Pagina 1 van 1

denktank

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 23:04
door Chris
Mijn serie 3 uit 1980 met 2.25 liter diesel wil maar niet harder!!!! (dan 85/90 km)
Heb al heel veel gedaan om die 60 paarden ook daadwerkelijk te gebruiken voor de voortstuwing.
Hij loopt inmiddels zo mooi rond dat ik er zelf stil van wordt, zonder ook maar een rookje te laten zien.
Ik ga nu nog mijn natte luchtfilter vervangen voor een droge zodat ik zeker weet dat er in dat oude gaas niks meer is wat de luchtstroom in de weg staat.
Maar wat zouden we er van vinden als we eens gingen experimenteren met een elektrische turbo in de luchttoevoer slang richting inlaat spruitstuk.
Als je naar de cilinder inhoud kijkt van 2.25 liter moet er toch veel meer uit te persen zijn.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd of roep ik iets heel engs.
Wie wil er eens op schieten? graag wel met technische feiten.
We willen toch graag allemaal iets leren.

Gr.Chris

Re: denktank

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 23:12
door sjorsboomschors/aka/PP
kleppen stellen?
andere nokkenas?
andere kop?
andere zuigers?
andere V-bak/tussenbak?
heb je 'm al op een rollerbank gehad of je daadwerkelijk 60 PK hebt?

persoonlijk zou ik er een 2.5NA of zelfs een 200Tdi ingooien

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 00:47
door Robin Vos
Heb geen idee hoe je er meer uit zou kunnen halen. Weet wel dat het hardst wat ik volgens mijn navigatie ooit met mijn series III uit 2.25 benzine uit 1979 ooit heb gereden 117 km/u is.
Het enige dat aan mijn blok niet meer origineel is dat is de ventilator die is door de vorige eigenaar vervangen door een Citroen BX voor de radiator i.p.v. de originele die op de krukas gemonteerd hoort te zitten.

Moet er wel bij vermelden dat het een behoorlijk lang duurt voordat hij daad werkelijk echt op snelheid is. Op de snelwegen probeer ik 'm meestal rond de 93 km/u te houden en dat is redelijk goed te doen.

Struik Rover Series III 109

Struik%20Rover.jpg --> mod_embed_images_loadimage('07ca7e909a859c02ffa87150022d0055', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_elD6GJtAnK0%2FTMbvHtS1ZGI%2FAAAAAAAAACs%2FNHY7BGPLYU0%2FStruik%2520Rover.jpg', 'http://lh6.ggpht.com/_elD6GJtAnK0/TMbvHtS1ZGI/AAAAAAAAACs/NHY7BGPLYU0/Struik%20Rover.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flh6.ggpht.com%2F_elD6GJtAnK0%2FTMbvHtS1ZGI%2FAAAAAAAAACs%2FNHY7BGPLYU0%2FStruik%2520Rover.jpg', '', 13393178, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 00:55
door Dennis101
Als een series 3 met 2.25D niet harder wil als 85/90 hoef je niets aan te passen om hem sneller te laten rijden, want een 2.25D in redelijke staat moet zonder enige aanpassing met gemak over de 100 km/h kunnen halen. tijdens het onderhoud c.q. reparaties blijkbaar toch iets belangrijks over het hoofd gezien?

Dennis B

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 01:14
door Eric&Betty Boop
Aan een oliebadfilter heb je met het juiste onderhoud het beste filter wat er bestaat.
De fabrikanten zijn er van afgestapt omdat een papieren element makkelijker is en daarnaast ook nog geld in het laadje brengt bij iedere beurt. Een oliebadfilter hoef je nooit te wisselen,alleen uit te spoelen en van nieuwe olie te voorzien.
Het wisselen naar een droog filter gaat je echt geen 10Km opleveren.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('516e1c04a08271a2c158cab892e5c110', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 13393242, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('656e560c4d76e7880216037b19889085', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 13393242, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 01:16
door Dennis101
Sterker nog, een papierfilter geeft in de meeste gevallen zelfs meer weerstand.

Dennis B

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 01:33
door paulus-109
dat zijn de juiste originele waardes.
het enige wat ik me nog kan bedenken is dat depomp niet vol open gaat met gas geven.
in het werkplaats handboek kan je vinden hoe hard hij in elke versnelling moet kunnen lopen
kijk dat nog even na.

paul

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 08:58
door paul be
90 is de normale snelheid, ja soms wordt eens wat meer gehaald bergaf of windmee.
De aerodynamica en het gewicht beperken nu eenmaal de maximumsnelheid.

ik zou tevreden zijn met je goedlopend blok.

defender 110 300TDi

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 09:27
door Puffino
Chris,

er moet meer kunnen, met een goede 2.25.

Of het aan het blok ligt of aan weerstand in het rollen, tja, dat weten wij natuurlijk ook niet zo van afstand. Als je zelf van mening bent dat je blok zelfs redelijk stil is, en het loopt allemaal lekker, dan zou ik daar trots op zijn, en de tips om naar een beter blok te kijken lekker laten. En gaan zoeken in optimalisaties in de aandrijving, en eens zien of de uitlijning wel klopt. Raak je je vermogen daar ergens niet kwijt, bijv?

Een aanlopende rem/handrem, het zou zomaar kunnen. Als je zegt dat je blok zo lekker is, dat zeggen er niet heel veel (maar wel een paar hoor!) die een 2.25 hebben, dus neem die dan als uitgangspunt. Je zou bijv na een lekker stuk rijden eens kunnen voelen aan allerlei delen (handrem, swivels, banden, diffs, bakken, en alles wat maar in de aandrijving zit) hoe warm die zijn geworden. Het zou mij niet verbazen dat je er een verdachte tussen vindt.

Sterkte met zoeken, lastig he....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/01/2011 08:29 door Puffino.

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 11:18
door Niexor
Dan nog de vraag hoe zeker is de waarde van je snelheid.
Is deze afgelezen op KM-meter of met een GPS.
Wat voor banden heb je onder je auto liggen,.

Niek

Succes er mee!

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 12:08
door AadG
Dennis , misschien is het een ex militair blok.
Die zijn geloof ik af geknepen.

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 12:29
door Puffino
Geknepen? Waar haal je dat vandaan? Waarom zouden ze?

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 13:38
door Hans
Haal met mijn serie 88 moeiteloos tussen de 100 en 120 km maar bij 90 km rijden ze het mooist. hebben beide een militair blok waarvan een met overdrive.

Foto-HE7XGDFF.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e765468e8803bd06ab00a9a3cf449601', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-HE7XGDFF.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-HE7XGDFF.jpg', '', 13394676, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 13:47
door Hans
Heb je al een keer je compressie gemeten?

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 19:52
door rob
Ik zou gaan voor een cummins 6,7 diesel, dan ben je ook eens het snelste weg bij de stoplichten.
Maar ik ben wel bang dat je nog wel het een en ander moet aanpassen, dat gaan de steekassen niet leuk vinden hoor !
Voordeel is wel dat je dan de snelste Land Rover in Nederland hebt, dat dan weer wel.

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 20:21
door Exfietser
Volgens mij heeft Bowie die snelle wagen al hoor.
En je blok zou iets sneller kunnen inderdaad. Maar dan moet je alles optimaal hebben. Injectiepomp helemaal goed b.v. ?

Het blok opvoeren is als eens gedaan. Er is ooit een turbo voor leverbaar geweest Alleen een echt succes is het nooit geworden. Landrover heeft daarop de 2,5 uitgebracht. Een goede motor. Die heeft daarna een turbo gekregen hetgeen niet echt een succes verhaal was. Ze hebben toen de 200tdi ontwikkeld. Die was wel weer succesvol.

Landrovers en de motoren zijn niet ontwikkeld om heel snel te kunnen. De ontwerp eisen waren meer iets van: eenvoudig te repararen en onder alle omstandigheden bedrijfzeker en ook op rottige brandstof kunnen lopen. En hoe dan ook aankomen op de bestemming. En daar zijn ze aardig in geslaagd. De ontwerp eisen waren niet: Enorm vermogen, hightech, zuinig en efficiënt, modieus uiterlijk enz.

Je luchtfilter vervangen helpt niet. Als je in de history zoekt (7 jaar terug ofzo) zul je vinden dat iemand de landrover op de testbank gehad heeft met een K&N luchtfilter en met het originele oliebadcycloonfilter. Er bleek bijna geen verschil te zijn het door de motor geleverde vermogen. Behalve dan dat het originele filter wel filtert en het K&N eigenlijk niet filtert. Je kunt dan dus net zo goed zonder filter rijden.

Als je echt sneller wilt zul je aan een andere aandrijflijn moeten of gewoon een cayenne kopen.

Arnold.

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 20:24
door Joost88
De reden kan zijn om de levensduur te verlengen omdat de motor minder belast wordt.
Dat deden ze bij die guzzi's namelijk wel, V50 motor met V35 koppen.

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 20:59
door Bart (fietseboer)
Waarom zo hard? Mijn lightweight diesel haalt de 100 zonder problemen,maar dan is het net of de wereld vergaat.. Ik rij altijd zo rond de 80 en dan loopt ie gewoon het mooist.
Maar je zou es ff kunnen kijken naar de afstelling vd brandstofpomp,die kan een groot verschil uitmaken,ik denk dat je het daar moet zoeken..Bart


Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 21:06
door Chris
Beste allemaal, bedankt voor jullie oprechte en grappige reacties echt gaaf dat hier over toch elke keer weer zo'n leuke discussie over oplaait.
Allereerst hoef ik helemaal niet als eerste bij het stoplicht weg, ik wil ook helemaal geen kruissnelheid van 100 km of meer.
Het zou alleen leuk zijn als ook bij een beetje tegenwind wat sneller op snelheid komt, en dan bedoel ik gewoon 80/90 km.
En gezien de reacties ben ik niet de enige, ik ben zeer in mijn element met mijn 109 2,25 diesel ex def, maar zal niet rusten voor ik alles uit de kast heb gehaald om hem iets wat meer snelheid te geven.

Ik ben overigens nog op zoek naar een beetje redelijke overdrive, want dan ben ik er natuurlijk ook.

Chris

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 21:10
door Chris
Kan ik het maximum toerental misschien nog wat opvoeren op de pomp,of iets meer brandstof, hij is toch al zo lekker zuinig.

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 21:34
door richard78
Met een overdrive zal je neit echt harder gaan omdat d emotor eht vermogen neit heeft. Het enige wat je krijgt is dat je wat minder lawaai hebt omdat het toerental wat lager is.

IUk zou nog even de compressie om de toestand van het blok na te kijken. Ookal ging mijn landrover ook makkelijk 100km/h terwijl hij flink blies uit de olievulpijp. Kijk ook even of vol gas bij heet pedaal ook echt vol gas is.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b5874481be7e1a019b2dcd20bb938315', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 13397502, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 23:04
door neef Henk
Wat ik tot nu toe nergens lees (alleen Richard noemt er een puntje van ) maar heb je alle stangen en kabels al afgesteld van het gaspedaal tot aan pomp?
Onder het gaspedaal zit een stelschroef die je een stuk kan in draaien zodat je pedaal dieper kan intrappen. Ckeck dus ook die stang onder de motorkap waaraan de gaskabel hangt. Hier zitten ook een aan stel punten op. Meestal is dit één van de problemen waardoor je vermogen mist.

Groeten neef Henk

Re: denktank

Geplaatst: di 11 jan 2011, 23:36
door Michael
Grotere banden maat scheelt al wat en/of andere diffs in je assen steken. Met een 16" 750 band heb je een hogere top dan een 16" 600 maat. Ik heb ze ook al eens zien rijden met 16" 900 banden (zijn op bepaalde types series modellen standaard geleverd! )

Bij mij liggen er Range Rover diffs in (deze passen 1 op 1) deze hebben een andere overbreng verhouding zodat je topsnelheid omhoog gaat zonder dat je toerental van je motor omhoog gaat waardoor je ook zonder je motor over te belasten langer op wat hogere snelheid kan rijden.

Ik zou ook ff naar je uitlaat kijken, een andere demper (met minder weerstand), en een andere diameter van je pijp scheelt weer tegendruk. en dan je dieselinjectiepomp wat opschroeven dan heb je zo een aantal PK te pakken. In het noorden van het land zit een firma die mooie RVS uitlaten op maat voor je maakt. hoef je daarna nooit meer een uitlaat te kopen.
Bij Defenders halen ze bv de tussen demper (die heeft een series echter niet) eruit (of de katalysator) waardoor je er zo een paar PK bij krijgt.

Ook je originele fan vervangen voor een elektrische fan met thermostaat levert weer wat extra 's op + je blok is sneller op werktemperatuur.

Je kan ook overstappen naar een Defender met een 200TDi die zijn standaard sneller en als je hem van voor 1987 koopt betaal je ook geen wegenbesting!

Re: denktank

Geplaatst: wo 12 jan 2011, 20:34
door Chris
Wat betreft die difs van een rcc,wordt mij juist afgeraden door Ron Bolleboom inverband met de grote sprong tussen de derde en vierde versnelling.
Hoe ervaar jij dat dan.michael

Re: denktank

Geplaatst: wo 12 jan 2011, 23:50
door dirk ambu
beste

even een vreemde vraag maar heb je een imperiale want dat kan echt veel schelen

groet dirk ambu

die met daktent ook een paar km moet inleveren

Re: denktank

Geplaatst: do 13 jan 2011, 00:36
door Exfietser
Het sneller maken van een series drie is een kwestie die hier al veel vaker aan de orde geweest is. In het verleden zijn er ook diverse pogingen geweest door o.a. landrover zelf en verschillende toeleveringsbedrijven.

Er heeft o.a. een turbo kit bestaan voor de 2,25D. Waarschijnlijk niet heel succesvol. Het is namelijk een enorme zeldzaamheid als je er een tegen komt. Landrover heeft de 2,5D uitgebracht. Een goede betrouwbare motor. Daar hebben ze vervolgens een turbo op gezet die niet zo succesvol was. Deze configuratie hebben ze ook maar een jaar of twee geleverd. Vanwege de problemen die er waren. De opvolger van landrover was de 200tdi die weer wel een hele goede motor is gebleken.

Bij een landrover is alles mogelijk. Je kunt er vrij makkelijk in bouwen wat je wilt. Het is immers een mecanodoos voor grote jongetjes. Je moet je alleen serieus afvragen waarom je iets wilt en wat je per see niet wilt. Dat ik mijn wagen pas had wilde ik parabool veren, overdrive en misschien aan andere grotere(snellere) motor enz. Maar afgelopen jaren zijn al deze wensen van mijn lijstje verdwenen. Ik wil nu alles in de aandrijflijn juist standaard maar dan wel 100%

Waarom? Het blijkt dat het ontwerp van de standaard landrover gewoon zeer goed is voor de doelen waarvoor die ooit gemaakt is. Alles in een landrover is bedacht met een reden.

Waarom zit er zo'n raar groot en lomp lucht filter in bijvoorbeeld? Het oliebad cycloon filter blijkt uitstekend te voldoen op plaatsen waar veel zeer fijn stof is. Dus in de landbouw, woestijnen enzo. De mercedes G's in Afghanistan hadden vanwege het fijne stof zeer veel technische problemen bijvoorbeeld. En het blijkt niet meer vermogens verlies te geven als een papieren filter. Het is alleen wel een vieze klus om het filter schoon te maken.

Waarom een motor met niet al te veel vermogen. Omdat die betrekkelijk zuinig is, makkelijk te repareren en zeer betrouwbaar in een veelheid aan klimaten (temperatuur, vochtigheid etc,). Vergeet niet dat in die tijd een auto op was bij 100000 km. En dat een 2,25 veel meer kan geeft al aan dat de motor niet heel verkeerd is.
Er zijn hier op de prik mensen die zeer langdurige overland tochten met een standaard 2,25D landrovertje gemaakt hebben. Die hebben gereden bij temperaturen van 30 graden onder nul tot bijna 60 graden boven nul en op hoogtes van bijna 5000 meter. Als jij naar de dakar rally in zuid amerika gekeken hebt en gezien hebt welke technische problemen de moderne techniek met dit soort klimaten, stof en hoogtes heeft dan steekt een landrovertje uit 1976 daar toch niet zo slecht tegen af. De mensen die die grote trips gemaakt hebben dat weliswaar met een veel lagere snelheid, maar wel alleen en zonder technische ondersteuning gedaan. Die ondersteuning hadden ze ook niet nodig omdat de wagen het gewoon zonder problemen gedaan heeft.


Een ander leuk item zijn de veren van de wagen. Kijk hier maar eens:Prikpagina geschiedenis

Een andere motor van een personen wagen in bouwen is heel verleidelijk maar wil je dat goed doen en dus een zelfde betrouwbaar- en bedrijfs-zekerheid hebben dan is is dat een zeer lastige klus. Landrovermotoren maar ook die in andere tereinwagens hebben allerlei aanpassingen die personenwagens niet hebben. De motor blijft door een aangepast carter en oliepomp smering krijgen als de wagen onder een hele rare hoek staat. Je rijdt bijvoorbeeld een helling van 40 graden op. De motor (en de distributie) is waterdicht door waterdichte kappen en extra oliekeringen. De koppelings plaat is nogal groot meer zoals bij een tractor. Koelsysteem is nogal overbemeten enz.

Een overdrive, andere diffs, of andere tandwiel verhoudingen in de tussenbak is ook heel erg leuk. Alleen met andere diffs vrehoog je ook de laagste snelheid in de lage gearing en raak je dus terein eigenschappen kwijt. Een overdrive is een duur , kwetbaar en lastige te vinden (ook de onderdelen) apparaat. De meest betrouwbare ombouw waarbij de lage gearing niet verandert is het veranderen van de tussenbak tandwielverhoudingen denk ik.

Alleen ken ik mensen die de overdrive er uit gemikt hebben omdat de topsnelheid bij de diesel niet echt toeneemt. Die heeft gewoon de kracht niet. Verder, ik kan het niet bewijzen maar de mensen die ik ken met een 2,25D die al boven de 200k staat hebben geen overdrive en rijden dan ook nog eens heel vaak hoog in de toeren. Ze trekken de versnelling heel vaak door tot de injectiepomp in de begrenzing komt bij 4200 rpm. Dat is dus 75 km/u in de derde versnelling. De gemeten compressie van dit blok was overigens op alle vier de cilinders ongeveer 34 bar. Bij een nieuwe motor moet dat volgens het boek tussen de 31 en 33 bar liggen. Het is dus heel stoer dat deze motor met ruim meer dan 200k op de teller gewoon 34 bar meet, en een topsnelheid heeft van 115km/u. De auto is overigens altijd goed onderhouden en rijdt eigenlijk alleen lange afstanden.
De 2,25D is overigens een snelloper met een maximum toerental van 4200 rpm. De krukas is ook niet heel sterk. Lage toerentallen betekend grotere krachten op de krukas en de lagers. Dus kun je beter in hoge toerentallen rijden. Het is net als met fietsen. Als je altijd in de zwaarste versnelling trapt, sloop je op den duur je knieën. Het nieuwe rijden waar ze reclame voor maken is dus echt shit voor de 2,25D. Je kunt beter met de kreet Jiha in de lage gearing de berg op knallen zoals de oude dukes of Hazzard dat deden. Met een echt zware aanhanger komt een series 3 2,25D echt wel de brennerpas in de 's zomerse hitte over. Gewoon in een hoog toerental met een brullende motor komt hij er wel. De sneldraaiende ventilator en waterpomp zorgen dan ook in de bloedhitte voor voldoende koeling

Maar ja ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij doet. Dat is het leuke van landrover. Het is immers the the most versatile vehicle.

Het is wel de moeite waard om goed na te denken over de veranderingen die je wilt maken.

Arnold.

Re: denktank

Geplaatst: do 13 jan 2011, 18:36
door Bart (fietseboer)
Dat bedoel ik dus ook.....


Re: denktank

Geplaatst: do 13 jan 2011, 19:42
door Joost Nouwen

Jazeker.
Altijd mooi om jouw lange verhalen te lezen , zeker als ze lang zijn.
Ben zelf ook maar een zoon van monteur dus leer nog veel bij van jou.(mijn pa was geen laro-monteur)
Hoe is het trouwens met je wagen/project?

Ik bereik steeds vaker de grenzen van mijn standaard 109 ex-leger dus wil wat gaan ondernemen.
Niks met snelheid te maken , meer met terreineigenschappen en veel met overland-dingen.

Re: denktank

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 20:26
door Chris
Beste reageerders,

Goeie discussie mannen, soms zijn we net wijven zo goed kunnen we steeds weer kletsen over het zelfde.
Ik ben inmiddels wel zover dat ik er vrede mee heb dat er niet vermogen uit komt.
Ik heb tenslotte ook nog eens zo'n windvanger op dak(imp) het voordeel van die 80 km is dan weer dat hij niet gaat zingen.
Laten we zeggen dat ik nog al precies ben en niet eerder stop met informeren en proberen voordat ik alles secuur heb afgewogen en gerepareerd en afgesteld heb.
Wel zou ik graag een overdrive monteren voor het gebruik op snelwegen als de ritten wat langer worden, en dan niet voor de snelheid maar voor wat minder motor geluid.
Mocht iemand nog iets hebben liggen voor een schappelijke prijs, dan hou ik me aanbevolen.

Chris

Re: denktank

Geplaatst: vr 14 jan 2011, 21:40
door Dennis101
Zorg er eerst voor dat de auto in orde is en wel genoeg vermogen levert om met gemak (behoudens sterke tegenwind) over de 100 km/h te kunnen rijden.
Pas als de auto redelijk in orde is zou je kunnen denken aan een overdrive, maar zolang hij in deze conditie verkeert heeft dat geen zin.
Overigens zijn er heel weinig momenten dat een overdrive gewenst is bij een 2.25D, want juist hogere toerentallen (=lage belasting) zijn bevorderlijk voor een acceptabele levensduur.

Dennis B

Re: denktank

Geplaatst: za 15 jan 2011, 12:34
door Exfietser
Ik wilde ook ooit een overdrive vanwege het kabaal in de kabine. Ik wil dus geen overdrive meer vanwege zoals Dennis ook zegt de belasting en het toerental en de levensduur van de motor. Gewoon geluidisolatie werkt ook heel goed, is goedkoper een stuk makkelijker en gaat ook niet stuk. Dit in tegenstelling tot een overdrive. Zonder overdrive kun je overigens ook een redelijk gangbare pto voor lier oid plaatsen. Die zit namelijk op de plek voor de overdrive.

Ja er zijn ook andere soorten pto's maar de onderbouw onder de tussenbak is dus echt zeldzaam. En die op de krukas is soms minder handig en die naar achter brengen voor een achter lier is dus ook lastiger.

Arnold.

Re: denktank

Geplaatst: zo 16 jan 2011, 15:33
door Chris
Even voor alle duidelijkheid Dennis de auto is ip top inorde zowel de aandrijving als de motor.
Die 100km haal ik ook wel,alleen zou het leuk zijn als je elkaar dan ook nog kon verstaan en daar zal ik alles voor uit de kast halen om dat voor elkaar te krijgen.
Alleen zal ik er nooit een andere motor in hangen zolang deze niet in elkaar loopt hij start als vanzelf zelfs bij min 10, hij rookt nagenoeg niet heeft een dijk van een compressie alle 4 gelijk gebruikt nagenoeg geen olie en hoort nu eenmaal in deze auto.
En pas als ik dan niet meer tevreden ben koop ik wel een ander waar standaard al meer power inligt, alleen ben ik dan niet meer belasting vrij, en dat is jammer.

Chris