Roofrack klaar om te verzinken.
-
Wim Janssen
Roofrack klaar om te verzinken.
In navolging op deze [landrover.startpagina.nl] posting zit het roofrack sinds gisteren op de auto.
Toen ik aan het ontwerp begon had ik een aantal eisen opgesteld.
Het moet natuurlijk helemaal zelf te maken zijn waarmee aluminium als materiaal afviel omdat ik dat niet kan lassen.
Mijn garagepoort is 211 cm hoog en hier moest ik in kunnen zonder het roofrack te demonteren.
Het moest "enige airodynamische" vorm hebben zodat het geluidsniveau niet zou toenemen.
Er moest een mogelijkheid zijn om in de toekomst zaken als luifels, daktenten enz. gemakkelijk te kunnen bevestigen.
Vervolgens heb ik het ontwerp aan een aantal vrienden laten zien en toen is besloten om met zijn drieen drie roofrack's te maken. Nadat de inkoop van de materialen gedaan was haakte eentje al af. Omdat we toen het materiaal al hadden hebben we met zijn tween maar besloten er toch maar drie te maken, 2 x 110 en 1 x 90. Wij hebben dus nu eentje voor 110 over.
We hebben dus nu een roofrack van vierkante koker 25 x 25 x 1,5. Dit gaf de beste sterkte/gewichtsverhouding. Het rookrack voor een 110 weegt nu 51 kg, wat mijns inziens redelijk acceptabel is. Voor een 90 kom je uit op 40 kg.
De hoogte hebben we opgelost door het roofrack redelijk strak over het dak te bouwen en de opstaande randen demontabel te maken. Randen demonteren kost 5 min. en dan kan ik de garage in. Dit is trouwens niet voor dagelijkse stalling maar voor werkzaamheden op de put.
De voorkant hebben we zoveel mogelijk schuin gemaakt en hier komt nog een aluminium plaat op als spoiler. De eerste proefrit vanmorgen gaf een heel redelijk resultaat qua geluidsniveau. Fluiten is absoluut niet aan de orde.
In alle 10 de daksteunen boor ik twee 8,5 mm gaten zodat ik overal zaken aan kan bouten. Door de demontabele randen, dus ook achter kan een daktent er zo op. De maat tussen de randen is 1460 mm.
Eerste ontwerp
Edit: fotopagina is uit de lucht
Het rack
Edit: fotopagina is uit de lucht
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2011 15:51 door Wim Janssen.
Toen ik aan het ontwerp begon had ik een aantal eisen opgesteld.
Het moet natuurlijk helemaal zelf te maken zijn waarmee aluminium als materiaal afviel omdat ik dat niet kan lassen.
Mijn garagepoort is 211 cm hoog en hier moest ik in kunnen zonder het roofrack te demonteren.
Het moest "enige airodynamische" vorm hebben zodat het geluidsniveau niet zou toenemen.
Er moest een mogelijkheid zijn om in de toekomst zaken als luifels, daktenten enz. gemakkelijk te kunnen bevestigen.
Vervolgens heb ik het ontwerp aan een aantal vrienden laten zien en toen is besloten om met zijn drieen drie roofrack's te maken. Nadat de inkoop van de materialen gedaan was haakte eentje al af. Omdat we toen het materiaal al hadden hebben we met zijn tween maar besloten er toch maar drie te maken, 2 x 110 en 1 x 90. Wij hebben dus nu eentje voor 110 over.
We hebben dus nu een roofrack van vierkante koker 25 x 25 x 1,5. Dit gaf de beste sterkte/gewichtsverhouding. Het rookrack voor een 110 weegt nu 51 kg, wat mijns inziens redelijk acceptabel is. Voor een 90 kom je uit op 40 kg.
De hoogte hebben we opgelost door het roofrack redelijk strak over het dak te bouwen en de opstaande randen demontabel te maken. Randen demonteren kost 5 min. en dan kan ik de garage in. Dit is trouwens niet voor dagelijkse stalling maar voor werkzaamheden op de put.
De voorkant hebben we zoveel mogelijk schuin gemaakt en hier komt nog een aluminium plaat op als spoiler. De eerste proefrit vanmorgen gaf een heel redelijk resultaat qua geluidsniveau. Fluiten is absoluut niet aan de orde.
In alle 10 de daksteunen boor ik twee 8,5 mm gaten zodat ik overal zaken aan kan bouten. Door de demontabele randen, dus ook achter kan een daktent er zo op. De maat tussen de randen is 1460 mm.
Eerste ontwerp
Edit: fotopagina is uit de lucht
Het rack
Edit: fotopagina is uit de lucht
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2011 15:51 door Wim Janssen.
-
Exfietser
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Het ziet er netjes uit Wim. Ik ga mij imperiaal ook veranderen. Ik heb zoiets als jij maar heb toch een paar nadelen aan ontdekt. Het op de wagen plaatsen en er af halen is een k klus die je niet alleen kunt. Verder heb ik ook vijf pootjes en dat is te weinig gebleken. Door de puntbelastingen in de goot beschadigd het dak en gaat de kitrand in de goot lekken.
Ik ga nu een stalen strip over de hele lengt in de goot leggen en die strip wordt de onderzijde van en soort hekje waar dan het imperiaal weer aanvast zit. Aan dat hekje kunnen dus dingen als rolschermen, rijplaten (lijkt me te zwaar en doe ik dus niet maar zou kunnen.) enzo aan vast maken.
Tevens wordt het een deelbaar imperiaal. Eigenlijk dus twee halve, een voorste deel en een achterste deel. Dan kun je het makkelijker van de dak halen en gewoon in de schuur bewaren. Je kunt er dan zelfs maar een helft opzetten als je dat grote ding niet nodig hebt.
Die afgeschuinde kanten vooraan is wel een goed idee trouwens. Dat is handig voor als je dit soort situaties hebt.
GroteFoto-DWUK3QW3-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('110afb66a313ce2242c4fdd640d01a72', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DWUK3QW3-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DWUK3QW3-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DWUK3QW3-1.jpg', '', 13495740, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
Ik ga nu een stalen strip over de hele lengt in de goot leggen en die strip wordt de onderzijde van en soort hekje waar dan het imperiaal weer aanvast zit. Aan dat hekje kunnen dus dingen als rolschermen, rijplaten (lijkt me te zwaar en doe ik dus niet maar zou kunnen.) enzo aan vast maken.
Tevens wordt het een deelbaar imperiaal. Eigenlijk dus twee halve, een voorste deel en een achterste deel. Dan kun je het makkelijker van de dak halen en gewoon in de schuur bewaren. Je kunt er dan zelfs maar een helft opzetten als je dat grote ding niet nodig hebt.
Die afgeschuinde kanten vooraan is wel een goed idee trouwens. Dat is handig voor als je dit soort situaties hebt.
GroteFoto-DWUK3QW3-1.jpg --> mod_embed_images_loadimage('110afb66a313ce2242c4fdd640d01a72', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DWUK3QW3-1.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DWUK3QW3-1.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-DWUK3QW3-1.jpg', '', 13495740, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Arnold.
-
Wim Janssen
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Arnold,
Ik heb onder elke staande steun een dwarsstripje gelast van 100 x 10 x 10 mm. Hierdoor ontstaat dus onder elke steun een draagvlak van 100 x 10 mm. Dat moet volgens mij echt genoeg zijn.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2011 17:25 door Wim Janssen.
Ik heb onder elke staande steun een dwarsstripje gelast van 100 x 10 x 10 mm. Hierdoor ontstaat dus onder elke steun een draagvlak van 100 x 10 mm. Dat moet volgens mij echt genoeg zijn.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/01/2011 17:25 door Wim Janssen.
-
Exfietser
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Waarschijnlijk wel Wim. Toen met de rit naar Newbury is mijn hele imperiaal aan een boom blijven hangen. En van overlanders hoor ik ook vaak dat duizenden kilometers wasbordweg echt alles stuk krijgt. Daken die zowel bij een toyota als een landrover echt gescheurd en gebroken zijn door de daklast. Daarom doe ik het nu iets extremer. Ook omdat het dak toch wel gevoelig is voor lekkage. Ik vind je imperiaal wel heel mooi geworden. Ziet er echt netjes uit.
Arnold.
Arnold.
-
JanTD5
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Hoi Wim,
Wou mooi en netjes gedaan
Brutale vraag. Zou je een detail foto willen maken van de voet en klem in/om je dakrand? Moet mijn roofrack binnen kort ook verbouwen van draag beugels op 109 softtop naar dakrand van een 110. Een paar maatjes erbij zou helemaal fantastisch zijn
Mvg Jan (Sanders910@wanadoo.nl)
Wou mooi en netjes gedaan
Brutale vraag. Zou je een detail foto willen maken van de voet en klem in/om je dakrand? Moet mijn roofrack binnen kort ook verbouwen van draag beugels op 109 softtop naar dakrand van een 110. Een paar maatjes erbij zou helemaal fantastisch zijn
Mvg Jan (Sanders910@wanadoo.nl)
-
Wim Janssen
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Jan,
Ik zal morgen even een detailfoto maken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Ik zal morgen even een detailfoto maken.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
JanTD5
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Mijn dank is groot, scheelt me weer google en denk werk.
Mvg Jan
Mvg Jan
-
ignace
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Tja Arnold, soms moet je wel wijken voor een boom!!!
Anders kan je er beter een kettingzaag voor hangen.
Ignace die net voor Arnold reed en maar niet begreep waarom hij NIET afremde.
Anders kan je er beter een kettingzaag voor hangen.
Ignace die net voor Arnold reed en maar niet begreep waarom hij NIET afremde.
-
sander "one10"
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
ziet er idd top uit je roofrack
ben benieuwd als die gegalvaniseerd en gemonteerd is ?
maar las ik het nou goed ? is er nog 1 extra in de maak ?
als dat zo is hou ik me erg aanbevolen.....
groeten
sander de vries
ben benieuwd als die gegalvaniseerd en gemonteerd is ?
maar las ik het nou goed ? is er nog 1 extra in de maak ?
als dat zo is hou ik me erg aanbevolen.....
groeten
sander de vries
-
Wim Janssen
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Sander je hebt een privebericht.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Klatter
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Wohw Wim dat ziet er heel goed uit daar zitten wat avonden lassen en slijpen in.
maar gelukkig in goed gezelschap. Moet ie niet dringend een testrit hebben naar hier?
groet en chapeau
Klatter
maar gelukkig in goed gezelschap. Moet ie niet dringend een testrit hebben naar hier?
groet en chapeau
Klatter
-
Wim Janssen
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Erwin,
Dan moet het rack eerst gegalvaniseerd zijn en dat laat ik bij de Belgen doen. En jij weet hoe snel die zijn!
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Dan moet het rack eerst gegalvaniseerd zijn en dat laat ik bij de Belgen doen. En jij weet hoe snel die zijn!
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Jos Daalmans
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Hoi Wim,
Tsja, weer een echt "Wim Janssen Design" stuk. Ziet er strak uit en dat afneembare is natuurlijk mooi gevonden. Voor onze 90 staat dit ook nog eens op de verlanglijst, maar dan ook zo gestroomlijnd en niet zo hoog.
Overigens, mijn garage is zo hoog dat ik onze Ninety maar één keer naar binnen kan "rammen" en dan en nieuwe kantelpoort (maar dan sectionaalpoort) kan bestellen.
En dan nu maar op onze westerburen wachten,
Jos
Tsja, weer een echt "Wim Janssen Design" stuk. Ziet er strak uit en dat afneembare is natuurlijk mooi gevonden. Voor onze 90 staat dit ook nog eens op de verlanglijst, maar dan ook zo gestroomlijnd en niet zo hoog.
Overigens, mijn garage is zo hoog dat ik onze Ninety maar één keer naar binnen kan "rammen" en dan en nieuwe kantelpoort (maar dan sectionaalpoort) kan bestellen.
En dan nu maar op onze westerburen wachten,
Jos
-
john franssen
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Hallo wim,
Wim zou jij mischien de maten of tekening kunnen mailen van de breedte en lengte van het roofrack voor 'n 110 en de steunen voor hem vast te maken. heb zelf vorig jaar een roofrack gekocht voor een zacht prijsje natuurlijk. maar die is bedoelt voor een grote bus dus hij moet korter en smaller gemaakt worden.
groet john
Wim zou jij mischien de maten of tekening kunnen mailen van de breedte en lengte van het roofrack voor 'n 110 en de steunen voor hem vast te maken. heb zelf vorig jaar een roofrack gekocht voor een zacht prijsje natuurlijk. maar die is bedoelt voor een grote bus dus hij moet korter en smaller gemaakt worden.
groet john
-
sander "one10"
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
ik zit ook met smart te wachten op me custom made roofrack !
special made by wim jansen
special made by wim jansen
-
Wim Janssen
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
John,
Dat wil ik best doen als ik een e-mail adres van je heb.
Groeten
Wim
Dat wil ik best doen als ik een e-mail adres van je heb.
Groeten
Wim
-
john franssen
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Hallo Wim,
Mijn email is jphmfranssen@planet.nl. mob. 0031650514595
Mijn dank is groot wim dan kan ik deze lente vooruit.
Gr. John
Mijn email is jphmfranssen@planet.nl. mob. 0031650514595
Mijn dank is groot wim dan kan ik deze lente vooruit.
Gr. John
-
sander "one10"
Re: Roofrack klaar om te verzinken. foto met resultaat
Foto-IFD3B6DS.jpg --> mod_embed_images_loadimage('796f11077bbaf56567859dc5248a4711', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IFD3B6DS.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-IFD3B6DS.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-IFD3B6DS.jpg', '', 13742226, 600, 600, 'Loading image ...', false); hier het resultaat van wim zijn noeste arbeid
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2011 21:29 door sander.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2011 21:29 door sander.
-
Wim Janssen
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
Hé Sander, ik heb dezelfde.
5535653988_94b66de426.jpg --> mod_embed_images_loadimage('095be1430134314e04c7b7a49923c930', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5059%2F5535653988_94b66de426.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5059/5535653988_94b66de426.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5059%2F5535653988_94b66de426.jpg', '', 13769056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
groeten
Wim Janssen
PS. Is tevens een test om mijn nieuwe fotopagina te testen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2011 15:52 door Wim Janssen.
5535653988_94b66de426.jpg --> mod_embed_images_loadimage('095be1430134314e04c7b7a49923c930', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5059%2F5535653988_94b66de426.jpg', 'http://farm6.static.flickr.com/5059/5535653988_94b66de426.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Ffarm6.static.flickr.com%2F5059%2F5535653988_94b66de426.jpg', '', 13769056, 600, 600, 'Loading image ...', false);
groeten
Wim Janssen
PS. Is tevens een test om mijn nieuwe fotopagina te testen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/03/2011 15:52 door Wim Janssen.
-
sander "one10"
Re: Roofrack klaar om te verzinken.
ziet er goed uit wim !
hij lijkt wel erg veel op de mijne idd
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd
hij lijkt wel erg veel op de mijne idd
sander
110 1984 (2.7diesel Nissan is er uit) 300tdi met r380 en 1:4 tussen bak , proefrit was zeer geslaagd