Pagina 1 van 1
Info Freelander.
Geplaatst: di 11 jan 2011, 11:32
door Frans Bonnes
Een kennis van mij heeft zijn oog laten vallen op een freelander 1.8. En heeft mij om mijn mening gevraagd.
Kan iemand mij meer over de voor en nadelen van deze Landrover vertellen.
O.a hoe zit het met de koppaking en de koeling, is dat ondertussen verholpen en zoja vanaf welk jaar.
En wat zijn de problemen met de aandrijflijn of zijn die ondertussen ook verbeterd.
Of is het misschien toch verstandiger om op zoek te gaan naar een 6 cilinder of een diesel.
Ik zou hem dus wel willen helpen maar weet er dus zelf eigenlijk niet genoeg vanaf.
fb
Re: Info Freelander.
Geplaatst: di 11 jan 2011, 20:23
door Wim
Frans,
HGF (head gasket faillure) is oplosbaar:
Multilayer headgasket monteren, nieuwe kopbouten, metalen paspennen (zitten bij de koppakking) en verzwaarde oilrail in het carter monteren. Veelal zet je dan meteen een nieuwe distributieriem, spanner en waterpomp erop. Verder boor ik altijd stiekum een 5 mm gaatje in de rand van de thermosthaat.
Doe je dit alles niet, of vind je het te kostbaar. Koop in godsnaam een diesel of zo. of je moet een zwaard van Damocles boven je hoofd spannend vinden . . .
Gr. Wim
Re: Info Freelander.
Geplaatst: di 11 jan 2011, 20:29
door Apke
Hoi Wim,
Weet jij of je aan de buitenkant kan zien of er al dan niet een multilayer koppakking gemonteerd is?
Apke
Beheerder PrikkersWinkel
larrie-nu.jpg --> mod_embed_images_loadimage('93969a40f509d175b2bfaa7803857f8d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', 'http://www.matteman.nl/images/larrie-nu.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.matteman.nl%2Fimages%2Flarrie-nu.jpg', '', 13397045, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Larrie - Serie III 109 Stawag (in onderhoud)
Duck - Disco 2 TD5 (voorlopige naam)
Re: Info Freelander.
Geplaatst: di 11 jan 2011, 20:55
door Wim
Is (moeilijk) te zien. Met een lampje schijnen tussen kop en blok.
M.n. bij de uitstulpingen kijken.
Een multi layer HG heeft bovenop een zwarte metalen plaat en dan een asbestkleurige dikke pakking.
Groet Wim
Re: Info Freelander.
Geplaatst: di 11 jan 2011, 21:25
door rodietje
Naast de mlhg ook een externe thermostaat plaatsen. (vanaf 2003 of 2004) zit die er standaard op. Ook een kv6 is gevoelig voor hgf, ook al komt het bij de kv6 minder voor (is echter wel in bijna alle gevallen einde van het v6 blokje).
De 1.8 is best een fijn blokje trouwens. De kv6 echter veel sterker, maar gebruikt wel ff een flinke slok!
Aandrijflijn is iets wat aandacht moet hebben, maar bij goed onderhoud en checks is dit goed in de gaten te houden.
Suk6 en Grt Rody
Re: Info Freelander.
Geplaatst: di 11 jan 2011, 21:29
door Marco 109
Ik snap bijna alles van bovenstaande, maar waarom dat gaatje in de rand van thermosstaat????
Re: Info Freelander.
Geplaatst: di 11 jan 2011, 21:35
door wim
Dat gaatje in de thermostaatrand is om het schokeffect van warm/koud water in het volledig lichtmetaal bussenblokje te verzachten. LandRover heeft dat probleem proberen op te lossen met een aantal aanpasssingen aan de thermostaat (zoals Rody schrijft). Maar eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in mijn gaatje . . .
Gr. Wim
Re: Info Freelander.
Geplaatst: wo 12 jan 2011, 10:42
door Frans Bonnes
Ik zal hem dus maar vertellen dat ik het verder ook niet weet of hij het wel of niet moet doen.
fb
Re: Info Freelander.
Geplaatst: wo 12 jan 2011, 11:05
door rodietje
Frans, fl1 is prima auto. Rijden is heerlijk, trekken ook. Mits de bovenstaande dingen id gaten worden gehouden goede auto.
Re: Info Freelander.
Geplaatst: wo 12 jan 2011, 13:47
door plaetje
en ik ben zeeeeer tevreden over mijn FL-1 1,8
natuurlijk zijn er wel eens problemen maar dat heb ik met andere merken gehad als ze de 100.000 km gereden hebben
zelf vond ik het wel fijn met de freelander in de sneeuw
limburgrover S3-2.5na + FL-1.8