Stuurstang defender problemen
-
arthur verhalle
Stuurstang defender problemen
Ik heb op mijn defender de stuurstang vervangen. Dat is, specifiek, de stang van de arm van de bekrachtiging naar het rechter voorwiel. Omdat het één en ander flink vast zat, heb ik het geheel vervangen. De reden voor vervanging was een volledig versleten fusee (track-rod end). De nieuwe stuurstang exact even lang gemaakt als de oude en terug geplaatst. Gevolg: continu stuurtrillingen vanaf zo'n 50 km/h.
Het internet nagestruind en als enig advies gevonden: laat de auto uitlijnen door een professioneel bedrijf. Zo gezegd, zo gedaan. Auto uitgelijnd, zelfde probleem. Terug. Voorwielen laten balanceren. Gevolg: vanaf 70-80 km/h trillingen in het stuur.
Zodra ik een bocht, zelfs een flauwe, neem is de trilling zo goed als weg.
Wie weet raad? Ik zou zeggen dat de uitlijning niet goed staat, maar dat ga ik maandag wel even checken bij het uitlijn/bandenbedrijf. Ik neem dan de gegevens uit het werkplaatshandboek mee om te vergelijken met hun computer.
O ja, het gaat om een 1998 300tdi 110.....
Arthur
Het internet nagestruind en als enig advies gevonden: laat de auto uitlijnen door een professioneel bedrijf. Zo gezegd, zo gedaan. Auto uitgelijnd, zelfde probleem. Terug. Voorwielen laten balanceren. Gevolg: vanaf 70-80 km/h trillingen in het stuur.
Zodra ik een bocht, zelfs een flauwe, neem is de trilling zo goed als weg.
Wie weet raad? Ik zou zeggen dat de uitlijning niet goed staat, maar dat ga ik maandag wel even checken bij het uitlijn/bandenbedrijf. Ik neem dan de gegevens uit het werkplaatshandboek mee om te vergelijken met hun computer.
O ja, het gaat om een 1998 300tdi 110.....
Arthur
-
Benno
Re: Stuurstang defender problemen
speling op een kogel zou ik in eerste instantie zeggen. als je alleen de stuurstang los hebt gehad en niet de spoorstang dan kan er aan de uitlijning eigenlijk niets veranderd zijn. Enige wat zou kunnen is dat de nieuwe stang langer of korter is waardoor je stuur scheef staat. uitlijning zit alleen in de spoorstang
Zodra je stuurt staat er druk op de ophanging. Eventuele speling wordt dan een kant op weggedrukt en de trillingen verdwijnen.
dus, controleer de spelingen van de stuurstangkogels, wielen (lagerspelingen), swivel etc...
groet,
Benno
Zodra je stuurt staat er druk op de ophanging. Eventuele speling wordt dan een kant op weggedrukt en de trillingen verdwijnen.
dus, controleer de spelingen van de stuurstangkogels, wielen (lagerspelingen), swivel etc...
groet,
Benno
-
arthur verhalle
hmmmmmm, ja zo'n gevoel bekruipt mij ook zo langzaamaan.
Meest wonderlijk vind ik toch nog wel dat ik alleen een rotte fusee heb aangetroffen waarmee de auto prima stuurde (behalve als ik een hobbel met de verkeerde snelheid nam), en nu een structureel probleem kado heb gekregen. Kennelijk kan 1 rotte fusee dus een hele reeks gebreken in zijn eentje opvangen.....
Ik ga morgen eens onder de auto kijken wat ik nog meer kan vinden.
Arthur
Meest wonderlijk vind ik toch nog wel dat ik alleen een rotte fusee heb aangetroffen waarmee de auto prima stuurde (behalve als ik een hobbel met de verkeerde snelheid nam), en nu een structureel probleem kado heb gekregen. Kennelijk kan 1 rotte fusee dus een hele reeks gebreken in zijn eentje opvangen.....
Ik ga morgen eens onder de auto kijken wat ik nog meer kan vinden.
Arthur
-
sjorsboomschors/aka/PP
heb je ook je motor & baksteun rubbers gecontrolleerd?
ik had een gescheurd motorsteunrubber, met als gevolg trilling en rare ratel bij linksaf en maar niet kunnen plaatsen
ik had een gescheurd motorsteunrubber, met als gevolg trilling en rare ratel bij linksaf en maar niet kunnen plaatsen
-
Puffino
En ik stuur je NOG een andere kant op.... Aangenomen dat je de voorspanning gecontroleerd hebt en deze juist is.
Ik denk dat het ook zinvol in om de fusee pen/fuseebol te bekijken. Ik vermoed namelijk dat jouw fusee pen (de pen waaromheen je wiel stuurt, zeg maar) niet meer mooi rond is. En dus in de rechtuitstand speling heeft,in een andere stand minder. Speling op die fusee kan dit verklaren, heb ik begrepen. Die staat tenslotte het vaakst in de rechtuit stand en slijt derhalve in die stand ook het meest. (geen ervarings feitje. Ik heb wel last van het fenomeen dat je beschrfijt overigens maar wil zoveel vervangen van het onderstel dat ik nog even wacht tot ik alles bij elkaar heb)
Heb je touwens wellicht een demper gehad en deze weggelaten na het vervangen van de stuurstang? Die demper moffelt dit soort gebreken wellicht soms weg.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
Ik denk dat het ook zinvol in om de fusee pen/fuseebol te bekijken. Ik vermoed namelijk dat jouw fusee pen (de pen waaromheen je wiel stuurt, zeg maar) niet meer mooi rond is. En dus in de rechtuitstand speling heeft,in een andere stand minder. Speling op die fusee kan dit verklaren, heb ik begrepen. Die staat tenslotte het vaakst in de rechtuit stand en slijt derhalve in die stand ook het meest. (geen ervarings feitje. Ik heb wel last van het fenomeen dat je beschrfijt overigens maar wil zoveel vervangen van het onderstel dat ik nog even wacht tot ik alles bij elkaar heb)
Heb je touwens wellicht een demper gehad en deze weggelaten na het vervangen van de stuurstang? Die demper moffelt dit soort gebreken wellicht soms weg.
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
-
90TD5'03
Ik denk dat het wel klopt wat je beschrijft. Je vervangt een versleten stuurstang voor een nieuwe. De spelingen die er ongetwijfeld al waren worden niet meer gemaskeerd door de slechte stuurstang, maar direct doorgegeven naar je stuur. Best logisch dus.
Trillingen in het stuur worden in de regel door veroorzaakt door onbalans of hoogteslag in de wielen/banden. De uitlijning veroorzaakt volgens mij geen trillingen maar een onjuiste sporing van de auto. Overigens kan ook een onbalans in de achterwielen voor een trilling in het stuur zorgen. Alle vier dus checken.
Mijn aanpak zou zijn:
- wielen schoonmaken (ook de binnenzijde)
- wielen balanceren
- voorspanning van de swivels aanpakken
- rubbers panhardstang
- rubbers reactiearmen
Groet van Marco!
Trillingen in het stuur worden in de regel door veroorzaakt door onbalans of hoogteslag in de wielen/banden. De uitlijning veroorzaakt volgens mij geen trillingen maar een onjuiste sporing van de auto. Overigens kan ook een onbalans in de achterwielen voor een trilling in het stuur zorgen. Alle vier dus checken.
Mijn aanpak zou zijn:
- wielen schoonmaken (ook de binnenzijde)
- wielen balanceren
- voorspanning van de swivels aanpakken
- rubbers panhardstang
- rubbers reactiearmen
Groet van Marco!
-
arthur verhalle
Re: Stuurstang defender problemen OPGELOST
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken.
Ik heb het advies van Benno opgevolgd. Ik heb eerst het linker voorwiel van de grond gelift en heb er eens flink aan staan sjorren: geen speling van enige betekenis. Vervolgens het zelfde grapje rechts: speling....... Dus, wiel eraf en nog eens goed kijken: geen speling op de bol en ook de fuseepen van de spoorstang helemaal goed. Vreemd....
Toch nog eens van voren kijken: ja hoor: speling op de panhard-stang!!!!
Gauw BP gebeld voor nieuwe rubbers. Die kwamen vandaag. Ze waren echter niet eens nodig, de bouten bleken losgetrild. Alles goed vastgezet en de speling is geheel verdwenen.
Ik ben weer een gelukkige, en dit keer rijdende, defender-eigenaar,
Arthur
Ik heb het advies van Benno opgevolgd. Ik heb eerst het linker voorwiel van de grond gelift en heb er eens flink aan staan sjorren: geen speling van enige betekenis. Vervolgens het zelfde grapje rechts: speling....... Dus, wiel eraf en nog eens goed kijken: geen speling op de bol en ook de fuseepen van de spoorstang helemaal goed. Vreemd....
Toch nog eens van voren kijken: ja hoor: speling op de panhard-stang!!!!
Gauw BP gebeld voor nieuwe rubbers. Die kwamen vandaag. Ze waren echter niet eens nodig, de bouten bleken losgetrild. Alles goed vastgezet en de speling is geheel verdwenen.
Ik ben weer een gelukkige, en dit keer rijdende, defender-eigenaar,
Arthur