Pagina 1 van 1
300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: do 27 jan 2011, 23:54
door Bart van Dessel
Ik heb al vaak de kop gelicht van een 300 tdi voor kop- of koppakking wissel, wat me opvalt is dat er altijd (in ieder geval heel vaak) speling op de zuigers zit, alsof ze los in de cylinder zitten. Ik heb vanavond ook weer zo'n geval, net de kop gedemonteerd en ook speling op de zuigers, maar deze motor ga ik zelf gebruiken dus moet goed zijn. Motor heeft prima gelopen, vorige week nog, cylinders zien er als nieuw uit, hoongroeven zijn mooi zichtbaar alsof hij net gereviseerd is, volgens vorige eigenaar geen olieverbruik. Ik breng de kop weg voor reinigen, afpersen en vlakken, heeft het zin, voor wat meer power, om de inlaatkanaaltjes te laten polijsten?
Gr, Bart
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 11:56
door Huub
Heeft m.i. weinig zin. Het doel van polijsten en "flowen"van het inlaatgebeuren is meer lucht bij je motor krijgen. Dat kan ook door de turbo wat meer te laten persen.
Heb in de racerij wel ervaring met flowen maar dat zijn atmosferische motoren waarvan een deel met inlaatrestrictors rondrijdt, dan kan je wel winst halen.
GRT Huub
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 11:59
door Puffino
Bij lage toerentallen heeft je turbo geen effect en juist daar kom je zoveel torque te kort. Dan zou je met een compressor moeten werken, die altijd werkt.
IK denk dus dat dit WEL zin kan hebben......
Welke speling bedoel je eigenlijk, Bart? Van boven kun je er zo weinig van voelen.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/01/2011 11:00 door Puffino.
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 13:18
door Bart van Dessel
De kop is eraf dus kan zo bij de zuigers, er zit wat speling tussen zuiger en cylinder, niet op de zuigerpen.
Gr, Bart
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 13:54
door BEN110
en klein beetje speling is normaal eigenlijk moet je het gewoon meten dan weet je zeker dat het goed is haal er een uit kun je zien of hij kantelt volgens mij is de zuiger uitgevoerd met en zwart loop vlak is dat zo dan kun je met het blote oog zien of ze vervangen moeten worden ( kaal gesleten )
wat polijsten betreft alle beetjes helpen maar verwacht geen wonderen
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 14:02
door Bart van Dessel
Ik was niet van plan om de zuigers eruit te halen, dan kan ik meteen het blok gaan reviseren als het toch uit elkaar ligt. De cylinders zien er echt als nieuw uit, zonder slijtrand. De kop laat ik maar zoals ie is, wel vlakken, afpersen en reinigen.
Gr, Bart
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 14:23
door Geert
Een beetje speling is normaal, hoe groot die mag zijn kan je uit het werkplaatshandboek wel halen denk ik. Dat je die speling kan voelen is op zich een goed teken want dat betekent dat de veren nog mooi los in de groeven zitten. het feit dat hij verder goed loopt en geen olie gebruikt bevestigd dit. Ik zou zeggen mooi weer dicht maken en er van genieten.
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 14:38
door Bart van Dessel
Hoi Geert, had ik ook al vernomen dat er best wat speling op mag zitten, dus alles schoonmaken en weer in elkaar. Ik heb het blok nu binnen staan op een rollend chassis van een pas gesloopte Disco, ik kan nu overal goed bij dus dacht effe alles los te maken, dat is maar goed ook want er zat een koelwaterkanaal helemaal dicht geslibt met kalk! Net onder de koppakking. Als ik het blok zonder open te maken had ingebouwd dan had ik zeker problemen gekregen. Als alles in elkaar zit en weer lopend dan ga ik het koelwater-systeem eerst flushen met een middeltje van Forté. Het inlaatspruitstuk heb ik in een bak met diesel gezet om los te weken, het was één grote vetzooi van binnen!! Krukas keerring voor en achter moeten ook vervangen worden, distributieriem was pas vernieuwd maar de loop- en spanrol zijn duidelijk niet vervangen dus de hele distributie ook maar vernieuwen. Verkeerde zuinigheid.
Zo blijf je wel bezig....
Gr, Bart
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 15:25
door Puffino
dat hoort ook zo, de hoeveelheid moet echter wel binnen bepaalde toleranties liggen natuurlijk. Zuigerveren vullen die ruimte op. Het gaat er om of die veertjes nog netjes op elkaar aansluiten (en zelfs daar hoort nog een kleine gleuf in over te blijven)
Of snapik jou nu effe niet....
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/01/2011 14:27 door Puffino.
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 16:13
door Bart van Dessel
Je snapt me helemaal Sander! Ik had al vernomen en gelezen dat er iets speling op moet zitten, er is ook een bepaalde uitzettingswaarde als de zuiger op temperatuur komt. Andrew Colville komt dalijk wat onderdelen halen, dan laat ik 'm ook effe voelen. Komt goed, merci!
Groetjes, Bart
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 17:08
door Geert
Hallo Bart. Wat doe je met de turbo? Als dat inlaatspruitstuk zo vet is vermoed ik daar wel wat olie lekage. voor de rest lijkt mij hoe gladder hoe beter, weerstand is weerstand of dat nu bij overdruk of onderdruk plaats vindt. ook zal een glad spruitstuk minder snel weer dichtslibben met vuil.
Jammer dat je zo'n end weg woont anders kwam ik eens bij je kijken, woon zelf in de provincie Groningen. Heb pas naast de Light Weight die ik al had een RRC uit 1976 gekocht voor de vrouw met een V8 blok uit een Rover P6 erin (SU carb.) loopt prima op gas, ze mist de kia nog geen moment.
Heb je nog wel eens nette deuren voor een 2 deurs?
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: vr 28 jan 2011, 17:24
door Bart van Dessel
Hoi Geert, het dicht geslibte inlaatgedeelte komt waarschijnlijk van de EGR, die zat er nog netjes op en functionerend. De turbo van deze 300 tdi ga ik niet gebruiken, ik heb nog een goede 200 tdi turbo liggen met manifold, die komt erop. Schijnt iets meer koppel onderin te geven, minder restricties in de uitlaat. Ik ben altijd een beetje experimenteel geweest dus dit leek me ook wel leuk. In Engeland schijnen ze bezig te zijn met een VNT turbo voor een 300 tdi voor een betaalbaar bedrag (geen € 1500,-....), als die beschikbaar komt dan wil ik de eerste zijn!!
Gave deuren voor een 2 drs. RRC heb ik staan, maar sorry, gaan niet in de verkoop, heb nog wat projecten staan voor de toekomst.
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: za 29 jan 2011, 00:17
door Joost88
breng je die toevallig naar roggel?
die man is een goede vakman vind ik, die kan je ook wel het 1 en ander vertellen denk ik
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: za 29 jan 2011, 01:28
door Bart van Dessel
Aha onze Jo vd Ven?! Inderdaad, je slaat de spijker op z'n kop, is door en door vakman. JPS in Weert kom ik ook, ook prima adresje!
Gr, Bart
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: za 29 jan 2011, 11:02
door pascal ubags
hallo bart
zoals ik je al eerder schreef, het schijnt (van horen zeggen) dat het inlaatspruitstuk van een 300 belaberd is en een 200 veel beter, jij hebt die delen kijk eens na wat het verschil nu is, ben benieuwd.
anders eentje van een international er op, dit is veel beter, groter, mn de laatst krijgt meer lucht,
polijsten zal wellicht iets helpen maar of dit merkbaar is?
even een dink tankje, bij een hoogrendamentsketen , voorschriftten plaatsing, lucht inlaat, el;ke bocht heeft een weerstand, deze totaale mag niet boven een grens komen, maw, van af je luchtinlaat(snorkel) elke bocht enz, geeft weerstand, als je dit korter en anders kunt maken verdien je meer als polijsten, bijv, interkoeler onder motorkap ipv voorin.'
dit is maar een voorstel, weet niet hoe op te lossen, maar denk ik wel de moeite waardt om er over te denken.
om onderin meer koppel te krijgen, bouw een compressor op pv aircopomp, geschakeld via turbodruk dan moet hij uit gaan, met een elekt koppeling zoals arco aan uit gaat.
dan heb je onderin echt veel meer.
gr pascal
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: za 29 jan 2011, 15:28
door Joost88
Jo vd Ven ga ik altijd heen als ik iets gereviseerd/ gevlakt/ afgeperst/ bekeken moet hebben.
Niet dat dat nu zo heel vaak is, maar ik heb wel vertrouwen in die man en heeft altijd goed werk geleverd.
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: za 29 jan 2011, 18:42
door Bart van Dessel
Ja, is een vakman, ik ga er maandag naar toe voor het tdi kopje te doen.
Gr, Bart
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: zo 30 jan 2011, 14:27
door Bart van Dessel
Hoi Pascal, bedankt voor je meedenken, ben wel blij met je tip betreft het 200 tdi spruitstuk. De auto moet nog volledig opgebouwd worden, ligt nog volledig uit elkaar. Maar de motor en bak zitten nog in het rollende chassis van de Disco dus we kunnen het nu mooi in orde maken. Weet je hoe ik kan opmeten of ik een 1-,2-, of 3-gats koppakking moet nemen? Schijnt iets te zijn met de hoogte van de zuigers t.o.v. bovenkant blok, ik wil zoveel mogelijk compressie creëren zonder dat de kleppen de zuiger raken uiteraard. De kop breng ik morgen weg, zou het een idee zijn om d ekop flink te laten vlakken voor meer compressie? Ik wil er een regelbare turbodruk meter en een EGT in zetten dus kan wel het zaakje onder controle houden. Die opmerking die je maakte betreft een compressor ipv aircopomp, is dat een leuke theorie of wordt dat al in de praktijk toegepast? Ik vind liever het wiel niet zelf uit maar laat het liever een ander doen die het ook voor me kan verbeteren Ik wil wel een snorkel monteren, moet alleen kijken of ik dan een 200- of een 300 tdi luchtfilterbak gebruik.
Groetjes, Bart
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: zo 30 jan 2011, 15:01
door Bart van Dessel
Kleine impressie: [www.mijnalbum.nl]
De witte koets was de oude koets van de Franse belastingvrije RRC, die heb ik nog maar wordt niet gebruikt, de rode koets wordt de nieuwe koets voor het project, plaatwerk wordt niet gebruikt maar wel de kale koets die heel goed is, plaatwerk komt van een strakke '83 4 drs. Camel RRC. Ik hoop in de lente met de auto de weg op te kunnen. Chassis is reeds klaar (gestraald en gegalvaniseerd), koets is nu "in behandeling", met de motor ben ik ook volop bezig, de assen en as-stangen en stuurstangen liggen bij de poedercoater. Alle lagers en keerringen worden vernieuwd in de assen.
Gr, Bart
Groetjes, Bart
lhttp://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/auto-en-motor-monteurs-en-garages/266774-bart-s-autoservice.html?previousPage=lr
Foto-QSRTQRQC.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f791a77d4258c04fdeefbe95dc794f53', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSRTQRQC.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QSRTQRQC.jpg', '', 13500693, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: ma 31 jan 2011, 13:00
door pascal ubags
hoi bart.
over de koppakking staat wphandb geschreven vervangen door de zelfde, 1 gat is dunste en 3 gaatjes is dikste.
max vlakken, zou ik niet doen, ga je het wiel weer opnieuw uitvinden, vlakken alleen als hij krom is, opmeten zeer zekers doen.
als je het wiel opnieuw wil uitvinden is het te overwegen om de inlaat kleppen een maat groter te nemen( uitlaat scheelt niet zo veel ivm wordt er uit geperst) weet niet of dit kan, ivm international gebruikt orgineele 300tdi kleppen, deze gebruikt wel een andere nokkenas, iets voor jou?
geef je graag het onderdelenboek, in pdf van de internatinal kun je zien welke nr orgineel zijn en welke niet.
wbt de compressor, dit is niet opnieuw uitvinden, wordt veel toegepast om dit probleem te verhelpen, je moet het ook niet zien als vervanger voor turbo, maar als meer lucht voordat de turbo het overneemt, bij turbo druk moet hij weer uitschakelen, ik denk ps, dat dit beter voor de motor is, omdat in het turbo berijk je de motor dan niet over belast, alleen het gat onderin opvangt.
als je bijv een turbo zoals de international er op zet, gaat hij stuk, deze motor heeft veel meer veranderd als alleen de turbo,
pers vindt ik dat je hem orgineel moet laten, maar dat wist je al denk ik, wil wel mee denken.
voor egt meter erg duur, voor 50 is er al ene, zie lrcholland techniek, 2weken geleden.
laat eens weten of er nu wezenlijk verschil is tussen die inlaatspruitstukken, (nooit geprobeerdt alleen van horen zeggen)
gr pascal
Re: 300 tdi speling op zuigers
Geplaatst: ma 31 jan 2011, 13:50
door Bart van Dessel
Als de motor ooit bij de dealer is geweest voor koppakking wissel dan zou het kunnen dat er origineel een dunnere pakking tussen hoort. Bij de dealer (Cito in ieder geval) doen ze automatisch een dikke 3 gats pakking ertussen, dan is het altijd goed volgens hun Een dikkere pakking geeft minder vermogen. Die compressor is mooi maar zal toch wat uurtjes kosten om zoiets in elkaar te zetten en goed te laten werken, en uurtjes over heb ik helaas niet zoveel. Als er een kant-en-klare set bestaat dan ben ik wel weer in the mood. Dat de motor stuk gaat van een VNT geloof ik niet, je krijgt niet meer vermogen met deze turbo maar alleen meer koppel bij een lager toerental, dat is juist wat ik zoek, die 113 pk vind ik prima maar een beetje meer "low rev power" zoals een 200 tdi is wel prettig. Ik hoef ook niet altijd volgas te rijden, ik heb wel het gevoel om het spul heel te houden. Ik ben zelf ook wel erg benieuwd naar die 200 tdi turbo.
Gr, Bart