Pagina 1 van 1

variabele turbo TD5

Geplaatst: za 15 jan 2011, 20:16
door Mark HJ
Wie heeft er ervaring met een variabele turbo op de TD5?Heb je echt direct druk en dus meer onderin qua kracht.
Heb al nodige getuned en goede resultaten hoor,maar onder de 1400 is nog erg slap,in verhouding dan he

vast bedankt voor reacties

Mark

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: za 15 jan 2011, 20:38
door Rick90
Je moet even zoeken op de engelse fora, daar is veel meer ervaring aanwezig over dit soort aanpassingen. Zoeken op VNT (Variable Geometry Turbo).
Hier bijvoorbeeld: [forums.lr4x4.com]
Td5 Alive levert een complete VNT set als je dat nog niet wist.

Groeten Rick,

p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cd03d1a451ae320c7f098b603fe5cb56', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13419830, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Foto's werkzaamheden

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 03:42
door Andrew Colville
voor je de turbo vervangt zou ik altijd even de Lucht massa/air flow meter meter even door meten, als deze stuk is dan trekt een Td5 bar slecht onderin, dit doet hij tot de map sensor druk voelt dan neemt deze sensor over.

Op de UK fora is er inderdaad meer over te vinden, er schijnt zelfs een mechanische VNT van een Mercedes zeer geschikt te zijn.

er is een VNT speciaal ontwikkeld voor de Td5 door een of een samenwerking van de Engelse tuners maar deze is nog vrij nieuw.

Groetjes Andrew

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 20:14
door Mark HJ
Bedankt,dat wist ik al.Ben vooral benieuwd naar gebruikerservaringen hier.

Groet,

Mark

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: ma 17 jan 2011, 01:01
door Bart van Dessel
Ik zie bij Turbo Technics dit artikel staan: S191 - Land Rover Discovery 300 T2 turbine assembly 360° screwed thrust bearing £495.80 - Buy now Weet iemand wat dit inhoudt? Ik heb een 300 tdi en zoek vooral meer koppel onderin.

Gr, Bart

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 17:01
door Mark HJ
OpZich niet gek,maar ik ben vooral benieuwd naar praktijkverhalen,dus van iemand die al met zo'n turbo rijd dus.Vind de turbo van td5 wel mooie optie.
Ik ben werkzaam in de scheepvaart,dus veel met grotere motoren te maken en ook een opleiding in die richting(geen LTS...).Dus interesse is er en
ik heb wel eens een motor wat verbeterd zo hier en daar.Vind de theorie dat alles direct ten kostte van de levensduur gaat niet zo steekhoudend.
Dat heeft veel meer met belasting en dan ook rustig opwarmen en goed onderhoud te maken.Een standaard motor kan ook zo naar de eeuwige jachtvelden geholpen worden.
Natuurlijk speelt het argument milieu een grote rol tegenwoordig,maar of dat altijd positief is vraag ik me wel eens af.

Mark

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:22
door Andrew Colville
Het is nog zo nieuw dat ik denk dat er weinig mensen zijn die je nu al een nuttige ervaring kunnen delen, op diverse fora lees ik er wel over en de VNT staat bij velen op het lijstje, maar pas als de originele turbo de geest geeft of als ze de loterij winnen.

maar hier zijn meer mensen mee bezig , dus een aantal linkjes die ik zo even vond.

DHZ VNT Td5

200 PK Td5

de sites zijn wel in het Engels maar dat zal niet heel lastig zijn hoop ik.

verder googelen op "Td5 VNT" of "Td5 VVT"

Groetjes Andrew

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:38
door George de palenkraker
ik hou het hier ook wel in de gaten mijn td5 mag ook wel wat sneller maar kan er zelf niks aan doen
zat al tedenken om te laten chippen helpt dat een beetje goed??

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: wo 19 jan 2011, 22:43
door Mark HJ
Ja dat helpt heel erg goed!Maar zorg wel dat alles gewoon goed is,sensoren etc.Dus ga naar een ervaren tuner!

Mark

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: do 20 jan 2011, 01:01
door Andrew Colville
de originele fabriek afstelling van een Td5 is vrij rauw dat komt omdat de Td5 in diverse landen onder diverse omstandigheden en milieuregelgeving moet functioneren, bovendien moet het hele pakketje heel blijven.

als je de resultaten leest en mensen horen die hun Td5 hebben laten herprogameren dan blijkt de Td5 een heel ander motor te zijn en veel lekkerder te rijden. niet voor niets is de naam " Td5 Alive " een van de bekendste in de UK ze doen wat op het doosje staat! je Td5 tot leven brengen.

er zijn diverse manieren om meet pit maar voorral een lekker lopende Td5 te verkrijgen, alles hangt af van wensen en natuurlijk wat het mag kosten als je het maximale wilt dan is er ook een logische volgorde die je hanteert om aan het maximum haalbare te komen, het heeft geen zin eerst de motor te laten herprogameren als je LMM (lucht massa meter) kapot is of als je de week er op een hele dikke intercooeler monteert.

hoe dan ook moet altijd de basis op orde zijn, geen storingen, geen lekkages , etc. ook niet vergeten dat als je het nieuwe extra gevonden pit gebruikt dat de rest van de aandrijflijn inclusief de remmen het ook zwaarder krijgen, dus ook dit is vanzelfsprekend op orde.

ook in NL zijn diverse firma's die de Td5 begrijpen en dus ook goed kunnen progameren, power box-en en al die andere rommel moet je niet hebben er is maar een manier en dat is door delen van het motormanagement te herschrijven, het foppen van de diverse sensoren (aka vele power boxen ) kan maar blijft riskant zeker wanneer je met meer vermogen aan het spelen bent, het kan je motor om zeep helpen.

Groetjes Andrew

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: do 20 jan 2011, 05:20
door Def130 Traveling in Style
Hallo Andrew,

Wat zijn volgens jou goede adressen in NL? Ben wel eens benieuwd...

Groet,

Tsjip

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: do 20 jan 2011, 19:57
door Andrew Colville
Ik heb geen ervaringen met bedrijven uit NL maar een mede prikker houd zich wel bezig met tunen (Hugo) en heeft ook verstand van de Td5 , ik heb hem gevraagd om een keer te kijken taar inmiddels twee ecu's die de geest hebben gegeven in de hoop dat deze nog te redden zijn.

Hopelijk reageert hij hier. en kun je met hem contact opnemen.

Ik kan wel een aangeschafte map file schrijven naar jouw ecu, voorwaarde hiervan is wen dat jouw ECU een NNN type is.

een dergelijke map file is te koop bij b.v Td5 alive en IRB onder andere, bei beiden kun je je wensen kenbaar maken en zij zullen dan een gepaste fuel map voor jouw auto schrijven.

Wie verder nog grootschalig bezig is met het tunen van de Td5 modellen in NL en welk ook een vergelijkbaar product leveren als de twee genoemde in de UK durf ik niet te zeggen.

als ik hier in NL naar een tunings bedrijf ga dan verwacht ik dat voor +-350 - 400 euro zij net zolang door gaan met verstellen van de fuel map tot ik tevreden ben, dat doen de mannen in de UK wel ( natuurlijk zit er een grens aan ) maar pas als jij tevreden bent dan zijn zij dat ook.

Groetjes Andrew

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: do 20 jan 2011, 23:35
door RikH
George Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik hou het hier ook wel in de gaten mijn td5 mag ook wel wat sneller maar kan er zelf niks aan doen
> zat al tedenken om te laten chippen helpt dat een beetje goed??

Nou en of! Zie uitleg Andrew.


Def130 Traveling in Style Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hallo Andrew,
>
> Wat zijn volgens jou goede adressen in NL? Ben wel
> eens benieuwd...

Zie antwoord Andrew maar lees ook dit draadje eens.

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 02:32
door Def130 Traveling in Style
Andrew en Hugo,

Dank voor de duidelijke uitleg. Ik begrijp uit deze draadjes dat je voor E350,- niks mag verwachten. De prijzen die op de site van Td5alive staan; gelden die ook zo'n beetje bij TC Kwadraat? Kwaliteit kost tijd... en muntjes. Het type ECU wat in mijn '00 Defender 130 zit is mij onbekend. Ik zit nu aan boord (west van de Shetland-Islands) en kan dus niet even kijken. In ieder geval bedankt voor de info en wellicht tot ziens.

Vriendelijke groet,

Tsjip

05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('903c864244af9f0ed91f46dba3274786', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 13451112, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: vr 21 jan 2011, 02:39
door Def130 Traveling in Style
Andrew en Hugo,

Dank voor de duidelijke uitleg. Ik begrijp uit deze draadjes dat je voor E350,- niks mag verwachten. De prijzen die op de site van Td5alive staan; gelden die ook zo'n beetje bij TC Kwadraat? Kwaliteit kost tijd... en muntjes. Het type ECU wat in mijn '00 Defender 130 zit is mij onbekend. Ik zit nu aan boord (west van de Shetland-Islands) en kan dus niet even kijken. In ieder geval bedankt voor de info en wellicht tot ziens.

Vriendelijke groet,

Tsjip

05092010189.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d33ad5ae6a3933652216989041b5ecff', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-NouK9NhrWRM/TIdWI0uqUoI/AAAAAAAAAI8/5jN2Ca2kb54/s800/05092010189.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-NouK9NhrWRM%2FTIdWI0uqUoI%2FAAAAAAAAAI8%2F5jN2Ca2kb54%2Fs800%2F05092010189.jpg', '', 13451120, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: za 22 jan 2011, 01:04
door Andrew Colville
Zo, Ik ben aan het buurten geslagen met Ian van IRB developments, hij heeft een turbo VNT uiteraard laten ontwikkelen specifiek voor de Td5, Ik was er zelf al naar benieuwd, maar nu staat zijn turbo boven aan mijn lijst met Must have's voor mijn Td5.

Hij geeft aan dat zijn Vnt direct past, het is namelijk een nieuw ontworpen turbo specifiek voor de Td5 je hoeft geen speciale aanpassingen te doen vervangen en klaar zoals ik het nu begrepen heb.

Ook zal de turbo bij zelfs een verder standaard Td5 resultaat geven en duidelijk meer trekkracht onderin produceren en sneller.

Hij geeft wel aan dat het op maat chippen van de Td5 na montage van de VNT natuurlijk betere resultaten gaat geven dan een verder standaard ECU, ten alle tijden zal een doorgelichte ECU betere prestaties geven zelf bij een anders standaard Td5.

bij het weg progameren van de vlakke plekken in de Td5 koppelkromme rijdt een Td5 heel anders, maar zonder VNT ga je nooit veel koppel zien onder de 1800 toeren , daarom bestaan VNT turbo's juist.

Groetjes Andrew

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: za 22 jan 2011, 01:16
door Bart van Dessel
Ha Andrew, en wat zei Ian over de 300 tdi?

Gr, Bart

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: za 22 jan 2011, 01:28
door Andrew Colville
Daar heb ik niet naar gevraagd, maar dat zal ik morgen wel even doen.

De meesten die bezig zijn met 200/300tdi gebruiken de VNT van de international motor, die schijnen geregeld op ebay te verschijnen, en dan gaan ze zelf klooien met veertjes om hem zo vroeg mogelijk druk te laten bouwen.

die Portugezen zijn helemaal DHZ allerhande turbo's schroeven ze erop van bmw, merc, vw, iveco.

het meeste wat ik lees in de UK is de vnt van de 6 cil diesel van Bmw, schijnt redelijk geschikt te zijn en goed te monteren middels een DHZ of 200 tdi spruitstuk.

zelfs de turbo van de TGV motor heeft de turbo achterste voren inlaat voor uitlaat achter net verkeerd om voor de 300 tdi.

Groetjes Andrew

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: za 22 jan 2011, 17:35
door Mark HJ
En dan ben ik wel benieuwd hoe de maximum turbodruk is bij de VNT turbo voor de TD5,is het ook nodig om een booster-box te monteren bv?
Mijn TD5(2004) is al geherprogrammeerd en voorzien van grotere interkoeler en egr klep eruit etc.
Beetje meer onderin zou mooi zijn,kan hij qua brandstof volgens mij wel hebben ook.Bij heel bruut gasgeven vanaf stilstand komt er soms een
grijze waas.
Maar de ecu upgrade op zich is een wereld van verschil!
Daarbij is de auto bij gelijke rijstijl ook nog eens een stuk zuiniger geworden.

Groet,

Mark

Mark

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 02:27
door Andrew Colville
Dit is waar het chippen zonder VNT om bekend staat, om trek kracht onderin te krijgen spuit men meer brandstof in ( je grijze walm) de theorie is dat het maximale brandstof/lucht mengsel zorgt dat de Turbo zsm spoelt, maar in werkelijkheid kom je lucht te kort om dat de standaard turbo niet op gang is en de snelheid van de aangezogen lucht die de motor kan aanzuigen beperkt is.

Bij de Td5 zul je nooit meer boost zien dan ( even uit mijn hoofd ) 1,4 bar, kom je daar boven dan gaat de motor naar de nood loop vanwege een over boost, ( situatie vast zittende waste gate etc )

De VNT van IRB levert ruim voldoende druk en heeft zelfs veel meer in zijn mars als ik links en rechts de beperkte gebruikers commentaar lees op de fora in de UK , maar als je meer boost wilt dan zul je de boost box moeten hebben deze zorgt ervoor dat de ECU niet in de limp mode schiet bij meer dan ( 1,4?) bar en toch die functie behoud maar dan bij een iets hoger gelegd maximum, voor zover dus altijd safe al kom je over de waardes die Landrover zelf heeft gegeven, maar daar ben je met chippen al overheen.

waarschijnlijk zul jij met je aangepaste ECU en onderin die extra grijze rook = onverbrand diesel, meer effect hebben met een dergelijke turbo dan ik met de standaard ECU, ik bedoel daar mee dat jou motor sneller zal op pakken.

Ik ga proberen komende week er meer over te weten te komen en zal dat hier posten.

Groetjes Andrew

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: zo 23 jan 2011, 15:08
door Mark HJ
Oke dank je,inderdaad heeft het meer effect als er meer brandstof komt,de grijze rook zal met de VNT vast verdwijnen.
Volgens mij is de standaard turbodruk 1.1bar,daar hoef ik zeker niet overheen.Het gaat vooral om de druk onderin.0.1bar drukverhoging geeft 10%
meer vulling en een grotere interkoeler door de koelere lucht zo maar 30% meer.Dus er is wel een grens ergens,die wil ik niet zoeken met de TD5,al kun je met
de nodige maatregelen(uitlaattemperatuur meten)wel ver gaan.
Ben benieuwd wat je allemaal te weten komt.

Groet,

Mark

Mark

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 02:41
door Andrew Colville
Als ik het goed gezien heb is er al 0,4 bar druk bij +-1100 rpm en 0,8 bij +-1350 en de volle druk is er al net boven de 1500 het is met name de snelheid waar mee een VNT druk bouw dat zeer indrukwekkend is.

beetje veel van het goede en spuit duidelijk meer diesel in dan nodig maar wel een indrukwekkend geluid met toeren begrenzer.

IRB Td5

vooral het commentaar "met disco tussenbak 75 mph ( 120 en een beetje km/h ) in zijn 3 " het is wel een Defender!
dit is dan wel in mijn ogen een beetje over de top en niet wat de gemiddelde Td5 rijder zoekt, ik in ieder geval niet.

Groetjes Andrew

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: wo 26 jan 2011, 17:07
door Bart van Dessel
Ik heb navraag gedaan bij TurboService Belgium, zij kunnen een VNT turbo leveren voor de TD5, zonder al te veel aanpassingen. Helaas niet voor de 300 tdi.... Vraag naar Kenny.

Gr, Bart

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: wo 28 aug 2013, 15:46
door Luc Verbeken
Beste,

Ik heb me een hybride motorjachtje aangeschaft waar een VW vijfcilinder met variabele turbo in ligt. Van alle kanten hoor ik negatieve commentaar maar wel niets concreets. Vandaar dat ik zo wat links en rechts rondvraag naar ervaringen zowel wat onderhoud betreft als wat gebruik betreft.
Een motor is natuurlijk niet meer wat er veel mensen nog van denken. Een motor heden ten dage is een ingewikkelde machiene met intercooler, variabele turbo, elektronica etc.
Gezien Gé ook in de scheepvaart zit hoop ik via u wat meer echte goede info te bekomen.
Vriendelijke groeten.
Luc Verbeken

Re: variabele turbo TD5

Geplaatst: wo 28 aug 2013, 17:08
door lubbie
Neem eens contact op met Bas4cars (www.bas4cars.nl) deze rijd met een variabele turbo op zijn td5 en doet heel veel aan tuning dit in samenwerking met Pete Bell (http://bellautoservices.co.uk/) ook een variabele turbo voor 300 tdi heb ik daar gezien.