Pagina 1 van 1
Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 12:59
door Jaap
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de rover series 2 en series 3 assen Niet de salisbury.
Ik dacht dat ze gelijk waren?
Jaap
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 13:13
door jarne
Bij de serie 2 (1958-1961) as zit de spoorstangarm bovenop de fusee en bij de serie 3 eronder.
Zijn dus niet hetzelfde...
Grt,
Jarne
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 19:31
door jaap
Is verder al het binnen werk hetzelfde en dus uitwisselbaar.
met andere worden alleen de swivelhousing is anders ?
Differentialen steekassen naven zijn allemaal gelijk ?
Jaap
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 21:36
door 88serie123
Hoi, SII heeft idd de droparms bovenop en SIIA en SIII onder. Het diff huis is anders qua vorm, maar niet inwendig. Verder verschillen de remtrommels per type 88 of 109. Na 1976 heeft de vooras SIII 88 dezelfde als een 109.
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 21:51
door huib
de studs waar de wielen mee vast zitten zijn ook anders bij een serie 2
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: zo 23 jan 2011, 22:01
door jarne
De inhoud van de swivels is inderdaad anders (o.a. de lagers)
diff's zijn nagenoeg hetzelfde, ligt een beetje uit welk jaar de as is.
Aan de hand van het as nummer kan je veel te weten komen.
als je een serie 3 as nodig hebt: zet de 2 as te koop en koop een 3 as! veel makelijker!
Ron Bolleboom heeft er vast wel eentje liggen.
Er is vast wel iemand een serie 2 aan het opknappen, deze 'echte' serie 2 assen duiken nog maar zelden op en onderdelen zijn soms moeilijk te vinden, zeker hier in Nederland. Als er al een onderdeel opduikt wil de handel er gelijk goud voor hebben!
Ombouwen kan wel maar er worden al zo veel originele Landrovers verpest!
groet,
Jarne.
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 03:48
door Def130 Traveling in Style
Idd; andere diameter. Even inhakend op dit draadje... Is de remmerij wel hetzelfde bij serie 2 en 3?
Groeten,
Tsjip ('59 109 Series II)
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 05:43
door Dennis101
Nee, de trommels van een S3 hebben grotere gaten t.b.v. de wielbouten en en dubbele rand.
Dennis B
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 12:54
door Def130 Traveling in Style
Dennis,
De assen die onder mijn series II zitten zijn niet compleet meer. De droparm van mijn series II vooras; kan ik die overzetten op een series III as? Ik kan het antwoord al bijna raden, maar toch... Ik ging er een beetje vanuit dat dit spul uitwisselbaar was en heb er dus een paar series III assen bij gekocht, voor onderdelen. De studs die dikker zijn (en de droparm), waren me al opgevallen. Voor de rest zag ik zo snel geen verschillen. Ik word nu toch wel nieuwsgierig en zit aan boord; dus kan niet even kijken.
Vriendelijke groet,
Tsjipke
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: ma 24 jan 2011, 14:25
door jarne
Mocht je onderdelen voor je serie 2 as nodig hebben, dan moet je het eens bij Dunsfold in Engeland proberen de hebben nog aardig wat van dit spul liggen.
De prijzen vallen ook erg mee.
Groet
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: di 25 jan 2011, 01:04
door Dennis101
Het zijn inderdaad de dikkere draadeinden die ervoor zorgen dat de hooggeplaatste armen niet op de fuseehuizen passen.
Qua originaliteit zijn de hooggeplaatste armen natuurlijk wel het mooiste, maar de laag geplaatste armen zijn niet direct fout.
Er zijn namelijk ook officiƫle modificatiesets geleverd door Land Rover om de versie met de dunne draadeinden van getrapte draadeinden te voorzien, waardoor de lage armen geplaatst konden worden en de fusees voorzien konden worden van Rialkobussen i.p.v. twee conische lagers.
Dennis B
Re: Verschil SII / SIII assen.
Geplaatst: di 25 jan 2011, 12:13
door Jaap
Bedankt voor alle info. Ik weet in iedergeval meer van de assen nu.
Ik heb zelf een series drie SWB die het nu met een paar dagen ellenden van koppeleing ontluchten weer rijdt.
en ben eigelijk op zoek naar een spare differentieel want het begint meer en meer te janken.
Ik heb achter een limited slip differentieel (exbelg) maar dat functioneer niet meer (frictie platen waarschijnlijk versleten)
en wil het vervangen eerst maar eens een gewoon origineel open diff en dan de oude mischien voorzien van een truetrac
Maar ik ben geen terrein rijder dus echt noodzakelijk is het niet.
Jaap
7.5x16 michelin xzl
Geplaatst: di 25 jan 2011, 12:17
door jaap
Hallo,
Ik ben nog op zoek naar 1 goede michelin xzl 7.5x16
Jaap
Re: 7.5x16 michelin xzl
Geplaatst: di 25 jan 2011, 12:26
door paulus 109
zet dat even op de markt rechts dan heb je meer kans en blijft het hier schoon