Pagina 1 van 1

vervanging bedrading series 3

Geplaatst: za 22 jan 2011, 23:10
door Beaub
Beste mensen,

2 weken geleden helaas een kortsluiting gehad in het dashboard. Gevolg is dat er aardig wat draad weggesmolten is. Doordat de bedrading uberhaupt een beetje een zooitje is (de vorige eigenaar heeft zijn best gedaan zo veel mogelijk stukjes draad te gebruiken en vanalles naar elkaar door te lussen), wil ik alle bedrading vervangen.
Ik zie er zelf alleen een beetje tegen op om alles te doen (er ligt nu namelijk ook vanalles los). Heb een aantal bedrijven gevraagd, maar dan ben ik alleen aan de kabelboom al een vermogen kwijt.

De vraag laat zich raden: is er iemand die me er mee kan helpen (of meer: wie heeft er ervaring mee en wil het samen met me doen?)? Eventueel uiteraard tegen vergoeding (zo lang die redelijk is natuurlijk).

Auto staat op dit moment trouwens in Steenwijk.

Groet,
Beau

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: za 22 jan 2011, 23:16
door Frans Bonnes
Bedrading is gewoon hier te bestellen.

fb

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: za 22 jan 2011, 23:27
door Frank 110V8
Als je hier geen ervaring mee hebt zou ik idd een complete boom bestellen, het is een en orme klus om dit even te doen.en met een beetje hulp kom je er niet.

Groet Frank

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: za 22 jan 2011, 23:29
door laro13
En natuurlijk ook hier:

Landro.nl


Geen aandelen, bla bla...

gr. Jasper

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: za 22 jan 2011, 23:40
door Beaub
Het is ook zeker de bedoeling een kabelboom te bestellen. Maar is het met kabelboom nog steeds een klus die niet eenvoudig is/met hulp nog steeds een hels karwei?

Ik doelde er vooral op dat de bedrijven die ik gehaald had alleen voor de kabelboom al tussen de 4 en 500 euro vragen. En dat lijkt mij erg overdreven?
Voor vervanging houden de meeste bedrijven 2 a 3 dagen werk aan. Dan zou die vervanging alleen al tussen de 1500 en 2000 euro kosten...dat was nou weer niet de bedoeling.

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: za 22 jan 2011, 23:50
door Frans Bonnes
Ik zou voor de kabelboom ongeveer €300 rekenen, zie de andere postings.
En ik geloof niet dat het meer dan één dag werk is.
En als de oude kabelboom er nog inzit, tenminste wat de aansluitingen, kan het niet zo heel moeilijk zijn om het zelf te doen.

fb

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 00:24
door Exfietser
Oh, je bedoelt dit vervangen:
GroteFoto-UYOK3HGO.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b9a1311211ff4197a4e5be705f80ba5b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-UYOK3HGO.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UYOK3HGO.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-UYOK3HGO.jpg', '', 13460231, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit is alle bedrading van mijn series3.

Arnold.

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 00:25
door paulus-109
beaub, heb vorige week een boompje in een 109 gelegd, autosparks overigens. de boom zelf was een dag werk en het oplossen van kleine dingetjes en het dashboard afbouwen koste nog een dag.
ik woon in essen belgie en wil je best helpen maar ligt wat ver uit de buurt he.
heb wel een loods waar je auto bij kan maar dan nog.

pb maar paul

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 00:31
door richard78
Zoals je ziet is het niet zo veel.

Toen ik mijn auto kocht was de electra het eerste wat ik aanpakte gezien het en zooitje was. Het begon met een paar draadjes en voor ik het wist was alles vervangen. Neem het draadschema uit het handboek en ga draadjes volgen. He tis even puzzelen en je bent er even zoet mee. Maar echt moeilijk is het niet, best recht toe recht aan eigenlijk. Zorg wel voor krimpkousjes, genoeg schoentjes en een goede knijptang (niet solderen!).

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7899068b00b90204e62916bc0cb7c548', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13460269, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 01:02
door Dennis101
En dan heb jij zelf nog een Nederlandse militaire Land Rover met 2x zoveel/teveel bedrading.
Maar inderdaad die paar draden in een series stelt bijzonder weinig voor.

Dennis B

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 01:14
door Exfietser
Het is inderdaad geen wereldklus. En een oude landrover is echt heel eenvoudig. Er zit eigenlijk heel weinig bedrading in. En hetgene dat er in zit is gewoon lampje, schakelaartje batterijtje enz.

Het geheim zit hem gewoon in het opsplitsen in delen.

Je knipperlichten bijvoorbeeld. Dat zijn er maar vier. Er komen dus vier draden je dashboard binnen. De twee draden van de linkerlampen knoop je aan elkaar. Idem voor de rechter lampen. Dan houd je dus nog maar twee draden over. Die twee gaan naar de wisselschakelaar aan je stuur. Het centrale contact van je wisselschakelaar gaat dan naar je knipper relais. Dat is in principe alles. Als echter noodverlichting wilt hebben is moet je de draden via die knop laten lopen.
Je hebt nu een betrekkelijk simpele schakeling v oor je knippers.

Zo'n soort schakeling er dus ook voor de remlichten, grootlicht, stadslicht, dimlicht enz. In weze is het niet lastiger dan bijvoorbeeld je deurbel bij je voordeur. Als je echter al die schakelingen op een grote hoop gooit zoals op de foto die ik geplaatst heb en zoals het er vaak achter het dash uitziet. Dan ziet het er gelijk zeer lastig uit ja.

Ik heb in bovenstaand verhaal overigens alleen een voorbeeld gegeven. Ga het niet bouwen want afhanekelijk van de gebruikte relais en schakelaars kan het anders zitten.

Gewoon logisch nadenken en opsplitsen in delen. Dan gaat het heus wel lukken.

Arnold.

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 01:31
door Exfietser
Nee hoor ik heb ook een civiele 2a met maar drie draadjes ofzo onder de motorkap.

Arnold.

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 02:48
door Andrew Colville
Ik zou ook via de link van Frans een nieuwe bestellen, vergeet niet aan de extra accessoires te denken ( verstraalers, aanhanger stekker,radio, of anders..) deze kunnen tegen een kleine meer prijs in de boom verwerkt.

Misschien een idee om de boom er zelf in te leggen en dan een prikker te vragen om hulp bij aansluiten en extra controle of alles wel goed ligt.

Tip gebruik de oude bekabeling door je chassis ( voor de achter lichten etc ) om de nieuwe erin te trekken

de rest wijst zich zelf en het product ( zie link van Frans ) is echt helemaal super inmiddels van hun voor series one 80" en series one 107" SW gekocht en gemonteerd , en nu heb ik er een in de planning voor een Defender 90.

de boom is de 80"zit alweer 20 jaar en heeft gen enkel probleem of storing en de auto wordt vrijwel dagelijks gebruikt, de specificatie van deze boom is identiek aan origineel, maar je kunt zelf ook kiezen voor moderne materialen en zekeringen als je dat wenst.

bekijk je electra schema vast even en kijk of je daar wijs uit wordt, als dat lukt dan stelt de kabelboom niks voor om te monteren.

Groetjes Andrew

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 11:36
door Frank 110V8
Beaub,

Als je een complete boom besteld moet het monteren goed te doen zijn.Eventueel wil ik wel een keertje helpen als je nog problemen hebt na het monteren van de boom.

Groet Frank

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 11:58
door Beaub
Maakt het in dit geval veel uit dat er een 3.9 V8 uit een RR in zit?

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 12:19
door Frank 110V8
Hoi,

dat maakt alleen uit als je ook de efi erin gezet hebt. verder vermoed ik dat je de el entsteking van de 3,9 erop hebt. dit is een minimale aanpassing aan de draadboom (als dat uberhoupt nodig is)

groet Frank

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 12:21
door Cor
Beau,

Idd zoals hierboven beschreven niet zo moeilijk, rustig en precies door de verschillende draden heenwerken.
Ik heb nog wel een bdradingsschema in Excel (kleur) staan, als je intesse hebt,

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 20:38
door WillemNoord
Ik heb voor nieuwe bedrading getrokken. Gewoon draadje volgen en vervangen. Wel tot aan het dashboard omdat ik dit wil gaan schakelen met relais zodat ik met wat dunnere draden bij het dashboard kan gaan werken.

Was best te doen en gewoon je boeren verstand gebruiken.

Je kunt bij een elektronica zaak codering kopen zodat je later alles kunt terug vinden.

succes

WillemNoord

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 02:19
door Andrew Colville
Met of zonder EFI Ik sluit deze in + - 15 minuten aan (Mits de rest al ingebouwd is en werkt natuurlijk )zelfs het Efi gedeelte heeft maar een paar plusjes nodig.

Maar Mogelijk als je dat Overlegt bij autosparks dat zij er een aparte draad voor de brandstof pomp kunnen verwerken en mogelijk zelfs de stekker ( met de voeding en contact etc) voor de EFI inbouwen in de kabelboom !

maar in priciepe zolang je een boom voor een benzine motor besteld is het aansluiten van de EFI indien aanwezig geen moeilijk opgave, ik zou je zelfs over de telefoon of via mail kunnen zeggen welke draad wat moet krijgen en welke de ECU gebruikt om je Efi pomp aan te sturen.

Groetjes Andrew

Re: vervanging bedrading series 3

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 21:44
door Hans 109
Je kabelboom van de SIII vervangen is niet moeilijk. Met het schema erbij is het bijna appeltje eitje.

Draadje aansluiten, testen. Gebruik ipv je accu een kortsluit vast 12V voedinkje. Gaat het per ongeluk fout, dan stort je voeding af en niet je bedrading. Je koplampen kun je er niet op laten branden, hang daar weer een voltmetertje aan. ( of een klein lampje met APM stekers eraan)

Steenwijk is een tikkie uit de buurt helaas...

mvg Hans