door de computer wordt terug geregeld.

Mijn oude 2,25D heeft daar ook minder vermogen maar zal ook stevig zwart roken. Een dikke zwarte rookpluim zeg maar. Dat komt gewoon door een onvolledige verbranding. De hoeveelheid ingespoten diesel staat bij die motor vast ingesteld. In Nederland voor een luchtdruk druk van c.a. 1 bar. In de bergen is die druk lager. Dat kun je aanpassen natuurlijk maar dat is een stelschroef ergens.

Dus voor echt effect zul je iets aan de pomp moeten doen om de hoeveelheid ingespoten brandstof te verhogen. Iets wat ik aan expert zou overlaten overigens.

Arnold.

Re: intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 21:50
door Eric&Betty Boop
En de hoeveelheid ingespoten diesel verhogen bij een 2,5TD nadat er een intercooler is ingebouwd moet je dus niet doen.
De 2,5TD heeft veel last van een (te) hoge temperatuur boven de zuigers waardoor die nogal eens willen scheuren.
De koelere inlaatlucht door de inbouw van een intercooler wordt dan puur gebruikt om de temperatuur boven de zuigers iets naar beneden te brengen.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87a06592337e72b26ed02959ee742f7a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13497429, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('62c7d6beafdb836519f4c808b0fed1b7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13497429, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 21:54
door Exfietser
Yep, dat lijkt me inderdaad niet verstandig. Het ging me ook eigenlijk meer om de technische achtergrond. De Td was niet een heel probleemloze motor en om die reden ook maar een paar jaar in productie geweest.

Arnold.

Re: intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 22:03
door Eric&Betty Boop
Mijn verhaal is ook een aanvulling op jou verhaal en gericht aan Luc en Albert.
Als je een 2,5TD met intercooler ook nog gaat voorzien van meer brandstof om er meer vermogen uit te halen zegt hij alleen maar eerder POEF.
En de bedoeling van de intercooler is juist om hem betrouwbaarder te maken.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('df4a95dd84fb07ef1d2652962211decf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13497494, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f1f7bf9d0a098e202ddb5aff823ca152', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13497494, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 22:10
door luc.b
Duidelijk verhaal !

tnx

Vriendelijke groet

Luc

def 90 TD5
Laro 110 200TDI
Laro 88 2.25b

[www.finaldrive.nl]

Re: intercooler

Geplaatst: za 29 jan 2011, 23:21
door sjorsboomschors/aka/PP
ik had in m'n vorige 110 een 2.5 TD die prima was ( 49.000 mls!!) maar wilde PAS, en heb er een 200 TDi ingezet, mede door de verhalen wat betreft de "houdbaarheid" van een TD; is eigenlijk een N/A blok, waar een turbo op geschroeft is, met alle gevolgen vandien, daarna is de 200TDi gekomen, omdat ze wel degelijk hun lesje hebben geleerd!!
ik zou dus niet een intercooler op een TD zetten!!!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2011 22:22 door sjorsboomschors/aka/PP.

Re: intercooler

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 00:50
door Eric&Betty Boop
Jij snapt het koos.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('60c1e4ffbdef948f925e6e84a6b9bada', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13498687, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('ae5180178f72850afacf597c78c93e4a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13498687, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: intercooler

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 01:58
door sjorsboomschors/aka/PP
ik begreep dat de interne versteviging van het TD blok nogal te wensen over liet, en daardoor scheurde.
Quote2495cc turbodiesel, overhead valve, type 19J: Given the strength and reliability of the 2.5 diesel, you can understand why Land Rover thought it would cope with turbocharging, but the result was a warranty nightmare. 2.5TDs can fail in any number of ways, but the most common seems to be internal cracks developing in the cylinder block. This gives the same symptoms as a blown head gasket or cracked cylinder head, but is not repairable. Due to a defective design of crankcase breather, these engines also tend to dump large amounts of engine oil into the air filter housing, which turns the paper air filter into a soggy black lump. This in turn leads to oil being drawn into the air intake, causing the engine to 'run away' and self-destruct.

Land Rover introduced a new cylinder block for the 2.5 Turbodiesel (part no. ERR479) from engine number 19J27515C. I have not been able to confirm, but suspect that this block was strengthened to get round the block cracking problems I would consider rebuilding a later engine, but not one of the earlier ones. In general, if the vehicle itself is any good, the sensible thing to do is to upgrade to a 200TDi (see below), or for old and tatty TDs the 2495cc non-turbo engine is a very straightforward swap, with only the air intake hose and exhaust system needing to be changed.

Re: intercooler

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 02:00
door Marc-my-Words
Pepé le Pew&Betty Boop Schreef:
-------------------------------------------------------
> En de hoeveelheid ingespoten diesel verhogen bij
> een 2,5TD nadat er een intercooler is ingebouwd
> moet je dus niet doen.
> De 2,5TD heeft veel last van een (te) hoge
> temperatuur boven de zuigers waardoor die nogal
> eens willen scheuren.
> De koelere inlaatlucht door de inbouw van een
> intercooler wordt dan puur gebruikt om de
> temperatuur boven de zuigers iets naar beneden te
> brengen.


Hmmm ....
Ik zie toch een klein hoekje met winst, afgezien van de winst dat de 2,5TD minder kans op de te hoge temperaturen krijgt met een intercooler.

Er wordt meer en koelere verbrandingslucht ingelaten, dezelfde hoeveelheid diesel, en de "super" temperaturen blijven achterwege, maar .... er is wel meer gas - de koelere, en dichtere, inlaatlucht - om te verhitten, en dus meer expansie. Een beetje als waternevel-injectie die ook een vermogenswinst kan geven (daar heb je een dubbele winst, dat weet ik). Zeker als het blok dus minder oververhit wordt door deze koelere inlaatlucht mag je aannemen dat er meer rendement uit de verbranding ten goede komt aan het nuttige vermogen. Zelfs al zou de expansie-winst te verwaarlozen zijn dan heb je winst door de kleinere thermische verliezen.

Blijft de vraag of je het zonder een vermogensmeting wel objectief kan waarnemen.


Marc

Re: intercooler

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 13:43
door pascal ubags
hallo
zoals eerder geschreven intercooler is goed voor je egt, maar het is geen betrouwbare motor, na diesel met turbo, beter je geld uitgeven voor een goede 2ehands 200tdi, heb je een goede.
ook heb ik gelezen, luchtmassameter voor de ijle lucht in bergen, ook een zonder computter, op de brandstofpomp kan een regeling zitten hiervoor, het omgedraaide van pomp voor turbo verreiking.
dus ook bij de oudjes is dit mechanich mogelijk
zie boschpompen.
gr pascal

Re: intercooler

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 13:54
door ToyRoverlander
Jup, bij mijne (Toyota motor) zit er een grote locknut over een schroef, locknut los en schroef draaien voor meer of minder diesel. Bij mij stond ie wat zuinig afgesteld dus had hem wat opgeschroefd..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..

Re: intercooler

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 21:12
door Albert
Hallo Prikkers

Mooi dat er zo veel reactie,s op kwamen, maar hoe dan ook , hij loopt een stuk beter en trekt beter en hoe verklaren jullie dat ie veel minder motor lawaai geeft in de auto.
De vorige eigenaar was ook al vol lof over een intercooler in zijn Turbo diesel.

Groeten Albert

Re: intercooler

Geplaatst: zo 30 jan 2011, 21:41
door Dennis101
De motor loopt nu niet zozeer beter of trekt beter, maar hij loopt nu eindelijk zoals het hoort.
Waarschijnlijk gaf de verdelerpomp al wat teveel brandstof, waardoor de verbranding minder goed verliep als de bedoeling was.
Door het plaatsen van de intercooler is de luchtovermaat toegenomen, waardoor de verbranding nu schoner en is en ook de verbrandingsruimte schoner blijft. Het gevolg hiervan is een betere warmteafvoer en geen roetaanslag meer die de verbranding deels in de war schopt.
Kortom, als de motor/afstelling voor het plaatsen van de intercooler prima in orde was geweest dan had je er nagenoeg niets van gemerkt.
Normaal gesproken wordt de 2.5 TD van een intercooler voorzien om de verbrandingsruimte schoon te houden, zodat de zuigers minder thermische belasting te verwerken krijgen.
Dat de motor nu minder lawaai maakt is al een indicatie dat er voorheen iets niet helemaal in orde was, want een indirect ingespoten diesel is van nature stiller als een direct ingespoten diesel van de eerste (personenauto) generatie.
De tot 30% vermogenstoename kun je rustig naar het rijk der fabelen sturen, want daar klopt helemaal niets van.

Dennis B

Re: intercooler

Geplaatst: ma 31 jan 2011, 11:18
door Puffino
als ie al te rijk stond, heb je hem nu zoals ie hoort.

Vandaar dat je je pomp niet op hoeft te schroeven.

De TD kennende (alleen van de verhalen hoor, zelf geen ervaring mee) is het zelfs onverstandig deze op te schroeven, kan ie niet tegen, hij heeft al koelingsporblemen.

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL