ZF4HP22 gereviseerd
Geplaatst: zo 09 jan 2011, 14:06
Met gepaste trots en opluchting is het karwei geklaard.
Na vele problemen met de automaat, blijven hangen in zijn 1 en laat of niet schakelen, had ik besloten de boel er onderuit te halen en te reviseren.
Onder het mom van lukt het niet dan zijn er altijd nieuwe of gebruikte te koop begonnen aan de klus.
Het demonteren van een ZF4HP22 met LT230 er aan is een kunstje wat je een keer gedaan moet hebben.
Met een verlengstuk van circa 1 meter aan een ratel en dop 13 kunnen de twee bouten aan de bovenkant worden losgedraaid.
Je moet niet bang zijn om het blok met bakken enorm scheef te hangen, ik schat 30 graden.
Het uit elkaar halen van de automaat is een kunstje van nix.
Echter je moet wel opletten dat er geen pasvlakken worden beschadigd.
Ook de oliepomp in het bellhouse schoonmaken en voorzien van nieuwe seals is eenvoudig.
Belangrijk is dat er erg schoon wordt gewerkt en dat nieuwe delen eerst in ATF hebben gelegen.
Wat een k*tklusje is is het vervangen van de kleppenseals in het blok.
Een lastig iets is de montage van de A in de B clutch maar ook hiervoor geldt het is een trucje.
Bij het inbouwen van alles is het makkelijkste de bakken aan elkaar te koppelen.
Echter om meer gevoel te hebben of de koppelomvormer op zijn plaats zit heb ik gekozen om eerst de automaat en daarna de LT230 te monteren
Ook voor de montage van de automaat aan de motor geldt dat het een trucje is.
De motor moet namelijk weer scheef hangen, met een goede spanband ratel je deze zo in de gewenste positie.
Het deel waarvan de meeste terug schrikken de governer is erg overdreven.
Wanneer alleen deze vervangen moet worden is dat een paar uurtjes klussen.
Uitlaat los, frame waar de bakken in hangen er onderuit, de LT230 eraf en je kunt erbij.
Vandaag de eerste testrit gemaakt een kleine 60 km probleemloos gereden.
De kickdownkabel, het enige wat direct invloed heeft op de automaat, afgesteld en rijden maar.
Mocht je wilde plannen hebben om te doen maak zeker de steun voor de LT230, de steun in het werkplaatshandboek voor de automaat klopt NIET.
Deze steun maken na opmeten van de maten.
Oja, het probleem van niet schakelen kwam door een afgebroken kickdownkabel in de bak.
Foto's zijn te vinden hier of groter hier film op youtube.
Komende week alles rustig inrijden en volgende week het terrein in om alles een goed te testen.
Groet,
Roony
Na vele problemen met de automaat, blijven hangen in zijn 1 en laat of niet schakelen, had ik besloten de boel er onderuit te halen en te reviseren.
Onder het mom van lukt het niet dan zijn er altijd nieuwe of gebruikte te koop begonnen aan de klus.
Het demonteren van een ZF4HP22 met LT230 er aan is een kunstje wat je een keer gedaan moet hebben.
Met een verlengstuk van circa 1 meter aan een ratel en dop 13 kunnen de twee bouten aan de bovenkant worden losgedraaid.
Je moet niet bang zijn om het blok met bakken enorm scheef te hangen, ik schat 30 graden.
Het uit elkaar halen van de automaat is een kunstje van nix.
Echter je moet wel opletten dat er geen pasvlakken worden beschadigd.
Ook de oliepomp in het bellhouse schoonmaken en voorzien van nieuwe seals is eenvoudig.
Belangrijk is dat er erg schoon wordt gewerkt en dat nieuwe delen eerst in ATF hebben gelegen.
Wat een k*tklusje is is het vervangen van de kleppenseals in het blok.
Een lastig iets is de montage van de A in de B clutch maar ook hiervoor geldt het is een trucje.
Bij het inbouwen van alles is het makkelijkste de bakken aan elkaar te koppelen.
Echter om meer gevoel te hebben of de koppelomvormer op zijn plaats zit heb ik gekozen om eerst de automaat en daarna de LT230 te monteren
Ook voor de montage van de automaat aan de motor geldt dat het een trucje is.
De motor moet namelijk weer scheef hangen, met een goede spanband ratel je deze zo in de gewenste positie.
Het deel waarvan de meeste terug schrikken de governer is erg overdreven.
Wanneer alleen deze vervangen moet worden is dat een paar uurtjes klussen.
Uitlaat los, frame waar de bakken in hangen er onderuit, de LT230 eraf en je kunt erbij.
Vandaag de eerste testrit gemaakt een kleine 60 km probleemloos gereden.
De kickdownkabel, het enige wat direct invloed heeft op de automaat, afgesteld en rijden maar.
Mocht je wilde plannen hebben om te doen maak zeker de steun voor de LT230, de steun in het werkplaatshandboek voor de automaat klopt NIET.
Deze steun maken na opmeten van de maten.
Oja, het probleem van niet schakelen kwam door een afgebroken kickdownkabel in de bak.
Foto's zijn te vinden hier of groter hier film op youtube.
Komende week alles rustig inrijden en volgende week het terrein in om alles een goed te testen.
Groet,
Roony