Pagina 1 van 1
voorverwarming V8
Geplaatst: do 13 jan 2011, 14:38
door Ron
Het is mij niet helemaal duidelijk wat de voorverwarming bij de oudere V8's nu precies doet. Hierbij bedoel ik de meestal twee uitgangen op het uitlaatspruitstuk. De een regelt dacht ik het vacuum van je luchttoevoer en de "warmeluchttoren" voor algemene verwarming
Re: voorverwarming V8
Geplaatst: do 13 jan 2011, 15:23
door G-men (gargamel)
Op de oudere V8 motoren zat een mengklep, die in koude omstandigheden warme lucht bijmengde naar de carbs.
Dit om de verdamping van de brandstof te verbeteren, en bevriezen van de carburateurs te voorkomen. (zeker bij Gas beangrijk)
De klep zit op het zwarte mengstuk, met daarop de thermostaat met regelklep.
De warme lucht komt idd van de "voorverwrmers" die op de uitlaatspruitstukken zitten.
Het dunne slangetje naar de carbs dient om de onderdruk te leveren voor de bediening van de regelklep.
Gerrit
Re: voorverwarming V8
Geplaatst: do 13 jan 2011, 17:06
door Wim Janssen
Gerrit,
Waarom is die warme lucht bij LPG belangrijk en wat kan er bevriezen aan carburateurs?
groeten
Wim Janssen
Re: voorverwarming V8
Geplaatst: do 13 jan 2011, 17:57
door G-men (gargamel)
Bij de oudere carbs zitten de mengringen vaak op de ingang van de carburateurs.
Hoewel het gas in theorie in de verdamper van vloeistof in gasvorm overgaat, zijn het in de praktijk nog steeds miniscule druppels, die pas bij het mengen met de lucht (wervelinge) volledig overgaan in gasvorm.
Dit ontrekt warmte aan de omgevingslucht en dus aan de carbs, waardoor je soms last kunt krijgen van ijsvorming. Het vocht komt dan uit de omgevingslucht en condenseerd.
Bij warme motor werkt de verdamper (gas) wat beter en verwarmt het inlaatspruitstuk de carb en heb je hier minder vaak last van.
Moderne LPI systemen of sommige systemen van IMPCO hebben hier geen/minder last van omdat het de mixer daar in het luchtfilter (impco) zit of in geval van inspuiting, net voor de cilinder wordt ingespoten (en daar is warmte genoeg.)
By mijn oude 3.5 had het verwijderen van de warme luchttoevoer (regelklep) een merkbaar effect op het starten met gas.
Gerrit
Re: voorverwarming V8
Geplaatst: do 13 jan 2011, 19:24
door Wim Janssen
In die theorie kan ik me vinden alleen merk ik er niets van. Dit is de 3e koude winter op rij met mijn V8 op LPG zonder voorverwarming en ik merk pas sinds ik kortgeleden mijn snorkel aangesloten heb, dat hij in de eerste 500 mtr even inhoud. Maar nu krijgt hij ook extreem koude lucht.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Re: voorverwarming V8
Geplaatst: do 13 jan 2011, 21:36
door G-men (Gargamel)
Momenteel slecht weer voor, Heel koude lucht en veel vocht erin.
Maar ik ben met je eens dat als alles goed is afgesteld je het niet snel merkt; ook al omdat een V8 heel snel op temperatuur is, en dus ook de carb opwarmt via het intake manifold.
Wim Janssen Schreef:
-------------------------------------------------------
> In die theorie kan ik me vinden alleen merk ik er
> niets van. Dit is de 3e koude winter op rij met
> mijn V8 op LPG zonder voorverwarming en ik merk
> pas sinds ik kortgeleden mijn snorkel aangesloten
> heb, dat hij in de eerste 500 mtr even inhoud.
> Maar nu krijgt hij ook extreem koude lucht.
>
> Met vriendelijke groeten
> Wim Janssen
>
> Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
> Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
> [wim-janssen.fotopic.net]
Re: voorverwarming V8
Geplaatst: do 13 jan 2011, 21:44
door Ron
De mijne loopt ook goed op LPG (start ook bij -5 , goed) en normaal moet er een van de verwarmingsaansluitingen (op het uitlaatspruitstuk) dus naar de klep gaan, maar die gaat via een slang naar de paravan. Nut zie ik er zo niet van in, behalve dat het misschien wat warmer in de auto wordt! . Het loopt nu goed, dus ik blijf er maar van af.....