Pagina 1 van 1

sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 12:11
door noudje
Goedendag allemaal,

Zoals het onderwerp al zegt ik sta voor een compleet raadsel.

Zal het uitleggen:

Heb een conversie restauratie gedaan en alles vernieuwd incl. de kabelbomen.
Voor dat ik naar zee ging alle electra aangesloten conform schema en dash dichtgebouwd alles werkte naar behoren 1 tikkie en de motor 300tdi liep als een zonnnetje. Het laatste waren de remmen waar ik aan gewerkt had. De voor remmen had ik geen tijd meer voor en heb dit over gelaten aan de bevriende garagist waar ik dankbaar gebruik mocht maken van de brug en gereedschap.
Vervolgens ben ik terug van zee en het volgende is aan de hand??????

* De auto krijg ik niet gestart ( gemeten geen stroom op de brandstof pomp)
* Als ik het contact uit zet en de sleutel verwijder blijven mn accu en olie lampje branden. haal ik de accupool los en zet die weer terug dan is alles uit als ik dan weer het contact omdraai blijven vervolgens deze 2 lampjes weer branden haal ik de accupool los en zet deze weer terug alles uit????
De rest doet het gewoon knipperlichten, blower , claxon ed...

Ik kan niet bevatten dat na alles ingebouwd getest te hebben ( en alles gewoon goed ) door de auto te laten staan dit nu het geval is dus ik sta voor een compleet raadsel en wordt er onderhand moedeloos van. Kan iemand mij vertellen waar dit stroom spook vandaan komt en hoe ik dit probleem kan teckelen die maat van me die heeft ook een groot vraagteken boven zn hoofd staan.

Heeft iemand hier ervaring mee laat het me weten aub.

Oja alle zekeringen zijn goed, rest stroom in een relay???

Grrrr Noudje die onderhand zn project een brandstapel op wil douwen

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 12:22
door Jack
300TDi met of zonder computer?

www.BosRover.nl

bosrover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a7922e96715f4ad049afc3437d3f6981', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', 'http://www.bosrover.nl/images/bosrover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', '', 13440333, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 12:27
door Geert Oude Luttighuis
Klinkt als een massa-probleem?

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 12:27
door noudje
Zonder computer

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 12:28
door noudje
is niet naar jou maar naar mn landrover ik zeg op de brandstapel met die dingen

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 12:30
door noudje
Hmm Massa?? vanwaar het blijven branden dan van mn accu lampje en olie als de sleutel verwijdert is uit het contact slot??

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 12:39
door Jack
Probeer eens alle zekeringen, die je niet nodig hebt om de motor te laten lopen, eruit te halen en kijk dan nog eens wat hij doet.
Als hij dan goed is 1 voor 1 de zekeringen weer terug tot het probleem zich weer voordoet.
Dan weet je in ieder geval waar hij zijn spanning vandaan haalt, en dan verder zoeken.

Ik heb zelf wat vervelende storingen gehad onder het dashboard, bleek later dat de schakelaar van de misverlichting contact maakte met de bedrading van de voorgloei relais.

www.BosRover.nl

bosrover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('685bf363cd9b8be3b14f21c44473c46e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', 'http://www.bosrover.nl/images/bosrover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.bosrover.nl%2Fimages%2Fbosrover.jpg', '', 13440429, 600, 600, 'Loading image ...', false);



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/01/2011 11:40 door Jack.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 12:45
door RoadRocket
contactslot naar de eeuwige sleutel-velden?

robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1d12b232d170e9e9e72236b7ca8ba2d5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 13440460, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 12:47
door noudje
Contact slot is nieuw ???

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:14
door Rickske
nieuw betekend niet automatisch goed en werkend.. Ik had gister nog een "nieuw" naja 3(!) maand oud indicator relais wat er in een keer mee op hield.. Dingen houden er ook nooit in 2 keer mee op he..
Schema er bij pakken, multimeter erbij pakken en kijken waar het probleem zit.

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('65d162bac8135aae6fbcc0572461ad17', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13440669, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:16
door Te Papa
Ik heb zelf ook spookachtige effecten met mijn defender 300tdi uit 1998 gehad. Ruitenwissers plotseling aan en niet meer uit te krijgen, radio aan en uit zonder aan knoppen te zitten, niet willen starten en een na een paar uur wachten wel weer starten etc.Dit bleek een massaprobleempje te zijn bij mijn rechterkoplamp. Toen deze kabel weer goed was vastgezet, was alles weer ok.

Succes.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:23
door Disco
noudje op een 200tdi zit tegen het blok een een elektrische klep die open staat als er electriek op staat.

Ik ben niet bekend met een 300 blok
Ik weet niet of deze op een 300blok zit, maar krijgt de klep geen electriciteit staat hij dicht en krijgt het blok geen diesel

Theo

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:27
door noudje
zit me suf te prakiseren omdat er 2 lampjes (accu en olie) blijven branden na verwijderen contactsleutel en als ik de accupool los haal + en weer terug zet de lampjes uit zijn. Diode van de altenator?? massa lijkt me sterk dit ivm ik alles degelijk heb aangesloten en schoongemaakt. Contactslot was wel het 1ste wat er in me op kwam. Nog meer suggesties??

grr noudje

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:30
door noudje
yep brandstof pomp die krijgt idd geen stroom meer en eerst wel????

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:31
door Rickske
* De auto krijg ik niet gestart ( gemeten geen stroom op de brandstof pomp)
- Als je startmotor wel draaid, leg eens een draadje met +12 volt op je brandstofpomp( je bedoeld de distributiepomp toch?)


* Als ik het contact uit zet en de sleutel verwijder blijven mn accu en olie lampje branden. haal ik de accupool los en zet die weer terug dan is alles uit als ik dan weer het contact omdraai blijven vervolgens deze 2 lampjes weer branden haal ik de accupool los en zet deze weer terug alles uit????
De rest doet het gewoon knipperlichten, blower , claxon ed...
- Met schema erbij nalopen of iets verkeerd geschakeld zit.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:36
door noudje
@ rickske,

klopt als ik 12v op mn pomp zet startten lopen maar dit alles was al aangesloten en werkte goed. na gewoon stil staan van ongeveer 1 week en alles werkend achter te hebben gelaten geen stroom meer op de draad naar de pomp
Heb alles conform schema aangesloten.

Schiet mij maar lek.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:37
door Rickske
nouja, kabel(en of schoentjes) stuk Of daar waar de kabel zijn voeding van krijgt stuk (contactslot)

Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0bf87d8123471cdc47d6dcd58317d705', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 13440806, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:44
door rene
Het lijkt er eerder op dat het de diode in de dynamo is, die blijft plakken. zeker daar de lampjes op het dashbord blijven branden, duidt hier op.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:52
door noudje
Als het de diode is hoe kan ik dit meten en waarom krijg ik dan geen stroom meer op mn brandstof pomp en eerst wel????

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:52
door noudje
Als het de diode is hoe kan ik dit meten en waarom krijg ik dan geen stroom meer op mn brandstof pomp en eerst wel????

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 13:54
door rene
Maak de kabels van de dynamo eens los, en probeer dan nog eens, blijft het lampje van de dynamo nu uit, dan zal het waarschijnlijk de diode in de dynamo zijn.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 14:03
door noudje
En als het de diode is krijgt daardoor mn brandstof pomp ook geen stroom meer ?

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 15:44
door Bob met Piet
Misschien een simpel idee, maar heb je last van steenmarters in de buurt?
Zie je knaagsporen?
Kunnen spoken veroorzaken die dieren.

Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr

--> mod_embed_images_loadimage('3fcf598681203c8d67f36868b33792ae', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 13441544, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 17:40
door noudje
Steenmarter? Denk het neit... Geen knaag sporen en dr staan nog meerdere auto's Steenmarter met het green oval virus mn 110 heeft binnen gestaan en dr lopen genoeg katten rond daar...

Maar idd het had gekunt.

nog meer suggesties??

Gr Noudje

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 17:52
door sjorsboomschors/aka/PP
stop solenoid kaduuk?( mijne gaat niet uit, maar dat is nog op te lossen..)

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 18:05
door peter
misschien gevoed worden via de massa

dwz stroom via de andere kant loopt.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 18:22
door noudje
@ Peter sorry nee stroom loopt niet via massa.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 18:28
door noudje
Bedankt allemaal,

Ga ffe aan de gang met de kabels los te halen van de dynamo (morgenmiddag) kijken wat dat brengt.

Grr Noudje

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:34
door Exfietser
Een diode die blijft plakken????????? Wat plakt er dan?

Arnold.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 20:58
door Exfietser
Ik denk dat je toch echt ergens een bedradingsfoutje hebt zitten hoor. Als ik het zo lees lijkt het er op dat er ergens een relais bekrachtigd blijft. Het relais staat normaal uit en komt op als je contact maakt. Misschien onderbreekt het de stroom naar de pomp solenoide dan wel waardoor je niet kunt starten. Als je dan de sleutel er weer uit haalt kan het zijn dat het relais door een foute verbinding zichzelf op houd. Pas als je de accu losmaakt is er helemaal geen stroom meer in de circuits en valt (reset) het relais weer af. En dan heb je de uitgangssituatie weer.

Ik denk dat je in je startcircuits (Waaronder de draad die naar je pomp solenoide gaat) moet gaan zoeken naar een bedradingsfout. Ik ken het schema van de 300tdi niet maar theoretisch kan deze fout optreden als je een breek en maak contact van een relais met elkaar verwisseld.

Even over de diodes. Dat zijn als het ware een soort terugslagkleppen voor een electrische stroom. Daar kan de stroom maar in een richting doorheen. Er kan dus niets blijven plakken. Ze zijn of gewoon stuk of niet. Als er een stuk is kan de stroom beide kanten op en kan je laadlampje blijven branden. Alleen brand dat dan altijd en niet alleen als je een keer contact geprobeerd hebt te maken.

Verder kan ik je ook niet helpen. Je zult gewoon moeten gaan zoeken(meten) waarom de klep op de pomp geen spanning krijgt, en van daaruit terug zoeken. Waarom je wagen het eerst wel deed en daarna niet kan ik niet verklaren
Misschien zijn er bij het monteren van je remmen wel twee ampjes losgeraakt en heeft de monteur ze wel verwisseld terug geplaatst ofzo?

Ook gevoed worden via de massa zoals gezegd kan niet. Dan doet namelijk niets het. De stroom kan maar een kant oplopen. Een lampje in de koplamp kan via de massa branden maar dan moet de massa(Die dan geen massa is.) daar gedeeltelijk zweven.

Arnold.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 21:14
door Frank 110V8
Klinkt idd of je contactslot omgekeerd werkt.
zit er een relais in de schakeling achter het contactslot?
Ga eens meten heb je 12v achter het contactlot als hij op contact staat?
wat zit er tussen de pomp en het contactslot? meet hier eens of post je schema
Waar staat de auto? eventueel wil ik wel meten als je langsrijd nabij Hoogezand (groningen)
Hoe heb je de stakkertjes aangeknepen, met zo'n ratel-moment tang?

Groet Frank

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:28
door noudje
@ frank en arnold

dank je voor jullie reacties zat idd ook al te denken aan rest spanning in een relay.. het vreemde vind ik dat eerst alles het gewoon heeft gedaan en nu ineens niet meer. Want hoe is dat dan mogelijk???

grr noudje

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:32
door Frank 110V8
Noudje,

waarom het eerst wel werkte, dat weet je waarschijnlijk als je het gevonden hebt, zou ik mij niet op blindstaren. Ben wel benieuwd aar de antwoorden op mijn vragen.

Groet Frank

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:33
door Exfietser
Hoe stel je je dat voor? Een rest spanning in een relais?

Arnold.

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:40
door Andrew Colville
heb je je contact relais uitgewisseld met een niet originele relais, het lijkt op een fout werkende relais, heeft de bevriende garage houder misschien in nood een relais "geleend/uitgewisseld" voor een auto van een andere klant ? mogelijk is hij dit vergeten te melden?

dynamo en olie controle lampje krijgen via het zelfde circuit op je cockpit hun plus 12v deze loopt via ieders eigen lampje vanaf hier scheiden ze en loopt er een draad (bruin wit) naar je olie druk schakelaar en een draad naar de D+ terminal (bruin geel)

Ik zou beginnen met het losnemen van de bedrading van je dynamo en deze tijdelijk isoleren om kortsluiting te voorkomen, kijk dan eens wat er nog brand.

Groetjes Andrew

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 23:56
door AadG
inderdaad moet het haast een relais zijn

Re: sta voor een compleet raadsel???

Geplaatst: do 20 jan 2011, 12:52
door noudje
@ Andrew,

Bedoel je met het contact relais het startrelay? Maar het is voor mij nog steeds een raadsel dat alles eerst naar behoren werkt ik alles heb terug gebouwd en vervolgens doet dit probleem zich voor.... En nee de garagist heeft niks aan de stroom gedaan toen ik de auto achterliet was alles klaar op de remmen na.

Grrr Noudje dievandaaggeentijdheeftenmorgenverdergaat