Powerlite startmotor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
D&G

Powerlite startmotor

Bericht door D&G »

Goedenmiddag

Is er iemand onder ons die een Powerlite startmotor in zijn auto heeft zitten? Ik heb 2 jaar terug mijn startmotor laten reviseren en teruggeplaatst met een Britpart startrelais.

De laatste tijd verliep het starten steeds moeizamer totdat er de bekende geur (Eau de Lucas) onder de motorkap vandaan kwam. Ik constateerde een defect startrelais. Nieuwe OEM relais geplaatst en vorige week startte hij weer als vanouds. (temperaturen waren wat aangenamer)

Nu helaas alleen maar "klik" en geen leven meer in de startmotor.

Als ik toch wat ga vervangen doe ik het liever goed en zit ik te denken aan zo'n PowerLite startmotor. Wie heeft er ervaringen mee?

Groet

Gerard

Debbie & Gerard

90" 200tdi 1985 "Jeremy"
88" 2 liter Series 1 1958

BLRC Website

BLRC Facebook pagina

Zo langzaam als het kan, zo snel als het moet.
Frans Herlé

Re: Powerlite startmotor

Bericht door Frans Herlé »

Hoi Gerard,

Ik heb nu twee jaar een Powerlite in m'n 109 op LPG.
Tot op heden start deze prima, de motor gilt in de rondte.
Ik start altijd op LPG en ook 's winters start de auto goed.

Montage is 1 op1 je kunt je bestaande start relais doorverbinden door de aansluitkabels onder één schroef aan te sluiten. Dan moet je wel je schakeldraad van je oude startrelais verlengen naar je nieuwe start relais, die nu op je startmotor zit.
Moet eerlijk bekennen dat ik met terreinrijden het hoge water vermijd, ik weet niet hoe de startmotor zich met veel water gedraagd.

Groet Frans Herlé Military Carawagon
D&G

Bericht door D&G »

Hey Frans,

Dat soort berichten hoor ik graag, heb 'm net besteld...

Mijn startrelais zit al bij mijn accubak, linksvoor in de motorruimte, dus bij mij wordt het dan een echte 1 op 1 vervanging of lees ik je bericht verkeerd?
Frans Herlé

Bericht door Frans Herlé »

Je nieuwe startmotor heeft nu een eigen start relais rechtstreeks op de startmotor.
1:1 montage
Je kunt het oude relais gebruiken met en dan gebruik je het meegeleverde dunne draadje het tweede relais ook te laten werken.

Het is ook mogelijk je oude relais te verwijderen en nieuwe dikke bedrading en een dunne draad te leggen naar je nieuwe start motor.

En de betere oplossing die ook vrij simpel is;
De dikke draden op je oude start relais samen onder een schroef aansluiten.
En de dunne draad van je oude start relais verlengen naar het start relais dat op je nieuwe startmotor zit.
Er zal wel een schema bij je nieuwe startmotor zitten.
De nieuwe start motor is kleiner en lichter dan de oude, het nieuwe geluid is wel even wennen.

Groet Frans Herlé Military Carawagon
D&G

Bericht door D&G »

Frustraties van het werk even weggesleuteld en de Powerlite erin gezet. Wat een gaaf ding zeg. Veel kleiner en lichter.

En voor wie zegt dat een startmotor vervangen niet kan zonder spruitstuk of uitlaatbocht weg te halen: fout, kan wel!

De accu kreeg de oude startmotor dus niet meer rond maar Stiggy kwam meteen tot leven met de Powerlite.

Inclusief verzenden 230€ maar ik ben er errug blij mee!

Gerard

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/02/2011 17:01 door D&G.
Plaats reactie