Pagina 1 van 1

Voor de electromannen: 24 V op een lier met één 12 V dynamo

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 22:00
door paul
Hallo Prkkers,

Je kunt een schakeling verzinnen (of bij David Boywer kopen) waarmee je twee paralelle accu's alleen tijdens het lieren in serie zet. Dat is absoluut slecht voor de levensduur van de lier, maar de auto gaat absoluut vlotter door de modder! En tijdens een wedstrijd is dat prettig. Dit gaat dan ook over een auto waar ik alleen maar wedstrijden mee rij.
Op het moment van lieren moet je ldenk ik de 12 dynamo even niet laten laden, anders zou je uit de in serie staande accu's maar één accu steeds bijladen waardoor je al heel snel gaat krijgen dat de accu's niet meer gelijkwaardig zijn. En dan gaat de mindere accu het voor de goede accu verpesten als ze weer terug naar 12 Volt parallel gaan. Zo werkt dat toch?
Mijn vraag is dan ook vooral: wat gebeurt er met de dynamo als hij ineens zijn stroom niet meer kwijt kan. Kan hij daar tegen of niet? En kun je dit oplossen door dan het stuurstroompje te onderbreken op het moment van inlieren? Of misschien de dikke laad-draad ook onderbreken. Of is het misschien niet heel goed voor de dynamo maar zal hij echt niet heel snel stuk gaan. Ik ben me er echt van bewust dat dit systeem niet de meest lange levensduur zal hebben. Maar op deze manier hoef je maar één extra accu en twee dikke relais extra mee te nemen. een beter technisch alternatief is een extra 24 v dynamo en twee extra accu's.'Dat heb ik nu maar dat weegt een stuk meer en je kunt dan niet kiezen tussen 12 en 24 V. Wie iemand met een E-knobbel hier meer van?

Groeten, Paul

Re: Voor de electromannen: 24 V op een lier met één 12 V dynamo

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 22:12
door Bram109
Google Is Your Friend.

[www.boothobby.nl]

Bram.

Re: Voor de electromannen: 24 V op een lier met één 12 V dynamo

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 22:25
door AadG
De laaddraad (dikke) loskoppelen sloopt je dynamo.
Daar kan hij echt niet tegen.

Wat misschien ook een optie is, is 13 volt omzetten naar iets van 28 volt en daarmee twee accu`s in serie laden.

Kijk eens op

www.omvormer.nu

Ze hebben er eentje van 12 naar 24 maar meestal kan je die ook nog iets bijregelen.
Ik zou ze eerst eens bellen.

Re: Voor de electromannen: 24 V op een lier met één 12 V dynamo

Geplaatst: di 18 jan 2011, 13:15
door Puffino
wat vraag je nu eigenlijk?

HEB je een 24V lier op een 12V systeem? Of... snap ik nu iets niet?

Of WIL je die kopen om een of andere reden?

Waarom zou je in vredesnaam die uithalen als er ook 12V lieren in de handel zijn? Is snelheid van lieren echt het enige? Juist een onderdeel waar mensen eens iets minder haast mogen hebben ;-)

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: Voor de electromannen: 24 V op een lier met één 12 V dynamo

Geplaatst: di 18 jan 2011, 13:52
door joke.eli@kpnmail.nl
Zo als ik het lees wil Paul een 12 volts lier met 24 volt gaan voeden zo dat hij sneller gaat lopen?

Re: Voor de electromannen: 24 V op een lier met één 12 V dynamo

Geplaatst: di 18 jan 2011, 13:56
door Scratch
Hoi Sander,

Het is in de challenge/trophy wereld heel gewoon om op 24V in te lieren op een 12V systeem (eigenlijk 23V) Systeem van de auto en de lier is wel 12V, maar als het een Bow motor betreft kan die er vrij goed tegen. Gaat uiteindelijk wel stuk, maar dat duurd wel even. Voordeel, de lier is sneller/sterker.


gr Eric

Re: Voor de electromannen: 24 V op een lier met één 12 V dynamo

Geplaatst: di 18 jan 2011, 18:13
door paul
Inderdaad, ik wil in de nieuwe situatie de mogelijkheid toepassen om de lier met 24V te voeden terwijl alles eigenlijk 12 V is. Ik heb inderdaad een BOWmotor, die kan er best wel even tegen. Het is heus niet altijd nodig, doseren met 24 V is gelijk een stuk moeilijker.
Ik zou het wel graag zo aansluiten dat de dynamo niet na drie wedstrijden de geest geeft.

Gr, Paul

Re: Voor de electromannen: 24 V op een lier met één 12 V dynamo

Geplaatst: di 18 jan 2011, 18:47
door Roy Bruurs
Is makkelijk op te lossen hoor zijn gewoon kastjes voor op de markt. je behoud je originele accu en zet er een 12V accu bij (allebei laden via dynamo met eventueel een scheidingsrelais) 2e accu gaat niet aan de massa. Kijk maar is op deze site bij de turbo power controller volgens mij is dat precies wat jij zoekt

Turbo Power Controller

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8ca796396f2263bba4cccc0d7244c0c1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13437059, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B