Pagina 1 van 1

Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 17:06
door michel wagemans
Ik merk dat na meerdere korte stukjes de accu er moeite mee heeft, de dynamo geeft genoeg sap maar ik denk dat de accu zijn beste dagen achter zich heeft.

Ik heb nog geen lier ed dus vroeg me af wat voor een accu te kopen aangezien een lier nog wel een jaar of 2 op zich zal laten wachten.

Welke accu zouden jullie kopen als je een lier hebt of wilt gaan kopen en welke accu als je zonder al te veel electro poespas rond kachelt?

bvd

Michel

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 17:11
door Roy Bruurs
Geen enkele accu zal dan genoeg opladen bij jou. Ws eet niet wat voor auto je hebt maar laten we er even vanuit gaan dat je startmotor een 300A trekt bij dit weer. Je dynamo laad 50A (als voorbeeld) dit gaat je dus 6 uur kosten op die 300A weer bij te laden. Als je alleen korte stukken rijd raakt elke accu op den duur leeg. Nu zal een accu met een hoger CCA (cold crank amperage) het langer volhouden dan een accu met een laag cca.

Maar om even op je vraag terug te komen ik zou voor een lier met wat lampen een optima bleu top pakken (heb ik erin en werkt perfect) (cca van 765A en 55Ah)

Voor een normale auto zou ik of een optima red top nemen (800CCA en 55Ah) of gewoon een loodaccu met een redelijke CCA.

ab4l87.jpg --> mod_embed_images_loadimage('590f9f76b97e6e2baae61197a3ecb2a3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', 'http://i53.tinypic.com/ab4l87.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fab4l87.jpg', '', 13353932, 600, 600, 'Loading image ...', false);


Dagelijkste auto Land Rover Freelander 1 2001 1.8i
Hobby auto Land Rover Ninety 1984 200Tdi
(Totall los) Land Rover Ninety RHD 1984 2,5N/A
Verkocht Land Rover series III 109" RHD 2,25B

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 17:39
door Nick
Ik zou gewoon een normale loodaccu om te starten nemen, en een aparte accu voor de lier. Je liert namelijk heel snel je accu leeg (lier trekt zo`n 400 ampere) en dat vindt ie niet zo leuk. Daarbij zal het je maar overkomen dat je net jezelf losgeliert hebt, en vervolgens slaat je motor af, grote kans dat je hem niet meer gestart krijgt omdat de accu leeg is. Als je een dubbel laadsysteem installeert kun je de lier (en alle andere accesoires) op een aparte accu zetten, dan weet je zeker dat je de wagen altijd nog gestart krijgt. Zo ben ik het in ieder geval aan het doen. Het kost natuurlijk wel weer een hoop extra geld, maar je hebt wel een stuk meer zekerheid dat je wagen het blijft doen.

Edit: ik zou dus nu gewoon een normale loodaccu kopen, en wanneer je de lier aan gaat schaffen het laadsysteem uitbreiden. Als je per se het laadsysteem niet wilt uitbreiden, zou ik op zijn minst voor een deep-cycle accu gaan, een loodaccu zal wel geen lang leven hebben met een lier.

Gr. Nick,
Land Rover Series 2A Ambulance ex Engels Rijnleger
landrover109.mijnalbums.nl



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2011 16:42 door Nick Smeets.

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 17:49
door WillemNoord
Ik zou inderdaad niet besparen op de accu. Maar zou met een tweede accu wachten en afstemmen op de lier.

gr

WillemNoord

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 18:04
door Exfietser
Als jij een vol uur nonstop achter achter elkaar start en dan dus non stop een uur lang 300 Ampere trekt klopt jouw verhaal ja.

In werkelijk start je mischien 10 seconden en gebruik je dus mischien 10s x 300 Ampere is dus 3000 As (Ampere seconden) Dat komt overeen met met 3000 / 60 / 60 = 0,8333 Ah. Met een laadstroom van 5 ampere (Met 50 ampere gaat de accu echt stuk) duurt het dus 0,8333 / 5 = 0,16 uur of te wel een kleine 10 minuten om alles weer op te laden.

Je hebt wel gelijk dat door het rijden van kleine stukje je accu veel moeilijker oplaad en misschien inderdaad niet alles bijlaad wat nodig is. En zeker bij deze temperatuur, dan laad een accu echt heel vervelend. De accu krijgt dan ook de tijd niet om op te warmen zodat hij beter laad.

Maar jouw conclusies met 300 ampere enzo die kloppen niet.

Betreffende de te kiezen accu. Gewoon een normale startaccu van de door landrover uitgerekende capaciteit. Bij een militaire series drie 24 volt zijn dat twee accu's van 45Ah. Als je straks een lier wilt hebben zou ik er gewoon een accu bijplaatsen met een gescheiden laadsysteem.

Arnold.

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 18:37
door Joost Nouwen
Persoonlijk heb ik ook goede ervaringen met niet zo heel dure accu's.
Wel goede accu's maar meer de onbekende merken , veelal wel gebruikt door automerken als standaard.
Ongeveer een euro per amp , of iets minder misschien.
Heb dan wel mijn 30-40% korting adresjes.

Wil ook gescheiden laadsysteem met extra 24v ivm lier , lier = 200amp max.(dat is een groot voordeel op de 12v).
Plus een 12 volt systeem , niet voor hoge belasting , meer het kampeerwerk.
Hiervoor ga ik een omvormer voor gebruiken.
En 220 volt , ook omvormer, denk aan 1500 watt continue maar daar ben ik nog niet aan uit , het is wel veel gevraagd.

Gezien de vorige alinea.
Volgende vraag.
Tractie , semi-tractie of startaccu('s) ?
Om te lieren is , meen ik , is een tractie niet zo geschikt.
Voor continue vraag , laag amperage , is een startaccu niet zo geschikt.
Zeg maar als ik het mis heb , want in electronica ben ik niet zo thuis.

Als iemand me uit kan leggen hoe een gescheiden laadsysteem werkt? is dat ook erg prettig!!!

Zoals ik het in mijn hoofd heb is het zoals 2 emmers.
De een is primair , als die vol is loopt het over in de volgende.
Klopt dit? mocht je het begrijpen.
Kan ik ook , met zo'n systeem kiezen/omschakelen , welke primair en secundair zijn?

Sorry voor het gebrek aan smilies , met electronica ben ik altijd zo

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 18:46
door Roy Bruurs
Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als jij een vol uur nonstop achter achter elkaar
> start en dan dus non stop een uur lang 300 Ampere
> trekt klopt jouw verhaal ja.
>
> In werkelijk start je mischien 10 seconden en
> gebruik je dus mischien 10s x 300 Ampere is dus
> 3000 As (Ampere seconden) Dat komt overeen met met
> 3000 / 60 / 60 = 0,8333 Ah. Met een laadstroom van
> 5 ampere (Met 50 ampere gaat de accu echt stuk)
> duurt het dus 0,8333 / 5 = 0,16 uur of te wel een
> kleine 10 minuten om alles weer op te laden.
>
> Je hebt wel gelijk dat door het rijden van kleine
> stukje je accu veel moeilijker oplaad en misschien
> inderdaad niet alles bijlaad wat nodig is. En
> zeker bij deze temperatuur, dan laad een accu echt
> heel vervelend. De accu krijgt dan ook de tijd
> niet om op te warmen zodat hij beter laad.
>
> Maar jouw conclusies met 300 ampere enzo die
> kloppen niet.
>
> Betreffende de te kiezen accu. Gewoon een normale
> startaccu van de door landrover uitgerekende
> capaciteit. Bij een militaire series drie 24 volt
> zijn dat twee accu's van 45Ah. Als je straks een
> lier wilt hebben zou ik er gewoon een accu
> bijplaatsen met een gescheiden laadsysteem.
>
> Arnold.


Kloptv je hebt gelijk. Was iets te kort door de bocht.

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 18:48
door Han van Gelder
Hoi,

op deze site bieden ze ook accu's aan voor leuke prijzen, en wordt nog bezorgt ook :-)

[www.accuweb.nl]

Grtzzz,

Han

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 19:10
door Rick90
Hoi Michel,

Ik zou voor jouw gebruik gewoon een loodaccu nemen. Omdat er in het vooruitzicht nog een lier gaat komen het liefst wel een forse, ongeveer 100A.
Als je van plan bent je lier zo nu en dan eens te gebruiken is een dubbel laadsysteem, dubbele accu's of een extreem dure accu écht niet nodig! Als er op je auto een beetje een redelijke dynamo zit en de accu in goede staat is hoef je je nergens zorgen over te maken. Ja het klopt dat gel accu's beter bestand zijn tegen verre ontlading (mag ook wel voor het dubbele bedrag) maar dat iedereen ze tegenwoordig heeft is ook voor een deel verkooppraat, 10 jaar geleden had niemand een gelaccu om te lieren.
Wij rijden zware challengewedstrijden met 3 lieren aan boord en die worden op dit moment door 2 loodaccu's gevoed. (Wel dubbele dynamos, samen 150A laadstroom) Heb hiervoor altijd met gel accu's gereden maar tot nu toe houden de loodaccu's zich ook goed.
Ja het is waar dat een dikke lier op vollast 400A trekt maar die andere 95% van de tijd doet hij dat niet...
Kijk eens naar de stroomverbruiktabellen op de site van Warn:
Als je de kabel aan het uitrollen bent en inrollen, dus zonder last verbruikt een lier minder dan 100A. Als je een dynamo hebt van 100A en er zijn geen verdere verbruikers wordt er al niks meer van de accu gevraagd.

Je kunt het je zelf zo moeilijk en duur maken als je zelf wilt maar bedenk eerst eens of je het wel echt nodig hebt.

Groeten Rick,

p4pb7561242.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ba682f6b8ef040016db72ca639c1ee0c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', 'http://lp1.pinkbike.org/p4pb7561242/p4pb7561242.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flp1.pinkbike.org%2Fp4pb7561242%2Fp4pb7561242.jpg', '', 13354614, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Foto's werkzaamheden



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2011 18:29 door Rick90.

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 19:13
door Joost Nouwen
Hee Rick,
Welke dynamo's gebruiken jullie?

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 19:35
door Rick90
Hoi Joost,

Ik had het een beetje ongelukkig getypt zag ik, ik bedoelde 150A samen.
Een standaard dynamo van een 300Tdi Defender 65A en een Bosch dynamo van 90A.
Als je een zwaardere dynamo op een 300Tdi Defender wilt kun je ook de 100A versie van een 300Tdi Discovery plaatsen, is plug & play.

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 19:35
door G-men (Gargamel)
Helemaal met Rick eens, het wordt soms (te) ingewikkeld gemaakt.
Natuurlijk kan het perfect; maar perfect is duur en we leven niet in een perfecte wereld. (zeker landrovers niet ;-))

Ik zou voor de normale door landrover voorgeschreven accu gaan, als je heb tzt ook voor lieren wilt gebruiken, neem dan idd een wat grotere. Beetje extra capaciteit is nooit weg. In mijn 110 ligt nu een 90AH, die paste prima in de accubak.
En zoals Rick zegt, kun je het bij incidenteel liergebruik ook met 1 accu af.
Als je een oude dynamo met een capaciteit van onder de 50A hebt, zou je kunnen overwegen hem te vervangen door een wat zwaardere. Die passen gewoon op de plek van de oude.
Vooral de wagens van voor 1990 hebben nog relatief zwakke alternatoren, zodat je bij belasting niet veel "oempf" over hebt om de accu te laden. Zeker niet als het winter is. (lampen, radio, kachelventilator etc.etc.)

Dubbele dynamo is alleen nodig in geval van zwaar lier gebruik, waarbij de bestaande V-snaar te weinig capaciteit heeft om de accu/lier van spanning te voorzien.
DIt komt omdat de v-snaar niet meer in staat is de dynamo slipvrij rond te krijgen; als vuistregel geldt dat voor alternatoren boven de 70 Ampere. Je zet er dan een tweede naast met een aparte V-snaar. In de moderne wagens met een belt, speelt dit al veel minder. Sommige wagens hebben al dynamo's die 250 Ampere kunen leveren. (Mercedes)

Groet,
Gerrit

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: ma 03 jan 2011, 19:40
door Joost Nouwen
Maat van me is een "wagen zonder kenteken " aan het bouwen en heeft een van mijn 24v exleger dynamo plus regelkast geconfisceerd.
Heb nu zelf 70 amp scania.
Zit ook wel eens te dubben over een 2de met een vacuumpomp er op ivm rembekrachtiging.
Die 100 amp klinkt ook interressant

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: di 04 jan 2011, 11:48
door michel wagemans
Dus het advies is; niet te gek doen gewoon een lood accu nemen maar dan wel een zwaardere dan er eigenlijk in hoort (tegen de 100amp?)
en evt de dynamo vervangen voor een zwaardere? Ik heb op het moment in mijn 110 uit 85' een 2,5NA liggen met een Valeo VA098 dynamo maar zelfs oom Google kan me geen antwoord geven op hoeveel amp deze is iemand een idee?

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: di 04 jan 2011, 12:11
door Rick90
Ja er van uitgaand dat je de lier gewoon zo nu en dan eens gebruikt en er geen lierwedstrijden mee gaat rijden moet dat gewoon volstaan.
Een 2.5N/a heeft meen ik een dynamo van rond de 45A. Ik ken mensen die lieren met die standaard 45A dynamo maar een iets zwaardere modernere is geen overbodige luxe. Gewoon even langs de lokale autosloop met de oude dynamo, die heeft vast wel iets zwaarders liggen 70 / 80A dat er zo op past.
Natuurlijk verschillen alle accu's qua afmetingen maar over het algemeen is rond de 100Ah wel het grootste wat er in je accubak past.

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: di 04 jan 2011, 13:50
door Eric_1
Heeft de accu er moeite mee of de startmotor???

Een originele 2.5 N/A startmotor gaat niet erg snel rond en met koud weer is het dan soms net wel of net niet!! De latere 2.5TD of tdi startmotor gooit hem sneller rond en start dus sneller.

Groeten
Erric

Re: Accu advies nodig!

Geplaatst: di 11 jan 2011, 17:37
door mich
beste michel,

ikzelf heb een accubedrijfje en wij hebben regelmatig aanloop van landrovereigenaren met dezelfde vraag.
uit ervaring van die mensen kan ik je adviseren een tweede accu te nemen voor je lier, let hier altijd op watvoor type accu je neemt, je kan bij voorbeeld een tractiemonoblock niet laden met je dynamo of met een semitractie batterijlader.

zoals je collegarijders hierboven al vermelden is het ook sterk afhankelijk hoe zwaar de motor van de lier is en wat de inzet is.

Wat veelal gedaan wordt is dat je een accu huurt voor een weekend en dan eens kijkt of hij geschikt is voor je inzet.

Succes,

michel
accu.startpagina.nl