Brandstofverbruik V8 verminderen?
Geplaatst: ma 17 jan 2011, 18:25
Terugkomend op mijn verhaal rondom de inbouw van een snorkel op een 3,5 V8 carbs
[landrover.startpagina.nl] het volgende.
Ik heb dus op een gegeven moment een nieuw centraal K&N filter gemonteerd omdat mijn 2 kleine K&N filters zwaar vervuild waren, maar ook omdat deze vanwege hun plaatsing met name in de zomer behoorlijk warme lucht aanzogen.
Bij het afstellen van de LPG op de nieuwe luchtfilter setup, viel ons op dat op het moment dat de elektrische fan inschakelde alle meetwaarden van de viergasmeter behoorlijk verstoord werden. M.a.w. de lucht/brandstofverhouding werd veel te rijk. Advies was de luchtaanzuiging naar een punt te brengen dat niet beïnvloed werd door allerlei veranderende luchtstromen en bij voorkeur koel. Typisch geval voor een snorkel.
Snorkel opgebouwd via een 200TDI filterhuis met K&N filter. Weer af laten stellen en dit ging feilloos. Lambda is 1 oftewel 14,7 delen lucht op 1 deel brandstof. Geen invloed van inschakelende fan.
Helaas bleef mijn verbruik op 1:3,9 hangen waar ik vroeger met de 2 kleine K&N filters 1:4,6 haalde. Dit zinde me niet en dus een brainstormsessie met mezelf georganiseerd.
Ik had al eens een lambdasonde in de uitlaat gemonteerd om enige controle op het brandstofmengsel te hebben, maar erg secuur was dit niet. Daarom besloten om een breedbandlambdasonde met bijbehorende controller te kopen en in te bouwen.
Na inbouw motor gestart en stationair laten lopen. Aanwijzing gaf 14,7 aan, Toen het toerental op 3000 rpm gebracht voor de zg. deellastafstelling. Aanwijzing gaf nog steeds 14,7 aan zijnde 14,7 delen lucht op 1 deel brandstof oftewel lambda is 1. M.a.w. de ingebouwde meter strookt redelijk precies met de gekalibreerde viergasmeter van de garage die hem eerder afgesteld had en ik kan dus aan de slag.
Vervolgens met de auto gaan rijden en bij enige snelheid gaf de meter gelijk al waardes van rond de 10 a 11 aan, dus veel te weinig lucht, dus een veel te rijk mengsel. Een simpele test gedaan door onder het rijden een hand door het raam te steken en achter de snorkeltop te houden. De waarde van de meter steeg gelijk naar 13. Daarop ben ik gaan experimenteren met enkele plaatje/spoilers om de lucht enigszins de snorkel in te leiden en nu rij ik met een waarde van ca. 13,5 en een verbruik van 1:5,2 (dagelijks woon-werk verkeer). Bij deze experimenten viel trouwens ook op dat als de luchtstroom te fors is, de motor dreigt af te slaan bij afremmen. Dit is een bekend fenomeen.
Ik zit dus nog niet aan de ideale waarde van 14,7 en dus is er nog meer besparing mogelijk. Ander punt is dat de auto ook merkbaar fijner loopt, maar dat is ook niet verwonderlijk als je dichter bij de ideale afstelling zit.
Conclusie:
* De luchtinlaat van je V8 carbs op LPG is redelijk cruciaal voor je verbruik. Bij een injectie zal dit een kleiner probleem zijn omdat die zijn brandstof steeds bijregelt. Ik weet niet of dit hele verhaal ook zo extreem voor benzine geldt omdat ik de hele sessie op LPG heb uitgevoerd. Ik heb wel vaker gehoord dat LPG hier gevoeliger voor is.
* De inbouw van een breedbandlambdasonde geeft je de mogelijkheid om je motor ZELF perfect af te stellen met een constante bewaking van je mengsel. Als je voldoende kilometers maakt is deze ook snel terugverdient door je lagere verbruik. Bij mij 3 maanden.
* De hele discussie over de luchtweerstand in de hele snorkelsetup met geribbelde slangen en te kleine diameter is dus onzin. Het blijkt te gaan over het luchtinnamepunt en de invloed van rijwind hierop. Ik snap dan ook niet hoe SafariSnorkels adverteert met hun RamAir top die je naar believen kunt draaien in elke richting.
Opmerking:
Ik weet dat er nu mensen zijn die nu denken, had ook je originele luchtfilter laten zitten, dan had je al deze problemen niet gehad. Misschien wel, maar misschien was deze opzet ook niet ideaal. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die WEL willen experimenteren met hun motor en die kunnen hier wat info uit halen.
Ik vind het in ieder geval leuk om met het begrip “Meten is Weten” theorieën te onderbouwen.
Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden hier nog enkele plaatjes.
Eerste opzet met 2 K&N filters
--> mod_embed_images_loadimage('f1c52f11146ce92a7e56146ac025a798', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D11dkmp%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=11dkmp&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D11dkmp%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een centraal K&N filter
--> mod_embed_images_loadimage('bf0c1963902f873de949f6ae40dab2c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ik%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fq4ik&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ik%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
200TDI filter met snorkel
--> mod_embed_images_loadimage('81355d1eb627f0e43385f6b9fa5bdd52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ij%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fq4ij&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ij%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Breedbandcontroller links in de console (de 1 van 14,7 staat er wel maar komt blijkbaar niet op de foto)
--> mod_embed_images_loadimage('1b09215a5ec5df99a89d14532b005611', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dl%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fw8dl&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dl%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Snorkeltop met “spoiler”
--> mod_embed_images_loadimage('00e4f9b040be203a064692cecb21c94c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dk%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fw8dk&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dk%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[landrover.startpagina.nl] het volgende.
Ik heb dus op een gegeven moment een nieuw centraal K&N filter gemonteerd omdat mijn 2 kleine K&N filters zwaar vervuild waren, maar ook omdat deze vanwege hun plaatsing met name in de zomer behoorlijk warme lucht aanzogen.
Bij het afstellen van de LPG op de nieuwe luchtfilter setup, viel ons op dat op het moment dat de elektrische fan inschakelde alle meetwaarden van de viergasmeter behoorlijk verstoord werden. M.a.w. de lucht/brandstofverhouding werd veel te rijk. Advies was de luchtaanzuiging naar een punt te brengen dat niet beïnvloed werd door allerlei veranderende luchtstromen en bij voorkeur koel. Typisch geval voor een snorkel.
Snorkel opgebouwd via een 200TDI filterhuis met K&N filter. Weer af laten stellen en dit ging feilloos. Lambda is 1 oftewel 14,7 delen lucht op 1 deel brandstof. Geen invloed van inschakelende fan.
Helaas bleef mijn verbruik op 1:3,9 hangen waar ik vroeger met de 2 kleine K&N filters 1:4,6 haalde. Dit zinde me niet en dus een brainstormsessie met mezelf georganiseerd.
Ik had al eens een lambdasonde in de uitlaat gemonteerd om enige controle op het brandstofmengsel te hebben, maar erg secuur was dit niet. Daarom besloten om een breedbandlambdasonde met bijbehorende controller te kopen en in te bouwen.
Na inbouw motor gestart en stationair laten lopen. Aanwijzing gaf 14,7 aan, Toen het toerental op 3000 rpm gebracht voor de zg. deellastafstelling. Aanwijzing gaf nog steeds 14,7 aan zijnde 14,7 delen lucht op 1 deel brandstof oftewel lambda is 1. M.a.w. de ingebouwde meter strookt redelijk precies met de gekalibreerde viergasmeter van de garage die hem eerder afgesteld had en ik kan dus aan de slag.
Vervolgens met de auto gaan rijden en bij enige snelheid gaf de meter gelijk al waardes van rond de 10 a 11 aan, dus veel te weinig lucht, dus een veel te rijk mengsel. Een simpele test gedaan door onder het rijden een hand door het raam te steken en achter de snorkeltop te houden. De waarde van de meter steeg gelijk naar 13. Daarop ben ik gaan experimenteren met enkele plaatje/spoilers om de lucht enigszins de snorkel in te leiden en nu rij ik met een waarde van ca. 13,5 en een verbruik van 1:5,2 (dagelijks woon-werk verkeer). Bij deze experimenten viel trouwens ook op dat als de luchtstroom te fors is, de motor dreigt af te slaan bij afremmen. Dit is een bekend fenomeen.
Ik zit dus nog niet aan de ideale waarde van 14,7 en dus is er nog meer besparing mogelijk. Ander punt is dat de auto ook merkbaar fijner loopt, maar dat is ook niet verwonderlijk als je dichter bij de ideale afstelling zit.
Conclusie:
* De luchtinlaat van je V8 carbs op LPG is redelijk cruciaal voor je verbruik. Bij een injectie zal dit een kleiner probleem zijn omdat die zijn brandstof steeds bijregelt. Ik weet niet of dit hele verhaal ook zo extreem voor benzine geldt omdat ik de hele sessie op LPG heb uitgevoerd. Ik heb wel vaker gehoord dat LPG hier gevoeliger voor is.
* De inbouw van een breedbandlambdasonde geeft je de mogelijkheid om je motor ZELF perfect af te stellen met een constante bewaking van je mengsel. Als je voldoende kilometers maakt is deze ook snel terugverdient door je lagere verbruik. Bij mij 3 maanden.
* De hele discussie over de luchtweerstand in de hele snorkelsetup met geribbelde slangen en te kleine diameter is dus onzin. Het blijkt te gaan over het luchtinnamepunt en de invloed van rijwind hierop. Ik snap dan ook niet hoe SafariSnorkels adverteert met hun RamAir top die je naar believen kunt draaien in elke richting.
Opmerking:
Ik weet dat er nu mensen zijn die nu denken, had ook je originele luchtfilter laten zitten, dan had je al deze problemen niet gehad. Misschien wel, maar misschien was deze opzet ook niet ideaal. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die WEL willen experimenteren met hun motor en die kunnen hier wat info uit halen.
Ik vind het in ieder geval leuk om met het begrip “Meten is Weten” theorieën te onderbouwen.
Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden hier nog enkele plaatjes.
Eerste opzet met 2 K&N filters
--> mod_embed_images_loadimage('f1c52f11146ce92a7e56146ac025a798', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D11dkmp%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=11dkmp&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D11dkmp%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een centraal K&N filter
--> mod_embed_images_loadimage('bf0c1963902f873de949f6ae40dab2c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ik%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fq4ik&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ik%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
200TDI filter met snorkel
--> mod_embed_images_loadimage('81355d1eb627f0e43385f6b9fa5bdd52', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ij%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fq4ij&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fq4ij%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Breedbandcontroller links in de console (de 1 van 14,7 staat er wel maar komt blijkbaar niet op de foto)
--> mod_embed_images_loadimage('1b09215a5ec5df99a89d14532b005611', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dl%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fw8dl&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dl%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Snorkeltop met “spoiler”
--> mod_embed_images_loadimage('00e4f9b040be203a064692cecb21c94c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dk%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', 'http://newimages.fotopic.net/?iid=1fw8dk&noresize=1&nostamp=1&quality=70', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fnewimages.fotopic.net%2F%3Fiid%3D1fw8dk%26amp%3Bnoresize%3D1%26amp%3Bnostamp%3D1%26amp%3Bquality%3D70', '', 13430440, 600, 600, 'Loading image ...', false);