Pagina 1 van 1
achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: za 15 jan 2011, 22:24
door Art van Blondie
Hoi,
Ik moet de achterste olie keerring van een 3.5 V8 vervangen. Iemand daar ervaring mee?
Kan ik erbij als het vliegwiel verwijderd is of moet de carterpan eraf?
In de manual wordt het achterste krukaslager gelost en wordt de olie keerring met een geleider op z'n plek gebracht. Is dat allemaal nodig, ik heb nl geen geleider daarvoor en als het effe kan wil ik de carterpan dicht laten.
Als ik toch bezig ben, nog tips behalve koppeling, drukgroep en toplager ook gelijk vervangen?
Groet, Art
Re: achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 01:38
door Jos Daalmans
Hoi Art,
We komen net uit onze stamkroeg in Maastricht en denk, ik kijk nog eens even naar wat problemen op het forum. Ik wil morgen (zondag) hier wel eens in de manual duiken.
Voor dat je de keerring vervangt, is jouw carter ventilatie wel in orde? Dit geeft heel veel problemen aan alle hoeken en gaten van een V8. Kijk even of de pijpjes in de carbs en de kleppendeksels open zijn en de slangen niet verstopt zijn.
Druppelt de olie achter aan op je blok, komt het niet van een van de kleppendeksel pakkingen of de dalpakking onder de inlaat?
Groeten,
Jos
Re: achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 09:59
door Art van Blondie
Hallo Jos,
De olie komt uit het gat van de waadplug, in tamelijk grote hoeveelheden dus duidelijk waarneembaar.
Dat de keerring lek is staat voor mij vast, de vraag was meer van praktische aard over het vervangen ervan.
Groet, Art
Re: achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 11:03
door Benno
blok eruit of bak eraf. Vliegwiel en koppeling demonteren. Krukaskeerring verwijderen en vervangen met de oude keerring als geleider en weer terugbouwen. Carter kan dichtblijven maar het blijft een hoop werk
groet,
Benno
Re: achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 11:27
door Jos Daalmans
Hoi Art,
Ik heb even in de handleiding gekeken. De keerring kun je vervangen zonder dat de carterpan er onderuit moet.
Kijk eens in de volgende handleiding:
[www.landroverweb.com]
Op de bladzijde 112 en daar wordt (vanaf punt 11 en 12) uitgelegd hoe je dit met een special tool (oil-seal-guide RO 1014) die we allemaal niet hebben natuurlijk, de keerring kunt monteren. Het (halve) lagerblok zit dan nog gewoon op zijn plaats.
De oude keerring zul je met een paar zelf tappers in een paar geboorde gaatjes er uit moeten trekken.. Maak de as en de ruimte waar de keerring in moet goed schoon en smeer de as in met motorolie. Om de keerring over het krukas-einde te krijgen zul je deze heel voorzichtig met een stomp kunststof voorwerp (onderste deel van een ballpoint) over de rand moeten leggen. Let daarbij op dat de keerring niet verkeerd om klapt, want dan heb je totaal geen afdichting.
Het vervangen van de keerring valt dus wel mee. Je moet alleen "even" de bak los en weghalen".
Voor dat je gaat beginnen, kijk even of het niet de versnellingsbak olie is!
Als je de afdekplaat onderaan het koppelingshuis losmaakt, zie je in de regel wel of de olie inderdaad van deze keerring komt en is het vliegwiel aan de achterkant waarschijnlijk helemaal smerig.
Sleutel ze,
Jos
Re: achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 12:23
door G-men (Gargamel)
Been there, done that.
Op zich niet moeilijk, wel een hoop werk.
Qua werk maakt het niet zo heel veel uit of je ervoor kiest de bak of motor te verwijderen. Persoonlijk zou ik de motor eruit halen.
Je kunt er dan een stuk beter bij met het monteren van de pakking, en je kunt ook even goed naar de prise as (kkering en pomp) kijken.
Vaak lekt naast de krukaskeering ook de keering van de V-bak...... Zeker als het een bak is met oliepomp op de prise-as. Vervangen is simpel en kost weinig..... ik zou hem zeker meenemen, net als de motorrubbers.
Ook vind ik het makkelijker om de motor op de V-bak te schuiven als omgekeerd, simpelweg omdat een moto aan een takel een stuk makkelijker te manouvreren is als b.v. een LT95.
Bij sommige modellen is het ook mogelijk de bak wat naar achteren te schuiven zodat je net genoeg ruimte hebt om de koppeling te verwijderen. Kan, maar werkt erg onhandig en je kunt er eigenlijk niet goed bij om de keerring te monteren.
Keering kun je het beste verwijderen met een pakkingtrekker. Boren in de omgeving van de krukaslagers vind ik persoonlijk niet verstandig.
Toplager zou ik alleen vervangen als er problemen zijn, druklager en koppeling alleen laten zitten als ze echt nog bijna nieuw zijn.
mvg, Gerrit
Re: achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 13:22
door Eric&Betty Boop
Ik weet niet hoe het bij de V8 zit maar bij die paar keer dat ik voor een 2,5Diesel de achterste krukaskeerring heb gekocht werd er een plastic seal-guide voor het monteren bij geleverd.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('a1050bd17d82ebafb7c1abe3f34b2579', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13422286, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('da51597d45f088eb46d0e932eeebba02', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13422286, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/01/2011 12:22 door Pepé le Pew&Betty Boop.
Re: achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 17:57
door Benno
Als sealguide kun je natuurlijk prima een leeg pet-flesje kapot knippen tot een lapje kunststof en in het seal stoppen, dit plastic over de krukas heen en het seal over het plast naar zijn plaats duwen.
groet,
Benno
Re: achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 18:55
door Henk Bossinade
Houd er ook rekening mee dat de keerring van een V8 zeer zwaar in de motorblokpassing gaat (kan gaan ).Smeer vet ,olie of vaseline op de buitenste rand om dit iets te versoepelen en de keerring niet te beschadigen .Neen een passende ring oid. om de keerring er voorzichtig in te tikken . Dan is het ook nog belangerijk dat je de keerringlip smeert(vet) voor montage en de motor eerst ''stationair'' start,dwz. geen hoge toerental bij de eerste start. Succes Vr gr Henk B.
Re: achterste olie keerring 3.5 V8 vervangen
Geplaatst: zo 16 jan 2011, 22:17
door Art van Blondie
Iedereen hartstikke bedankt weer. Er zitten vele bruikbare adviezen bij!
Groet, Art