Voor de electromannen: 24 V op een lier met één 12 V dynamo
Geplaatst: ma 17 jan 2011, 22:00
Hallo Prkkers,
Je kunt een schakeling verzinnen (of bij David Boywer kopen) waarmee je twee paralelle accu's alleen tijdens het lieren in serie zet. Dat is absoluut slecht voor de levensduur van de lier, maar de auto gaat absoluut vlotter door de modder! En tijdens een wedstrijd is dat prettig. Dit gaat dan ook over een auto waar ik alleen maar wedstrijden mee rij.
Op het moment van lieren moet je ldenk ik de 12 dynamo even niet laten laden, anders zou je uit de in serie staande accu's maar één accu steeds bijladen waardoor je al heel snel gaat krijgen dat de accu's niet meer gelijkwaardig zijn. En dan gaat de mindere accu het voor de goede accu verpesten als ze weer terug naar 12 Volt parallel gaan. Zo werkt dat toch?
Mijn vraag is dan ook vooral: wat gebeurt er met de dynamo als hij ineens zijn stroom niet meer kwijt kan. Kan hij daar tegen of niet? En kun je dit oplossen door dan het stuurstroompje te onderbreken op het moment van inlieren? Of misschien de dikke laad-draad ook onderbreken. Of is het misschien niet heel goed voor de dynamo maar zal hij echt niet heel snel stuk gaan. Ik ben me er echt van bewust dat dit systeem niet de meest lange levensduur zal hebben. Maar op deze manier hoef je maar één extra accu en twee dikke relais extra mee te nemen. een beter technisch alternatief is een extra 24 v dynamo en twee extra accu's.'Dat heb ik nu maar dat weegt een stuk meer en je kunt dan niet kiezen tussen 12 en 24 V. Wie iemand met een E-knobbel hier meer van?
Groeten, Paul
Je kunt een schakeling verzinnen (of bij David Boywer kopen) waarmee je twee paralelle accu's alleen tijdens het lieren in serie zet. Dat is absoluut slecht voor de levensduur van de lier, maar de auto gaat absoluut vlotter door de modder! En tijdens een wedstrijd is dat prettig. Dit gaat dan ook over een auto waar ik alleen maar wedstrijden mee rij.
Op het moment van lieren moet je ldenk ik de 12 dynamo even niet laten laden, anders zou je uit de in serie staande accu's maar één accu steeds bijladen waardoor je al heel snel gaat krijgen dat de accu's niet meer gelijkwaardig zijn. En dan gaat de mindere accu het voor de goede accu verpesten als ze weer terug naar 12 Volt parallel gaan. Zo werkt dat toch?
Mijn vraag is dan ook vooral: wat gebeurt er met de dynamo als hij ineens zijn stroom niet meer kwijt kan. Kan hij daar tegen of niet? En kun je dit oplossen door dan het stuurstroompje te onderbreken op het moment van inlieren? Of misschien de dikke laad-draad ook onderbreken. Of is het misschien niet heel goed voor de dynamo maar zal hij echt niet heel snel stuk gaan. Ik ben me er echt van bewust dat dit systeem niet de meest lange levensduur zal hebben. Maar op deze manier hoef je maar één extra accu en twee dikke relais extra mee te nemen. een beter technisch alternatief is een extra 24 v dynamo en twee extra accu's.'Dat heb ik nu maar dat weegt een stuk meer en je kunt dan niet kiezen tussen 12 en 24 V. Wie iemand met een E-knobbel hier meer van?
Groeten, Paul