Pagina 1 van 1

Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 19:11
door Erik One-ten+LW
De ex ABL, belgisch leger 88-tjes zijn 4x2 en hebben achter een limited slip differentieel. Dit diff zit in een gewoon rover asje. Kan ik zo'n diff in de vooras van een serie 3 monteren? Het diff wordt dan bij normaal gebruik op de weg niet aangedreven en draait als het ware achteruit (zit normaal in een achteras).

Heeft iemand hier ervaring mee? We hebben een aantal ex-abl 88's gesleept en geduwd en het viel ons op dat enkelen niet achteruit te duwen waren. Tenzij we een steekas verwijderde. Ze stonden uiterraard wel in de neutrale versnelling.

Ben benieuwd.

Erik

PS als iemand een goed roverdiffje heeft voor weinig, Serie 3....

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 20:29
door Lex van de Poll
Lijkt me niet handig een limited slip dif in een gestuurde as.
Voor het dif maakt het niet uit, voor het sturen wel.
Lex

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 20:44
door Erik One-ten+LW
Is dit dan ook van belang als de as niet aangedreven wordt? In 4x2 dus? In mul zand/modder zal de vooras ingeschakeld worden en dan zal het niet veel kwaad kunnen toch?

Erik

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 22:04
door paulus 109
erik,

in mijn vorige 88 had ik twee ex abl difjes zitten.
nooit iets van gemerkt en bleven prima werken.
in het terein wel beter maar ook niet zo als een locker oid.

paul

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 22:08
door bowy
Erik One-ten+LW Schreef:
-------------------------------------------------------
> De ex ABL, belgisch leger 88-tjes zijn 4x2 en
> hebben achter een limited slip differentieel. Dit
> diff zit in een gewoon rover asje. Kan ik zo'n
> diff in de vooras van een serie 3 monteren? Het
> diff wordt dan bij normaal gebruik op de weg niet
> aangedreven en draait als het ware achteruit (zit
> normaal in een achteras).
>
> Heeft iemand hier ervaring mee? We hebben een
> aantal ex-abl 88's gesleept en geduwd en het viel
> ons op dat enkelen niet achteruit te duwen waren.
> Tenzij we een steekas verwijderde. Ze stonden
> uiterraard wel in de neutrale versnelling.
>
> Ben benieuwd.
>
> Erik
>
> PS als iemand een goed roverdiffje heeft voor
> weinig, Serie 3....


Kun je prima in de vooras plaatsen, LSD is zelfs prima geschikt voor de vooras. Een hard locker zoals een detroit juiste wat minder. Maar omdat het een series betreft maakt het helemaal niets uit.

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 22:21
door Erik One-ten+LW
Oké Paul, thanx. We willen het ook niet doen vanwege betere eigenschappen ofzo, maar puur omdat er 1 over is. Van een 4x2 een 4x4 maken, asje is er, enkel geen diff behalve dit LS diff.

Groet, Erik

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 22:57
door Raoul Winckels
hallo erik,

geen probleem hoor en al zeker niet als je vrijloopnaven zou hebben. Dan draait steekas toch niet mee
groetjes Raoul

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 23:11
door Shrek
Nou ik weet het allemaal nog zo net niet hoor, heb namelijk ook een ex belgje, met een lsd diff, en heb mijn ook om gebouwd naar 4x4.
Nu is er een keertje een steekas gebroken geweest en heb deze dus moeten vervangen, na die tijd heb ik, als ik een eind heb gereden, dat naar mijn gevoel de frictieplaten in het diff blijven plakken (Ja ik heb verschillende soorten oliën gebruikt maar niets heeft dit verholpen) en denk dat dat niet zo fijn is als dat aan de voorkant gaat gebeuren.
Nu kun je natuurlijk de frictieplaten ook zo monteren dat ze bijna geen dienst meer doen en zul je er denk ik nagenoeg geen last van hebben.

Groetjes Richard Dries

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: za 15 jan 2011, 00:04
door Nick
Even inhakend op dit draadje: ik heb nog een Rover-diff met een lockright van Richmond liggen welke ik graag in de vooras (achteras kan niet, omdat dat een salisbury as is) van mijn 109 wil monteren. Echter is dit een 100% sper. Geeft dat meer/andere problemen als een limited slip diff?

Ik wil trouwens niet het draadje "kapen", maar nu we het er toch over hebben...

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: za 15 jan 2011, 00:09
door Erik One-ten+LW
Alle input wat betreft LS diffs in de vooras is welkom hoor. Dus;feel free..

Erik

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: za 15 jan 2011, 00:19
door Joost88
Als je 100% sper hebt op de voorwielen dan moet je zeker de vrijloopnaven uit zetten als je op de harde weg gaat. Anders kom je de bocht niet door.
Alleen de voorwielen uitschakelen met de versnellingsbak is dan niet voldoende.

Of het in het terrein fijn rijd met 100% sper daar heb ik geen ervaring mee met een 4x4.
Wel heb ik ervaring met een tractor met differenteelslot en dan vind ik dat je moeilijk de bocht door komt omdat de grip van de wielen meer te zeggen hebben dan de stuurkracht ervan. Maar dat zal ook per ondergrond verschillen.

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: za 15 jan 2011, 01:32
door Rogier 88 SIII
ik heb evt wel een gewone liggen nog? ls diff is in te ruilen

Erik One-ten+LW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oké Paul, thanx. We willen het ook niet doen
> vanwege betere eigenschappen ofzo, maar puur omdat
> er 1 over is. Van een 4x2 een 4x4 maken, asje is
> er, enkel geen diff behalve dit LS diff.
>
> Groet, Erik



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/01/2011 00:32 door Rogier 88 SIII.

Re: Ex ABL / Limited-slip diff vraag

Geplaatst: za 15 jan 2011, 11:55
door jan wolters
Erik,

Weet niet waar je woont maar heb wel een aardig diffje voor weinig.
Woon zelf in Enschede.

Jan