Pagina 1 van 1

niet meer in zijn 5 willen

Geplaatst: zo 09 jan 2011, 22:43
door sander
hallo, bij het opschakelen naar de 5e versnelling, wordt deze niet 'opgepakt'. De bak is een r380, en vertoont verder geen kuren, geen lawaai, of wat dan ook. Schakelt eigenlijk probleemloos door alle versnellingen, behalve de 5e dan. Iemand die dit probleem herkent?

Groet, Sander

Re: niet meer in zijn 5 willen

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 04:21
door Andrew Colville
Defender, Rangerover, Discovery, Rangerover 2 ( P38 ) ???

Kun je de 5 wel selecteren als de motor uit staat?? als dit zo is dan kan het zijn de de sinchromesh van de 5 beschadigd of versleten is.

heb je veel speling op je pook? staat deze strak in neutraal stand? of valt deze alle kanten op, het kan namelijk zijn dat de kogel onderaan de pook versleten is als deze alle kanten op wiebelt, dan maakt het selectie proces wat onvoorspelbaar.

Groetjes Andrew

Re: niet meer in zijn 5 willen

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 11:24
door sander
andrew, bedankt voor je reactie. De auto is een defender uit '98.

Weet even niet uit mijn hoofd of ik de 5 kon selecteren wanneer de motor uit is. Zal ik vanavond even proberen.
op de pook staat vrijwel geen speling, pook hangt niet naar een kant of zo.

groet, Sander

Re: niet meer in zijn 5 willen

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 11:45
door Bauke 110
Als je naar zijn vijf schakeld,.eerst halverwegen een stop maken ->Koppeling -> neutraal -> koppeling -> 5 (double clutchen)
mocht dit wel lukken dan kun je er bijna vanuit gaan dat de sinchromesh versleten is

Gr Bauke

Re: niet meer in zijn 5 willen

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 13:44
door Jos Daalmans
Hoi,

De achteruit, werkt die wel (zelfde vork)

Kijk eens naar:

[www.landroverweb.com]

Als de achteruit wel werkt, en de vijf echt niet zou het de synchromesh moeten zijn, maar het lijkt me stug dat deze dit helemaal kan tegenhouden.
Er kan ook ergens een blokkering in het schakelstang(en) mechanisme zijn. Het mechanisme gaat eerst helemaal naar achter , dan pas de bak in en wordt dan verdeeld over de 1/2, 3/4 en reverse/5.
Er zitten diverse blokkeringen zodat je de gang pas kunt inschakelen als de pook precies in de jusite baan staat.

Het mechanisme loshalen (met een mede Laro sleutelaar) lijkt mij het eerste wat je moet doen.

Succes,

jos

Re: niet meer in zijn 5 willen

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 18:47
door Eric_1
Hoi Sander

ik heb het wel eens bij een LT77 gehad maar volgens mij verschilt de 5 niet veel. Die zit namelijk in het achterste aluminium huis van de versnellingsbak. En daar was toen de as afgebroken (op de secundaire as) en tandwiel dus gewoon naar beneden gevallen. rest werkte gewoon goed en ook geen geluiden te horen alleen de aandrijving van de 5 was weg. Toen heb ik overigens de bak vervangen en niet meer gerepareerd.

Maar misschien is het minder ernstig...

Groeten
Eric

Re: niet meer in zijn 5 willen

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 23:59
door sander
Hallo,

ik krijg de versnellingspook in alle versnellingen, ook de achteruit. Alleen wil die dus maar een klein stuk in zijn vijf, voor mijn gevoel moet ie nog een stuk verder naar voren. En op de plek waar de pook wordt tegengehouden, is er wel veel meer zijwaartse beweging als in de andere versnellingen. Ik ga me maar eens verdiepen in de R380 bak..

Groet, Sander