Pagina 1 van 1
10 splines as ombouwen naar een 24 splines
Geplaatst: ma 10 jan 2011, 18:08
door Tom_RRC
Luitjes,
Kan ik een standaard RRC 10-splines as ombouwen naar een 24-splines? Dus diff en aandrijfassen verwisselen. Nieuwe seals en gaan?
Ik weet dat je complete Disco assen of andere 24-splines eronder kan zetten, maar meestal koop je dan ook gewoon weer gebruikte assen waar na 5 jaar ook weer speling op zit. Daarnaast moet er voor de remmerij veel aangepast worden tussen de oude 10-splines en Disco 24 splines assen.
Ik kan het ook in 1 keer goed aanpakken en de bestaande assen 100% vernieuwen met 24 splines diff en aandrijsassen.
Alvast bedankt, Tom
Re: 10 splines as ombouwen naar een 24 splines
Geplaatst: ma 10 jan 2011, 18:25
door bram-rrc
ja dat kan, in ieder geval in hd spul wel, heb in de achteras van mijn rrc 73 een arb 24 splines met Kam 24 splines HD steekassen en meenemers.
Re: 10 splines as ombouwen naar een 24 splines
Geplaatst: ma 10 jan 2011, 19:21
door Andrew Colville
Waarom ombouwen? een goed onderhouden 10 splines setup is net zo sterk misschien wel sterker de splines zelf slijten wel meer maar dat lijkt me niet de reden van willen vervangen.
Steek assen breek punt.
Hier uit blijkt dat de 24 splines assen zelf sneller breken, mocht het daar om gaan.
Groetjes Andrew
Re: 10 splines as ombouwen naar een 24 splines
Geplaatst: ma 10 jan 2011, 19:55
door rigo
heb mijn discovery 1 omgebouwd naar 24spline , met arb lockers en aschroft steekassen en homokoneten , Gaat niet meer stuk ,(hoop ik )
oude 10 spline was zeker 2xper jaar vervangen ,ivm grote banden en grof profiel (36x10.5x15 simex extreem .)
rij nu al 1.1/2 jaar zonder problemen .
Re: 10 splines as ombouwen naar een 24 splines
Geplaatst: ma 10 jan 2011, 21:06
door Scratch
Uit ervaring weet ik dat je bij een 24 spline Defender achter as de diff, steek assen en meenemers kan wisselen voor de 10 spline versie.
Maar de schroefdraad van een 200TDI Discovery en de Range Rover is verschillend van de Defender (achtigen) en de 300TDI Discovery's (mogelijk latere RR)
Je komt met een Range Rover naaf dus in de knoop met de 5 gaten voor de meenemer. Misschien kun je hier een andere bout voor vinden !? Dan is het appeltje eitje.
can-i-fit-24spline-diff-10-spline-housing
Persoonlijk zou ik de achter as gewoon 10 spline laten of wisselen voor een complete 24 spline as (schijfremmen) Wat vaak bij een oude as kapot gaat is de diff, om dat daar speling op komt. Slijtage op de splines valt vaak mee.
gr Eric
Re: 10 splines as ombouwen naar een 24 splines
Geplaatst: ma 10 jan 2011, 22:06
door Tom_RRC
Thanks,
Dat is een duidelijk verhaal.
Omwisselen voor een complete andere as was voor mij eerst de enige optie, maar de laatste tijd denk ik er toch aan om alles maar meteen te vernieuwen en gewoon de orginele assen te gebruiken met 24 splines steekassen en nieuwe standaard 24 splines diff.
Op dit moment zit ik aan een 24splines vervanging te denken omdat dit net zo duur is als 10splines en voor mij gevoel is zo'n as wel stiller en rustiger. Ik ga deze RRC niet gebruiken in het terrein (dat komt nog met een AR, maar puur als reisauto (3.9 en LongStick R380 met 1:1 tussenbak voor het rustige cruisen).
Re: 10 splines as ombouwen naar een 24 splines
Geplaatst: ma 10 jan 2011, 22:50
door bram-rrc
Hieronder alles in zowel 10 als 24 splines. Maar als je alles vervangt zou ik meteen 24 kiezen.
[www.crowndiffs.co.uk]
[www.crowndiffs.co.uk]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/01/2011 21:55 door bram-rrc.