Pagina 1 van 1
130V8 versus RR200Tdi
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 15:47
door Marco
Dilemma:
Ik heb een RR200Tdi en zit te denken om die te vervangen voor een LR 130 CCV83,5/ LPG.
Maar is dat een verstandige keuze? De 200Tdi is een betrouwbare motor, auto laat mij nooit staan.
De RR is terreinvaardig door zn lengte en diesel. Ik heb nul ervaring met een 130 en een V8.
Ik vermoed dat een V8 Carb. onderhoudsgevoeliger is dan een diesel. Storingsgevoeliger ook.
Ik doe nooit "gekke" dingen; gewoon veel Greenlanen en een paar keer per jaar terreinrijden.
Korte heuvels en kuilen lijkt mij met een lengte als een 130 haast onmogelijk, ik wil de auto niet
misbruiken en doorgaan tot het uiterste.
Zijn er mensen die een mening hebben? Ik hoor het graag!
Gr Marco
Re: 130V8 versus RR200Tdi
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 16:46
door LandroArie
Beste Marco,
Ik heb beide motorentypes gereden (in een 110) en kan dus wel wat vertellen, persoonlijke mening uiteraard.
De 200TDI
Fijne betrouwbare motor, behoorlijk vlot, geweldige trekkracht. Topsnelheid is wat minder 110 km/h (bij mij) en toch wel behoorlijk motorgeluid in de cabine.
Ik heb er praktisch geen onderhoud aan gehad, starten en lopen maar.
De V8 3.5 (LPG)
Heerlijk geluid ! ook echt vlot maar wel in de toeren. Topsnelheid dik 130 km/h, motorgeluid zeer acceptabel in cabine. Bij mij zeer gevoelig in onderhoud !
carburateurs afstellen, ontstekingsproblemen, afstellen afstellen etc. Daarbij moet je choken en warmdraaien, omschakelen op lpg, luchtinlaat is cruciaal (snorkel plaatsen moeizaam bv) Tevens enige normale gebruik is toch met LPG anders zeer kostbaar. Op LPG 1:4, dus vaak tanken en een ruimte vreter in de achterbak !!
Persoonlijk ben ik voorstander van de TDI, qua actieradius, betrouwbaarheid en gemak. Het geluid van een V8 is in mijn ogen zn enige grote pluspunt
Succes met je keuze.
Re: 130V8 versus RR200Tdi
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 16:56
door Bart van Dessel
Ik zou lekker de RR 200 tdi houden, of kijken naar een harde soft dash 300 tdi. Als je het comfort en de betrouwbaarheid gewend bent dan is het wel een stapje terug in een 130 V8. Ik sluit me bij Arie aan wat betreft de V8. Natuurlijk is de V8, mits goed onderhouden, een prima blok, maar de 200 tdi is vele malen beter en veel meer trekkracht. (Mijn voormalige RR200 tdi liep tegen de 160 met 450.000 km)
Gr, Bart
Re: 130V8 versus RR200Tdi
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 23:00
door Ruud
Hallo Marco,
Wij hebben een RRC 300 Tdi, een RRC V8 en een 90 200 Tdi. De laatste motor is naar onze smaak de beste. Tuurlijk loopt de V8 mooi, maar als je bent wezen offroaden kan je beter niet de spuitlans van de hoge druk onder de kap doen. Onze ervaring is ook dat de diesels veel bedrijfszekerder zijn. Af en toe in een V8 rijden is toch ook wel lekker. Gewoon meer auto's aanschaffen en af en toe afwisselen.
Re: 130V8 versus RR200Tdi
Geplaatst: wo 26 jan 2011, 23:44
door lone ranger
Ben het zeker met bovenste reactie eens. heb 10 jaar 3,5 v8 met carb, gereden, taaie blokken en zijn echt wel zo goed als beweerd wordt.gewoon elke 7500 km nieuwe olie en filter en wat bougies. smeeroliedruk is een heikel punt vond ik altijd. als je in de file komt en de temperatuur loopt op wil het lampje nog wel eens gaan knipperen. ik heb er echter nooit geen gedoe mee gehad qua mechanische delen. wat ik het ergste vond is dat met vochtig weer het gedonder weer begon met overslaan en onregelmatig lopen. eenmaal beetje warm was het weeer prima. Ben 3 jaar geleden op 200 TDI overgestapt, en vindt dit niet te vergelijken qua bedrijfszekerheid. deze motoren zijn echt de beste die ze gemaakt hebben bij land rover (in mijn opinie), starten zonder te gloeien bij - 8 brandstofverbruik gemiddeld 1 .10 lange afstand 1 : 13 en geen spat olie gebruiken. heb nu zelfs een 2 e range 200 TDI gemaakt met ZF automaat. ook hier weer geen klachten.en ja natuurlijk is er de keerzijde van de medaille, en dat is natuurlijk motorgeluid. De v8 is gewoon echt stiller. maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen de voordelen van deze geweldige conversie! Maar ja zo heeft iedereen zijn eigen ideen. De echte die hard range liefhebber zal vermoedelijk zeggen dat er gewoon de super stille en soepele V8 in hoort. Het leven is 1 grote keuze............succes met de jouwe. grtz richard
Re: 130V8 versus RR200Tdi
Geplaatst: do 27 jan 2011, 00:24
door Eric&Betty Boop
Ik ben zelf een dieselman in hard en nieren,maar ik heb ong 2 jaar een RRC V8 3,5EFI gehad als speeltje en ik moet zeggen dat voor in het terrein er niets boven een V8 gaat.
De gasrespons kan geen enkele diesel aan tippen. Waar diesels gewoon afwurgen door de zuigende modder,en dus niet genoeg toeren kunnen maken om de turbo goed in te laten komen,hoef je bij een V8 maar op het gas te gaan staan en door de lichte zuigers en vliegwiel heb je gelijk vermogen tot je beschikking.
Natte onsteking heb ik ook niet echt problemen mee gehad mede dankzij WD40.
Na het terreinrijden zette ik ook gewoon de stoomcleaner onder de motorkap,daarna met WD40(een hele goede vochtverdrijver) over bougiekabels en verdeler en starten en lopen.
Het voordeel van een diesel is wel dat als de pomp op tijd staat en je hebt compressie dat dat ding dan gewoon loopt.
Een benzineblok heeft wat meer dingen wat fout kan staan al valt dat met een 3,5 EFI ook wel weer mee ten opzichte van de carb versie.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('68fe8a8626bd709c8092f30259f6532a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13483034, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('f8b9ffb32187497f0a22408609d6f5ed', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13483034, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Re: 130V8 versus RR200Tdi
Geplaatst: do 27 jan 2011, 00:30
door Cadarn
Enige nuance van een 130 rijder. weliswaar 1 met een 300 tdi. Qua comfort en snelheid zal je inleveren, maar goed dat kan je zelf bepalen in een testrit. Je zal echter verbaasd staan van de capaciteiten in het terrein van de 130. Deze doen zeker niet onder voor de RR. Inderdaad korte knipjes is lastig (oplossing is snelheid, glij je wel door). In heuvelachtig terrein wint hij juist heel vaak. 130 was tijdens challengewedstrijden!!!! in Bertrix zelfs aan soes gewaagd. Ruimte heb je in ieder geval zat. Rij ze allebei en beslis aan de hand van het rijgevoel. Vaardig zijn ze beiden.
Re: 130V8 versus RR200Tdi
Geplaatst: do 27 jan 2011, 01:25
door Andrew Colville
Voor mij zou deze keus ook de 200tdi en de Rangerover , Ik kan me geen voor mij beter geschikte auto bedenken ( behalve een Rangerover met een Td5 ( en daar ben ik mee bezig ) Het is en blijft de enige echte alles kunner hij kan alles en er bestaat niets wat hetzelfde kan ( Ja een Discovery, same thing diferent shape )
130 V8, dan op zijn minst een Diesel 200 300tdi of Td5 of andere betrouwbare motor Ik vindt een 3,5 V8 ietwat te kort komen in zo'n machine dan moet je ook nog ruimte inleveren voor de LPG tank.
Het is een beest van een machine om te zien, maar wel een Defender en dus met de standaard ingebouwde Defender kwaaltjes voor mij de zijn dat de kachel, krappe schouder ruimte, slechte zittingen, ontbreken van geluidsisolatie rottende chassis ,outriggers, achterbalk etc en zijn water dicht heid dure aanschaf en vaak ook dure onderdelen puur omdat het een Defender is.
In het terrein zijn het behoorlijk goede auto's ondanks zijn lengte, maar dat leer je snel genoeg, parkeren in de hedendaagse parkeer vakken lijkt mij een grotere uitdaging, maar in het terrein en zeker als je in een spoor zit draait deze net zo krap als een 90 zijn lengte kan ook in je voordeel werken.
Toch zou mijn keuze terug vallen naar de Rangerover of als er genoeg centen waren dan gewoon een hele collectie met daarin ook een 130.
Groetjes Andrew
Re: 130V8 versus RR200Tdi
Geplaatst: do 27 jan 2011, 12:47
door Lucas van Lierop
Of je maakt je range rover wat langer, ben zelf bezig met een langere Disco 1.
Groet
Lucas