Pagina 1 van 1

relais ratelt

Geplaatst: za 29 jan 2011, 13:57
door René
Beste prikkers,

In mijn lightweight zitten in de motor ruimte aan de rechterzijde (van vooraf gezien) 2 relais tegen het schutbord aan,
de linker blijft ratelen, als ik het schema goed lees is dit het blokkering relais voor of stoplicht of voor waarschuwingslichten,
ik heb hem niet losgekoppeld, moet nog kijken wat het remlicht doet.
Heeft 1 van jullie dit al eens gehad, door de temperatuur niet echt de tijd genomen om te meten waar de spanning vandaan komt om dit relais te laten opkomen.

weet 1 van jullie welk relais het is ? en is dit zonder meer los te koppelen?

grt

René

Re: relais ratelt

Geplaatst: za 29 jan 2011, 15:04
door Exfietser
Weet je zeker dat dat het relais is? Die blokker relais zitten in mijn 109 in de kabine achter in het middelste dashboardje waar ook de lichtschakelaar en de richtingaanwijzer schakelaar zitten. Ik weet niet in hoeverre de lightweight afwijkt van mijn militaire 109 maar dacht dat ze electrisch redelijk hetzelfde waren. Ik heb het nu over de Nederlandse exdefensie wagens. De andere wagens zijn inderdaad anders.

Arnold.

Re: relais ratelt

Geplaatst: za 29 jan 2011, 15:15
door René
Beste Arnold,

Het is een nl-lightweight ,zoals je weet heeft een lightweight geen dashboard alla 109, in de manuals staat alleen relais en niet waarvoor ze dienen,
ik weet niet 100% zeker dat dit een blokkerings relais vandaar ook mijn vraag

in iedr geval thanx voor antwoorden

grt

René

Re: relais ratelt

Geplaatst: za 29 jan 2011, 16:27
door Exfietser
Als het inderdaad een blokkerings relais is dan wordt dat gestuurd met de grote lichtschakelaar. Normaal draai je die met de klok mee om stadslicht en bij de volgende stand dimlicht aan te zetten. Verschuif je de piefjes in de knop en draai je hem de andere kant op dan gaat de wagen orlogsverlichting voeren. Daarvoor zijn drie standen. Met en zonder achterlichten, met en zonder koplampen enz. Hoe het exact zit zal ik even moeten nakijken en weet ik nu even niet.
Wat ik wel weet dat nu je blokkeer relais zorgt dat je remlichten dan ook niet werken.
Het tweede relais is voor de aanhanger. Die aanhanger werkte op de Amerikaanse manier. In plaats van een apparte oranje knipper gaat gewoon het rode achterlicht knipperen. En omdat te laten gebeuren als het gewone achterlicht aan is maar ook als het bijvoorbeeld overdags uit is, is dat tweede relais nodig.

Het electrische schema van de militaire 109 en van de lightweight is dat ik verder wel gelijk.

Als er dus bij jou een relais blijft klikken lijkt het er op dat je misschien een contact probleem in je militaire lichtschakelaar hebt. Die schakelaar is wel groot en stevig maar bij mij is er na 35 jaar ook een contact uitgebrand.

Arnold.