Pagina 1 van 1

eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: do 20 jan 2011, 00:55
door patrick nieuwenhuis
Ik wilde mn Laro Gant 2002 diesel autom. laten chiptunen blijkt de wagen [door het chipbedrijf uit Almere mij medegedeeld] geen standaard OBD2 stekker te hebben maar een Eeprom,daar had ik nog nooit van gehoord maar het tunen werd wel 125 eurootjes duurder ,wie kan hier meer over vertellen,alvast bedankt,gr patrick

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: do 20 jan 2011, 01:35
door Andrew Colville
een disco Td5 heeft wel een OBD poort, deze zit net boven je pedalen in de onderzijde van het dashbord.

Het verschil zit hem in de ECU type vroege voor 2002 MSB of latere na 2002 NNN ecu, de vroege moet idd de eprom ( het deel die de gegevens bevat) vervangen worden voor 1 die herschrijfbare is, bij de latere ECU's hoeft dit niet deze zijn namelijk al herschrijf baar en zijn ook via de OBD poort te progameren.

de ECU zit achter je accu en deze kun je er uit vissen zonder de stekker los te maken, dan kun je het ECU nummer aflezen en weet je welke ecu je hebt. als het bedrijf dit al niet weet dan weet ik niet of ik mijn auto daar zou laten "chippen"

bekijk de site van Td5 Alive of IRB

Als je hier even leest dan begrijp je zelf wellicht meer van de Td5 en zijn motormanagement

als je iemand in jouw omgeving kent met een werkende hawkeye of beter nog een nanocom dan kun je zo lezen welke ECU in jouw auto zit en ook vooraf zien of er zaken/sensoren zijn die niet naar behoren werken.

Groetjes Andrew

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: do 20 jan 2011, 02:29
door Patrick Nieuwenhuis
Andrew Colville Schreef:
-------------------------------------------------------
> een disco Td5 heeft wel een OBD poort, deze zit
> net boven je pedalen in de onderzijde van het
> dashbord.
>
> Het verschil zit hem in de ECU type vroege voor
> 2002 MSB of latere na 2002 NNN ecu, de vroege moet
> idd de eprom ( het deel die de gegevens bevat)
> vervangen worden voor 1 die herschrijfbare is, bij
> de latere ECU's hoeft dit niet deze zijn namelijk
> al herschrijf baar en zijn ook via de OBD poort te
> progameren.
>
> de ECU zit achter je accu en deze kun je er uit
> vissen zonder de stekker los te maken, dan kun je
> het ECU nummer aflezen en weet je welke ecu je
> hebt. als het bedrijf dit al niet weet dan weet ik
> niet of ik mijn auto daar zou laten "chippen"
>
> bekijk de site van Td5 Alive of IRB
>
> Als je hier even leest dan begrijp je zelf
> wellicht meer van de Td5 en zijn motormanagement
>
> als je iemand in jouw omgeving kent met een
> werkende hawkeye of beter nog een nanocom dan kun
> je zo lezen welke ECU in jouw auto zit en ook
> vooraf zien of er zaken/sensoren zijn die niet
> naar behoren werken.
>
> Groetjes Andrew

Hallo Andrew je weet er een hoop van ,ik moest mn kenteken doorgeven aan dat bedrijf en ik kreeg later bericht dat ik dat eeprom systeem had en aanpassing kostte inclusief chiptunen 350 euro?is dat een te dure prijs of weet jij een paar adresjes t liefst omg Amsterdam,gr patrick

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: do 20 jan 2011, 09:58
door Paul Engels
De prijs is niet hoog maar eerder laag. Ik zou me juist daarom afvragen wat ze doen of hebben gedaan. Er zijn een hoop bedrijven die op de moderne manier "chippen" en een aantal parameters veranderen om meer vermogen te creeren maar hierbij niet kijken naar de specifieke wensen van de berijder.

De beste manier voor dit oudere type is de bestaande eprom eruit laten solderen, deze laten herprogrameren en opnieuw insolderen. En juist wat betreft het herprogrameren kan je een hoop goed en een hoop verkeerd doen.

Ik heb bijvoorbeeld het zo aan laten passen dat voor mijn specifieke gebruik (ik rij veel kilometers met een 3,5tons schamelwagen) het beste resultaat wordt bereikt.

Ik kan niet goed uit je bericht halen of je het al hebt laten doen, zoniet weet ik wel een goeie optie.;

Paul

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: do 20 jan 2011, 18:39
door patrick nieuwenhuis
nee ik heb t nog niet laten doen,worldchiptuning Apeldoorn vraagt 175 een turks bedrijf,chiptuning Almere adverteert dat ze niet goedkoop zijn kosten 225 euro nu met aanpassing ecu voor 350 euro,ik zal morgen ff kijken wat voor ecu ik heb,of kan ik dat ergens navragen via mn kenteken.

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: do 20 jan 2011, 18:42
door patrick nieuwenhuis
de site in almere is [www.chip4power.nl]

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: do 20 jan 2011, 19:36
door Andrew Colville
Lees de boel even goed door, en denk er goed over na waar je de auto naartoe brengt, Hopelijk reageert Hugo nog even hij leest vaak mee en doet ook niets anders dan tuning. ook begrijpt hij de werking van de Td5 ecu en hoe deze aan te pakken.

Extra leesvoer

Groetjes Andrew

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: do 20 jan 2011, 23:26
door RikH
Hallo Patrick,

Ik hou me bezig met het aanpassen / optimaliseren van motormanagementsystemen van grote dieselmotoren. Gespecialiseerd in de zwaardere Daf motoren. Ik durf te stellen dat ik, buiten de fabriek uiteraard, de meest deskundige ben die er in dit land rondloopt m.b.t. Daf ecu's.

Nu wil het geval dat ik ook in een Disco Td5 rondrijd en je begrijpt natuurlijk wel dat ik daar ook direct de soldeerbout in heb gezet. (Mijne is uit 2000 kan dus niet via de OBD geherprogrammeerd worden.) Ik durf niet te stellen dat ik de beste ben in het programmeren van de Td5 maar ik weet er wel meer vanaf dan de gemiddelde, zichzelf tuner noemende lieden die op internet de mooiste websites bouwen en meer op marketing gericht zijn dan op techniek. Je moet echt bij een specialist zijn van in dit geval LR. De besten vind je in de UK zoals de door Andrew reeds genoemde en bijvoorbeeld Pete Bell van Bell Auto Services bijvoorbeeld. In Nederland kom je dan uit bij Hugo of bij mij. Vergeet alle "chiptuners"die zeggen dat ze alle merken kunnen doen. Neem van mij aan, die kunnen er geen één goed!

Even over de hierboven genoemde eeprom die in jouw ecu zou zitten; die zit er zeker in. Eeprom staat voor Electrically Erasable Programmable Read Only Memory en dat wordt voor kleine opslag geheugentjes gebruikt, in het geval van de Td5 bijvoorbeeld voor de verstuivercodes. Dat is niet de geheugenchip waar de software en de kenvelden opstaan. Dat staat op een grotere, in dit geval prom (Programmable Read Only Memory) geheugen van het type otp (One Time Programmable). Dit verklaart waarom je de ecu niet via de OBD (diagnose connector) kunt herprogrammeren. De IC of chip kan dat domweg niet.

De kenvelden wil je aanpassen maar betekent in het geval van de oudere ecu dat de prom gedesoldeerd moet worden en uitgelezen. In zo'n geval soldeer ik er dan gelijk een voetje in. Na het uitlezen worden er diverse kenvelden aangepast en dan wordt alles op een eprom (Erasable Programmable Read Only Memory) geschreven. De eprom wordt vervolgens in het voetje gedrukt en je kunt rijden. Je hebt nu de oude prom nog in je zak en als je die erin drukt heb je weer de originele auto. Net wat je wilt. In het geval van de nieuwere ecu kan de eprom via de OBD uitgelezen worden en op dezelfde manier aangepast. Daarna wordt de eprom geprogrammeerd via de OBD. In het laatste geval hoeft de ecu er dus niet uitgehaald te worden. Dat is het enige verschil.

Dan even iets over de prijzen die jou genoemd zijn: ronduit belachelijk. Voor dergelijke bedragen kan niemand software ontwikkelen enzo. Zie je auto als je kind en stel je voor dat er wat aan zijn hersens gesleuteld moet worden. Breng je het dan naar de slager op de hoek die er zegt alles van te weten of kijk je waar je de beste gespecialiseerde chirurg kunt vinden? Dit is heel specialistisch werk en door de cowboy acties van allerlei beunhazen met mooie praatjes krijgt ons vakgebied een verkeerde naam en daar ben ik minder gelukkig mee kan ik je zeggen.

Mocht je verder nog vragen hebben dan kun je dat altijd hier doen of via een PB. Je kunt me ook bellen via nulzes46één87zesdriedrie.

Groet van een mede LR liefhebber.

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: do 20 jan 2011, 23:44
door Andrew Colville
Ik krijg van jouw text en uitleg een warm gevoel uit dit korte textje is het voor mij duidelijk dat jij wel weet waar je over praat,
voor mij is jouw uitleg vergelijkbaar met het geen dat de goeroes uit de UK schrijven.

Mag ik vragen wat je zoal aan jou eigen Td5 hebt ver-progameerd? Ik vindt het wel interessant om te horen.

wellicht dat anderen het ook fijn vinden om te horen wat de resultaten waren en hoe het nu is met de auto, zijn verbruik, en het toegenomen comfort die de herprogrammeerde eprom geeft.

Groetjes Andrew

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 00:23
door patrick nieuwenhuis
Het gaat mij erom dat er verantwoord met t blokje wordt omgegaan qua programmering en er als t kan iets zuiniger en een beetje meer trekkracht voor de 1700kg caravan die one way naar Bulgarije gaat van de zomer,ik neem spoedig contact op met Rick H

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 00:37
door Andrew Colville
Dat lijkt mij een goed plan, het egaliseren van de dipjes "flat spots" in de software van de Td5 alleen al geeft een wereld van verschil, als Rick er dan ook nog een paar extra betrouwbare pony's uit weet te krijgen dan is dat helemaal meegenomen, post je resultaten daar lezen andere Td5 rijders graag over.

vergeet niet voor het tunen begint eerst te controleren of er geen fouten in je ECU of rand apparatuur zitten, met een beginnende/aanwezige defect/mankement is het niet wijs de boel op te gaan schroeven.

Groetjes Andrew

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 00:52
door Raymond
Rik wat kun je dat toch weer mooi vertellen op dat andere forum geniet ik er ook altijd weer van...

Gr. Raymond........

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 01:15
door RikH
De reacties lezende is het misschien wel leuk om eens een topic te starten over het chippen van een Td5. Ik bedoel dan gedocumenteerd met foto's en uitdraaien van de rollenbank. Denk wel dat ik dat "aan de andere kant" doe bij de lrch want dat forum is technisch meer geschikt voor zoiets dan de prik. Morgen eens kijken wat ik aan beeldmateriaal heb enzo en anders trek ik de ecu even open om nog wat plaatjes te schieten. Gelijk even een afspraak bij de rollenbank maken en alvast een handjevol chips voorbakken in de programmer. Morgen meer..

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 01:20
door Exfietser
Rik,

Bedoel je met kenvelden dit soort dingen?\

image002.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e8f8b7b576ed01d7db6fd72696864306', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Fleeoscar%2Fkenvelden_bestanden%2Fimage002.jpg', 'http://home.versatel.nl/leeoscar/kenvelden_bestanden/image002.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fhome.versatel.nl%2Fleeoscar%2Fkenvelden_bestanden%2Fimage002.jpg', '', 13451019, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Zo ja hoeveel van dit soort matrixen zitten er dan in de eeprom, flashram etc. Is er ergens iets over te lezen ofzo. Ik heb alleen verstand van electronica en ik heb alleen een 2,25D. Ik ga er dus niets mee doen, maar vind het wel interesting. zeg maar.

Arnold.

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 02:32
door Andrew Colville
@ Rick, lijk me zeer fijn ook voor anderen als je hier een posting zet over het chippen, het is bij mijn weten nog niet echt doorgelicht op de prik, en er zijn zat mensen die niet bij de LRCH kijken zoals ik.

Op de UK fora kom je mensen als garry en ian overal tegen en die geven daar kosteloos goed advies en text en uitleg zodat ook mensen die verder geen verstand hebben van de Td5 of het chippen ook begrijpen wat er zoal moet gebeuren.

Ik ben benieuwd

Groetjes Andrew

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 11:23
door Paul Engels
Lees het zeer duidelijke en eerlijke verhaal van Rick en trek je eigen conclusies. Hugo heeft die van mij gedaan maar zijn denk- en werkwijze is hetzelfde als die van Rick. Doe het of goed bij Rick, Hugo of een van de jongens in de UK of anders niet.

Je doelstelling is verantwoord in het brein van je Disco iemand met verstand van zaken aanpassingen laten doen, dat kan alleen maar als je het goed doet, laat de rest lekker zijn gang gaan met wat ze doen maar niet aan je Disco ECU komen.

Succes en geniet van het verschil als het is gedaan.

Paul

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 13:51
door Mark HJ
Ik heb mijn defender in nederland via TD5Alive laten herprogrammeren.Bij een hele serieuze landrover specialist waar ik mijn
Landrover met gerust gevoel naar toe breng,je mag altijd in de werkplaats zijn en ook gewoon meesleutelen.
Ik ga geen reclame maken maar er zijn meer bedrijven die er mee uit de voeten kunnen.

Een algemeen tuningsbedrijf zou ik ook niet voor gaan.

Mark

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 14:43
door hugo
Ha die Rik,

Ik heb ook nog wel het een en ander aan beeldmateriaal. Overgehouden aan een presentatie over tunen de ik een paar jaar geleden voor de Lrch gehouden heb. Overigens sta ik voor september weer op de agenda. Deze keer wordt de insteek diagnose apparatuur en de onderlinge verschillen.
Als je wat nodig hebt hoorik het graag.
Hugo

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 15:04
door patrick nieuwenhuis
Dat was een goeie,eerst die ecu controleren op foutcodes alvorens te chippen,ik neem aan dat 1 van de forumleden zo,n hawkeye heeft?

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 15:14
door hugo
Patrick,
Ik heb een Nanocom, een Rovacom en een T4. Je zou bij de door jou genoemde bedrijven eens moeten vragen welke apparatuur zij hebben voor de TD5 motor. Een standaard obd-scannertje werkt namelijk niet op een TD5. Specialisatie kost geld maar geeft kwaliteit. Vraag anders aan de door jou genoemde bedrijven eens of ze ueberhaupt wel eens in een defender of Discovery gereden hebben.
Mijn klanten kunnen altijd langskomen om hun wagen gratis uit te laten lezen, krijgen ze meteen advies over de storing en hoe het op te lossen. Maar let wel: deze service is alleen voor klanten, niet voor potentieele klanten.

Hugo

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 16:02
door patrick nieuwenhuis
welke locatie zit Rick H en jij[Hugo]?ik woon in amsterdam

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 16:19
door hugo
Ik zit in de buurt van leiden en Rik in Heerhugowaard.

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 17:53
door patrick nieuwenhuis
hugo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Patrick,
> Ik heb een Nanocom, een Rovacom en een T4. Je zou
> bij de door jou genoemde bedrijven eens moeten
> vragen welke apparatuur zij hebben voor de TD5
> motor. Een standaard obd-scannertje werkt namelijk
> niet op een TD5. Specialisatie kost geld maar
> geeft kwaliteit. Vraag anders aan de door jou
> genoemde bedrijven eens of ze ueberhaupt wel eens
> in een defender of Discovery gereden hebben.
> Mijn klanten kunnen altijd langskomen om hun wagen
> gratis uit te laten lezen, krijgen ze meteen
> advies over de storing en hoe het op te lossen.
> Maar let wel: deze service is alleen voor klanten,
> niet voor potentieele klanten.
>
> Hugo


ze zeiden natuurlijk dat ze al enige landrovers al hadden gedaan ,maarja dat zegt iedereen.

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: za 22 jan 2011, 00:51
door Andrew Colville
Ik heb ook een nanocom, ideaal apparaatje voor de meeste standaard dingen.

Groetjes Andrew

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: za 22 jan 2011, 16:58
door RikH
@Andrew, ik ben al een tijdje van plan zo'n topic op de lrch te maken maar ik kan natuurlijk best hier een soort mirror daarvan plaatsen. Komt goed! Had vrijdag opeens allerlei andere dingen te doen dus het topic kwam er even niet van maar laten we hopen dat ik er deze week wel aan toe kom.

@Arnold, dat is inderdaad een kenveld. Meer specifiek een drie dimensionaal kenveld. De ecu zoekt in zo'n kenveld een waarde op aan de hand van waardes die hij al heeft en afzet tegen de X- en Y-as. Daar komt dan weer een waarde uit die de ecu verder gebruikt. Er bestaan ook 2D kenvelden. Die zijn niet meer dan een as met bijbehorende waardes. Er zijn zelfs 1D kenvelden maar om dat nou een kenveld te noemen gaat wel wat ver... Dat zijn vaak switches, bijvoorbeeld mag de ecu iets wel of niet, is iets op de auto aanwezig ja dan nee etc. Ook kan een 1D kenveld een waarde hebben. Simpel voor te stellen is de snelheidsbegrenzer van een vrachtauto. Die staat op 89 km/h (als het goed is ).. Maar verdere vragen kun je uiteraard beter in het komende topic stellen. Verwacht echter niet dat ik op specifieke vragen heel gericht antwoord ga geven want het moet geen cursus "chiptuning voor dummies" o.i.d. worden natuurlijk. Daarvoor heb ik mijn kennis te moeizaam opgebouwd.

Ha die Hugo! Tnx voor het aanbod. Ik ga eerst mijn eigen ecu weer even open peuteren met het doel een schakelmodule in te bouwen zodat ik kan kiezen tussen 2 verschillende programma's. Dan maak ik gelijk even nieuwe pica's. Maar als je wat interessants hebt om straks nog wat te verduidelijken oid zie ik het graag uiteraard.

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 12:30
door Exfietser
Het is ook niet mijn bedoeling om chiptuner te worden ofzo. Ik heb ook alleen maar een 2,25D dus dat gaat zoiezo al niet. Maar het heeft gewoon mijn belangstelling omdat ikzelf veel met losse microcontrolers in de weer ben. En om iets met die kenvelden te doen moet je volgens mij een behoorlijke motor expert zijn. Een kleinigheid veranderen kan denk ik veel invloed hebben op dingen waar je never nooit aan gedacht hebt. Dingen als uitstoot, performance, thermische processen in je blok enz. Doet hij het goed in zuidspanje maar is het echt drie keer niks in b.v. Alaska. Of hier in nederland op zeenivo (of lager) en de berg in Nepal kun je vergeten.

Ik heb zelf het idee om mij 2,25 blok eens vol temperatuur sensoren te hangen. Dus de van het blok uitgaande koelwater temperatuur en de via de radiator weer terug gaan de koelwater temperatuur. Wat is de temperatuur van de kop op vier plaatsen. Dus bij elke cilinder. Wat is je olietemperatuur op verschillende plaatsen enz. Verder het gebruik meten met een paar flowmeters. Dat kun je dan weer uitzetten tegen de temperatuur.
Lijkt me wel eens leuk om dat te loggen en dan een lange rit te maken. Wat gebeurt er met de temperatuur vanaf het moment dat je koud start en gedurende de hele rit.

Het heeft verder misschien gewoon weinig nut maar het is gewoon nieuwschierigheid. Maar eerst moet mijn auto weer in elkaar. GroteFoto-CAXDXIEI.jpg --> mod_embed_images_loadimage('bcf5f821255281491e1ab228a67c4b11', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-CAXDXIEI.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CAXDXIEI.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-CAXDXIEI.jpg', '', 13461392, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold.

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 13:13
door hugo
hè Rik, weet je wat misschien wel een grappig idee is? Als we meteen de verschillen tussen een Disco en Defender inzichtelijk maken of bv. De verschillen tussen de Euro 2 en Euro 3. Je ziet hier met enige regelmaat vragen voorbij komen over 'mijn temp meter werkt verkeerd om' of mijn wagen reageert zo vreemd op het gaspedaal. Dat zou dan een leuk uitgangspunt kunnen zijn.

Hugo

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 02:52
door Andrew Colville
Lijkt me een goed plan, ik heb in de loop der jaren denk ik zo'n beetje alle plaatjes en veranderingen gezien o.a. euro 2/3 maar ik ben benieuwd of er meer zijn die ik zelf nog niet heb gezien.

Ik heb de PDF bestand/advertentie van Dovebid, zijn waren destijds bemiddelaar voor de verkoop van de Td5 productie lijn, hier staan de machines op en wat de machine deed type etc etc af en to zie je een kop of kruk as liggen die waarschijnlijk in productie waren toe de stroom werd afgezet.

wie de boel uit eindelijk heeft gekocht blijft voor mij een raadsel ik heb hier nog niks over kunnen vinden.

Groetjes Andrew

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 12:13
door patrick nieuwenhuis
hugo Schreef:
-------------------------------------------------------
> hè Rik, weet je wat misschien wel een grappig
> idee is? Als we meteen de verschillen tussen een
> Disco en Defender inzichtelijk maken of bv. De
> verschillen tussen de Euro 2 en Euro 3. Je ziet
> hier met enige regelmaat vragen voorbij komen over
> 'mijn temp meter werkt verkeerd om' of mijn wagen
> reageert zo vreemd op het gaspedaal. Dat zou dan
> een leuk uitgangspunt kunnen zijn.
>
> Hugo

Hugo kan jij beknopt uitleggen t verschil tussen euro 2 en 3,ik heb mijn disco uit november 2002,nog niet zo lang,maar wel greetig LR info/techniek,gr patrick nieuwenhuis

Re: eeprom of OBD2 bij chiptuning

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 13:10
door hugo
Heel beknopt: emissies.
Als je iets meer over de normering wilt weten moet je even googlen.

Technisch scheelt het ook niet heel veel:
Pmkat, gekoelde egr, andere verstuivers, andere gaspedaalsensor, andere ecu, andere kenvelden